4

טיפולים בהבעה וביצירה – מדריך להורה המתלבט

אלינור איתם

"הורים וילדים" אוגוסט 2009

בשנים האחרונות הפך טיפול רגשי לילדים לדבר נפוץ למדי. הורים רבים כבר מבינים כיום כי בעיות שונות, שבעבר האמינו שיעברו מאליהן, דורשות לעיתים התערבות של איש מקצוע. מכיוון שילדים מתקשים לא פעם להסביר באופן מילולי את הקשיים שעימם הם מתמודדים, פעמים רבות הטיפול הפסיכולוגי הרגיל פחות מתאים להם.

הפתרון עבור ילדים אלה, והוריהם כמובן, נמצא במסגרת ששמה הכולל נקרא "טיפולים בהבעה וביצירה". טיפולים אלה, המוכרים יותר בשמם המקוצר "טיפולים באמנויות", משתמשים בכלים חווייתיים המסייעים למטופל לעבד את הקשיים שעימם הוא מתמודד דרך תנועה, סיפור, ציור, מפגש עם בעלי חיים בפינת החי, רכיבה על סוסים או גידול צמחים בפינת הירק. באמצעות טיפולים אלה הילד משליך את הקונפליקטים לזירה מרוחקת ומתמודד עימם באופן עקיף.

פעמים רבות יש להורה שיקול דעת בבחירת סוג הטיפול שיכול להתאים לילדו, לאחר שהומלץ לו לפנות לטיפול רגשי. כדי לעזור לכם, ההורים, לבחור את הטיפול הרצוי, הכנו עבורכם מדריך מיוחד המפרט את כל המידע שלו תזדקקו כדי להגיע להחלטה הנכונה. חשוב לדעת כי מטפלים בהבעה וביצירה ככלל נמצאים תחת פיקוח משרד הבריאות, וכיום רובם מקבלים את הכשרתם באוניברסיטאות במסגרת לימודי תואר שני ובמספר מכללות המתמחות בתחום זה.

טיפול באמנות

טיפול באמנות הוא כלי המיועד לעזור לאנשים בכל הגילאים לבטא תכנים מעולמם הפנימי באמצעות חומרי יצירה כמו עפרונות, טושים, חימר, פלסטלינה, בדים ולמעשה כל חומר העשוי לשמש ליצירה. הרעיון העומד מאחורי הטיפול הוא שהמפגש עם החומר מעלה תכנים רגשיים רבים. כך, למשל, ילד עשוי להגיב באופן מסוים במהלך עבודה עם חומר נוזלי, שיש לו מעט שליטה עליו, ולהגיב בצורה אחרת במהלך העבודה עם עפרונות, שהשימוש בהם הוא יותר מתוכנן ונשלט. בעבודות מסוג זה יכול הילד ללמוד למשל איך להתמודד עם מקרים שבהם יש לו יותר או פחות שליטה בחייו.

המטפל באמנות הוא בעל הכשרה בתחום הטיפולי והאמנותי ותפקידו ליצור מרחב בטוח עבור הילד. היצירות שמכין הילד במרחב הטיפולי מסייעות לו להעלות אל פני השטח קונפליקטים שעימם הוא מתמודד בחיי היומיום. בחדר הטיפולים מתאפשר לו לבחון את הקונפליקטים, להבין אותם ולתת להם גם ביטוי מילולי.

המטפל משמש לעיתים כעד לתהליך היצירה ולעיתים כשותף פעיל. הקשר עימו מבוסס על יחסי אמון והתהליך הטיפולי מאפשר למטופל לשנות דפוסי קשר והתנהגות, להגמיש את מנגנוני ההגנה ולחזק את כושר ההסתגלות שלו.

מלבד האמינות והאכפתיות של המטפל ביחסו אל המטופל, המרחב המוגן והבטוח נוצר גם על ידי שמירה על התכנים העולים במפגש הטיפולי, מילוליים ואמנותיים, בתוך חדר הטיפולים. משמעות עובדה זו היא שיצירות האמנות נשארות בתוך גבולות הקליניקה ונחשפות רק באישורו של המטופל, לאחר חשיבה משותפת עם המטפל.

הבעיות השכיחות העולות בטיפול באמנות עם ילדים קשורות למשברים משפחתיים כמו גירושין או אובדן בגין מחלה או מוות של בן משפחה; לקשיים חברתיים כמו קושי של הילד להתחבר לקבוצת השווים; ולתחושות ערך עצמי נמוך עקב ליקויי למידה וקשיים לימודיים או קשיי הסתגלות שונים.

ייחודיות הטיפול: שפת האמנות מאפשרת לילד להתחבר לחלקים היצירתיים והזורמים שבו. השימוש בחומרים מאפשר לו לחבר בין הפוטנציאל הטמון בו לקושי ובכך לחבר בין העולם הפנימי לעולם החיצוני.

גילאים: טיפול באמנות מתאים לילדים מגיל שנתיים-שלוש, למתבגרים ולמבוגרים. המטפל מתאים את אופי הטיפול למאפייני כל ילד ומתייחס לגיל הכרונולוגי שלו, למצבו הרגשי וליכולותיו הקוגניטיביות.

מידע להורים: ישנן סיבות רבות העשויות להביא ילדים לטיפול, אך רק מפגש ראשוני בין המטפל להורי הילד והיכרות עם הילד עצמו יאפשרו למטפל להחליט אם הבעיה ניתנת לטיפול במסגרת תרפיה באמנות. אם המטפל יגיע למסקנה שהמטופל זקוק לאיש מקצוע נוסף, כמו פסיכיאטר או נוירולוג, הוא ידווח על כך להורי הילד.

הכשרת המטפל: טיפול באמנות אינו חייב להיות מלווה על ידי פסיכולוג קליני. במהלך הכשרתו לומד המטפל פסיכותרפיה באמנות. הוא מחליט על תוכנית ההתערבות בעצמו, תוך דיאלוג עם המטופל. אולם, כמקובל בכל תחומי הטיפול הנפשי, המטפל מתייעץ עם מדריך או עם עמיתים, המהווים עבורו קבוצה מקצועית תומכת. אם עולה נושא שהמטפל מרגיש שהוא זקוק לעין מתבוננת נוספת כדי להבין אותו או כדי לבחור את אופי ההתערבות לגביו, הוא מבקש עזרה ממטפל נוסף, בכפוף לכל כללי הסודיות והאתיקה.

מחירים: המחיר לטיפול נע בין 200-350 שקלים לפגישה במסגרת פרטית.

טיפול בתנועה

בעבר קראו לסוג טיפול זה טיפול בריקוד, אבל הכותרת "ריקוד" עשתה לו עוול משום שאין צורך לדעת לרקוד כדי להביע תחושות ורגשות בתנועה. בטיפול בתנועה הגוף מדבר והתנועה היא כל דבר שקורה בחדר הטיפולים: המרחב שהילד נע בו בחדר, קצב הנשימה שלו וההתרוצצות או השקט המאופיינים בתנועתו. כל אלו מלמדים את המטפל הרבה על מה שעובר על המטופל.

חשוב לציין כי הטיפול נעשה לא רק בתנועה אלא גם בדיבור, והקשר הראשוני שנוצר בין המטפל לילד מתחיל בשיחה. מטרת הטיפול, כמו כל טיפול בהבעה וביצירה, היא להגיע לתכנים רגשיים שצפים דרך משחק ודרך תנועה, והוא מאפשר לילדים לתת ביטוי למה שמעניין אותם. ישנם ילדים שבפגישות הראשונות מבקשים רק לשבת ולשחק קלפים או לצייר. ישנם ילדים שמגיעים לחדר הטיפולים ומיד רוצים דווקא לרקוד, תלוי כמה חופשי הילד מרגיש. המטפל קשוב לילד, נמצא איתו במקום שלו ודרך תנועה ומשחק הוא לומד עליו.

ייחודיות הטיפול: דרך התנועה ניתנת אפשרות נפלאה לביטוי לא מילולי. יש ילדים שקשה להם לנוע בחדר כולו והם בוחרים לנוע רק במרחב קטן – מה שיכול לרמז על כך שהם לא בטוחים בעצמם ועד כמה הם מסוגרים, תפוסים ונוקשים. יש ילדים שיבחרו תמיד באותה תנועתיות וכך למעשה יספרו על כמה הם מרגישים חופשי עם הגוף ועם המשמעויות שעולות ממנו.

גילאים: הטיפול מתאים לילדים מגיל ארבע. בגיל זה, בנוסף ליכולת לתמלל את הדברים, יכולת התנועה היא טובה יותר.

מידע להורים: פעמים רבות גם ההורים לוקחים חלק בטיפול. בטיפול דיאדי (טיפול ביחסי הורה-ילד) עם ילדים קטנים מאוד, בסביבות גיל ארבע, חלק גדול מהטיפול נעשה עם ההורים ובעזרת התגובות שלהם.

הכשרת המטפל: מטפל בתנועה למד בדרך כלל לתואר שני בטיפול בתנועה, הכולל לימודי פסיכולוגיה, התפתחות סנסומוטורית וטיפול בתנועה יחידני וקבוצתי.

מחירים: המחיר לטיפול נע בין 200-350 שקלים לפגישה במסגרת פרטית.

טיפול בביבליותרפיה

הביבליותרפיה שייכת לתחום הטיפול באמנויות. היא מעמידה במרכז את הסיפור וכתיבתו, בנוסף לאמנויות אחרות. הביבליותרפיה היא אמצעי שמוכר לנו מהחוויה הראשונית של הקשר בין הורה המספר סיפור לילד. הסיפור הוא המסגרת המארגנת להתרחשויות שבמציאות: משהו רחוק, לא מהעולם שלנו, מעין אגדה, אך סיפור שמתחבר אלינו ולקשיים שעימם אנו מתמודדים ומעניק מילים לחוויות שלא מצאנו להן הגדרה בשפה רגשית מובנת.

ילדים מספרים סיפורים כל הזמן. הם מארגנים, דרך הסיפור, את מהלך ההתרחשות ביום בגן או בבית הספר או שהם יכולים לספר סיפורים דמיוניים שדרכם הם מתמודדים עם מציאות שמציבה אתגרים וקשיים שונים.

בטיפול משתמשים בסיפור כמסגרת מארגנת וכאמצעי עקיף ולא מאיים המרחיק מהמציאות, דווקא כדי לקרב אל העולם הרגשי הפנימי. במהלך הטיפול הביבליותרפויטי הילד נפגש עם חוויה אחרת של קשר, שבה כל סוג של רגש הוא לגיטימי. הוא לומד להכיר את עצמו ואת סביבתו דרך אמצעים אמנותיים, כלומר הדיבור אינו באופן ישיר על קשייו ובעיותיו, אלא אמצעי להזדהות עם גיבור הסיפור, דרך תיאטרון בובות, ציור, משחק ועוד. בעזרת האמצעים האמנותיים הללו עולים קשיים שניתן להתמודד עימם בדרך מוגנת, תוך חיזוק הכוחות הקיימים אצל הילד. לאחר כמה טיפולים הילד לומד להתמודד עם הקשיים באמצעות הכלים הניתנים לו בטיפול.

ייחודיות הטיפול: כאשר הילד עובר עם המטפל לעולם אחר, אגדתי ורחוק, קל לו יותר לבטא רגשות, קשיים ופחדים שבהם הוא מתקשה לדון באופן ישיר מסיבות שונות. כאשר הדברים מתרחשים אצל מישהו אחר, בעולם אחר, ניתן לנהל שיחה באופן עקיף ומשוחרר מביקורת וממבוכה, ובהדרגה, אם בכלל, לעבור לדיאלוג ישיר.

גילאים: הטיפול הביבליותרפויטי מתאים לילדים מגיל ארבע ועד בכלל. העבודה עם סיפורים מתאימה מאוד גם לילדים שעדיין אינם כותבים או בעלי לקות למידה שמקשה עליהם את הכתיבה. במקרה כזה הכתיבה בטיפול נעשית, אם בכלל, על ידי המטפל. הילד מספר בעל פה והמטפל כותב ולעיתים מדפיס עבור הילד מעין "ספר" שיצר בעצמו. ילד לקוי למידה חש סיפוק עצום מכך שהוא יכול לכתוב בעצמו "ספר ולהביע במילים את הקשיים שעימם הוא מתמודד, וכך הדימוי העצמי שלו מתחזק דווקא על ידי אמצעי שמהווה עבורו לרוב מכשול.

מידע להורים: ההורים מהווים חלק בלתי נפרד מהתהליך הטיפולי שעובר הילד. תוכנית הטיפול נבנית יחד איתם ובהתאם לצורך גם עם הצוות שמלווה את הילד במערכת החינוך. הם אלה הנמצאים עם הילד בין הפגישות עם המטפל וכך, על ידי פגישות של המטפל וההורים, נקבעות מטרות משותפות, ניתנים טיפים ליישום בבית ונשמר קשר טלפוני רציף אם מתעוררות שאלות תוך כדי המסע המשותף.

הכשרת המטפל: ביבליותרפיסט הוא בעל תואר ראשון בתחום טיפולי (כמו פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית או חינוך מיוחד) ותואר שני בביבליותרפיה עם הכשרה הכוללת לימודי פסיכולוגיה ופסיכותרפיה על כל היבטיה, לצד לימודי ספרות נרחבים וכמובן שילוב הסיפור והכתיבה בתהליכי טיפול מגוונים.

מחירים: המחיר לטיפול נע בין 200-350 שקלים לפגישה במסגרת פרטית.

פסיכודרמה

פירוש המילה "פסיכו" הוא נפש ואילו "דרמה" היא פעולה. בטיפול בפסיכודרמה שואפים ללמוד על פעולת הנפש בסיטואציות חיים שונות על ידי שחזור סצנות מתוך החיים, והבסיס לטיפול הוא חילוף תפקידים. המטופל יכול להיות פעם בתפקיד עצמו ופעם בתפקיד ההורים, האחים או המורים, וכך לראות את הדברים מכל זווית אפשרית ולהבין מה הוא חווה ומה האחר חווה. בנוסף, חילוף התפקידים מעניק לילד הזדמנות לדבר אל האחר המשמעותי, להגיד לו דברים שלא נאמרו מעולם ולחוות את הדברים כאילו האדם האחר נמצא שם ובכך לעשות תיקון לחוויות.
עבור ילדים המתקשים ליצור קשר חברתי, הפסיכודרמה היא טיפול מוצלח ביותר מכיוון שהיא מסייעת להם להיות חלק מקבוצה

פעמים רבות הטיפול בפסיכודרמה נעשה בקבוצה כאשר המטרה היא לחבר את הילד לכוחות שלו. כך ניתן לעבוד גם עם ילדים שיש להם קשיים חברתיים ולאפשר להם לפרוק את הקושי מול חבריהם, שלכאורה יושבים בחדר ומגולמים על ידי מטופלים נוספים בקבוצה או על ידי כיסאות ריקים בטיפול פרטני.

ייחודיות הטיפול: כוחה המיוחד של צורת טיפול זו הוא האפשרות לעבוד בקבוצה. עבור ילדים המתקשים ליצור קשר חברתי זהו טיפול מוצלח ביותר מכיוון שהוא מסייע להם להיות חלק מקבוצה. זו הסיבה שמשתמשים בשיטת טיפול זו פעמים רבות בבתי ספר כדי להתגבר על בעיות של אלימות בין ילדים.

גילאים: טיפול בפסיכודרמה מתאים לילדים מגיל שלוש או ארבע שמסוגלים כבר לשחק משחקי תפקידים. לילדים יש יכולת טבעית ליטול על עצמם תפקיד במסגרת משחקי תפקידים. הם נוטים לשחק במשחקי כאילו ללא קשר לטיפול. בנוסף, משחקי התפקידים מתאימים לכל גיל ולכן טיפול בפסיכודרמה מתאים גם למתבגרים ולמבוגרים.

מידע להורים: בעבודה עם ילדים השיתוף של ההורה חשוב מאוד. הטיפול מתחיל תמיד בראיון עם ההורים כדי ללמוד על הבעיה של הילד.

הכשרת המטפל: ההכשרה הראשונית של המטפל מתחילה בלימודים מעמיקים של פסיכולוגיה מחד, ואמנות הדרמה מאידך. לאחר מכן עובר המטפל ללימודי המתודה הטיפולית הפסיכודרמטית והנחיית קבוצות.

מחירים: המחיר לטיפול נע בין 200-350 שקלים לפגישה במסגרת פרטית.

דרמה-תרפיה

הדרמה-תרפיה עושה שימוש בטכניקות מהתיאטרון במסגרת התהליך הטיפולי והיא סוג של פסיכותרפיה לא מילולית. בבסיס הטיפול עומדת התפיסה כי הדמיון והפנטזיה, שבהם הכל אפשרי, הם מקום שבו אפשר לשנות התנהגות וכי דרכם מתאפשרת התמודדות טובה יותר עם חוויות הגורמות למצוקה נפשית. מחקרים עכשוויים בתחום הנוירו-פסיכיאטריה מראים כי התנסות בפועל ברגשות, חוויות, התנהגויות וסיטואציות שונות, מותירה עלינו את רישומה באופן משמעותי הרבה יותר מאשר טיפול בשיחה, ולכן המחזת הקשיים וההתמודדות עימם על הבמה יכולה לסייע לילד בהתמודדות עם משברים וקשיים.

הדרמה-תרפיה דומה מאוד לפסיכודרמה משום ששתי הגישות משתמשות בכוחו המרפא של הדמיון ובתפקידה של הבמה כדי לשקף לילד את הקשיים שעימם הוא מתמודד.

שתי הגישות מתאימות לטיפול יחידני אך גם לטיפול קבוצתי. בניגוד לפסיכודרמה, שבה הילד ממחיז אירועים מחייו דרך אנשים הקשורים לשגרת יומו, בטיפול בדרמה-תרפיה המטפל והילד בוחרים להמחיז יצירות, כמו סיפורים ושירים שעימם הילד מזדהה. במהלך הטיפול הילד הוא היוזם בדרך כלל את הפעילות. אם מתגלה כי יש לו קושי בכך מציע המטפל גירויים המתאימים לגילו ולנטיותיו.

המטפל והילד חוקרים את מערכת התפקידים שהילד ממלא בחיי היומיום. ה"דרמה" העולה מפעילותו של הילד בחדר, הדמויות שהוא בוחר לגלם והתפקידים שהוא נותן למטפל, מאפשרים לו להעלות קונפליקטים שבהם הוא עסוק שלא היו עולים בדרך אחרת. זוהי הזדמנות פז עבור הילד להיות גם שחקן וגם צופה בדרמה של עצמו, מה שמאפשר לו לרכוש מודעות רבה יותר לקשייו.
בעלי החיים מקלים על הילד להביע רגשות אסורים ותוקפניים ובכך לשתף את המטפל בעולמו הרגשי.

ייחודיות הטיפול: במפגש הדרמה-תרפויטי המטפל הוא גם שותף פעיל במשחק של המטופל. הכשרתו המעמיקה בתיאטרון מאפשרת לו להגיב ולבצע בתוך הדרמה התערבויות המכילות את העולם הרגשי של הילד, משקפות לו את קשייו ומעודדות אותו לתקשורת אחרת מזו שהוא רגיל. לילדים קל במיוחד לעבד דפוסי התנהגות חדשים כשהם מוצגים באופן לא ישיר ופחות מאיים.

עולם הדמיון הינו מרחב המאפשר חופש יצירתי רב יותר מהמציאות הממשית ומתוכו אפשר לתמוך בילד ולאפשר לו דרכי פעולה חדשות שאותן יישם בסופו של דבר בחיים שמחוץ לדרמה. הדרמה-תרפיה מכוונת להרחיב את רפרטואר התפקידים של הילד על ידי התנסות במגוון תפקידים שבמציאות ייתכן שהם מרתיעים אותו, אך יוכלו למעשה לתרום להתמודדות טובה יותר בסיטואציות של קושי ומשבר. ישנן טכניקות מיוחדות בדרמה-תרפיה לאבחון, לטיפול ולפיתוח מנגנוני החוסן הנפשי במצבי לחץ.

גילאים: שיטת טיפול זו מתאימה לילדים מגיל שלוש ומעלה ואינה קשורה לכישרון משחק או לניסיון אמנותי קודם. המטרה היא לא התוצר – הצגה או סרט, אלא תהליך היצירה וההבעה שממנו לומד הילד על חייו.

מידע להורים: ניתן להציג לילד את הטיפול כמקום שבו הוא יכול ליצור: לכתוב, לצלם, להעלות הצגות, לצייר או לשחק בדברים המתאימים לגילו. ניתן לומר לו כי באמצעות כל אלה הוא יוכל לדבר על רגשותיו ומחשבותיו ולשנות דברים שהיה רוצה, כדי שיהיה לו כיף יותר בכיתה, במשפחה ועוד.

הכשרת המטפל: דרמה-תרפיסט מוסמך חייב להגיע ללימודי התרפיה עם רקע בסיסי בפסיכולוגיה ו-600 שעות התמקצעות אקדמית ומעשית בתיאטרון. בנוסף, עליו לעבור במהלך הלימודים התמחות בתחום, שבמהלכה הוא מקבל הדרכה קלינית. דרמה-תרפיסטים עובדים מזה שנים בבתי חולים, במסגרות פסיכיאטריות, שיקומיות וטיפוליות שונות, שביניהן מכונים פסיכולוגיים עצמאיים, מכונים להתפתחות הילד, קופות החולים, בתי ספר, בקהילה ובקליניקות פרטיות. דרמה-תרפיסטים, כמקובל בעולם הפסיכותרפיה בקרב מטפלים צעירים כוותיקים, עוברים הדרכה מתמדת על ידי מטפל מקצועי בכיר.

מחירים: המחיר לטיפול נע בין 200-350 שקלים לפגישה במסגרת פרטית.

טיפול בבעלי חיים

הטיפול הרגשי הנעזר בבעלי חיים כשמו כן הוא. המטפל והילד יוצאים אל פינת החי לטפל ביחד בבעלי החיים. המטפל הוא כלי הטיפול העיקרי, אך לבעלי החיים יש איכויות טיפוליות ייחודיות. דרך הטיפול בבעלי החיים בפינת החי, כמו ניקוי הכלובים, ההאכלה והליטוף, יוזם המטפל פעילות שמיטיבה עם הילד וגורמת לו להעלות קשיים שעימם הוא מתמודד. חוויית הטיפול ביצור הזקוק מהילד למגע, לחום ולהזנה מעוררת אצלו תחושות של מסוגלות, חמלה ודאגה לזולתו. בכך יש חיזוק לדימויו העצמי, לשיפור יכולתו בלקיחת אחריות ולשיפור יכולת הוויסות העצמי שלו ודחיית סיפוקים.

ישנם ילדים שמפאת קשיים רגשיים מתקשים ליצור קשר מלולי. כמו בטיפול באמנויות, גם בטיפול בבעלי חיים ישנו מפגש השלכתי, אלא שמדובר בבעל חיים שהוא יצור חי שמגיב בחזרה לילד שמטפל בו. אגב, חלק מבעלי החיים רגישים למצבו הרגשי של הילד ומגיבים אליו. בעזרת החוויה הזו יכול המטפל לאפשר לילד להביא את התחושות המיטיבות הללו להתמודדות עם הקשיים החברתיים והרגשיים שעמם הוא מתמודד בחיי היומיום.

ההעדפה היא לצאת במהלך הטיפול אל פינת החי, אל בעלי החיים, כך שהילד יכול להוביל את המטפל למקומות המתאימים לו בפינת החי ולבעלי החיים המועדפים עליו. יחד עם זאת, ישנם גם מפגשים המתקיימים בחדר טיפולים שבהם המטפל בוחר את המסגרת הטיפולית שבה הוא יפעל עם הילד ובעל החיים.

לטיפול בבעלי החיים אין מבנה קבוע והוא משתנה לפי צורכי הילד ולפי האופן שבו מגיב אליו בעל החיים. זו גם הסיבה שמטפלים מעדיפים שהטיפולים יתקיימו בפינת החי. במרחב של בעלי החיים הילד פונה בדיוק לחיה שנכונה לו לעבודה. במציאות של עבודה בחדרי טיפול עדיפים לרוב בעלי חיים תקשורתיים, כמו כלבים וחתולים המותאמים לטיפול, או כאלה שאינם חוששים מבני אדם. בעלי חיים אלה יכולים ליצור קשר מהר ולאכול מכף ידו של הילד.

ייחודיות הטיפול: טיפול בבעלי חיים מאפשר למטפלים ולמטופלים ליצור קשר בלתי אמצעי מהיר. בעלי החיים מקבלים ילדים ללא תנאי. הם מקלים על יצירת אמון במטפל, שנתפס כמי שיודע לטפל בהם היטב. בעלי החיים מקלים גם על הילד להביע רגשות אסורים ותוקפניים ובכך לשתף את המטפל בעולמו הרגשי. בטיפול בבעלי חיים ישנם מרכיבים רבים שאינם מילוליים. בפינת החי הקשר עם בעלי החיים ועם המטפל הוא מאוד ראשוני וישיר. הטיפול בבעלי החיים הוא טיפול חווייתי המביא עימו צורך רב במגע לגיטימי וחשיפה חושית לריחות, לחומרים ולטעמים. למגע ולנוכחות של בעלי החיים יש השפעה מיטיבה והם מסוגלים לגרום להפחתת חרדה ולהביא לרגיעה.

גילאים: טיפול זה יכול להיטיב מאוד עם ילדים קטנים, החל מגיל שלוש וחצי, שמתקשים ליצור קשר המבוסס כולו על היכולת המילולית. מתחת לגיל זה ילדים הם צעירים מדי לצורת הטיפול זו מכיוון שהיא מצריכה יכולת מוטורית להחזיק בבטחה את בעל החיים הנבחר. בנוסף נדרשים גילויי הבנה למצבו של בעל החיים ובגיל הרך יכולות אלה עודן בחיתוליהן.

מידע להורים: חשוב לבדוק שרווחת בעלי החיים מטופלת היטב כדי לוודא שהמפגש הטיפולי יהיה מוצלח. ילד שיקלוט כי בעל החיים לא מקבל את הטיפול הנכון, יחשוב שגם הוא לא יקבל את הטיפול המגיע לו. בנוסף, צריך לבדוק גם את הכימיה של הילד עם בעלי החיים. יש ילדים שלא יתאימו לעבודה עם בעלי חיים מכיוון שהם נוהגים להתעלל בהם. יש מקרים שבהם ההורים יצטרכו לקחת חלק בטיפול. ההחלטה על דרך הטיפול והמשכו צריכה להיות בהתאם למה שהתרחש בטיפול הראשון.

הכשרת המטפל: מטפל בבעלי חיים לומד לימודים רב תחומיים בהכרת בעלי חיים ופינות חי, לימודי פסיכולוגיה ופסיכותרפיה ולימוד הטיפול בבעלי חיים.

מחירים: המחיר לטיפול נע בין 200-350 שקלים לפגישה במסגרת פרטית.

רכיבה טיפולית

הרכיבה דורשת התמודדות עם סיטואציות שונות שהמטפל מעוניין שהרוכב יחווה, דורשת ריכוז רב ומאפשרת עבודה על צרכים שונים וקשיים רבים

הרכיבה הטיפולית משתמשת בתנועה הייחודית של הסוס ובקשר הרגשי שנוצר עימו כדי להתמודד עם בעיות שונות. הסוס אינו שיפוטי, הוא מקבל את הרוכב כפי שהוא, גם אם הוא נכה, נראה שונה או בעל לקות מסוימת. תנועתו של הסוס היא ייחודית משום שהיא תלת-ממדית ולמעשה מדמה את תנועת האגן של האדם בהליכה. לתנועה זו יש גם ערך פיזיותרפיסטי: התנועה מאזנת את טונוס השרירים, היא מרגיעה, מספקת, עונה על צורך בתנועה ובתחושה ומאפשרת לדרוש בתמורה עבודה קשה מהמטופל וכך להגיע להתקדמות ולהישגים.

הרכיבה דורשת גם התמודדות עם סיטואציות שונות שהמטפל מעוניין שהרוכב יחווה, דורשת ריכוז רב ומאפשרת עבודה על צרכים שונים וקשיים רבים. העבודה הקשה על גבו של הסוס מתגמלת את הרוכב בתנועת הסוס המספקת לילד מוטיבציה גדולה לעבודה.

טיפול פרטני נמשך בדרך כלל כמחצית השעה. ישנם גם טיפולים קבוצתיים, שבהם הרכיבה נעשית בקבוצה, ואז הטיפול נמשך כשלושת רבעי השעה. הטיפול מותאם לילד ולבעיות שאיתן הוא מתמודד. ישנם ילדים הרוכבים באופן עצמאי, ישנם הרוכבים רכיבה ספורטיבית ואף קופצים מעל מכשולים וישנם ילדים שרוכבים כשהמדריך צמוד אליהם והשליטה בסוס מופקדת בידיו. המדריך הוא שמחליט אם הרכיבה תהיה על סוס גבוה או על סוס פוני.

ייחודיות הטיפול: כמו בטיפול באמצעות בעלי חיים, גם כאן נעשה שימוש בקשר הרגשי שנוצר בין הילד לסוס ובאינטראקציה שנוצרת ביניהם כדי להשיג מטרות טיפוליות. הרכיבה הטיפולית היא למעשה "טיפול ללא טיפול". מבחינת הילד הוא מגיע לשיעור רכיבה ומבצע ספורט אתגרי ואטרקטיבי שמעורר את קנאת חבריו. תוך כדי הרכיבה מושגות מטרות טיפוליות.

גילאים: הרכיבה מתאימה לטיפול בילדים ובמבוגרים. אוטיסטים וחולי CP יכולים להגיע לטיפול מגיל שלוש. ילדים עם בעיות קשב, בעיות התנהגות ובעיות רגשיות מתחילים מגיל חמש ומעלה.

מידע להורים: להורים המודאגים כדאי לספר כי אמנם רכיבה על סוסים היא ספורט אתגרי, אך דווקא משום כך ישנה הקפדה יתרה על כללי הבטיחות. הרוכבים חובשים קסדה והמגרש מרופד בחול המרכך את הנפילה, אם מתרחשת כזו. מטופלים מוגבלים רוכבים בלוויית מדריך צמוד ולעיתים גם עם מוליכי צד שתומכים בהם פיזית ומשגיחים עליהם יחד עם המדריך.

הכשרת המטפל: בפני מי שרוצה לעבור הכשרה לרכיבה טיפולית עומדים כיום מבחר של קורסים. מטפל ברכיבה טיפולית צריך ידע רחב וניסיון מעשי רב ולכן מומלץ לבדוק כי הכשרתו כוללת גם לימודי פסיכולוגיה וכלים בפסיכותרפיה. עבודה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים מצריכה גם ידע באנטומיה ופיזיולוגיה, רפואה שיקומית, התפתחות הילד, ניתוח ועיצוב התנהגות, התפתחות שפה ודיבור וטיפול ושיקום בפגועים מוטורית. כדאי לוודא כי למטפל יש את המומחיות המתאימה לסוג הבעיה שבעקבותיה פונים לטיפול.

מחירים: המחיר נע בין 3,200-3,800 שקלים לקורס של חצי שנה. הקורס כולל 24 טיפולים שבועיים שכל אחד מהם נמשך כחצי שעה.

טיפול בגינון

הטיפול בגינון הוא כלי המשתמש בקרבה המולדת של רוב בני האדם לטבע ולאדמה ובכוחה המרפא של הגינה. המטרה היא להשתמש בכוח זה כדי לעזור לילדים לרפא או להתמודד עם קשיים בתחום הרגשי, הקוגניטיבי-התנהגותי, החברתי או הסנסומוטורי. הגינה הטיפולית מהווה מרחב המאפשר צמיחה תוך שימוש ביכולות המיוחדות של הילד, ביצירתיות ובכושר המשחק שלו. כמו חדר הטיפולים, גם הגינה הינה מרחב טיפולי בטוח שבו הילד יכול להעלות נושאים המעסיקים אותו. התכנים הללו, המוכלים על ידי המטפל שהטבע הוא בן בריתו, מסייעים לילד לרכוש כלים להתמודד עם הקשיים העולים בטיפול.

בניגוד לחדר הטיפולים באמנות, סביבת הגינה אינה סטרילית אלא דומה יותר למצבי חיים אמיתיים, במובן שבו התוצר (ערוגה אישית, למשל) חשוף לעיני אנשים מבחוץ ועלול גם להיפגע מכוחות הטבע (מזג האוויר, מזיקים ועוד). המטפל עוזר לילד להתמודד עם חוסר השליטה בגורמים הללו ומסייע לו להסתגל אליהם ואף להיעזר בהם כמנוף לצמיחה. בנוסף לכך קיימים תוצרים, כמו עציץ פורח, צמחי תבלין או ירקות, שהילד לוקח עימו הביתה או נותן כמתנה לאדם קרוב.

ייחודיות הטיפול: במפגש הטיפולי משתמש הילד במרחב הגינה בהתאם לנטיותיו המודעות והלא מודעות. הוא יכול לבחור לתכנן וליצור ערוגה אישית שאותה הוא יתחזק ומפירותיה ייהנה. הוא מחליט מה לגדל, כמה להשקיע, מה לעשות בתוצרת ואפילו איך להתמודד עם דברים לא צפויים, כמו מחלות או מוות של צמחים. הוא רשאי לבחור לגדל צמחים בעציצים או ליצור עבודות אמנות מחומרים המצויים בגינה. ככל שיהיו יותר אפשרויות בחירה בסביבת הגינה הטיפולית, כך יהיו לילד יותר אפשרויות לביטוי עצמי. המטפל מלווה את התהליך ומתאים את עצמו ואת הסביבה לצורכי הילד וליכולותיו. גם כאן, כמו בכל טיפול, הקשר בין המטפל למטופל מבוסס על אמון, אמפתיה, קבלה והכלה, כדי שהילד יוכל להביא ולבטא חלקים מגוונים ככל האפשר מהעצמי שלו ממקום נינוח, כשהמטפל עוזר לו לעבד קשיים, תסכולים ורגשות שונים.

גילאים: טיפול בגינון מתאים מגיל שנתיים-שלוש ומעלה. המטפל מתאים את הפעילויות לגיל הכרונולוגי, הרגשי, הקוגניטיבי והסנסומוטורי של המטופל. בגילאים הנמוכים תהיה התמקדות בחלקים התחושתיים והגינה תספק הזדמנויות רבות להתנסויות בכל החושים: מגע, טעם, ריח, ראייה ושמיעה.

משך הטיפול תלוי בסוג הקושי שעליו נעשית העבודה ובדרגת חומרתו. כאשר עובדים על קושי תפקודי ממוקד, כמו שיפור יכולת תכנון למשל, ניתן להגיע לתוצאות במינימום 12 מפגשים. כשהטיפול עוסק בתכנים המצויים ברבדים עמוקים של הנפש, הטיפול יכול להימשך כחצי שנה עד שנה, ואף יותר. בכל מקרה, מהירות הצמיחה בגינה אינה גורם המכתיב את משך הטיפול. אחד מתפקידי המטפל המקצועי הוא להתאים את הפעילויות הגנניות, כולל סוגי הצמחים לפי קצב הצימוח שלהם, למטרות הטיפוליות הרלוונטיות לילד.

מידע להורים: יש אפשרות בטיפול אישי או דיאדי, תלוי במטרה הטיפולית, בגיל הילד וביכולת שלו להיות לבד עם המטפל. במקרה הצורך מתבצעת הדרכת הורים כדי לעזור להם לעזור לילד. ישנה אפשרות לעשות את הטיפול בבית, בסביבתו הטבעית של הילד, שם הוא יכול לעקוב אחר הצמיחה וההתקדמות של עבודתו.

הכשרת המטפל: מטפלים בגינון עוברים הכשרה מיוחדת, המוצעת מזה כעשר שנים גם בארץ. העבודה עם ילדים ונוער נעשית במסגרות חינוכיות וטיפוליות הכוללות בתי ספר, מועדוניות ועוד.

מחירים: המחיר נע בין 3,200-3,800 שקלים לקורס של חצי שנה. הקורס כולל 24 טיפולים שבועיים שכל אחד מהם נמשך כחצי שעה.

הכותבת היא פסיכולוגית קוגניטיבית וחוקרת תרבות

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות: , , , , , , ,

תגובות (4)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. עינת גבע הגיב:

    סקירה חשובה. ברצוני להציע שרגע לפני שמפנים את הילד לטיפול בעקבות התנהגויות לא נאותות, או קשיים רגשיים/חברתיים רצוי: א. לפנות להדרכת הורים- אני מאמינה שהורים יכולים ללמוד איך להיות מלווים/מדריכים רגשיים וחברתיים של ילדיהם ובכך לאמן ולפתח אצלם יכולות רגשיות וחברתיות. הבית הוא "מגרש אימונים טוב לשרירים אלה" ב. אם במהלך אבחון הילד/ הדרכת הורים עולה ההמלצה למפגשים של הילד עם איש מקצוע אני מציעה א. לבחור בתחום עניין שעשוי לעורר את המוטיבציה של הילד להשתתף ולשתף פעולה: וזה יכול להיות כל דבר, בנוסף למוצעים לעיל: טיפול באמצעות בישול, שזירת תכשיטים, משחקים במים, ( נשמע מוזר?) מה שחשוב הוא : 1.שהמדריך יהיה בעל ידע, הבנה וניסיון בטיפול רגשי. 2. אני ממליצה בחום שמפגשים יהיו במסגרת של קבוצה קטנה 5-6 ילדים: א. זה מוזיל את העלויות. ב. זה נותן לילד את התחושה שהוא בחוג "רגיל". ג.והכי חשוב האדם הוא יצור חברתי ולכן, הכשלים וההתמודדת עם כישורים חברתיים באים לידי ביטוי בסביבה חברתית לכן במסגרת קבוצתית יהיה לטיפול ערך מוסף ואפקטיביות רבה יותר. עינת גבע, יועצת משפחתית, מדריכה במכון אדלר. 0523607603.

  2. שלומית הגיב:

    ברצוני להביא קול מתקן לתגובה לעיל. תגובה זו מחזקת את התחושה שאין הבנה מהו טיפול בהבעה ויצירה. תהליך שילד חווה באמצעות אמנות, באופן פרטני, הוא הרבה יותר מסתם חוג. לא נכון לומר לילד שהוא הולך לחוג. להיפך. זה פוגע ברצינות ובתהליך אותו הילד צריך לעבור לקראת בריאות נפשית. חשוב שילד ידע ויבין שיש לו כעת צורך וקושי שעלה ומתייחסים אליו ברצינות. הוא מקבל מקום טיפולי שאינו חוג! זה מקום משמעותי שבו הוא מקבל מטפל מיומן ומנוסה בטיפול נפשי, מיכל בטוח שמשחזר את מע' היחסים המוקדמות שבחייו של הילד. הטיפול באמצעות אמנות, שהיא כלי מרפא, מסייע להביע דברים שנמצאים בלא מודע ואינם ניתנים לאמירה או הבנה. האמנות היא כלי מווסת רגשות, היא מאפשרת מבט על התכנים שעלו ביצירה והבנה של הילד ועולמו הפנימי. עם כל הכבוד שזירת תכשיטים, משחקים במים והצעה של טיפול קבוצתי (שמתאים לילד שיש לו קושי במיומנויות חברתיות ואין להשוות טיפול קבוצתי לצורך של ילד בטיפול פרטני), אינם כלי טיפולי כמו טיפול פרטני באמנות. הצעה זו לעיל הינה הצעה שאינה מכירה את התחום ומזלזלת במקצוע טיפול בהבעה ויצירה והאפשרויות הטיפוליות הגלומות בו.

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.