0

מעברים- התנסות בתנועה בכיתות בגיל הרך

ג'וליה ווגוביץ' (2008). מעברים- התנסות בתנועה בכיתות בגיל הרך

Transformers Movement Experiences for Early Childhood Classrooms,
Julia Coleman Vagovic, Young Children, May 2008.

כשהמחנכת "שוברת" את יום הלימודים בפעילות בתנועה , ילדים פעלתניים הופכים לתלמידים טובים יותר. התנסות בפעילות בתנועה יכולה להכין את הילדים פיזית ושכלית ללמידה. מאמר זה מביא דוגמאות לפעילויות כאלה שמאפשרות לילדים להיות עירניים וסקרניים לאורך כל השנה.

הקשר בין הגוף לנפש

הפעלת המוח בשעת תנועה היא מרכזית ללמידה (גנסן 2004 ) תנועה קינסטתטית מפעילה את אזור הסרבלום במוח המשפיע על תנועה ותזמון (שלמן 2002) .ופעילות בתנועה משפיעה על יותר מאשר כושר פיזי. מכיוון שכל התחומים ההתפתחותיים: פיזי, חברתי, רגשי ושכלי קשורים זה בזה ומשפיעים זה על זה.

לדוגמא: כשתינוק מתחיל לזחול, יכולת החקירה שלו מתרחבת , ואיתה משתפרת יכולת התנועה וזו משפיעה על היכולת השכלית של התינוק. היכולת השפתית של הילד מאפשרת לו תקשורת עם המבוגר והתקשורת עם המבוגר מצד שני מעשירה את השפה שלו. (NAEYC 1996 ) .

גנסן מציין שכדי שהפעילות בתנועה תעורר למידה , היא חייבת להיות חדשנית, מאתגרת, לא מאיימת, ומעוררת רגשית (2004 ). במילים אחרות הפעילות צריכה להשתנות במובן של דרך פתרון הבעיות והתהליך: הוא צריך להיות מותאם לגיל הילדים, לעורר מגוון של רגשות : כמו התלהבות, שמחה, נחישות ,(גנסן 2004 ) .

המחקרים מצביעים על כך שילדים העסוקים בפעילות חדשה, יכולים לבטא טוב יותר את רעיונותיהם ולמקד את תשומת הלב שלהם (זקופולו ושות ' 2006 ) מכאן שהכללת פעילות גופנית בסדר היום בכיתה יכולה לקדם את הריכוז של הילדים, לקדם קואורדינציה ובכך להביא לתיאום טוב יותר בין הגוף והנפש. הגישה של מעברים יכולה לקדם נושא זה אצל הילדים.

מעברים כפעילות יומיומית בתנועה

מחקרים מצביעים על כך שלילדים צעירים טווח קשב קצר והם זקוקים ליותר זמן כדי לחבר את המידע החדש עם למידה קודמת. (פליגרין ושות' 2005 ). פעילות בתנועה במשך היום מאפשרת לילדים להפנים את מה שלמדו.

שגרה של פעילות בתנועה מהווה כלי התמודדות טוב עבור ילדים עם טווח קשב קצר (הל 2007 ) . מחקרים מצביעים שזה לא מספיק לעשות מעברים בתוכן כמו מעברית לחשבון , ילדים זקוקים להפסקה ממשית כדי להפנים את החומר הנלמד (בזורקלנד ושות' 1992 ).
פעילות מוצלחת בתנועה בכיתה עם עמיתים יכולה להוות מקור לשמחה ולתחושת שייכות לילד. ילדים לומדים תנועה ושירה במהירות , והם נהנים מפעילות בקבוצה.

מיסוד הפעילות בתנועה

החלת פעילות בתנועה בכיתה בתוך סדר היום חשובה בעיקר בשעות בהם ילדים נוטים להיות חסרי מנוחה , ולא עירניים.

להלן הסבר על פעילות בתנועה 5 פעמים ביום :
בוקר, בוקר מאוחר, אחרי ארוחת הצהריים, אחה"צ או לאחר שינה במידה וישנים במסגרת. חלקם מבוצעים בליווי מוסיקה או שירה. אתם חופשיים ליצור פעילויות משלכם המבוססות על סגנון ההוראה שלכם וגיל הילדים.

להלן כמה טיפים בבניית פעילות התנועה:

– התחל וסיים כל פעילות בנשימות עמוקות ואיטיות כדי למקד את המוח.
– לווה את הפעילות בשירה או הוראות כדי להקל על הילדים לזכור את הפעילות.
– השתמש בתנועת "הליקופטר" כדי ללמד מודעות
– הדגם את הפעילות – הסבר, הדגם ואפשר לילדים לתרגל את הפעילות.
– אפשר 8 חזרות על הפעילות, כמו כל פעילות הריתמיקה.

התחל כל פעילות בתנועה בשיחה עם הילדים. למשל אפשר להזכיר לילדים "שזה המקום לבטא את הקול הפנימי שלהם" ו"להתרכז בחלק בגוף אותו אתם מזיזים" אפשר לילדים לתרגל נשימות עמוקות ואיטיות. שאל אותם "האם אתם שומעים את הנשימות שלכם?".

חשובה הצגה בהירה של הפעילות כך שכל ילד יוכל לבצע אותה. התחל בפעילות קטנה ובנה אותה בהדרגה ילדים לומדים טוב יותר משהו חדש על בסיס ידע קודם. הצעדים הבאים מאפשרים מגוון של שינויים, השתמשו בהם לבניית הפעילות בתנועה שלכם.

התמקד באנרגיה בבוקר

נשימות עמוקות הם הבסיס לכל פעילות בתנועה, התחילו בליווי הילדים בתהליך זה:

1. עמדו ישר וזקוף
2. הניחו את ידיכם על בית החזה.
3. נשמו לאט ועמוק.
4. נשמו עמוק שוב, והניפו את הידיים למעלה תוך כדי נשימה, והורידו את הידיים תוך כדי נשיפה.
5. נשמו עמוק ונשפו תוך כדי השמעת קול שששש……………

מגע היד על בית החזה מאפשר לילדים להרגיש שבית החזה מתרחב, השמעת הצליל בנשיפה , הופך את התהליך לכיף, וקל לזכור אותו. ניתן להרחיב את הפעילות בהנחת הידיים על הבטן, ותיפוף קל על הבטן , השענות לאחור תוך התיפןף מאפשרת להם לחוש את המתיחה של שרירי הבטן , והשמעת הקול , מאפשרת להם לחוש את הדיאפרגמה.
הנחו את הילדים לעמוד זקופים ולאט לאט לכופף את הברכיים ושוב להימתח. הנחו את הילדים לעמוד בכיפוף ברכיים ולהתנדנד מצד לצד כמו עצים.

הנחו את הילדים לעשות תנועות כאילו הם אוספים עלים מהרצפה ואחר כך זורקים אותם מעל הראש. המעבר מראש למטה ללמעלה , מפעילה את המערכת הוסטיבולרית הממוקמת באוזן ואחראית לשיווי המשקל. ומאפשר לילד ללמוד את תחומי הגוף שלו ביחס לאחרים (אדריך ושות' 2006 ) .

הפעילות הבאה: הנחו את הילדים לפרוש זרועות ולעשות סיבובים קטנים פעם כלפי פנים ופעם החוצה, ואחר כך בשילוב תנועת הכתף. ולסיום פעילות בנשימות.

חזרה למיקוד בשעות הבוקר המאוחרות

תנועות הליקופטר, מאפשרת פעילות של שני חלקי המוח הימני והשמאלי, ומגבירה את פעילות המוח. בשעות הבוקר המאוחרות הפעילו את הילדים בפעילות זו שמאפשרת להם לחוש את גופם ביחס לאחרים, ולהעסיק את שני צידי המוח, ואת המערכת הוסטיבולרית:

1. עמוד בגו זקוף וברכיים כפופות.
2. קח נשימות עמוקות ואיטיות.
3. מתח את הידיים לצדדים כשהרגליים בפיסוק.
4. נענע את הזרועות מצד לצד כמו הליקופטר, כשרגל אחת קצת מורמת כדי למנוע אי נוחות בגב.

אחר כך בקשי מהילדים להניע את הידיים כלפי מעלה בתנועות של טיפוס, סיימו את הפעילות בפעילות של נשימות עמוקות.
פעילות נוספת: המטפלת שואלת את הילדים אתם מוכנים, הם עונים אנחנו מוכנים, ואז היא מבקשת לגעת באבר שהיא קוראת בשמו: ראש, בירכיים, עקבים וכו'.

פעילות צעידה וחקירה לשעות אחר הצהריים

בגני ילדים רבים יש הפסקת צהריים בה הילדים יכולים לעסוק בפעילות על פי בחירתם, זו הפסקה מבורכת וחשובה.( פלגרין 2005 )
בפעילות של אחר הצהריים חשוב להעסיק את הילדים בפעילות של הפכים כדי להעסיק את שני חלקי המוח. עבור הילדים שלא נחים צהריים אנו מציעים פעילות של צעידה :

1. עמוד בגב זקוף , ברכיים רכות.
2. נשום לאט ועמוק.
3. צעד במקום בתנועה איטית ושקטה
4. צעד תוך כדי נגיעה בברך הנגדית.

העסיקו אותם בשירה של שירים של קול קורא וקול עונה.

איזון של אחר הצהריים ותנועה מרחבית

במסגרות בהן אין מנוחת צהריים יש צורך בפעילות בתנועה של "רוק אנד רול" , שתשפר את פעילות המוח הקדמי והאחורי וכן את פעילות המערכת הוסטיבולרית.

הנחו את הילדים:
1. עמדו עמידה זקופה עם ברכיים כפופות קל.
2. נשמו עמוק ולאט , מקדו את המבט בחפץ דומם.
3. נוע קדימה ואחרוה, קדימה לקצות האצבעות ואחרוה לעקבים.
4. נועו קדימה ועצרו, ואחר כך אחורנית ועצרו.
5. עמדו בעמידה זקופה וברכיים רפויות והניעו את הידיים בכיוון ההפוך לתנועת הרגליים.
6. המשיכו להניע את הזרועות למטה לכיוון הרגליים ולמעלה לכיוון השמיים. ניתן לגוון בעצור והמשך.

המשחק של "המלך אמר" משחק קלסי לענין זה, אפשר להגיד המלך אמר עמוד, המלך אמר לרקוד וכו'.
משחק אחר טוב, הוא ללטף פעמיים את הרגליים, למחוא כפיים, להסתובב, להתכופף וכו'.
לענין זה גם המשחק של לרקוע ברגליים 6 פעמים ברגל ימין, פעמיים שמאל וכו'.

התעוררות לאחר שעת שינה

פעילות של התעוררות הגוף לאחר שינה חשובה ועוזרת לילדים להתמקד בפעילות של אחה"צ. הפעילות צריכה להיות הדרגתית , ולעזור להם לעבור ממצב רדום לעירנות, כשהם לאט לאט ערים לחלקים שונים של גופם:

1. הצמד את קצות אצבעות הידיים אחת לשניה.
2. לטף את כף היד ואחר כך את כל היד, כל אחת בנפרד.
3. לטף את הבטן, הצדדים והגב.
4. לטף את הרגליים העור והעקבים
5. לטף את השיער , האוזניים גבות העניים, והאף.

דברו בעדינות כשאתם מלטפים את הידיים ואמרו להם" ידיים התעוררו" "אצבעות התעוררו" וכן הלאה.

מסקנות

מעברים תוך כדי פעילות בתנועה עוזרים לילדים להתמקד ומחברים בין הגוף לנפש. פעילות זו עוזרת למורים לבנות אוירה של אמון ועידוד שמאפשרת לילדים לחשוב, ללמוד ולתקשר בתוך ומחוץ לכיתה.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות: ,

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.