2

נושא לוח השנה עבור ילדים צעירים – כוונות טובות שהשתבשו

מאת: סאלי בנקן, מיכאל אוסטרוסקי, ולילאן כץ.

Beneke, S. J., Ostrosky, M. M. & Lilian G. Katz, L. G. (May, 2008). Calendar Time for Young Children. Young Childre.

מדוע ילדים בני 4 אינם מסוגלים לענות נכון למורה שלהם על השאלה איזה יום היום, או מה התאריך היום, למרות שהם עסוקים בזה כבר מספר חודשים? מה ההשפעה ארוכת הטווח על ילדים, העוסקים בנושא שהם אינם מבינים באופן מלא לאורך זמן? נקודת מבט חדשה על הוראת לוח השנה המבוססת על מה שאנחנו יודעים על התפתחותם של ילדים.

התפתחות תחושת הזמן אצל ילדים צעירים

מבוגרים משתמשים בלוח השנה על מנת לציין ולאמוד זמנים,לנהל יומן, לקבוע פגישות ולצפות לאירועים משמעותיים, ימי הולדת, משחק כדור סל וכו'. אך אם נבחן את התפתחות הבנת הזמן אצל ילדים צעירים, עוד לפני כניסתם לבית הספר, נראה שלפרקי זמן ארוכים כמו שבוע או חודש אין משמעות עבורם (פרידמן 2000 ). עם זאת, הם מסוגלים להבין מושגים של זמן כמו: "אחר כך", "לפני" ו"אחרי".

מחסום להשתתפות משמעותית

כדי להבין את לוח השנה הילדים צריכים להבין שזמן נמצא על רצף ושרצף זה כולל מושגים כמו: אתמול, היום ומחר, או בוקר אחה"צ ערב, או ראשון שני שלישי וכו'. הילדים אמורים גם להמשיג את לפני ואחרי, ולחשוב על עבר ועתיד.

ילדים בני שלוש מסוגלים להבין קביעות אובייקט , ולזכור אירועים שהתרחשו בעבר, למרות שאין להם הבנה של מושגים כמו אתמול, היום, מחר (מקגראו , 2002 ). הם מסוגלים לדבר על דברים שקרו בעבר או יקרו בעתיד, אך אין להם הבנה של מושגים אלה במובנים של זמן או רצף. מכאן שהוראת לוח השנה לפני גיל 6 היא חסרת ערך.

מרחק בזמן

לימוד לוח השנה מחייב שלילדים תהייה תפיסה שמעבר ללפני ואחרי, תפיסה של משך זמן יחסי, או מרחק בין אירוע בעתיד וההווה (פרידמן 2000 ).
למשל, כמה רחוק 30 לאוקטובר אם היום ה- 5 לאוקטובר? או כמה ארוך הוא סוף השבוע? כשאומרים לילד בן 4 שהטיול יתקיים בעוד חמישה ימים מבחינתו זה אותו דבר כאילו אמרת לו שמונה ימים. ילדים בגיל גן חובה אינם מסוגלים להבין זאת. זוהי גם הסיבה שבזמן נסיעה הם חוזרים ושואלים כמה זמן עוד נשאר עד שנגיע. על פי פרידמן (2000 ) יכולת זאת נרכשת רק בגיל 7-10 שנים.

הדוגמא הבאה ממחישה את טענתו של פרידמן:
ליום ההולדת של ג'וי מגיעה הסבתא, והוא אומר "יש לי יום הולדת 6". הסבתא שואלת 6 מה? אחיו בן ה- 9 לוחש לו 6 שנים. ביום ההולדת מגיעים החברים ומתחילים לשאול מי כבר בן 6 מרטה אומרת אני 6 וחצי, שש וחצי מה? מרטה עונה לא יודעת . מתי היית תינוקות היא אומרת לא יודעת אולי לפני 10 שנים.

מכאן שיכולת זאת נרכשת מאוחר יותר ועל המורים לשקול מחדש האם לשלב ידע זה בתכנית הלימודים.

האם על המורים להשתמש בלוח השנה או לא?

בילדות המוקדמת אפשר להשתמש בלוח השנה כדי ללמד מושגים כמו חודש, שבוע, יום, או אתמול היום מחר, או את ימי השבוע ראשון שני שלישי וכו'.
המורים יכולים לקוות שלוח השנה כתמונה של המספרים תאפשר לילדים לזהות את הספרות . יחד עם זאת יש לזכור שמרבית הילדים בני 4 אינם מסוגלים לקלוט את מושג התאריך.

תפיסה מתמטית

למידה המתמקדת בהוראת המתמטיקה צריכה להיות נעימה וממוקדת ברכישת מושגים תוך שימוש בחפצים , הוראה באמצעות לוח השנה אינה הדרך הטובה לכך. לדוגמא ילד המשחק בקוביות צבעוניות ניתן לשבת לידו ולומר: "אני בונה רכבת של קוביות בדגם של אדום כחול צהוב, מה הדגם שלך?" כך הילד ילמד מהו הדגם ויבנה את הדגם שלו.

מיומנויות ידע אחרות

מורים מקנים מיומנויות נוספות שאינן קשורות ולמתמטיקה כמו צבעים, אותיות, ספרות וכישורים חברתיים. גם במקרה זה שימוש בלוח השנה אינו האמצעי הטוב לכך. לדוגמא : קשה מאד להעביר הנחיות הקשורות בלמידה זו בקבוצה גדולה, ההוראה חייבת להיות אישית ומותאמת לצרכי הילד.

חלופות עדיפות בפעילות בקבוצה הגדולה

אם הוראת לוח השנה אינה הכלי הטוב להוראת מושגים מספריים או מושגי זמן, אז מהן הדרכים המועדפות להוראה זו?

הנה כמה דוגמאות יותר יעלות להוראת מושגים אלה:

סדר יום בתמונות

לילדים קשה לתפוס מושגי זמן אבל הם יכולים להבין רצפים, למשל היציאה לחצר לאחר שעת ריכוז, הם יצפו ליציאה לחצר לאחר שעת הריכוז . הם מבינים טוב יותר סיפור תהליכי. על מנת להקל עליהם ניתן להציג את סדר היום בצורה של רצף תמונות: מה בא קודם ומה אחר כך.

עלון כיתה

ניתן ליצור עלון כיתה, ע"י שימוש בצילום של הכיתה בפעילויות שונות והצמדתם ליום בשבוע בו התרחשו, יחד עם הילדים ושיחה על הפעילויות שהיו. כך הילדים יזכרו את הפעילויות וישייכו אותם ליום בשבוע בו התרחשו. אפשר גם לבקש מהם לצייר ציורים ולהצמיד אותם ליום בשבוע ביומן הכיתה ולאפשר לילד לספר לחבריו את סיפור הציורים שלו.

הצגת התיעוד

חשוב לתעד את הפעילות של הילדים בקבוצה ולהדביק על הקיר הפעיל או לתלות בכיתה, כדי לאפשר לילדים להביט בתמונה או במיצג ולהיזכר בפעילות לדוגמא: ציור גדול של פרפר שהילדים הדביקו עליו דבקיות התלוי על הקיר, הילד אומר "הנה הפרפר שעשינו בכיתה" המורה עונה :" כן זה הפרפר שציירנו לפני שבועיים, תראו גם את המסגרת שעשינו ביום הראשון ללימודים .." . זה מאפשר למורה לפתח שיח סביב הנושא.

הצגת רצף

בגן הילדים ניתן לבחור דרך להציג רצף באופן ויזואלי וחד מימדי , למשל לחבר חוליה לשרשרת שתלויה על הקיר, בכל יום חוליה חדשה וכך ניתן לספור את החוליות כדי לדעת כמה ימים הילדים שוהים בגן מתחילת השנה. ניתן לעשות זאת על ידי הדבקת פרפר, בכל יום חדש, ובכל חודש פרפר בצבע אחר וכו', כדי לאפשר לילדים בהירות בהבנת שרשרת הזמן.

משחקים

משחק היא דרך נוספת להמשיג לילדים יחידות זמן.לדוגמא: ניתן לבקש מהילדים לנחש כמה שניות לוקח להגיע מקצה אחד של החצר לקצה השני, והילד או המורה יכולים לבדוק זאת באמצעות השעון.או למשל כמה זמן ייקח לכדור שלג להימס בכיתה, המורה מודדת זמן והם מסתכלים ומצפים עד שכדור השלג ימס ומקבלים תחושת זמן. ניתן גם לשאול את הילדים מה הערכת הזמן שלהם כמה זמן עד לשעת סיפור ולרשום, אחר כך להשוות לתוצאה בפועל ולשוחח על כך בכיתה. למשל אנחנו הולכים לספריה בשעה 9.00 ובשעה 10.00 יוצאים לחצר , לאן אנחנו הולכים קודם? .

עבודה על פרויקט

לעבוד על פרויקט ולחקור תופעה לאורך זמן מאפשרת לילדים לקבל תחושה של זמן (הלם ובנק 2003 ). לדוגמא: ילדים שמו ביצה של ברווז באינקובאטור , ובדקו כל יום האם האפרוח בקע, כל יום הוסיפו קו לסמן מספר ימים שהביצה הייתה באינקובאטור עד הבקיעה. בתהליך זה שהוא חוויתי מלמד ומהנה הם גם מקבלים מושג של משך זמן שלוקח לאפרוח לבקוע מהביצה.

התפתחות אינטלקטואלית וזמן על פי לוח השנה

בתהליך ההוראה המורה יכול לעכב למידה אצל ילדים . כיון שילדים שלעיתים קרובות משתתפים בפעילות שאינם מבינים או במשחק, עשויים להתייאש ולאבד בטחון ביכולת האינטלקטואלית שלהם להבין את הפעילות. חלק מהילדים עשויים לאבד תקווה שאי פעם יבינו את הפעילות, או הרבה מהרעיונות שהמורה מציג בכיתה.

תהליך כזה מעכב למידה. נכון שלאורך התהליך כל ילד יחווה תחושה של תסכול שאינו מבין חלק מהפעילות, תפקיד המורה להסביר ולהדגיש כי למרות שלא הכל מובן עכשיו עם הזמן זה יתבהר להם. יחד עם זאת על המורה לבנות סדר יום כזה שיאפשר פעילות מאתגרת ולא מתסכלת, ושיש לה חיבור למה שהילד כבר יודע (הייסון ,2001 ).

חוות הדעת של ארגון המורים למתמטיקה ושל המועצה הלאומית להוראת המתמטיקה מדגישה גישה זאת. לדעתם, חיוני שילדים צעירים ירכשו בטחון ביכולת שלהם ללמוד מתמטיקה – כלומר לראות את המתמטיקה בהישג ידם. יותר מכך, התנסות חיובית בשימוש במתמטיקה לפתרון בעיות יאפשר לילדים לפתח סקרנות, דמיון , יצירתיות והתמדה, שתאפשר להם הצלחה בבית הספר בעתיד.
מורים שרוצים ללמד לוח שנה חשוב שישתמשו בכלים המתאימים לשלב ההתפתחותי בו הילדים נמצאים.

מסקנות
דרך ההוראה של המורה משקפת את אמונתו לגבי תהליך ההתפתחות של ילדים ומה ומתי הם מלמדים. ידע אודות תהליך הלמידה של ילדים ושילוב של דוגמאות, מיון וסידור בסדרות כחלק מתהליך ההוראה, יאפשר למידה. גם כשמדובר בהוראת לוח השנה.

אם נתייחס לדיון בתחילת המאמר במושגים האלה , הרי שהשיעור של גב' קיסלי ישמע כך :
"הגיע הזמן שנוסיף עוד חוליה לשרשרת, מי רוצה לחבר את החוליה של היום?" הרבה ילדים מתנדבים והמורה בוחרת אחד שמחבר את החוליה לשרשרת. "ועכשיו בואו נצפה בסדר היום בתמונות על הלוח, מה אנחנו הולכים לעשות לאחר שעת הריכוז . אחד הילדים עונה "אנחנו הולכים לספריה" המורה עונה נכון " ואחרי הספריה?" הילד עונה "יוצאים להפסקה" וכו'…

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות: , ,

תגובות (2)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. צוף הגיב:

    מעניין לדעת, דווקא העיסוק בלוח השנה מומלץ ע״י המדריכות של משרד החינוך

  2. נעמי חוברה הגיב:

    תודה רבה עזרת לי להבין מה הילד מרגיש כאשר לומד לוח שנה

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.