"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

תבת הזמרה חוזרת: על שירי הילדים של נתן אלתרמן

מאת: זיוה שמיר. הוצאת הקבוץ המאוחד

ביקורת: סיגלית אבירם
sigalitav@gmail.com

"זה רק ספר ילדים!" – כך אני שומעת לפעמים, "ספרי ילדים זה דבר פשוט, שלא צריך "לחפור בתוכם" – יש האומרים. האמנם?

חוקר ספרות הילדים פיטר האנט כתב בהקדמה לספרו "להבין ספרות ילדים" (תרגום שלי) שספרות ילדים היא הרבה יותר מהנגלה לעין. וזה אכן כך. ספרות ילדים היא תחום דעת שיש לחשוב עליו, לחקור אותו וללמוד אותו ברצינות. טור זה מוקדש בדיוק לספר כזה. ספר החוקר נושא מסוים בספרות ילדים – השירה לילדים של נתן אלתרמן.

בשונה ממנהג המדור – לדון בספר המיועד לילדים, הפעם נדון בספר שמיועד למבוגרים על ספרות ילדים. לחריגה זו שתי סיבות טובות:

האחת, מעטים ספרי המחקר והעיון הדנים באופן רציני ומעמיק ביצירה לילדים ועוד יותר נדירים ספרים ישראליים כאלה.

והשנייה – אלתרמן הוא ללא ספק דמות מפתח בתרבות הישראלית בהקשר של ספרות ושירה לילדים ולמבוגרים. במשאל שנערך לפני מספר חודשים על-ידי אתר YNET והמדור לספרות של ידיעות אחרונות , נבחר אלתרמן למשורר האהוב ביותר בקרב יותר מ-1000 נסקרים.
לתוצאות המשאל ראו: http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3101988,00.html

בשנים האחרונות יוצאים לאור מחדש ספריו הנפלאים לילדים: "מעשה בפא סופית", "מעשה בחיריק קטן", "זה היה בחנוכה, או, נס גדול היה פה" ו-"האפרוח העשירי", כולם בהוצאת "הקיבוץ המאוחד" ובתוספת איורים משובחים של דני קרמן.

כך שהתעמקות ביצירותיו של נתן אלתרמן הינה רלוונטית היום באופן מיוחד. יצירות אלה מזמנות לילדים חוויה ייחודית ומאתגרת שאיננה שכיחה בעולם הספרים לגיל הרך: עושר שפתי, עולם דימויים רחב, עומק מחשבתי ורגשי – אלה, בקצה המזלג, הם מאפייני השירים והסיפורים לילדים של אלתרמן.

ספרה של זיוה שמיר, פרופסור לספרות עברית באוניברסיטת תל-אביב, בנוי משבעה פרקים, הראשון שבהם הוא סקירה על חייו וראשית עבודתו של אלתרמן.

הפרק עשיר במידע על הרקע בתוכו צמח אלתרמן, מקורות השפעה וסקירת עבודתו, אך נוצרת תחושת עומס וחוסר קוהרנטיות שמקשה על קריאת הפרק.

הפרקים הבאים מוקדשים – כל אחד, ליצירה מרכזית אחרת לילדים: "נס גדול היה פה", "האפרוח העשירי ועוד".

פרקים מעניינים אלה מדגישים את המיוחד ליצירות הילדים של אלתרמן, את התחכום והרבדים השונים שמסתתרים בהם, את מטרותיו של אלתרמן ביצירה לילדים ואת האמצעים האמנותיים-ספרותיים שבהם השתמש בכתיבתו.

ספרה של שמיר מאפשר לקורא המבוגר להכיר באופן יסודי ולגלות רובדי משמעות – סמויים וגלויים, ביצירות מרכזיות של אלתרמן ועל-ידי כך להגיע עם ידע רב ומורכב יותר למפגש עם הילד והספר. מפגש שבו המתווך-המבוגר מגיע עם מטען עשיר יותר, ללא ספק יעשיר גם את הילד, יכוון את הקריאה והדיון למחוזות מגוונים יותר ויגביר את ההנאה חווית הקריאה עבור כל המשתתפים.

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתוב/כתבי תגובה