3

תקשורת עם הורים- על פי כללי שפת הגי'רף

מאת: ליאת עזר
בהנחייתה של מירי שפירא

התאמה למודל התקשורת של בנדר וגרינדר

שיחה מספר 1
עם הוריו של א' תאריך המפגש- 3/10/2008 המפגש התקיים בגן.
מטרת השיחה- עדכון לגבי התנהגותו של א' בגן בחודשים האחרונים.
רקע- שנה שנייה בגן, בן יחיד להורים נשואים

עובדות שתוארו להורים ע"י הגננת
א' מוריד ל-…את המכנסיים בחצר
א' מלקק את ….בלחי
א' מלטף ומלקק בלשונו את …ו…
א' מפטפט בזמן מפגש בוקר ללא הפסק. למשל, כאשר ר' יושב לידו במליאה הוא לרוב שואל אותו שאלות, מדגדג אותו וצוחק . בחודש האחרון זה קורה כמעט בכל מפגש בוקר ובסוף יום גם כאשר המשלימה שלי נמצאת.
א' יושב ישיבה כפופה עם רגלים לאחור וראשו כלפי מטה לאורך זמן ממושך בחצר
א' נרגע וממשיך לשחק ע"פ חוקי הגן כאשר אני מתבוננת בו. אני משערת שכאשר אני מסתכלת אליו הוא מבין שהוא מפריע להמשך המפגש או המשחק ואז מפסיק לדבר.

מהלך השיחה עם ההורים
ביקשתי מההורים לספר על א' בבית, על התנהגותו איתם, על חבריו, את מי הם מזמינים, באילו משחקים הוא משחק עם ילדים מהגן, אילו עוד פעילויות או חוגים א' מבלה וחווה בחייו.

(פרוטוקול שנכתב במהלך השיחה תוך בקשת רשות מההורים לכך)
ש: (אבא של א'): "אני אספר לך הכל, אבל לפני זה חשוב לי שתשמעי אותי היטב ואני יודע שאת תביני את כוונתי. אני רואה עם מי יש לי פה עסק ואני מכיר אותך ואת הגן הזה ואני שמח שיש לי את מי לשתף.
אז ככה, לפני שתדברי אני יודע מה את רוצה להגיד אני יודע שא' מלקק ילדים ואני יודע שא'ו לעיתים מתפשט בגן ו….ואני יודע שלעיתים הוא נושך ומרביץ.

עכשיו אני אספר לך משהו שלא סיפרתי לאף אחד חוץ מלאשתי.
לי יש תסמונת טרוט שמאופיינת בליקוקים, מגע יתר…."
(הכללה)-הייתי צריכה לשאול- למה אתה מתכוון מגע יתר?
(האב המשיך לדבר על מחלתו) עוד הוסיף כי הוא מרגיש שהוא מלחיץ את א' לקראת המעבר לכיתה א' ואולי הילד נלחץ מכך וכל מה שאני אגיד לו לשיפור ושינוי ההתנהגות הוא יעשה.
השמטה- הייתי צריכה לשאול מה קורה שהוא מלחיץ?
הבחנתי בצורך שלו בשיתוף, בהקשבה, בקבלה ובתמיכה.
לאחר מכן סיפר כי גם א' מתנהג כמוהו והם באמת דיברו על כך, האם לקחת אותו לנוירולוג ואם אני אגיד להם שזה מה שצריך אז הם יעשו זאת מיד.

הצורך- במקצועיות מצד הגננת, במתן אישור לפעילות שתהיה נכונה עבור הילד, צורך בהבנה, תמיכה ושיתוף פעולה.

האם- ישבה והקשיבה מתוך כבוד לבעלה שביקש ממנה רשות דיבור ראשון.
הגננת- אני מכבדת אותך ומעריכה את הכנות שלך. אני מאמינה שלא היה לך קל לספר ולשתף אבל אני שומעת בדברך את הרצון שלך לעזור כי אני מודעת לכך ומרגישה שיש קושי עם א'
אתה מאוד החמאת לי בכך שחשובה לך דעתי אבל שוב אני כאן יחד אתכם למצוא דרך לעזור לא' . אני לא יודעת מהי הדרך הנכונה אני לא פסיכולוגית ולא רופאה, אני גננת שלו מזה שנתיים. אני רוצה לשתף אתכם בעובדות שאני רואה וביחד נראה לאן נתקדם.
חשוב לי הביטחון שלכם שאתם סומכים עלי. אני מאמינה שעם שיתוף פעולה כן נצליח ביחד לעזור לא' לשינוי התנהגותו.
מאין היא נובעת זה פחות משמעותי לעניות דעתי. ייתכן שזה בגלל הסיבה שסיפרת עליה על התסמונת שלך וייתכן שלא- אני לא יודעת.
אבל בואו ביחד נחשוב מה כן אפשר לעשות כדי למזער את ההתנהגות השלילית הפוגעת בחברים.
הצורך שלי בגן להגן על כל הילדים וילד שמלקק ילדים בניגוד לרצונם זו חדירה לפרטיות ומעין סוג של אלימות שלא בכוונה אבל בעיני הנפגע זו פגיעה ואלימות.
אני עוד שמעתי בדבריך על הלחץ שלך לקראת המעבר לכיתה א וגם לזה אני רוצה שנתייחס ונדבר.
עד כה-מהלך אמפטי המשקף הקשבה להורים.

חומר תאורטי שהועבר בע"פ-להורים
הועבר על ידי הגננת להורים מתוך הצורך שלה במקצועיות
"אין כמעט ילד שלא חווה קשיים במהלך התפתחותו. לעיתים מדובר בקושי סובייקטיבי שאחרים אינם חשים בו ולעיתים קושי שאחרים חשים בו.הקושי גורם לפער גדול בהרגשה ובתפקוד הילד. ככל שמאתרים מוקדם יותר את הקושי ,כך מקטינים נזק אפשרי.

התנהגות שונה בין הבית לגן- שמעתי על התנהגותו של א" בבית וסיפרתי לכם על התנהגותו בגן. יש ילדים שחיים במציאות שבה קיים פער דרמתי בין חוקי הבית לבין חוקי הגן. יש ילדים שמקבלים מסר שבבית מותר הכל.

מה שקורה עם א' אם אני מבינה נכון את דבריכם יש לו מסגרת של חוקים ואני חושבת קצת נוקשים ותקנו אותי אם אני טועה "לא לשחק עכשיו כי צריך ללמוד אתה עולה לכיתה א" זה קצת נוקשה עבור ילד שלא מלאו לו 5 שנים. תקנו אותי אם הבנתי לא נכון.
(קצת נוקשים- השמטה והכללה, אך בהמשך יש דוגמא שמבהירה זאת)

ילד בן 5 חשוב שתהיה לו מסגרת של חוקים וגבולות ברורים, אולם הנוקשות מלחיצה אותו וגורמת לו, אני משערת, ללקק ולהתנהג באלימות. א' מאוד אוהב יצירה אוהב להביע את עצמו למרות הקשיים שכבר דיברנו עליהם בשנה שעברה ואנחנו ממשיכים להיות במעקב.

בואו ננסה לשנות את הגישה גם בגן וגם בבית. איזהו טריגר שכן יגרום לו לרצות ללמוד ולהכין עצמו לכיתה א' כי זה מאוד חשוב לך ולאשתך ואין פסול בזה. זו זכותכם ודרך החינוך שלכם, מצד שני לאפשר לו גם להיות ילד ולשחק ולהתפשט כמו שהוא אוהב בד בבד להסביר לו איפה כן אפשר לעשות את זה ואיפה לא.

א' מכיר את שפת הג'ירף ומרבה לדבר בשפה זו גם בבית וגם בגן, לפי מה שהבנתי מדבריכם. נסו לשאול אותו איך האחר מרגיש שכשהוא מלקק אותו בניגוד לרצונו, איך הוא ירגיש אם יעשו לו דברים בניגוד לרצונו מה יעזור לו לנסות לא לעשות זאת.
חשוב לעודד ולחזק אותו על הישגים מוטוריים ולתאם מערכות חיזוקים בין הגן לבית, כדי לאזן בין הקשיים לעוצמות.

בגן למשל, קשר עין איתי גורם לו להתנהג ע"פ החוקים, כאשר אני אומרת לו "א' אני רואה אותך". קיבלתי פידבק מכם שגם אתם משתמשים בשיטה זו בבית וזה עוזר. אולי בתדירות גבוהה יותר זה מה שיעזור לו?

לקראת סיום החליטו ההורים שייקחו את הילד להתייעצות עם נוירולוג ויעדכנו אותי על כך. הם רוצים לשלול את האפשרות שגם לא' יש תסמונת טורט ואולי הכל נובע מכך.
נקבעה שיחה לעוד חודש לאחר התייעצות עם הנוירולוג.

טיפים מההשתלמות לקראת שיחה עם ההורים
הטיפ הראשון הוא שימוש בשפת הג'ירף: מה חשוב לי כגננת לשתף, למה חשוב לי לשתף, ההבנה שלי מה הצורך של ההורים ומה הצורך שלי- בהירות בעניין הצרכים.

תאור עובדות: דבר שמאוד מקל ועוזר להורים להבין סיטואציות מסויימות בגן.
נושא המוגנות – להבהיר להורים שהמטרה שלי כגננת היא לדאוג למוגנות של כל הילדים וגם של הילד שלהם. היכולת לאפשר להורים לדבר, לספר ולשתף באירועים טובים ופחות טובים לגבי הילד שלהם גרמה לפתיחות בשיחה, לכבוד וליכולת להגיע ולהציע פתרון בעיות ולחזק עוצמות.

התכוננתי היטב לשיחה ידעתי מה הצורך שלי ומה שלהם כדי שהצורך שלי יתמלא ידעתי שחשוב לאפשר להורים להרגיש נינוחות, לאפשר להם לדבר ולשתף ללא חשש, לגרום להם לסמוך עלי ולגלות כלפיהם אמפטיה.

ניסיתי להמנע ממתן פתרונות, אלא לגרום להם ביחד לחשוב מה עוד אפשר לעשות.
לאחר הפתיחות של האב, שמאוד הופתעתי ממנה, ניסיתי לא להראות בהבעות הפנים שלי תחושה שתגרום לאב לאי נוחות פשוט ישבתי והקשבתי לו עם המון כבוד.

השיחה התנהלה בנחת וברוגע – התחלה, אמצע וסוף. בסיום השיחה ידעתי מה כל אחד מהצדדים צריך לעשות ונקבעה פגישה נוספת כדי שיידעו שאני איתם ושחשוב לי להיות מעודכנת.

שיחה עם הורים על פי מודל בוכמן

הפגישה התקיימה בתאריך 28/11 בשעה 12:45 בסיום היום
יוזמת המפגש- גננת

ע"פ המודל של בוכמן
1. השיחה התקיימה בגן לאחר שאחרון הילדים הלך.
נוכחות גננת ושני הורים ללא הילד. השיחה תואמה מראש ע"י שני הצדדים.

2. נפלא שהגעתם לגן למרות הקושי עם התינוק. מעריכה אתכם על כך. מה שלומכם? חשוב לי מאוד לפגוש את ההורים ולכן מדי פעם אני יוזמת מפגשים כאלה לשם עדכון בנעשה בגן. הרגשתי השנה בחששות של קבוצת ההורים החדשה (7 ילדים) לגבי התאקלמות הילד/ה שלהם בקבוצה המגובשת משנה שעברה. לכן ראיתי לנכון לזמן בכל פעם את ההורים החדשים ולתת אינפורמציה על הילד מה קורה בגן איך הייתה ההתאקלמות וההשתלבות. ולכן אני מאוד מעריכה שהגעתם היום. אני יודעת שאת עובדת ולי את חסרה. את בעלך אני רואה כל יום ואותך לא ולכן אני מאוד מעריכה שהצלחת להגיע.

3. נפגשנו לראשונה לפני תחילת שנת הלימודים ולאחר מכן באסיפת ההורים ולא ממש ישבנו לדבר על א'. מאוד חשוב לי לשמוע מכם ההורים קצת על ב'. על הילד שלכם, הילד הבכור שזו שנה ראשונה שלו במערכת החינוך. איך אתם מרגישים עם זה?
אמא- בסדר אנחנו שמחים שהוא אוהב לבוא לגן וטוב לו. אני רואה שטוב לו בבית.
אבא- יש לו כבר חברים הוא הולך הרבה ל ש' ול- י'. משחקים ביחד .
מה אתם יכולים לספר לי על ב' מה הוא אוהב לעשות עם החברים שלו?
אמא- רציתי שאת תספרי לי על ב' איך את רואה אותו.
כמובן שאספר לכם, בגלל זה ביקשתי להיפגש אתכם. אבל גם חשוב לי שאכיר את ב' , על התנהגותו מחוץ לגן, מה הוא אוהב לעשות בזמנו הפנוי, איך הוא בבית עם משפחתו.
אבא- ב' ילד נוח, קל לגדל אותו. יושבים איתו במסעדה והוא לא כמו כל הילדים הח…..הוא ילד טוב. מקשיב ועושה מה שאומרים לו.

4. סיפרתם לי שב' נפגש אחר הצהריים עם חברים מהגן. היכן הם נפגשים- אצלכם בבית, אצל חברים, בגינה? אמא- בדרך כלל אצלנו בבית כי יש לי את התינוק וקשה לי לצאת מהבית.
אבא- אבל הוא גם נפגש בגינה אחרי הגן. כל הילדים הולכים לגינה ביחד וגם ב' משחק איתם.
מה ב' אוהב לעשות בבית? איזה משחק או פעילות הכי מעניינת אותו.
אבא- מאוד אוהב טלויזיה ומחשב. מתי ב' הולך לישון בערב? האם יש טקס לפני השינה.
אבא- תמיד ובטח הוא דורש כל ערב סיפור לפני השינה. אבל זה לא אני זה אמא שלו מקריאה לו. לי אין סבלנות לזה.

5. מודה לכם על השיתוף. היה חשוב לי קצת להכיר את ב' מנקודת ראות שלכם ההורים ואני שמעתי מכם הרבה דברים שמוכרים לי כמו למשל החברים הטובים שלו עם מי כיף ונעים לו להיות. על כך שהוא ילד נוח וגם בגן זה בא לידי ביטוי שהוא משחק בשקט וברוגע, אוכל בשלווה. הפתיע אותי שסיפרתם שהוא אוהב מחשב משום שבגן אני פחות רואה אותו מתקרב למחשב ומבקש לשחק . וזה בסדר ייתכן שבגן בוחר לעשות דברים אחרים שאין לו בבית או שמעדיף לשחק בגן. חשוב לי שתהיו מעורבים במה שקורה עם ב'. מעבר לזה שאתם בתפקיד הועד ומודה לכם מאוד על היוזמות וההשקעה בילדים. המטרה של המפגש הזה באמת לתת לכם דוגמאות למה שב' עושה בגן.

6. לא פעם ישבתי לבד עם ב' כמו שאני יושבת ומשוחחת עם כל הילדים שלי בגן וחשוב היה לי לראות ולהבין איך ב' מרגיש בגן כילד חדש שהגיע ללא חברים ולא ידע מה פירושה מסגרת של גן.
אני חייבת לומר שאני נהנית לראות איך ב' ניגש בבוקר ומברך לבוקר טוב אותי ואת החברים שלו. נהניתי לשמוע אותו מספר לי על חוויות שלו מהטיול ועל פגישתו עם י'. סיפר לי שהוא מאוד אוהב את י' וש'.
כשישבנו ביחד בפעילות פרטנית (אחד על אחד), ניסיתי לראות ולהבין מה החוזקות שלו במה הוא טוב ומה פחות טוב לו, כדי שאני אוכל לעזור בתחומים האלה ולקדם אותו.
אני רוצה לשתף אתכם בידע שלו בצורות וצבעים בביצוע מטלות כגון היכולת לצייר ילד ולהקיף בעיגול חפץ שאני ומבקשת.

שמתי לב שבפעילות שבה אני יושבת איתו אחד על אחד הוא מרוכז לטווח ארוך יותר (יותר מ- 5 דקות) ועונה תשובות נכונות לשאלות. כמו למשל, היכן הצורה הגדולה יותר, מה מסתתר מתחת לשולחן שבתמונה.
לעומת מפגשים במליאה- כאשר כולם ביחד לעיתים הוא פחות מרוכז, אחרי 10 דקות יש לו לעיתים נטייה לדבר או להתבונן לצדדים ולא תמיד יודע מה קורה במפגש, על מה אני מדברת או איזה סיפור סיפרתי. אני רואה שהוא זז הרבה על הכסא, הרבה תנועתיות כאשר המפגש מעל 10 דקות.

האם גם בבית הוא כך? (אין תגובה מצד ההורים)
האם הוא מספר לכם מה קורה בגן? מה למדנו? איזה שיר שרנו? איזושהי אינפורמציה על מה שקרה בגן?
אבא- הוא סיפר על ההברות של המילים. אומר מילה ומוחא כף לפי ההברה.
אני שמחה שהוא לימד אתכם איך לחלק מילה להברה כמו שלמדנו באמת בגן. האם סיפר לכם על הגינה למשל על הזרעים?
מדי יום שישי אני מחלקת לכם דף שבועי ובו אני כותבת את כל השירים שלימדתי, את הנושא הנלמד ומה התפתח במהלך המפגש. זו דרך נהדרת לדובב ילד לספר ולשתף.
אמא- כן אני מנסה אבל הוא לא ממש מספר.
מאוד חשוב לנסות לדובב את הילד, זו בדיוק הסיבה שאני כותבת את הדף השבועי ולא אחת לחודש. חשוב שההורים ידעו מה למדנו בגן ואיך התנהל המפגש, מה אמרו הילדים מתוך ידע עולמם. מתוך המידע הזה ניתן לשאול את הילד שאלות "האם אתה זוכר שלמדתם על… או להתחיל לשיר משפט מהשיר שכתבתי לכם ולראות אם הוא ימשיך..

בבוקר כשב' מגיע לגן הוא מאוד אוהב להיות עם החברים שלו בייחוד במשחקי בניה או בספריה. יש מצבים שאני קוראת לו לפעילות ולא תמיד הוא מגיע ואז אני ניגשת אליו ומבקשת ממנו להגיע אלי לפעילות כי חשוב לי לשאול אותו שאלה או חשוב לי שגם לו יהיה ציור כמו לכולם לרוב זה קורה כשאני ניגשת ומבקשת ממנו אחד על אחד.
יש לב' מחברת בדיוק כמו לכל הילדים והוא מבצע את המטלות שאני מבקשת ממנו כמובן בהתאם לרמתו וליכולתו וזה בסדר ומצויין ואני מעודדת אותו ומדביקה לו סמיילי על היכולת והרצון וההצלחה .
בחצר כשהתוף מצלצל כמעט תמיד הוא לא מסדר וממשיך לשחק.

חשוב לי לשמוע ולדעת איך זה בבית האם כשאתם פונים אליו הוא מגיב ועונה או יש צורך לבקש שוב?
אמא- לפעמים הוא כל כך מרוכז בטלויזיה ואם אני קוראת לו לשאול מה ירצה לארוחת ערב הוא לא עונה עד שאני ממש צועקת עליו שיענה.
חשוב לי לשאול האם ב' עבר בדיקות ראיה ושמיעה שמקובל לעשות בגיל הזה? אני חושבת שבלי קשר למה שקורה בגן או בבית כל ילד צריך בגיל הזה לעבור בדיקה כזו לפחות פעם אחת: זה כמו בדיקות כלליות אצל מבוגרים כדי לוודא שהכל בסדר.

בחודש ינואר יהיו אסיפות פרטניות בהם אני אספר לכל הורה על הילד שלו מבחינת התקדמות בהתאם למה שמצופה מהגיל. על התחום החברתי ועל התחום המוטורי כל מה שקשור לאחיזת עפרון, ריצות וקפיצות. כך שתמשיכו לקבל עדכון.
תרגישו תמיד חופשי לפנות אלי אפילו לשיחה כזו- שיחת עדכון רק בשביל לדעת ולהרגיש בטוחים.

8. אני מודה לכם על הזמן היקר שהקדשתם לי שחשוב היה לי לשתף אתכם
עד לפגישה הבאה שלנו אני רוצה לבקש בקשה ננסה לחזק את ב' בתחום המוטורי לאפשר לו לצייר עם צבעים שבורים כדי לחזק ולעודד אחיזה נכונה. האחיזה שלו מאוד רפויה וצריך לעזור לו לשלוט על העפרון, הצבע.
דברו איתו בקשו ממנו לספר ולשתף מה היה היום בגן עם מי שיחק מה ליאת לימדה מה עשינו בחצר? לאפשר לו להפתח יותר.
בסה"כ אני מאוד נהנית מב' כיף לי שהוא בגן שלי כיף לי לראות איך הוא התאקלם נהדר, נפרד בקלות ממשחק עם חברים. וכמו שאני פה בשביל הילדים אני פה גם בשבילכם ותרגישו חופשי לפנות אלי לכל בקשה, שאלה או אפילו עדכון. אני מבקשת שתעדכנו אותי לגבי בדיקת שמיעה. רק כדי לשלול חשדות שלי ושלכם.

שיחה עם הורים – כלי 3 (אמפתיה)

אמפטיה- הגדרות
אמפתיה נבנית על מודעות עצמית. ככל שאנו פתוחים יותר לרגשותינו, כך אנו מיומנים יותר בקריאת תחושות של אחרים. Hoffman (בתוך גולמן 95), גורס כי היכולת לחיבה אמפתית, להציג את עצמך במקום הזולת, גורמת לבני אדם לשמור עקרונות מוסריים מסויימים.
האמפתיה והחמלה מתחברות עם הזולת באמצעות השפה המשותפת של תחושות וניסיון, מלב אל לב, מתחת למילים וכו'. באמצעות תחושות אמפתיה וחמלה, מסייעים לעצמנו ללמוד ולהתפתח ומאפשרים לזולתנו להתחיל ולהרגיש בטוחים לדבר על דברים אמיתיים ולספר מבלי לחשוש משיפוטים. (קופר ואחרים 1998). בהקשבה פעילה גורסים מקק'אן ואחרים (1998), כי יש חשיבות לאמפתיה וחשוב לפענח את הרגשות ולכנותם בשם.

דיווח שיחה עם הורים בתאריך 19/12 תוך שימוש בכלי מספר 3- אמפטיה

השיחה נערכה בגן בין הגננת לבין שני ההורים ביוזמת שני הצדדים.
מטרות- עדכון לגבי הנעשה בגן, קבלת אינפורמציה מהמטפלים הפרא רפואיים והכנה לקראת כיתה א- ציפיות תחושות ובקשות.

פרוטוקול
גננת- מה שלומכם?
אמא- נאנחת, בסדר אנחנו בסדר גמור יחסית לכל מה שקורה בזמן האחרון
גננת- אני יודעת שעברת הרבה ולאחר פטירתו של אביך. איך את מרגישה?
אמא- לא קל ממש לא קל אבא שלי חי איתנו והיה דמות משמעותית בחייו של י' ופתאום הוא איננו
גננת- איך זה קרה? הוא היה מבוגר?
אבא- לא רץ בים כמו בכל יום נפל לקחו אותו לאשפוז ואחרי 3 ימים נפטר
גננת- אוי ואבוי (תגובה סמפטית)
אמא- כן אלו החיים. היה בן אדם עם כושר כל יום היה רץ והולך לב בריא וזה גמר אותו נפל ומת
אבא- אם לא היה נופל הוא לא היה מת. אשה אחת הרימה אותו ישר לבית חולים ושם סיים את חייו.
גננת- תראו מה זה גורל.
אמא- כן. אבל ממשיכים. אני ממשיכה אין ברירה. מעבר לזה גם שני הכלבים שלנו נפטרו . וי' היה כל כך קשור אליהם. כל יום הוא מדבר על מוות
גננת- מעניין שהוא לא שיתף אותי בזה?
אמא- הוא די סגור ולא תמיד מדבר אבל כשלקחנו אותו לבית הקברות. קברנו את ק' הכלבה הצעירה. הם מתו אחד אחרי השני. מאבל לאבל וכל ההתעסקות בבית היא רק מוות.
גננת- אני מבינה את הכאב. לא כל כך יודעת איך לעודד אבל אוכל לעזור אם אמליץ על ספר ילדים העוסק במוות אם תרצו
אמא- כן אנחנו מאוד נשמח, תודה.
גננת- אם תרצו לשתף אותי בעניין הזה ואם י' ישתף בגן או שארגיש משהו שונה מהרגיל אעדכן אתכם ונראה איך נתמודד עם זה בייחוד שאת אומרת שרוב הדיבורים בבית כרגע סביב הנושא הזה.
אבא- זו תקופה שתעבור כמו כל דבר. (יכולתי להוסיף תגובה אמפטית אך לא יכולתי הייתי מאוד מופתעת מהשיחה על כך ולא מצאתי את המילים הנכונות אז העדפתי לא להגיב)
אבא- אני חייב להגיד לך, אחרי המסיבה אני עדין מופתע ועדין המום ונשארתי ללא מילים
גננת- אני רואה על פניך את האושר והגאווה והשמחה ואני מבינה אותך ומרגישה בדיוק כמוך
אבא- את לא מבינה אני לא רציתי לבוא בכלל ברגע האחרון ב' שכנעה אותי, לא רציתי להתאכזב כמו בשנה שעברה.
(הייתי צריכה לומר- אתה אומר לי שהיית מאוכזב היית רוצה לשתף אותי בתהליך שי' עבר)
אמא- אני ראיתי בוידאו ולא האמנתי
גננת- אתה כל כך מאושר כי היה חשוב לך שי' יקח חלק בפעילות ולא יתבייש. אני כל כך שמחה בשבילכם וגם אני גאה בי'. היתה לי הרגשה בלב שהוא יפתיע אתכם ואני שמחה שכך היה. חבל שלא היית . חשוב היה לי שתהיה חלק מהשמחה שלנו ושתראי במו עינייך איך י' רקד ושר וגילם את תפקידו עם כל חבריו.
אמא- אני גאה בו ומודה לך על כל מה שעשית בשבילו
אבא- מה שהוא עבר אצלך בגן אני לא יכול לתאר
גננת- אין ספק שי' עבר תהליך ארוך ולכם חלק ניכר בהתקדמותו הצורך שלכם לראות תוצאות התקדמות שיפור והריצות שלכם שלא לדבר על כל הכספים למטפלים הטובים ביותר והנה רואים תוצאות אז את הקרדיט אל תחלקו רק לי אלא גם לכם.
(יכולתי לומר- חשוב היה לכם שי' יצליח ויתקדם וביקשתם את שיתוף הפעולה שלי וכיום ניתן לראות שיש תוצאות לכך)
אמא- האמת שהרבה דיברנו בבית במהלך הזמן הזה שלא עבדתי והעלנו את האפשרות להשאיר את י' שנה נוספת בשנה הבאה . רונית המרפאה בעיסוק רוצה לשוחח איתך על כך.
גננת- אני רואה שאת מקדימה אותי והולכת ישר לסוף השיחה. (הייתי מוותרת על המשפט הזה ממש לא מעודד ולא אמפתי להורים שמתוסכלים ומרגישים אשמה מסויימת)
חשוב לי לשתף אתכם בכל התהליך שעבר י' בגן משנה שעברה ועד היום. אני חווה ממנו חוויות נעימות, חווית של אושר ושמחה במקום בו הוא נמצא, חשוב היה לי ולכם שנצליח ביחד להביאו לאינטרקציות חברתיות מתוך צורך שיהיו לו חברים ויוכל לפתח איתם שיחה. אני חווה את החווית האלה בגן ואני שומעת מכם שגם בבית.
אמא-זה לא חדש ודיברנו לא פעם על התקדמותו המדהימה של י' משנה שעברה.
גננת- אין ספק שאני רואה השנה שהוא יותר בחברת ילדים לידם ואיתם. מה שבשנה שעברה היה רק לידם. י' התחבר לקבוצת הילדים החדשה ומפתח מיום ליום מערכת תקשורתית חברתית נכונה וטובה. מעבר לזה שלוקח חלק פעיל במפגשים והשיקוף הנכון ביותר הוא מסיבת חג החנוכה שהשאירה אותך אבא המום נפעם ונרגש. וזו הסיבה שביקשתי מכולם למחוא לי' כפיים ולא סתם. זה חיזק אותו ומעצים אותו כל תשומת הלב הזו.
אבא- מה שעשית כל כך ריגש אותי ואכן חיזק את י'
גננת- התנצלתי שוב שלא ביקשתי את רשותך לומר זאת בפני כולם ותודה ששיתפת איתי פעולה ללא הכנה מראש. אני פשוט, היה חשוב לי שכולם יחוו את חווית ההצלחה הזו שאני ואתם כל כך השתוקקנו לה.
אבא- זה בסדר
גננת- במהלך השבוע אני יושבת עם הילדים לכל ילד יש מחברת אישית. כל אחד בנקודה אחרת ע"פ רמתו ויכולתו. (מראה להם מספר מחברות ללא שם הילדים)
אמא- וואו זה ילדים מהגן.
גננת- כל אחד מהנקודה שהוא נמצא, יכול ומסוגל. לא משוווים בין הילדים.
אצל י' המחברת עדין ריקה וזה בסדר. כרגע לא מסוגל או לא רוצה להתמודד עם כתיבה, ציור וכל מה שקשור לאחריות ומשמעת של למידה.
דבר שמראה הרבה על מוכנות ומסוגלות לקראת כיתה א. אני שמחה ששיתפת אותי בתחושות ובהחלטות שלכם. שוב הכל יכול להשתנות עד סוף שנה ולאור ההתקדמות אני בטוחה שי' יעשה קפיצה ועוד יפתיע. אבל בגלל הפרוצדורה וההליכים והטפסים חשוב שנכין את עצמנו אם נחליט להשאירו שנה נוספת.
אמא- מה לגבי ועדת שילוב.
גננת- הייתם רוצים שננסה שוב?
אמא- שנה שעברה החלטנו לא ללכת כי רצינו להמשיך באופן פרטי
גננת- תראי יש השנה פסיכולוגית לגן. ברשותך אני אתייעץ איתה בייחוד לאחר כל מה שקרה בשנה שעברה. אם זה עדין אפשרי נמלא טפסים ונשלח. במידה ולא אבקש ממנה לתצפת על י' ונראה איך נתקדם מכאן. בכל מקרה אעדכן אתכם בשבוע הבא לגבי התהליך אם עדין לא מאוחר. אני לא הצעתי לכם כי ידעתי שאתם מטופלים באופן פרטי ובייחוד לאחר הסירוב בשנה שעברה.
גננת- בואו נסכם, החשיבה כרגע מצד שנינו להשאירו שנה נוספת ולהיות במעקב להתפתחותו והתקדמותו. אני אשוחח עם רונית לגבי הטיפולים שלה ואיך אני משתלבת בהם בגן. אני רוצה שתכתבו את מספר הטלפון של הפסיכולוגית ותתקשרו אליה עוד שבוע לגבי התייעצות .
עוד חודש יש פגישות אישיות נשב נתעדכן ונתקדם שלב שלב. בלי לחץ!
אמא- את תהיי כאן שנה הבאה.
גננת- נכון לעכשיו כן. אני לא יודעת מה יהיה מחר ובטח שלא מה יהיה בשנה הבאה. אני כן יכולה להבטיח לך שלא אעזוב אתכם גם אם לא אהיה כאן.
אבא- שמעתי שא' וג'ו' עזבו . י' היה קשור אליהם מאוד
גננת- נכון הם עזבו בגלל הקושי בשפה העברית. ואני יכולה לומר לך שגם אם הם לא בגן אני עדין מלווה את שתי המשפחות בגנים החדשים שלהם. כך שמבחינה הזו תהיו רגועים יש לי אחריות ואני לא אנטוש אתכם איפה שלא אהיה.
אמא- אנחנו שמחים שי' אצלך בגן ורגועים ומקווים שתשארי את וא'. הרווחנו צוות משגע ומסור.
גננת- תודה. אני כאן מתי שרק תרצו לדבר גם במייל וגם בפלפון ואתם יודעים שאני תמיד אהיה שם להקשיב ולעזור.
אמא ואבא- אנחנו יודעים ומודים לך.

טיפים מההשתלמות- אמפתיה
היכולת לשקף להורים מה שאני חווה מהם. חשוב היה לי לשקף את הפעולות של י' ואת התקדמותו וכיצד הם באים ידי ביטוי בגן מתוך צורך של ההורים ושל י' לקדם משנה שעברה.
השיחה החלה עם הרבה סימפטיה לאור הזדהות עם הכאב והאבל שחוו בשבועות האחרונים.
אני כגננת מנסה להפגין רגש ואכפתיות לכאב שלהם.
לאחר מכן, מקום להדברות ופתיחות החלה השיחה על צרכיו של י' ושל ההורים בליווי דוגמאות הגן.
המהלך האמפטי בא לידי ביטוי בשיחה במיוחד עם האבא . השיקוף של התנהגות י' עם הצורך שלו כאבא לראות את בנו יוצר אינטרקציות וחברויות.

שיחה עם הורים- באמצעות מייל- דיווח מספר 4

כלי- תחקיר מוקיר- תקשורת יעילה עם הורים
תקשורת עם הורים באמצעות מייל

התכתבות במייל – דיווח על פעילות מרגשת בגן.

ציטוטים
שלום לכל ההורים, חשוב לי לשתף אתכם בחוויה שחוויתי בגן היום שמאוד ריגשה אותי. היום חגגנו לע' ילדת ה- pdd יום הולדת 5 כידוע ילד pdd בדרגה קשה כמו ע' לא מבין מה משמעות חגיגת יום הולדת, למרות זאת הילדים מאוד מחוברים מבינים אוהבים ומעריכים את ע' תמיד מחכים לבואה ולכן כל כך טוב לע' בגן שלנו.
בחצר לקראת השעה 11:00 הגיעה ע' (כאשר ימי שני היא בדרך כלל לא מגיעה) כל הילדים החזיקו בלונים ושרו לה שירים ולראשונה (לדברי הסייעת שלה) היא דיברה ואמרה "חגיגה נחמדת" והילדים ללא בקשתי המשיכו איתה ושרו לה שירי יום הולדת . בחרתי שני ילדים שיתנו לה את המתנה והיא מאוד התרגשה כי מאוד אוהבת ספרים. אני חייבת לומר שאני גאה בכל אחד ואחד מהילדים שלי בגן ממש עם דמעות בעיניים . פשוט נשיקות ממני לילדים.

תגובות ההורים:
‭‮1. הי כל הכבוד!!!! מרגש לקרוא את מה שכתבת ולי זה ברור שהקבלה של הילדים את ע' קשורה מאד להשקעה שלך….אני בטוחה שבני היה אומר על זה שמגיעה לכולכם תעודת גירף, לילדים ולך!!!! באמת מרגש.
2. … היקרה,עכשיו עשית גם לי לחלוחית בעינים! אני גאה בך ואינני זוכר כל-כך את הגננת שלי , אך אני סמוך ובטוח שבני יזכור אותך טוב-טוב! שילוב כזה של דאגה אימהית, חינוך ואיכפתיות, לא רואים גם אצל אנשים רגילים, שלא לדבר על כאלו שמטפלים כל היום ב-30 ילדים ועוד יש להם את שלהם, היקרים להם מכל. אני מאוד מקווה שאת שואבת סיפוק רב וכוחות (ואני אפילו לא יכול לנחש כמה זה דורש) כולי תקווה שעוד ילדים יהנו מהאהבה שיש בך.
3.הי כמו שאת יודעת אני לא מה"פעילים" בגן. יחד עם זאת אני חייב לציין שהמייל שלך פשוט ריגש אותי. אחרי תיאור כזה אתן יכולות לטפוח לעצמכן על השכם – כנראה שמה שאתן עושות הוא טוב ונכון. כל הכבוד.
4.באמת מרגש כל הכבוד לך ולילדים בהערכה אין קץ 5. אכן מרגש, א' לא סיפר על זה אבל אני אשאל אותו הערב…. 6. הי מרגש לקרוא מה שכתבת כל הכבוד לך על תשומת הלב ועל השיתוף 7. הי,זו פעם ראשונה שאני שומעת על ע' אני עם דמעות בעיניים תודה
מודל ההצלחה של תקשורת יעילה באמצעות מייל 1. מה היה משמעותי עבורי שבחרתי להציג מקרה זה?- ההתרגשות שלי לראות את הילדים מיישמים את הערכים והעקרונות שאני מלמדת אותם , וקבלת משוב מההורים נותן מוטיבציה ועידוד להמשך שיתוף. 2. מה הרגשתי כאשר חוויתי הצלחה זו?- סיפוק, גאווה, אושר, הערכה, בטוחה, מלאת חיבה. 3. מה הצורך שלי?- הצלחה, אמון, כבוד, תרומה, משמעות, שכוונתי תיראה, גילוי לב, כנות, ריגוש, סיפוק. 4.אם משהו היה מתבונן מהצד כיצד היה מתאר אותי?- גאה אוהבת מתרגשת. 5. מה בתנאי הסביבה עזר לי להתמודד עם המצב? שיתוף הפעולה של הילדים, המוכנות והקבלה של הילדים, הערכים שהקנתי להם מתחילת השנה, האמון של הילדים בי והאמון שלי בהם. 6. מה מיוחד בהתנהגות שלי שעזר לי להתמודד?- ספונטניות, גמישות, רצון לקבל את הילדה ודרך לאפשר לילדים להתגאות בעצמם.

מעורבות הורים- תנאי לבניית אמון בגן הילדים –דיווח מספר 6

כיצד בא לידי ביטוי שת"פ בגן:
במישור החינוכי:
בחודש אוגוסט מפגש אישי בין הגננת והסייעת לבין הילד הפרטני עם הוריו, שיחת הכרות.
בחודש ספטמבר- אסיפת הורים כללית להצגת אני מאמין של הגננת, הצגת הצוות החינוכי ותכנית עבודה שנתית.
אסיפות הורים פרטניות לצורך דיווח מעמיק על התפתחות הילד בגן- פעמיים בשנה. במידה ויש ילדים שזקוקים לועדות שילוב, שהמה, או הפנייה למטפלים פרא רפואיים- הפגישות נערכות כל חודש חודשיים תלוי במקרה.
מיילים- עדכון שבועי על התכנית המועברת בגן הכוללת שירים, סיפורים, תמונות, מטרות והפעלות שונות. מדי יום חמישי בערב מקבלים ההורים מייל מפורט על הנעשה כל שבוע בגן
כל עדכון לגבי חופשות, דברים שצריך להביא, בקשה להורים מתנדבים וכדומה-
מאמר חודשי- מדי חודש שולחת מאמר חודשי בנושאים שונים. למשל, מאמר כעל הסתגלות גן הילדים, כשירות חברתית, מאמר על שפת הגי'רף, מאמר על הכנה לכיתה א וכדומה. המאמרים מתוך צורך של הורים לדעת יותר, חסכון שלהם לחפש באינטרנט.
חגים- כאשר אנו חוגגים בגן את ראש השנה, טוב שבט, יום המשפחה, פורים, פסח. אני נוהגת להזמין את ההורים חצי שעה קודם לכן לצפות בטקס בשירים ובברכות, מתוך צורך בשיתוף.

יום פתוח- הנערך בחודש ינואר. הכנתי דף המכיל את כל האינפורמציה על הגן שלי. מי בצוות החינוכי, כמה שנות ותק, מה ההתמחות המקצועית, מצב משפחתי, העשרה וחוגים בגן, סדר היום בקצרה.

פרוייקטים עם ההורים
מדי יום שישי כל הורה מתנדב מגיע לגן בשעה 08:30 עד 09:00 ומקריא ספר מתוך ספריית הגן או ספריית הילד בביתו. לאחר הקראת הסיפור הילדים נגשים לפינת ציור ומציירים סיטואציה מתוך הספר. ילדי חובה יכולים לכתוב המשך לסיפור בכתב ילדי.
עבודות הילדים מוצגות מדי שבוע בלוח הורים.

במישור החברתי
ועד ההורים מתכנס בחודש אוקטובר לשיחה ראשונה עם הגננת. שיחה בה נקבע מה הסכום שיגבה מההורים ומה ההוצאות בצפויות במהלך השנה, שיחה על טיולים ומפגשים חברתיים אחר הצהריים בגן או בבית הילדים.
מדי חודשים יש שיחה על הוצאות והכנסות בקופת הגן.
בחודש פברואר מתחייב הועד לתת סיכום על ההוצאות לכלל ההורים.
מפגשים חברתיים- טיול משפחות אחת לחודש (ללא הצוות)
לכל בקשה של הגננת לקניות מיוחדות דרך העברת המידע במייל ואישור סופי טלפונית ע"י אחד הנציגים.

במישור האישי- ייחודי
אני כגננת מאמינה שכל הורה צריך לדעת מה קורה עם הילד שלנו בגן. כאמא לשני ילדים במערכת החינוכית אני מרגישה שכל מידע אודות הילדים שלי במערכת החינוכית מחזקת אותי וגורמת לי לראות פן אחר. מצורך אישי שלי אני מנסה להבין ולראות את הצד האחר של ההורים בגן ומספקת להם אינפורמציה מעבר למה שנאמר באסיפות הורים. למשל, דף שבועי על תכנים, ציטוט ילדים כחלק ממתן עזרה לזולת ואחריות בגן. חלוקת תעודות גי'רף בה מפורט המעשה הטוב של הילד. עדכון במייל במקרים של התנהגות כל הגן- למשל חגיגת יום ההולדת לילדת פידידי ועל השיתוף של כולם בשמחה.

עדכון בזמני אמת כאשר ילד נחבל או נפצע וזאת כדי למנוע אי נעימויות כאשר ההורים מגיעים קלחת את הילד.

מעורבות הורים- פעילות הורים וילדים ביום המשפחה
פעילות יום המשפחה אשר נדחתה 3 פעמים בשל תנאי מזג האוויר. חשוב היה לי ולצוות לא לוותר על יום גיבוש ושיתוף הורים בפעילויות הגן.
בתכנית- ארוחת בוקר משותפת, שירים וברכות ופעילות ספורט חוויתית אשר חלק ממטרותיה טיפוח חצר הגן באמצעות דברים ממוחזרים.

הצורך שלי- שההורים יהיו מעורבים ושותפים לעשייה הלימודית חוויתית בגן. מעבר לזה שפעילויות מסוג זה מעודדות תקשורת חיובית , טובה ובונה בין הצוות לבין ההורים.

שת"פ בין הורים ילדים וצוות בפעילות משותפת

הורים ומחנכים הינם שותפים לעשייה החינוכית הן במערכת החינוך והן במערכת המשפחתית.
תקשורת נכונה ויעילה בין שותפים אלה היא לעיתים המפתח לאושרו של הילד, המשפחה ומסגרת החינוך. הקשר בין הורים למחנכים הוא בעל פוטנציאל גדול לשיתוף ולעשייה משותפת בד בבד עם היותו קשר טעון ומרוכז.
עיקר מקצועיותה של הגננת מתמקד בתכנים וביחסים עם הילדים, החלק הקשה הוא התמודדות מול מערכת יחסים רבות וסגנונות שונים של הורים בהם היא פוגשת.
הורים כיום מעורבים יותר מבעבר. הם רוצים ליצור דיאלוג חינוכי משמעותי עם הגננת. עבורם זוהי הזדמנות לקבל תמונה הוליסטית על הילד.לעיתים נוצרים מצבים של מעורבות יתר של ההורים וטשטוש הגבולות.

שימוש בכלים שצויינו לעיל משפר את התקשורת, בונה ומעודד את הגננת וההורה וההשפעה על האווירה בגן, על המוטיבציה של הגננת ועל מערכת יחסים יעילה.
באופן אישי, רכשתי כלים רבים שאני משתמשת בהם בעבודתי בגן ובחיי הפרטיים. אני מאמינה ששימוש באחד מן הכלים ויותר אכן משפר את התקשורת והאווירה בגן.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות: , ,

תגובות (3)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. רחל שמעיה הגיב:

    אפשר לקבל חומר על מודל בוכמן ומודל בנדר וגרינדר על תקשורת

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

  • להרשמה לעדכנים במייל, מלאו את פרטיכם בטופס הבא

    captcha