0

Touch Cue – שיטה ללימוד הפקה קולית בעזרת מגע ועקרונות נוירופיזיולוגים אצל ילדים המאובחנים עם PDD

ושדי אלעד , MPE, BPT

מרכז יעל לקידום הטיפול המקצועי בילדים עם צרכים מיוחדים
קפלנסקי 5 כפר סבא. center@yaelcenter.com
http://yaelcenter.com
נייד – 052-3638340

שכיחות האוטיזם בעולם הולכת וגדלה ואיתה מחריפה הבעיה של ילדים אשר אינם מדברים. מחצית מהילדים עם אוטיזם אינם מדברים. הסיבות לכך משתנות מילד לילד. קיימות צורות טיפול שונות בילדים אשר אינם מדברים – חיקוי, טיפול במשחק, עיצוב התנהגות מילולית, סביבה תומכת תקשורת ותקשורת חליפית כמעודדת תקשורת מילולית. במידה וצורת ההתערבות לא הצליחה יש פנייה לתקשורת תומכת חליפית.

אחד מהגורמים ללקות חלקית או מלאה בדיבור הוא ליקוי בתכנון המוטורי הקשור לאברי הדיבור. ליקוי זה נקרא אפרקסיה של הדיבור (חוסר מלא) של הדיבור או דיספרקסיה של הדיבור (חוסר חלקי). כאשר קיים ליקוי בתכנון המוטורי של הדיבור , ההיערכות לכך צריכה להיות בהתאם וקשורה לצד המוטורי של הפקת הדיבור (יש מחקרים הטוענים כי אצל ילדים עם אפרקסיה של הדיבור יש גם ליקוי בעיבוד השמיעתי).

שיטת Touch Cue התפתחה מתוך צורך לתת מענה לקושי המוטורי בהפקת צלילים. השיטה מתאימה עבור ילדים עם אפרקסיה של הדיבור ואפזיה אקספרסיבית. מתוך העבודה הקלינית התברר כי אצל ילדים רבים עם אוטיזם ברמות שונות הלקות בדיבור נובעת מאפרקסיה מילולית, כלומר הבעיה המילולית אינה אפזיה במקורה אלא מוטורית-הפקתית. עקב כך השיטה יכולה לשרת קהל יעד רחב של ילדים אשר אינם מדברים.

Touch Cue מבוססת על עקרונות נוירופיזיולוגים, אנטומים ודרכי טיפול ייחודיות. השיטה עושה שימוש בהדרכה פיזית ובמגע ככלי לבניית היכולת להפיק את העיצור וכן באמצעים אקולוגים העוזרים לילד להגיע להפקה קולית. השיטה צמחה מתוך ניסיונות אינטואיטיביים ללמד ילד עם אפזיה אקספרסיבית לדבר ואחר כך פותחה למבנה מסודר ועקבי, וטיפלה בהצלחה בעשרות רבות של ילדים.
השיטה נלמדת כיום ב"מרכז יעל" בכפר סבא בקורס בן 40 שעות המיועד לאנשי מקצוע , הורים ומטפלים שונים בתחום.

מקורות מומלצים

Nijland L, Maassen B, Van der meulen S, Gabrels F, Kraaimaat FW, Schreuder R. 2002. Coarticulation patterns in children with developmental apraxia of speech. Clinical linguistic & phonetics. 16,6:461-483.
Nijland L, Maassen B, Van der meulen S, Gabrels F, Kraaimaat FW, Schreuder R. 2003. Plannig of syllables in children with developmental apraxia of speech . Clinical linguistic & phonetics. 17,1:1-24..
Seddoh SAK, Sim HS, Robin DA, Hageman C, Moon JB, Folkins JW. 1996. Speech timing in apraxia of speech versus conduction aphasia. Journal of speech and hearing research. 39: 590-603.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות: , ,

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.