1

משחק חכם כמעודד התפתחות המוח : מה זה אומר לנו?

תקצרה: ליזי דוידי

מטרת המאמר לתת הצצה לספרות המקצועית בנושא :"המשחק החכם" ותרומתו להתפתחות התקינה של המוח.

מידע על התפתחות המוח בשנים הראשונות:
תינוקות נולדים עם תאי מוח בסיסיים המוכנים להסתגל לשינויים בעקבות גירויים חיצוניים או צרכים פנימיים של הגוף. מוח הפעוט הוא מבנה מורכב שעתיד לבצע פונקציות מורכבות וקשות.

המוח מתפתח בקצב מואץ בתחילת החיים: עד גיל 5 מגיע המוח ל 90% מהגודל הפוטנציאלי שלו.
כלומר, רוב הבנייה של פעילות המוח מסתיימת בשנים הראשונות לחיי הילד. רוב החוקרים מסכימים שזהו חלון הזדמנויות התפתחותי ויש המגדירים זאת כתקופה הקריטית ביותר להתפתחות המוח.
זוהי התקופה בה הילד מפתח את המיומנויות הבסיסיות שישרתו אותו במהלך החיים.

ההורה מספק תזונה עשירה וטיפול יומיומי להישרדות התינוק, ויחד עם זאת אך לא פחות חשוב, ההורה מספק חיבוק, מגע וגילויי אהבה כלפי התינוק ובכך עוזר לתינוק לפתח קשרים מוחיים חשובים. קשרים אלו מהווים בסיס לדרך בה התינוק תופס את העולם ואת האנשים סביבו.
התפתחות המוח היא נושא מורכב: זהו תהליך בו נוצרים קשרים בין תאי המוח לבין הנוירונים , שמאפשרים למוח לבצע מטלות חשיבה, מטלות קוגניטיביות, רגישות , תקשורת ומיומנויות רגשיות. מיומנויות החשובות להצלחתו בעתיד.

בניית המוח של התינוק מתחילה כבר בלידה, המגע, החיבוק הראשון של הילד וגילויי האהבה הראשונים מאפשרים לילד לפתח מערכות חשובות:

1. אבן הדרך החשובה ביותר היא בניית החושים: ראיה ומיקוד הראיה,שמיעה ומגע, ריח, טעם חושים החשובים להתפתחות התקינה של הילד.

2. התפתחות השפה ומיומנויות התקשורת. התרומה של המבוגר המטפל משמעותית מאד להתפתחות זו, כמה מדברים אל התינוק, טון הדיבור העושר הלשוני וכו'.

3. פיתוח מיומנויות חברתיות אצל תינוקות. ההורה מסייע לילד לרכוש מיומנויות אלה בשלב מוקדם של החיים. התקשרות בטוחה של הילד עם הדמות המטפלת היא הבסיס ללמידה החברתית הזו.

הבסיס להתפתחות המוח

כמה עובדות :
1. תחושת המגע: גילויי חיבה, לטיפה, חיבוק , אחיזה בידיים, מגע עדין ומסג' עדין מחוות פשוטות אלה מאפשרות לילד לפתח את החושים העדינים.

2. אינטראקציה: איכות האינטראקציה מאד מרכזית במשוואה הזו של הורים וילדים. הילדים לומדים מהר דרך אינטראקציה של משחק (משחק חכם) , שפה, כללים , קריאת סימנים וכו'. קישורים שידרשו לו בעתיד.

3. הזנה: תנאי הכרחי לבניית המוח, תזונה נכונה, צעד ראשון לבניית ילד בריא פיזי ותנאי הכרחי להתפתחות תקינה של המוח.

4. משחק פעיל: ילדים לומדים דרך המחשק, הם צריכים לשחק כל יום בלי קשר לגיל או למצב הרוח שלהם, משחקים חכמים , יכולים לעזור לכם לגדל ילד חכם, מיומן ואינטליגנטי.

תרומת המשחק החכם בהתפתחות המוח

איזה הורה אינו מקווה שילדו יתפתח להיות ילד חכם יותר עם יכולות אישיות גבוהות כדי שיוכל להתפתח למבוגר מצליח בעתיד. עד לא מזמן האמנו שאינטליגנציה היא תכונה מולדת ולהורים ומחנכים אין מה לעשות בנידון. מחקרי המוח האחרונים הוכיחו שאנו טועים , תאי המוח אצל התינוק הם בסיסיים והקישורים ה"חשמליים" ביניהם מתפתחים במהלך 5 השנים הראשונות לחיו.

משחק חכם הוא מושג חדש , המתייחס ליכולת לפתח אצל הילדים כישורים שהם מעבר ליכולות האקדמיות של הילד. תבונה היא תכונה המאפשרת לילד לפתח כישורי חיים מעבר ליכולות למידה. על אף שיכולת למידה חשובה מאד לביצועיו בבית הספר. ישנן מיומנויות שלא קל למדוד אותן אך הן לא פחות חשובות. הן לא נמדדות בציונים בכיתה, אך ניתן לצפות בהן במהלך המשחק של הילד.

ילדים אוהבים לשחק במשחקים חכמים ויצירתיים הדורשים מהם יכולות מעבר למיומנויות מוטוריות של הידיים. ההבדלים נצפים במבט הראשוני של הילד למובייל המסתובב מעליו, הוא מושיט ידיים לאחוז בו. בתחילה לא במיומנות רבה אחר כך כשהוא אוחז במובייל הוא מבין שהוא יכול לעשות מניפולציה על המובייל ולסובב אותו יותר מהר באמצעות תנועת הידיים. מתרחשת כאן למידה.

יחד עם זאת לא כל הילדים סקרניים מספיק כדי להתנסות וללמוד תוך כדי משחק.
הילד יכול לפתח דרך המשחק מיומנויות כמו חשיבה מופשטת וחשיבה סימלית: שתי מיומנויות חשובות לחיים , שלא ניתן לרכוש אותן באמצעות הוראה פרונטאלית בכיתה. מיומנויות אלה רוכש הילד תוך כדי משחק בקוביות, משחק בבית בובות, משחקי בניה, ואפילו כשהוא מתלבש ומתפשט לבד.

כמה טיפים לטכניקות שיעזרו לילדכם לשפר את תפקודיו המוחיים:

1. חשפו את ילדכם למשחקים מגוונים כמו פאזלים, משחקי קופסא, שמאפשרים לילד לפתח סקרנות, חקרנות ועניין.

2. היו שותפים פעילים למשחק של הילד, עודדו ועוררו את החקרנות שלו, הציגו בפניו משחקים כמו מכוניות, בובות , גם כאלה המופעלים באמצעות סוללה. השתתף איתו בבניית הפאזלים, היו נוכח במשחק והציגו בפניו אפשרויות לפתרון בעיות שעולות במשחק.

3. רכשו ספרים מותאמים לגילו, שיחשפו אותו למילה הכתובה ויאפשרו לכם לשוחח עם הילד על הסיפור. אפשר להיעזר באמצעי המחשה כמו תיאטרון בובות שיאפשר לילד לפתח אוצר מילים ושפה.

4. בשעת משחק פתחו שיחה עם הילד על המשחק .האינטראקציה לא פחות חשובה מהמשחק.

טווח הקשב של ילדכם, רמת הריכוז ,כוח הרצון שלו וההתלהבות בה הוא משחק היא חשובה, לכן יש לבחור את המשחקים שיאפשרו פיתוח כישורים אלה.
המשחק החכם משלב מרכיבים של החיים הממשיים כדי ליצור אצל הילד ניסיון חיים והוא מחזק למידה והבנה תוך כדי משחק.
חשוב לזכור שהמוח אינו מתפתח בתנאי בידוד, הוא זקוק לגירוי. התפתחות בתחום אחד תעודד התפתחות גם בתחומים אחרים. המשחק החכם יכול לעזור לילד לרכוש מיומנויות רגשיות, לימודיות, לוגיות, קוגניטיביות, וחברתיות אותם אינו יכול ללמוד בבית הספר.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות: ,

תגובות (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. יפית הגיב:

    שלום רב,
    יש לי ארבעה ילדים, הקטנים: בת 3 ובן 9 חודשים.
    הרשום מעלה ידוע לי, ומשום כך מאוד מלחיץ אותי עד כדי כך שזה משתק אותי, מכיוון שהמירוץ היומיומי העמוס, לא מאפשר משחק יומיומי עם הקטנים, וגם כאשר אני כן מצליחה למצוא את האפשרות הכוחות והזמן, הילדה לא תמיד מוכנה "להקשיב" להסברים למשל בהרכבת פאזל, או משחק קופסא, היא רוצה להרכיב לבד איך שהיא יודעת. או למשל בבצק, היא לא מוכנה ללוש ולעשות צורות, היא רק משחקת עם מערוך קטן וכו'.
    כמה זמן רצוי/דרוש לשבת איתם למשחק?
    איזה משחק חכם מתאים לבן ה-9 חודשים?
    אשמח מאוד אם תוכלו לענות לי, אני ממש טרודה מהנושא הזה, זה מפר את שלוותי, מכיוון שאני מרגישה שמוטלת עלי אחריות כבדה.
    ד"א הילדים מאוד חכמים ומפותחים לגילם.
    תודה רבה רבה
    יפית

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.