7

שפת הגי'רף בגן הילדים

שמי ליאת עזר נשואה לשרון ואמא לשלושה ילדים. לינוי בת 9, אביב בן 6 ודרור בן שנה. גננת במקצועי כ- 11 שנים ובעלת תואר שני בייעוץ חינוכי. במהלך השנים כגננת צפיתי בילדים הרכים בניסיונות שלהם ליצור חברויות בגן, בניסיונות להתמודד עם בעיות שמתרחשות בגן ובניסיונות להביע את עצמם מילולית. ילדים כה קטנים כל כך זקוקים להכוונה ותיווך של המבוגר עד שיוכלו לרכוש כלים ולהתמודד עם פתרון בעיות שונות. במהלך השנים גיבשתי לעצמי אני מאמין מאוד ברור אשר סובב סביב הקניית כלי התמודדות לילד בסיטואציות שונות , במצבים שונים בחיי היום יום בגן ובבית וביכולת להתמודד לבדו ולמגר עם הזמן את היכולת לתיווך המבוגר.

לפני 5 שנים גילית את שפת הגי'רף. שפה המלמדת את הילדים לדבר על רגשות, להביע צרכים ולבקש בקשות מן הזולת. שפה זו הומצאה ע"י ד"ר מארשל רוזנברג בארה"ב.

בהיותי גננת משלימה (לפני 5 שנים), חקרתי את הנושא כחלק מעובדת המסטר שלי, בשכבות הגיל השונות וגילית מסקנות מעניינות אותן אני מיישמת בגן בו אני מנהלת בעיר תל אביב.

תכנית שפת הגי'רף מורכבת ממודל החושף את הילדים לכישורים חברתיים, לכישורי שיח, לפתרון בעיות שכל אלה הם חלק ממאפיני האינטיליגנציה הרגשית.

השפה מלמדת את הילדים וחושפת אותם לאוצר מילים רגשי , ליכולת להביע רגשות , להכיר ולשיים רגשות שונים שאותם הם חשים במהלך כל יום בסיטואציות שונות. הילדים לומדים אט אט לדבר מילולית על מה הם מרגישים, מתי הם שמחים, מתי הם עצובים, מתי הם כועסים וכל רגש אשר בא לידי ביטוי הוא לגיטימי והתגובה בעקבות הרגש גם היא לגיטימית, כששמחים אז צוחקים, מחבקים וכשכועסים אז צועקים ורוקעים ברגלים, או כשעצובים מותר גם לבכות. היכולת להביע את הרגש –לשיימו (לקרוא לו בשם- אני עצוב, אני שמח) והיכולת להביע את עצמי בעקבות מה שאני מרגיש

זה השלב הראשון של שפת הגי'רף שאת התהליך שלו , אני מתחילה כבר מהיום הראשון שנכנסים הילדים למסגרת החברתית בגן שלי.
בגן יש פינה מיוחדת שנקראת "אנו מדברים בשפת הגי'רף" מעגל של רגשות שונים. כל ילד בוחר רגש אותו הוא חש ומעוניין לשתף את האחרים "חשוב לי לשתף אתכם שהיום הרגשתי עצוב כי…., היום הרגשתי אכזבה כי…."

החשיפה של הילדים למאגר של רגשות חיובים ושליליים, היכולת לבטא ולהבין מה מקור הרגש , מה משמעותו זה השלב הראשון לפני שמתמודדים עם הרגש.

בסוף כל יום בגן כל ילד מספר חוויה חיובית שחווה היום בגן או משהו שחשוב לו לשתף איזה רגש הציף אותו ובאיזה סיטואציה.
עד כאן השלב הראשון של שפת הגי'רף- הרגשות!

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות:

תגובות (7)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. michal הגיב:

    שלום ותודה על המאמר המעניין. הנני מחנכת בכיתה ג' במסגרת שיעור כישורי חיים הנני מבקשת לפתח את מודל שפת הג'רף שפת הקשב. הנני משתמשת בספר "מפתחות הקסם של דידי" אשמח להפנייה או להצעה לפעילויות בקבוצות לילדים על מנת להשתמש בספר ככלי ללימוד והפנמה של תקשורת מקרבת.
    תודה מקרב לב
    מיכל

    • ליאת עזר הגיב:

      מיכל שלום אני שמחה לקרוא כי הינך מתחברת למודל שפת הגי'רף והינך רואה את חשיבות לימוד השפה. אשמח אם תפני אלי במייל ואשלח לך תאריכים להשתלמויות ומפגשים בהם תוכלי לקבל רעיונות ליישום השפה בכיתתך. linoyki@zahav.net.il בברכה, ליאת עזר

  2. שרי הגיב:

    אשמח לדעת היכן יש השתלמויות בנושא, תודה

  3. ליאת עזר הגיב:

    שלום רב כל מי שמעוניינת במידע אודות התזה שלי "הקשר בין תכנית שפת הגי'רף לרמת האלימות וטיפוח כישורי אינטיליגנציה רגשית" מוזמנת ליצור עימי קשר בכתובת המייל linoyki@zahav.net.il או להשאיר הודעה בפייסבוק בדף תקשורת ג'ירפית בגן הילדים. כאן בשבילכם לכל עזרה בנושא. תודה רבה

  4. אביטל חיון הגיב:

    שמי אביטל חיון סטודנטית שנה ג' לחינוך לגיל הרך.
    כעת אני בתהליך של סמינריון בנושא גיל הילד והילדות ובחרתי בנושא ספרות ילדים כאמצעי לעידוד השפה והשיח הרגשי.
    ניסיתי לשלוח לך מייל, אך הוא חזר אליי..
    אשמח אם תיצרי עמי קשר.

    בברכת יום שקט ונעים

  5. קרני הגיב:

    היי ליאת
    אשמח אם תוכלי לעזור לי בבניית תוכנית שנתית סביב שפת הגירף לגילאי 3-4
    תודה מראש

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.