0

הַמִּגְדָּל נִפְרַק: חידושי מילים של ילדים וניתוחם

ספר חדש על התפתחות לשונם של ילדים:                                   

כתבה: ד"ר מיכל סגל
איורים: גפן רפאלי
הוצאת מכון מופ"ת

מתוך גב הספר:
ילדים (לא) מתבלבלים. אמירות כמו "בֵּיצוֹת", "כַּפְכָּפַיִים" וגם "המגדל נפרק" – הנשמעות לנו אולי כשיבושים משעשעים – אינן סתם טעויות, אלא שלבי התפתחות טבעיים של רכישת השפה.

בספר הַמִּגְדָּל נִפְרַק אוסף עשיר של אמירות מקוריות של בני שנה וחצי עד ארבע וחצי – שכמותן לא שמעו מעולם מפי המבוגרים הסובבים אותם – ואליהן נלווה הסבר לשוני והתפתחותי.

הספר מכוון לכל אלה הרגישים ומתרגשים למשמע יצירות השפה המיוחדות של הילדים, ובתוכם בני משפחתם, סטודנטים ואנשי-חינוך.

כל פרקי הספר זכו לפרשנות פלסטית שהוסיפה להם המאיירת גפן רפאלי.

ד"ר מיכל סגל היא מרצה בכירה במכללת סמינר הקיבוצים והוציאה לאור שני ספרי עיון בתחום התפתחות השפה אצל ילדים:
 סגל, מ. (2008). מה הסיפור? על התפתחות היכולת הנרטיבית, תל אביב: מכון מופ"ת.
 רום, א., סגל, מ. וצור, ב. (2003). ילד – מה הוא אומר? על התפתחות שפה אצל ילדים, תל אביב: מכון מופ"ת.

על הספר:
הספר מרתק, קריא, מלמד ואף משעשע. העוסקים בהתפתחות הילד ושפתו יכולים למצוא בו עניין רב. (פרופ' לאה קוזמינסקי, נשיאת המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי באר שבע)
* * *
קישור לספר באתר הספרים של הוצאת הספרים של מכון מופת:
http://shop.macam.ac.il/Product.asp?PID=001121&Cat2ID=20&Cat2Cat1ID=3#n

קישור לדף הפייסבוק על הספר (ערכה: רונה סגל)
(דף מיוחד סביב הספר: הורים תורמים מבעים של ילדיהם + מצויים קישורים ותמונות בתחום)
http://www.facebook.com/pages/המגדל-נפרק/233445306673022#!/pages/%D7%94%D7%9E%D7%92%D7%93%D7%9C-%D7%A0%D7%A4%D7%A8%D7%A7/233445306673022?sk=wall
* * *

מתוך המבוא לספר:
על הספר הַמִּגְדָּל נִפְרַק

ילדים (לא) מתבלבלים
כאשר ילד לומד לדבר הוא עובר תהליך ממושך ומרתק, שבו הוא יוצר מילים מִשל עצמו או משבש מילים קיימות. האם גם ילדתך או ילדך הפתיעו אותך עם "בֵּיצוֹת", "כַפְכָפַיִים", "תְשַרְוְולִי לי" או "המגדל נִפְרַק"?

ילדים (לא) מתבלבלים. כל אלה אינן סתם טעויות, אלא שלַבי התפתחות טבעיים שאותם עובר כל ילד השואף לבטא את עצמו באמצעות השפה המדוברת בסביבתו. כמו כל טירון בלימוד שפה גם הילד לומד תוך כדי התנסות בשפה. בפעילות של ניסוי וטעייה הוא לומד להכיר בהדרגה את התבניות של המילים, של צירופי המילים, של המשפטים וכן הלאה.

המבוגרים הם מתווכי השפה, ודרך ההבעה שלהם מייצגת עבור הילדים את המילון ואת המבנים של השפה הנורמטיבית. השימוש של הילדים בשפה אינו מבוסס רק על חיקוי הדיבור של סביבתם, אלא (ובעיקר) על יצירה עצמית ועצמאית של ביטויים שפתיים. כשילדים יוצרים מילים וביטויים השונים מאלו של המבוגרים – אנחנו יכולים להגיע למסקנות מעניינות על הדרך שבה הם לומדים את השפה ועל אופן חשיבתם. כאשר הפֶּלט של הילד (תוצרי הדיבור שהילד מפיק) הוא מקורי, ואינו הולך עקב בצד אגודל בעקבות הקֶלט (תוצרי הדיבור שהילד קולט מהמבוגרים שבקרבתו) – מתאפשר לנו לעקוב אחר פעילות החשיבה השפתית של הילד שהמציא את החידוש הלשוני.

מה בספר?
הספר הַמִּגְדָּל נִפְרַק: חידושי מילים של ילדים וניתוחם מנסה להצביע בצורה תמציתית ובהירה וגם מעט משעשעת על החוקיות המנחה את הילדים בהבנה של השפה וביצירה של מילים ומבעים שהם לא שמעו מעולם מפיהם של המבוגרים הסובבים אותם.

הספר מבוסס על רשימות מילים מקוֹריות של ילדים שאספה המחַברת – כלומר חידושים בתחום המילוני או 'תַחדישים'. ההתמקדות היא בהתפתחות השפה בתחום רכישת הרכיבים הבונים את המשמעות של מילים.

הנה שתי טעימות לתחדישים של ילדים שאינם תואמים את המילון שלנו, אך הם מושתתים על הבנה מוּכחת של רכיבי דקדוק:
 יצירת פועַל חדש משורש של שֵם קיים (חַכָּה): "אני אָחוּכּ את הדגים" (במקום "אדוּג").
 הוספת סופית -םִים לציין שהמילה (אָרוֹן) היא ברַבּים: "אֲרוֹנִים" (במקום "ארונוֹת").

הספר מכיל בסך הכול 15 פרקים. כל פרק מייצג חוק לשוני שאִתו מתמודדים הילדים בעת ייצור התחדישים.
לכל הפרקים תבנית דומה, כבתיאור שלהלן:

» מוצג תחדיש אחד, כדוגמה ייצוגית לנושא שעל הפרק (למשל: "כַפְכָפַיִים").
» נדונה החוקיות שיצרה לעצמה הילדה שהפיקה את התחדיש.
» מובאת חוות דעת מפוקחת ומבודחת על התחדיש מפי דמות פיקטיבית היתולית – המִילוֹן.
» מוצגות דוגמאות נוספות לחידושים מאותו תחום-לשון (למשל: "סַנְדָלַיִים").
» נדונות התכונות המשותפות למקבץ שבפרק מבחינה שפתית והתפתחותית.
» "מלוא הטנא" – שורות ריקות לרישום חידושי לשון מפיהם של הילדים הקרובים לקוראים.

חשוב להבהיר, שהחלוקה לפרקים בספר היא שרירותית ונעשתה לצורך הדיון בלבד. קשה לנתק את התופעות זו מזו, ולמעשה רבים מהמבָּעים המצוטטים בספר שייכים ליותר מתחום אחד.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות: ,

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.