2

מה יגרום להצלחת שפת הגי'רף בגן הילדים?

מאת: ליאת עזר

התעמתות עם תופעת האלימות מעוררת תחושות שליליות בעוצמה רבה בקרב אוכלוסיית הגננות – תחושת איום, פחד וכן חוסר אונים ותסכול ברמה האישית והמקצועית, נוכח ממדי התופעה ואוזלת היד באשר ליכולת למגרה ולמנעה. האלימות נמצאה כמוגדרת על-ידי חוסר כבוד הדדי, חוסר סובלנות, חוסר הערכה הדדית, התעלמות מזכויות הזולת, התעלמות מנורמות חברתיות, שלילת זכותו של הפרט לתחושת בטחון, חוסר יכולת לתקשר עם האחר.

 משרד החינוך 1998, מדגיש כי חינוך שמוביליו מאמינים כי "יצר האדם טוב מנעוריו", כל אחד נולד עם פוטנציאל להתעניין בחיים ולאהוב את החיים. בכל אחד ואחד יש את כל התכונות האנושיות, יש שמבטאים יותר את החלק הטוב, האוהב. יש אנשים המבטאים יותר את החלק הכועס. בתנאים של סביבה חיובית, תומכת ומקבלת, רוב הסיכויים שהאדם יצליח לבטא את הצדדים הטובים שבו ובפחות את הצדדים הפחות טובים. על כן חשובה האמונה באדם המתפתח וצומח בחברה מקבלת ותומכת כי רק אז יוכל להיות עוד מישהו ועוד משהו.

ייחודה של האמפטיה בתוך תקשורת לא אלימה,  הוא לא רק בהצבתה כבסיס לקשר אנושי, אלא בהיותה ביטוי אקטיבי,  של הבעת התעניינות בזולת, תוך שימוש באותם ארבעה מרכיבי-שפה המשמשים אותנו לביטוי עצמי – עובדות, רגשות, צרכים, בקשות.

בכדי להביא להצלחת התכנית בגני הילדים יש לקחת בחשבון מספר מרכיבים חיוניים:

-שת"פ בין ההורים לצוות הגן.

-תיווך צוות הגן ויכולת לעזור לילדים לנסח בקשה גי'רפית, להתמודד עם בעיות שנתקלים במהלך היום יום בגן.

-הכשרה של כל צוות הגן אודות שפת הגי'רף, יש להתחבר לנושא, ללמוד, להכיר ולדבר את השפה.

-יש להיות  עקביים יום יום לדבר את השפה שהילדים יכירו את שלביה.

בגן חרוב בתל אביב, ההורים שותפים לעשייה החינוכית וללימוד שפת הגי'רף. בכניסה לגן יש קופסא מיוחדת בה מניחים ההורים מכתבי גי'רף (מעשים טובים) שעשו הילדים בבית. מדי שבוע מקריאים את המכתבים והילדים מקבלים תעודת גי'רף על המעשה הטוב שעשו בבית. המטרה להתייחס למעשים של הילד, לעודד התנהגות רצויה וגי'רפית גם בבית והיכולת לשתף את ההורים בהצלחת התכנית. במהלך הזמן לומדים ההורים לכתוב במשפטי הגי'רף הם מציינים את המעשה הטוב שעשה הילד ומסבירים איך הם הרגישו ומה הצורך שסופק כאשר הילד עשה מעשה טוב בבית. אין ספק שככל שהורים כותבים מכתבים, מכירים את השפה על כל ארבעת שלביה- סגנון הכתיבה והשיתוף שלהם בהתאם לשלבי השפה.

התקשורת בין אנשי הצוות בגן היא על בסיס שפת גי'רף. הילדים חשופים לשפה במהלך כל היום גם בין אנשי הצוות, גם בשיחות ובקבלת ההורים והילדים בבוקר, חשיפה  להתעניינות של הצוות/ ההורים לצד השני.  השיחה והטונים שמדברים בגן המשרים אווירה רגועה ונינוחה בקרב הילדים, ההורים והצוות מאפשרים לילד ולהורה לפנות בכבוד, לדבר בשלווה וברוגע ולבקש את בקשתו הגי'רפית ו /או לשתף בתחושות.

בגיל הגן, נקודת ההנחה ממנה יוצאים רוב החוקרים העוסקים בנושא האלימות היא שהילד הוא בבחינת "טבולה ראסה", הרוכש את מלוא התנהגותו דרך למידה מהסביבה. הילדים נולדים באופן טבעי לתוך תקשורת מקרבת ויש שמפנימים וקולטים את המיומנויות הדרושות ליישום יעיל, אין צורך להכחיד התנהגויות לא טובות.

נקודה נוספת שחשוב לי להתייחס אליה,  יש את קבוצת ההורים, שהילד שלהם חווה סוג של אלימות בגן, בין אם זה מכה, או שהעליבו אותו או שחטפו לו משחק, הילד נפגע וחווה תחושות לא נעימות ואלימות מהצד השני. ההורים של אותו ילד נמצאים בפרדוכס האם השפה אכן יעילה ומפחיתה אלימות ומצד שני מה קורה שהילד שלהם חווה אלימות ולו לפעם אחת ואינו יכול להגן על עצמו בגלל ששפת הג'ירף מחנכת לאי אלימות. אותם הורים שילדיהם חווים את האכזבה והתסכול מערערים על הצלחת התכנית ויעילותה בחברה הישראלית ולא תמיד משתפים פעולה בגלל חוסר אמונה אמיתית.

שפת הג'ירף נמצאה כמועילה ומפחיתה את רמת האלימות הקיימת בכל אוכלוסיה ובכל מקום אבל יש לקחת בחשבון את אותם הורים ששולחים את ילדיהם בביטחון למערכת החינוך ומצפים ומקווים שילדיהם ישוב שלם ובריא וללא פגע. הערכים של שפת הג'ירף אכן ערכים שהורים מאמינים ורוצים עבור ילדיהם, אבל איך היא מחנכת למוגנות על גוף הילד מפני סכנה בהמשך חייו?

שפת הג'ירף נמצאה כמועילה ומפחיתה את רמת האלימות הקיימת בכל אוכלוסיה ובכל מקום .

החשיבות בלימוד השפה  להקנות ערכים שיהיו נכונים גם להמשך חייו של הילד הפעוט ומתוך ערכים נכונים אלה ידע הילד להתמודד במצבים שונים ובפתרון בעיות שונות בחייו.

 ההבדל הדק בין נקמנות בגן לבין מוגנות על החיים בעת סכנה ,כאשר אין מבוגר מתווך, הוא הבדל דק. הורים נעים לכאן ולכאן באמונתם האם שפת הג'ירף מקנה ערכים לחיים בחברה הישראלית לאור המציאות הקיימת.

שפת הג'ירף מלמדת את הילד לפנות למבוגר כדי לבקש עזרה לפתור את הבעיה וכאשר אין מבוגר בסביבה והילד חש סכנה ומצוקה שמאיימת על חייו הוא יפעיל את כוחו.

 אסכם ואומר, כי יש סיכוי להצלחה ומיגור האלימות. חשוב  להקפיד על כל המאפיינים הכרוכים בכך. הכשרה של כל צוות הגן, שת"פ של ההורים- לימוד תאורטי של השפה ומעורבות חוויוית בעשיה החינוכית בגן, עקביות בגן ובבית והעיקר אמונה כי זו הדרך לשינוי!

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות: ,

תגובות (2)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. מאיה דיזיצר הגיב:

    שלום רב,
    הייתי רוצה לקבל רעיונות מעשיים של איך להעביר את התכנים של שפת הג'ירף לגלאי 2 -4.
    בברכה, מאיה.

    • מרב נוב הגיב:

      כמו מאיה הייתי רוצה לקבל רעיונות מעשיים של איך להעביר את התכנים של שפת הג'ירף לגלאי 1-2.

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

  • להרשמה לעדכנים במייל, מלאו את פרטיכם בטופס הבא

    captcha