13

מיניות בגיל הרך – איך לתקשר אותה לילדים

מאת: מרי סקרפה ותרזה רנדולף

Young Children, July 2011 p.p 32-38

 

גננות רבות מגיבות במבוכה כשהן עדות לילד המאונן בגן. גננות רבות אינן יודעות כיצד להגיב במצבים כאלה, או איך לענות על שאלות בנושאי מין.

כיון שהנושא של מיניות אצל ילדים הוא בבחינת טאבו, הורים שמתעניינים בהתפתחות של ילדים בכל התחומים מתקשים לשאול לגבי התפתחות מינית או להתייעץ בנושא. יש מעט מאד מקורות מידע בתחום. רוב המידע בתחום נסוב סביב הגנה על הילדים מפני התעללות מינית. נכון שזה מידע מאד חשוב אך מידע על התפתחות נורמאלית של המיניות אצל ילדים חשובה לא פחות. הנושא עוד יותר חשוב בגיל הרך, כשהילדים לא נמצאים במסגרות לימודיות, אלא במסגרות טיפוליות מעונות וגני ילדים ואצל המטפלות והגננות זה לא חלק מהסדר יום החינוכי כמו זהירות בדרכים למשל.

הבנת המיניות

מיניות האדם אינה רק מגע מיני היא כוללת מרכיבים רבים כמו זהות אישית, מגדר, התנהגות, ערכים ודעות לגבי מה זו אינטימיות, וילדים לומדים זאת ישירות מהמבוגרים בקרבתם עליהם הם סומכים.

גננות ומטפלות צריכות להיות ערות לכך כי חלק מדימוי הגוף של הילד נבנה מהיחס של המבוגר המטפל בו ובגופו. אפילו בזמן החתלה אם הן תבענה סלידה באמירה כמו:" הקקי שלך מאד מסריח אתה צריך ללמוד לעשות בשירותים" הוא יחוש שהגוף שלו מעורר סלידה. מחנכות שניגשות להחתלה בגישה חיובית עוזרות לילד לפתח דימוי גוף חיובי של עצמו.

חינוך מיני  הוא תהליך ארוך, ומתחיל לפני הלידה שההורים בוחרים את עיצוב החדר על פי תפיסת המגדר שלהם, צבעים שונים לבנים ובנות צעצועים שונים וכו'. הכל על פי התפיסה ,הערכים והאמונה של ההורים לגבי ציפיותיהם המגדריות.

עבור הפעוטות , איכות הטיפול והקשר הראשוני עם המטפל העיקרי שלו הוא שלב חיוני בחינוך מיני, דרך הקשר עם ההורה הוא לומד על אינטימיות ואיך מתנהגים במצבים אינטימיים. כשההורה הוא מסויג וחושש שילד שמחזיקים בידיים נעשה מפונק ולכן אין מספיק מגע גופני תפיסת האינטימיות של הילד היא שקשר אינטימי צריך להיות קצר. לעומת זאת הורה שמחבק מביט בילד מלמד את הילד שאינטימיות זו חוויה נעימה. בשלב יותר מאוחר במשחק הם לומדים את התפקיד המצופה מהם, בן משחק במשחקים של בנים בשונה מבנות.

שלבים התפתחותיים במיניות האדם

כמו בכל תחום התפתחותי אחר גם בהתפתחות המיניות יש שלבים , והשלבים ההתפתחותיים השונים קשורים זה בזה  לדוגמא: התפתחות קוגניטיבית תנבא אם הילד מבין את ההבדלים המגדריים, מעבר להופעה חיצונית, הבנה שיש הבדלים פיזיים בין המינים.

לידה עד 18 חודש

בתקופה זו הילדים לומדים להבחין בן גבר לאישה. הבנים חווים זקפה והבנות יכולות לחוות פורקן, ולגעת באברים האינטימיים שלהן  . המטפלת יכולה להבחין בכך בזמן החתלה, הילדים שולחים ידיים לאברים האינטימיים שלהם , ילדים קודם כל סקרנים לגבי גופם שלהם ורק אחר כך לגבי אחרים. זו תופעה שכיחה שילדים מנסים לפתוח את החולצה של המטפלת כדי להציץ בחזה שלה. המטפלת צריכה לנצל סיטואציות אלה כדי לשיים עבור הילדים את חלקי גופם כולל אברי המין.

פעוטות וילדים מאוננים , היחס שלהם לאוננות תלוי בתגובת המבוגר, הם לומדים אם זה טוב או רע, ואיפה מתאים לאונן ואיפה לא. תפקיד המטפלת בשלב זה לאפשר מגע נעים דרך חיבוק, אחיזת ידיים, או ליטוף הגב באופן לא מיני.

18-36 חודשים

השלב השני מתחיל סביב 18 חודש ומסתיים סביב 36חודשים. בתקופה זו הילד מפתח עמדות כלפי מיניות, המבוססות על מסרים ישירים ועקיפים של הוריו ומבוגרים אחרים סביבו.

המבוגרים מעודדים את הילד להתפתח בהתאם למגדר שלו, כך שילדים בגיל זה מזהים עצמם כבנים או בנות. עם זאת ילדים עשויים לזהות מגדר על סמך גורמים חיצוניים כמו עגילים, שיער ארון או צבעים האופייניים לבנות "ורוד" למשל.

בגיל זה הילדים מתחילים את תהליך הגמילה מחיתולים, ולומדים לשים לב לאיברים באינטימיים שלהם. זה גם השלב בו הילד מקבל מסרים מההורים ומבוגרים אחרים סביבו לגבי כיבוד הפרטיות של אחרים . תפקיד המחנכת בשלב זה לעודד ילדים למשחקים ותקשורת חברתית עם עמיתים.

 

3-4 שנים

בגיל זה לילדים יש זהות מגדרית, הם מתנהגים בהתאם למינם. זהו שלב במאופיין באוננות של הילדים כאשר לא אוסרים עליהם התנהגות זו. בשלב זה הם מתלבטים בין הרצון להיות עצמאיים לבין הצורך שלהם בקרבה לדמות המטפלת. הם מתחילים לשאול שאלות כמו:" איך ילדים באים לעולם ?" , תפקיד המבוגר (מחנכות) לספר להם על התהליך של היווצרות חיים בשפה מובנת להם.

לדוגמא: אפשר לאמר לילד שהתינוק גדל ברחם של האם , ושיש צורך גם באם וגם באב כדי להביא ילד לעולם.

זהו שלב בו הילדים מגלים סקרנות לגבי ההבדלים הפיזיים בין בנים ובנות. זהו תהליך נורמאלי לבחון את המיניות דרך משחק בבובות, או משחק עם עמיתים.

המחנכת יכולה לזמן עבור הילדים משחק דרמטי שיאפשר להם התנסות מגדרית, כמו משחק במשפחה, ארגז תחפושות , ובובות שאנטומית מזוהות כבנים או בנות, כדי שיוכלו לחקור את השוני בצורה מבוקרת.

גננות עשויות להבחין במשחק ברופא כחלק מתהליך החקירה של הגוף, והמיניות, זו תופעה נורמאלית, אל למבוגר להרגיש אי נוחות בצפיה בסוג זה של משחק. זו הזדמנות עבורו ללמד את הילד :

–          שהגוף שייך לו, והוא יגיד אם הוא רוצה שיגעו בו

–          הזדמנות ללמד מהי נגיעה מקובלת ומה לא

זהו שלב בו הילדים נהנים מאמבטיה, והמגע של המים על גופם. הם גם נוטים לקלל, תפקיד המחנכת  לבחון עד כמה הם מבינים את משמעות הקללה ויש בידם כמה אפשרויות לתגובה:

–          להתעלם

–          להתייחס עניינית (להסביר שזו קללה)

–          לספק לילד מילה חלופית לקללה ומקובלת בחברה

זהו הגיל שהורים יכולים לנצל הזדמנויות וסיטואציות כדי לדבר על הנושא למשל הריון , הזדמנות להסביר לילד תוך כדי פעילות כמו למשל :

-להקריא לו סיפור מספר שעוסק במגדר, בהריון, בלידה או נושאים מיניים שונים ומיועד לגילו.

– להקריא לו ספר שיש בו תמונות של ילדים או מבוגרים בלבוש לא מותאם למגדר שלהם, ולדבר על כך

– להסביר לילד לגבי הבדלים תרבותיים ומשפחתיים

5-6 שנים

זהו גיל בו ילדים נוטים לחקות התנהגות של מבוגרים דרך משחק תפקידים, כמו להיות הורה או מורה. הם עדיין מאד סקרניים לגבי כיצד ילד בא לעולם, הריון לידה והם עשויים לשאול שאלות בתחום.

זהו גם השלב בו הם למדים גבולות, פרטיות ונימוסים, אך עדיין עשויים לשחק במשחקים הקשורים במיניות, ולבדוק את האברים האינטימיים של חבריהם מתוך סקרנות.

בכל החברות ילדים בגיל הזה מתחברים יותר עם בני מינם ולדעת קרייסמן וקושנר זה נובע מרצונם לשחק במשחקים המזוהים עם המגדר שלהם. הם עשויים ללעוג לילדים שלא מתנהגים בהתאם למגדר. זהו שלב בו הם לומדים לקחת אחריות על גופם ולסרב למגע שלא רצוי להם.

התנהגויות מיניות  שמצביעות על בעיה

יש כמה התנהגויות מיניות של ילדים שמעוררות דאגה. אלה התנהגויות שיכולות להצביע על חוויה של התעללות מינית. הורים ומורים צריכים להיות ערניים להגיב בהתאם לדוגמא הילד :

1.      הילד מחקה התנהגות מינית מפורשת של מבוגרים.

2.      מתנהג כאילו למד את ההתנהגות

3.      חוזר על ההתנהגות

4.      מערב אחרים בהתנהגות המינית, בעיקר צעירים ממנו או קטנים ממנו פיזית

5.      מנסה לשקף את ההתנהגות בעוד תחומים.

חשוב שהמחנכת תישאר רגועה במצב כזה, תבקש ממנו להפסיק ותכוון אותו למשחק אחר. המחנך יכול להביע אי שביעות רצון רק עליו להקפיד לעשות זאת לא בנוכחות ילדים אחרים. חשוב לתעד את ההתנהגות ולהתייעץ עם מומחים בתחום.

מבוגרים וילדים הם שונים , המצוקה של המחנכים לגבי המיניות של הילדים נובעת מתפיסה מוטעית שהכוונות של הילדים זהות לאלה של המבוגרים. יש הבדלים מהותיים בין מיניות  אצל ילדים לזו של מבוגרים : המבוגרים יודעים ומודעים לתוצאות בעוד הילדים סקרניים ומשחקים , המבוגרים ערים להתנהגות ורוצים פרטיות, לעומתם הילדים ספונטניים וגלויים בהתנהגויות המיניות שלהם. המבוגרים מונעים מצרכים ארוטיים , הילדים לא מונעים ע"י תשוקה ובדרך כלל הם רק מחקים את המבוגרים.

חשוב שהורים ומורים יזכרו זאת בבואם לפרש התנהגותם המינית של ילדים.

שאלות נפוצות- טיפים למורים והורים

איך המבוגר צריך להגיב לשאלות והערות של הילד לגבי מיניות ?

להגיב ברגיעה להעביר מידע מותאם לגיל הילד. למשל ילד בן 3 שואל את המורה למה בנים עושים פיפי בעמידה, המורה צריכה להשיב ,בנים משתמשים בשירותים באופן שונה מבנות כי לבנים ישפין ולבנות יש וגינה. והיא תמיד יכולה להפנות את הילד להורים לשאלות נוספות בתחום. צריך לשמור על התשובה פשוטה, הקפיד לבדוק שאכן הבנת את השאלה של הילד, כיון שילד יכול לשאול מאיפה באים ילדים לעלום ? ולהתכוון האם הוא נולד בבית החולים.

חשוב להשתמש במילים הנכונות בתשובה, ולהגיב עניינית. במידה ואינך יכולה לענות באותו רגע, תאמרי לילד שהשאלה שלו חשובה , ואת תעני לו בעוד 10 דקות . באותה מידה כשאת לא יודעת איך לענות את יכולה לומר לילד זו שאלה טובה תן לי לחשוב עליה מספר דקות.

איך על המבוגרים להגיב לשיחות "שירותים"?

אל תעודדו את הילדים לדבר במילים של "שירותים" , כשהם אומרים אותם לעבור לסדר היום לא לבקש מהם לחזור על המילה עבור בן משפחה אחר. בודאי לא לצחוק מהמילים כי זה מעודד אותם לחזור עליהם.

המחברות מביאות דוגמא מחיי הגן, ששנה מסויימת ילדים אהבו לדבר בשפת "השירותים" וצחקקו וכל נסיון להפסיק את ההתנהגות לא הצליח עד שהחליטו שמילים של שירותים אפשר להגיד רק בשירותים וכל ילד יכול להיכנס לשירותים לבד להגיד אותם ולצאת, בהתחלה הייתה הסלמה של ההנהגות אחר כך כשאין להם קהל לצחקוקים ההתנהגות פסקה.

איך על המבוגר להגיב להתנהגות הילד שבאופן מסורתי שמורה רק למבוגרים ?

קבלו את הילד כפרט. העבירו את המסר שכל הילדים מוערכים ומקובלים, ושמותר לבנות לשחק במשחקים שדורשים כוח כמו שמותר לבנים לשחק בבובות. אפשרו לילדים בגדים מגוונים גם של בנים וגם של בנות בפינת התחפושות, כדי לאפשר להם פעילות לא לפי הסטריאוטיפים המקובלים בחברה.

איך על המבוגר להגיב לאוננות של ילדים בפרטיות שלהם או כשהם עושים זאת בציבור?

אוננות היא התנהגות  נורמאלית. כל שצריך לעשות זה להסביר לילד שיש התנהגויות שצריך לעשות אותם רק בפרטיות. במידה וההנהגות מתרחשת בציבור להסביר ברוגע שזו התנהגות שניתן לעשות רק בפרטיות  ולכוון את הילד למשחק אחר (הסחת דעת). במידה והילד עושה זאת תוך כדי שינה, להקצות לו מקום רחוק מטווחה הראיה של ילדים אחרים כדי שיוכל לישון בנחת. התייחסות שלילית לאוננות יכולה לגרור אחריה קשיים בהתבגרות ובבגרות.

איך על המבוגר לדבר עם הילד לגבי הפרטיות?

צריך ללמד את הילד להבחין בין פרטיות לסודיות, חוסר הבחנה ביניהם עשוי לאפשר התעללות מינית בילד. סודות הם דברים שלא מחלקים עם אחרים, וסודות שלא עושים לילד טוב צריך לחלוק עם מבוגר אחר. כאשר מידע פרטי אחרים יכולים לדעת עליו, אך לא חולקים אותו עם אחרים לדוגמא" כולם יודעים שאנחנו צריכים להשתמש בשירותים, זה לא סוד אבל זה בכל זאת משהו שעושים בפרטיות של חדש השירותים.

איך המבוגר צריך להגיב לסקרנות הילד לגבי גופו שלו וגופם של אחרים?

יש להסביר לילד שיש חלקים בגופנו שהם פרטיים, שים גבולות ברורים כמו למשל תמיד משחקים כשאנחנו לבושים. ארגנו את הסביבה כך שהילדים תמיד יהיו בטווח ראיה של המבוגר האחראי.

 

תמיכה בילד להבטחת התפתחות מינית בריאה עבורו?

תפקיד המחנך לקדם חינוך מיני בריא עבור הילד באופן ישיר דרך תוכנית הלימודים ובאופן עקיף באמצעות ההורים. צריך לשתף פעולה עם ההורים לגבי המדיניות מה אומרים מתי, איך להתנהל מול הילד בסיטואציות השונות, כדי שהתגובות בבית ובמסגרת החינוכית יהיו תואמות.

המורים צריכים להיות רגישים להבדלים תרבותיים, וצריך להגיע להסכמות עם ההורים כדי להשיג את המטרה. צריך לשמור על ערוץ תקשורת פתוח בין ההורים למחנכת, כדי לשלוח לילד מסרים חיוביים לגבי גופו ומיניותו.

צריך להמשיך את הדיאלוג הזה סביב החינוך המיני לגיל הרך, שכן זה נושא שמביך את ההורים והמחנכים כאחד, ואין בו מספיק מידע.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות: , , ,

תגובות (13)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. כוכי הגיב:

    להסביר שלבנים יש זין(???) ולבנות וגינה(??)
    למה לא פין ופות?

  2. אימא הגיב:

    אשמח לדעת איך מגיבים לילדה בת 5 שאומרת ש"היא עושה את מה שהיא אוהבת" (מאוננת) היא מזמינה (בדמיון) לפות שלה בנים ובנות.

  3. מ הגיב:

    הבן שלי עכשיו מתחיל ב"בדיקות" ושאלות שמבטאות את השאלתיות והבחינה שלו לגבי זהות מינית.
    תכלס, זה מביך אותי בתור אמא ותמיד נראה לי שאם הוא היה בת אז היה לי קל יותר להיות עם זה בשלווה, ואני יודעת שהשלווה היא בערך הדבר הכי טוב לחינוך…
    תמיד יושב לי על הראש הדבר המעצבן הזה "רק לא לעשות לו נזק"…. על אף שאני מנסה להנמיך לה את הווליום.
    יש תמצית רעיונית של דברים?
    ואני לא מהאמהות שמתכוונות ללמד את הילד דרך זה שיראה את הגוף שלי\של אבא שלו.
    אשמח לתשובה…
    מוריה.

  4. אימאלה בחינוך ביתי הגיב:

    הקו שצריך להוביל בנושא הזה זה שזה דבר טבעי שקורה לכל האנשים ומותר לעשות הכל ולבחון את הגוף לבד בצניעות עד שיהיה מספיק גדול לעשות זאת עם בן זוג

  5. rut הגיב:

    בני בן 5 ואוהב לשחק בדומיות נשיות ולדבר לשון נקבה ממעט לשחק במשקחי בנים מה לעשות אני מאוד מודאגת

  6. אליסה הגיב:

    שלום,
    מאמר מעניין ומלמד. מה הגדרת הגיל הרך ? האם 2-5 ? אשמח להמלצה לספר טוב. לאנשי חינוך להבנת ההתנהגות המינית הבריאה בגיל הרך.

    תודה
    אליסה

  7. אליסה הגיב:

    ילדה בת ?3.5 שמאוננת בחוזקה לפני שנת צהריים בגן. איך להגיב

    • פזית פלדמן (מדריכת הורים) הגיב:

      קודם כל את עצמך צריכה להבין שאין שום דבר מיני באוננות בגיל הזה. הקונוטציה המינית היא רק בראש שלנו המבוגרים וכמובן שזה לא נעים שהיא תעשה זאת בחברה. הילדה מאוננת כי היא גילתה שזה נעים לה. זה כמו שהיא תמולל שיער כשהיא במבוכה, או עצבנית. היא מצאה שזה מרגיע אותה. צריך לפנות אליה ולומר לה שאת מבינה שזה נעים לה אבל את מרשה לה לעשות זאת רק כשהיא בחדר שלה במיטה. ולהזכיר לה שוב ושוב בשקט בלי כעס וצעקות. ולאפשר לה ללכת לעשות זאת במיטתה.

  8. בר הגיב:

    מה לענות לילד בן 7 ששואל את אביו למה זה עומד לי? לעת עתה ענינו לו שכניראה יש לו פיפי ושילך לשירותים אבל מאוד חשוב לי לדעת מה באמת אני יכולה להסביר לו ואיך להתמודד במצב הזה

    • admin הגיב:

      למעשה זקפת בוקר היא טבעית , ילדים כמו גברים בריאים חווים זקפה ספונטנית כמה פעמים בלילה בלי קשר לחלומות, או תכולת השלפוחית. למרות זאת נוטים לשייך את זקפת הבוקר להתמלאות שלפוחית השתן . אחת ההשערות היא שהתמלאות זאת נועדה למנוע הרטבת לילה (כשיש זקפה קשה להשתין) . לדעתי הנכון ביותר לספר לילד את האמת על פי רמת ההבנה שלו, צריך לאמר לו שזה טבעי שזה קורה לכל הבנים בגילו וגם לבוגרים ממנו ולאחר ההתעוררות וההשתנה זה יחלוף מעצמו.

  9. דנה הגיב:

    היי אנחנו חברות ושכנות וילדנו לומדים יחד באותה כיתה א' בן ובת בגילאי 7 הם מבלים יחד הרבה בשעות הפנאי כשיש ארוע או צורך לצאת אחת משאירה את הילד/ה אצל השניה אמש בשעת לילה מאוחרת אחד האבות שהגיע מאוחר מהעבודה ראה את הילדים במיטה ערומים מה עושים במקרה כזה? איך מתנהגים בהתאם?

  10. אירה הגיב:

    ילדה שלי בת 1.8 בתקופה אחרונה התחילה לאונן כל ערב לפני שינה. היא דורשת שאכניס לה שמיכה בין הרגליים כך שהיא תוחל "לרכב עליה" ואם אני אומרת שמספיק, והגיע הזמן לישון היא כועסת. היום היא לא הסתדרה עם השמיכה וזה הכעיס אותה מאוד לכן הצעתי לה לשכב על דובי הגדול שיש לה במיטה ורק אז היא נירגע ונתנה לי לצאת מהחדר ולאחר מספר דקות היא סוף סוף נירדמה ( על אותו דובי)
    אני מבינה שאוננות זה בסדר אבל בגיל הזה עדיין אין לי איך להסביר איפה מותר, ואיפה לא, מתי כן ומתי לא. אני גם לא ממש יודעת מה בגיל שנה ושמונה אני יכולה להסביר. ואיך עלינו ההורים להיתנהג במצב הזה. והאם זה בסדר שהיא לא נירדמת בלי לאונן בשבוע האחרון. זה היה קורה גם לפני אבל לא בתדירות כזו וזה לא היה משפיע על השינה שלה. ואם היא עושה זאת גם בגן אז אני צריכה לדבר אם הגננת, אבל מה לומר לה???????

  11. חנן הגיב:

    בני בכיתה א ובכל זמן שקצת משעמם הוא הוא ניגש לאונן כמובן שהסברתי לו מס פעמים שיעה זאת בפרטיות בחדרו ושזה אינו דבר רע אך זה מאוד פרטי ולכן עושים זאת רק בבית וברטיות האים זה נורמלי ??
    כמו כן האים מגע של אינו במקלחת עושה לו זיקפה זה נורמלי ??

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.