3

איתור ותמיכה בילדים מחוננים בגיל הרך

מאת:

Christy D. McGee & Claire E. Hughesn

 Young children, July 2011 p.p. 100-104

תקציר

המאמר מציג את המורכבות שבאיתור ילדים מחוננים בגיל הרך; את היעדר העירנות של המערכת החינוכית; המבוכה וחוסר הביטחון של ההורים בהגדרת היכולות של הילד, ולבסוף העוני כגורם מתערב שמקשה על זיהוי ילדים מחוננים בקרב אוכלוסייה זו.

לדעת המחברות, כמו שמערכת החינוך ערוכה למתן סיוע לילדים מיוחדים, כך עליה לבנות מערכת סיוע גם לילדים מחוננים.

בסיום המאמר יש נספח של שאלות שמחנכות והורים צריכים לשאול את עצמם כשהם מתצפתים על הילד כדי להעריך את מידת המחוננות שלו. שאלות כמו:

                   –      מתי התחיל לדבר?

                 –      האם מגלה עניין מיוחד בתחום מסוים?

               –      האם הוא משנה או יוצר חוקים חדשים למשחק?  ועוד.

מבוא

קרוליין החלה לדבר בגיל 6 חודשים ואמרה משפטים בגיל 9 חודשים. בגיל שנה ידעה לדקלם את הא-ב, התענינה בקריאה ובגיל 4 החלה לקרוא. למזלה של קרוליין הוריה היו ערים לכך והיא קבלה תמיכה.

ילדים כמו קרוליין אינם מיעוט. הם מהווים בין 15-18% מאוכלוסיית הילדים, אך רק 2% מהם מאותרים. מכל הבחינות, ילדים אלה הם ילדים עם צרכים מיוחדים שצריכים סביבה חינוכית תומכת כדי למצות את כל הפוטנציאל שלהם. למרות שפסיכולוגים ומחנכים הם בעמדה המאפשרת להם לסייע לילדים אלה, המערכת לא מתייחסת אליהם.

מאפיינים של ילדים מחוננים

מחקרי אורך מצביעים על כך כי ילדים מחוננים מתחילים לדבר עד גיל 9 חודשים, הם ערניים מאד ובעלי כישורים מוטוריים טובים. לעיתים קרובות הם מתחילים לקרוא לפני גיל 4. וזה לא הכל, יש להם הבנה טובה יותר של שפה והשפה עשירה יותר, לכן הם יתענינו במה שהמבוגרים עוסקים ויבלו איתם יותר מאשר עם עמיתיהם.

כיון שהתפתחות אינטלקטואלית והתפתחות רגשית לא תמיד מתרחשות בו זמנית הם עשויים לחוות קשיים רגשיים כמו: פחד, פרפקציוניזם, בעיות של דימוי עצמי והתנהגות לא מקובלת. התנהגות כזו עשויה לצבוע את היכולות האינטלקטואליות של הילד, לדוגמא ילד שמפריע בכיתה כי משעמם לו נתפס כבעייתי.

בקרב המחוננים יש ילדים שמציבים לעצמם יעדים גבוהים וכשהם לא מצליחים הם מרגישים כישלון, ויש להם בעיות בדימוי עצמי. אחרים נוטים להסתיר את היכולות שלהם מהמורה והם ממושמעים ושקטים.

נדיר שילדים אלה ימצאו חברים בקרב בני כיתתם, כיון שאין איתור מסודר למחוננות, לא יוצרים עבורם קבוצת התייחסות שתעודד אותם לתקשר בינהם.הם נוטים לכן להתחבר לילדים בוגרים מהם.

המשחק שלהם יותר מורכב וכשהם לא מוצאים  שותפים הם משחקים עם חבר דימיוני. לכן הצעד הראשון בתהליך חייב להיות איתור מוקדם של מחוננות.

תפקיד המשפחה ותגובות המשפחה לילד מחונן

הידע המחקרי בתחום מדגיש שההורים הם הראשונים לזהות את המחוננות אצל הילד, אך היכולת שלהם לתמוך בילד היא הרבה יותר מורכבת. היא תלויה במה שהם רוצים עבור הילד, בתפיסת תפקידם כהורים, ובאמון שלהם ביכולתם ללמד את הילד, ובידע מוקדם בחינוך.

לא די בכך כדי לחפש מקורות תמיכה חיצוניים עבור הילד המחונן. ההורים צריכים להיות בעלי אמצעים, מקושרים טוב עם בית הספר ובטוחים בעצמם.

למרות שהורים רבים מזהים יכולות אלה הם לא מפנים את תשומת לב המורים לכך הן בשל העובדה שאינם בטוחים שהערכה שלהם לגבי הילד היא מספיק מבוססת והן בשל חשש מתגובה שלילית של המערכת. ממחקר של גרוס בתחום (2003 ) (מחקר על 15 ילדים מחוננים ) נמצא כי 90% מהילדים האלה קראו לפני גיל 5 , אך רק 30% מההורים העיזו להפנות תשומת לב המחנכים לכך. חלק מההורים הביעו חשש שהמחוננות של הילד תפגע בהתפתחותו הרגשית והחברתית.

יש לזכור כי ילדים מחוננים עשויים להתעלם מהוראות, להיות חולמניים ועסוקים יותר בתחומי העניין שלהם מאשר בנעשה בכיתה, הפעילות בכיתה נתפסת בעיניהם כלא מאתגרת. תפקיד המורים והמערכת לבנות להם תוכנית לימודים מותאמת אישית ומאתגרת.

יש מצבים בהם הילד המחונן קורא וחוקר בבית אבל בכיתה הוא לא משתף פעולה, וההורים לא יודעים איך להתמודד עם התופעה. ואין להם עם מי לחלוק את תחושותיהם. הורים רבים לא יודעים או אין להם את היכולת לספק לילד את צרכיו, והם מסתמכים על בית הספר שיעשה זאת עבורם.

 השפעת העוני על מחוננות

המחקר בתחום מצביע על כך שילדים החיים בעוני ממצים רק 28% מיכולתם בגיל הרך וערכים אלה הולכים ופוחתים עם הגיל. כלומר ילדים מחוננים עניים מתחילים בית ספר בחסר גדול לעומת חבריהם . חלק מכך קשור לעובדה שהסביבה המבוגרת תופסת ילד כזה כמוזר ולא משתלב. הדבר מרתיע את ההורים מה גם שתמיכה בלמידה שלו אינה בסדר העדיפויות הכלכלי הראשון במעלה אצל המשפחה הענייה.

יותר מזה, למשפחות עניות אין גישה למסגרות המזמנות הזדמנויות לילדים והם אינם יודעים כיצד להתנהל מול המערכת החינוכית. כל זה בנוסף לעובדה שיש מעט מאד מסגרות כאלה עבור ילדים בגיל הרך ואין מספיק כוח אדם מקצועי שיאתר אותם במסגרות הקיימות. לא תמיד קל לאתר אותם ,בפרט כשהכישרון יכול לבוא לידי ביטוי בידע נרחב או בסגנון מוסיקלי מסוים, שבדרך כלל אינו נחשב כסמן למחוננות.

מסקנות

בגלל החשיבות הרבה של איתור מוקדם של ילדים מחוננים צריכים מורים הורים ואנשי מקצוע לחבור יחד ולהעלות את המודעות לצרכים של ילדים אלה, כדי שניתן להם הזדמנות למצות את הפוטנציאל שלהם.

חשוב לזכור שבאוכלוסיות עניות האחריות על האיתור ועל מתן התמיכה נתון כולו לאחריות המערכת החינוכית . המערכת צריכה לספק להם את צרכיהם האקדמיים והרגשיים-חברתיים כדי שגם הם יזכו להזדמנות שווה למצות את הפוטנציאל שלהם.

 

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות: ,

תגובות (3)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. יעל הגיב:

    האם יש גני ילדים למחוננים? באזור בנימינה

  2. ויקטוריה הגיב:

    שלום, האם יש גני ילדים או מסגרת אחרת לגיל 3 ומעלה לילדים מחוננים באזור תל אביב וכיצד ניתן להתקבל אליה?
    וכן איזה מבחן קיים או אבחון על מנת לבדוק האם בני אכן מחונן.
    תודה רבה על הסיוע,
    ויקטוריה

  3. יובל הגיב:

    תוכניות המחוננים בבתי הספר נותנות מענה ראוי לצרכים של הילדים המחוננים. הבעיה היא עם תהליך המיון שמשאיר רבים בחוץ.
    פרטים באתר: http://mehunan.com/

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

  • להרשמה לעדכנים במייל, מלאו את פרטיכם בטופס הבא

    captcha