4

ילדים מחוננים מי הם? כיצד נגדיר ילדים מחוננים?

ליקטה:  ליזי דוידי

זו שאלה שמעסיקה חוקרים רבים אך עד היום לא קיימת הסכמה לגבי הגדרת המחוננות בכלל ובגיל הרך בפרט.

הדוגמאות להלן רק מחזקות את הקושי שבהגדרת המחוננות. קחו למשל את איינשטיין שלא דיבר עד גיל 4 ולמד לקרוא כשהיה בן 7 . לניוטון היו ציונים גרועים בבית הספר, ועל אדיסון אמרה המורה שהוא טיפש מידי מכדי ללמוד משהו. ולואי פסטר היה תלמיד בינוני בלימודי הכימיה כשנכנס ללמוד בקולוג'.

הארגון הלאומי האמריקאי לילדים מחוננים NAGC טוען שהמושג מחוננים או אינטליגנטים הוא מושג גמיש ורב-משמעי  ויכול להשתנות מתרבות לתרבות. הנה ההגדרה של  NAGC למחוננות:

מחוננים הם אנשים המפגינים כישרון (יכולות מרשימות של למידה והנמקה), או כשירות בתחום אחד או יותר. כשבתחום הכוונה לתחום מובנה, כמו מתמטיקה, מוסיקה, שפה וכו' או תחום תחושתי כמו ריקוד, ספורט וכו'.

הגדרה כוללנית זו אינה מאפשרת למורים ולהורים לאתר ילדים מחוננים מעבר לתחושה שלהם שילדים אלה בולטים בקבוצה ביכולת הזיכרון שלהם, ביכולת ללמוד מהר  וברגישות לסובב אותם.

שאלת איתור ילדים מחוננים העסיקה רבים. בארה"ב קמו ארגונים לעידוד וקידום ילדים מחוננים, מרכזי תמיכה להורים לילדים מחוננים וגם פותחו מבחנים לזיהוי מחוננות אצל ילדים.

אתר giftedkids.about.com  מביא רשימה של מאפיינים לילדים מחוננים:

מאפיינים קוגניטיביים –שפתיים

          ערניים מאד

          סקרניים מאד

          מתעניינים

          זיכרון מעולה

          טווח קשב ארוך

          יכולת הנמקה טובה

          בעלי יכולת הפשטה, המשגה וביטוי טובה

          מזהים בקלות קשרים בין רעיונות, אוביקטים או עובדות

          חשיבה מהירה ושוטפת

          יכולת טובה לפתרון בעיות

          יכולת למידה מהירה ללא צורך בחזרות או תרגול

          דמיון בלתי רגיל ועשיר

          אוצר מילים עשיר

          מתחילים לקרוא מוקדם

          קוראים מהר והרבה

          שואלים הרבה שאלות של "מה אם"?

מאפיינים רגשיים חברתיים

          מתענים בנושאים חברתיים ופילוסופיים

          רגישים מאד רגשית ופיזית

          חשוב להם סדר והגינות

          פרפקציוניסטים

          אנרגטיים

          בעלי חוש הומור מפותח

           מפתחים יחסים טובים עם הורים מורים ומבוגרים אחרים

מאפיינים התנהגותיים

          נהנים ללמוד דברים חדשים

          נהנים מפעילות אינטלקטואלית

          אוהבים משחקים שמצריכים חשיבה

          מעדיפים ספרים ועיתונים של ילדים בוגרים יותר

          ספקניים, ביקורתיים ועסוקים בהערכה

          הבדלים ביכולות בין תחומי ההתפתחות השונים: רגשית, חברתית, מוטורית, שכלית, שפתית ועוד:  יש תחומים שהם יותר מהירים ואחרים שמתאימים לגילם.

ילדים מחוננים אינם צריכים להציג את כל המאפיינים, יחד אם זאת נמצא במחקרים כי תינוקות שמראים יותר ממאפיין אחד , יגדלו להיות פעוטות מחוננים. התכונה הבולטת ביותר אצל תינוקות אלה היא הערנות הגבוה שלהם: הם משתעממים מהר וצריכים גירויים חדשים כל הזמן.

 רשימת מאפיינים רחבה זו כוללת בתוכה את כל אותם סממנים ומאפיינים לאיתור מוקדם של ילדים מחוננים המופיעים בספרות.

 

סרטונים מהרשת הסרטונים בשפה האנגלית  :

          כיצד לזהות תינוקות מחוננים :

http://video.about.com/giftedkids/Is-Your-Baby-Gifted-.htm

          כיצד לזהות פעוטות מחוננים :

 http://video.about.com/giftedkids/Signs-Your-Child-is-Gifted.htm

 

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות:

תגובות (4)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. שלמה כהנא הגיב:

    חינוך עולה מיליירדים ,כאשר המטרה המוצהרת היא לחנך וללמד דור חדש מחונך ומשכיל שיוכל לחיות ולעבוד במערכת מורכבת ומשוכללת של העולם המודרני,בפועל המערכת אינה מאפשרת לילדים היותר מוכשרים להיתקדם בקצב שמתאים ליכולת הלמידה שלהם אלה גורמת לעיקוב בלמידה בגלל שיעמום,או פשוט רמת לימודים נמוכה מדיי, וקצב הלימוד הממוצע הוא נמוך .וכך יוצא שכל הילדים שמעל לממוצע מאבדים זמן יקר.כדי לפתור בעיה זו יש פשוט לאפשר קצב היתפתחות שתואם כל רמה של יכולת לימוד זה מאפשר למוכשרים יותר להיתקדם בקצב מהיר או בקצב מהר מאוד לאותם ילדים מחוננים-מדובר בערך ב-3 אחוזים+עוד 10 אחוזים של ילדיםעם רמה טובה , הם יתקדמו מהר ויקלו את עומס התלמידים בכתות הרגילות וניתן להשקיע יותר זמן באותם תלמידים שזקוקים ליותר זמן. למעשה את יתרת התלמידים אפשר גם לחלק לקבוצות נפרדות של חלשים מאוד , חלשים,ורמה ממוצעת.בסהכ מדובר בחמש רמות שונות ובצורה זאת ניתן לחלק את האמצעים בהתאם לצרכים עם הגעה לתוצאות מיירביות בהתאם ליכולות.לאלה שיש להם גם יכולת וגם רצון ללמוד יחסכו שנים של זחילה שלא לצורך .

  2. יו יו הגיב:

    מאמר מעולה, ממצה ולעניין.
    הרבה פעמים שאומרים "מחוננים" מתכוונים לכאלו שמצטיינים בבית הספר או לכאלו שעברו את מבחני המיון לתוכניות המחוננים של משרד החינוך. לדעתי אלו לא קרוטריונים, בודאי לא בלעדיים, למחוננות. ילד יכול להיות מחונן בתחומים שונים, גם תחומים שלא בהכרח יתבטאו בבית הספר ואולי אפילו יקשו על הילד להצטיין בכיתה רגילה.

  3. נטע הגיב:

    קודם כל תודה על המידע הרב.
    אני אמא לילד בן 2.7 כרגע נמצא איתי בחינוך ביתי. מגיל שנה וקצת הוא זיהה את אותיות הא'ב , כיום הוא יודע לקרא מילים , לאיית, בעברית ובאנגלית, כותב מילים בעברית ובאנגלית מזהה את כל המספרים עד 1000 ואולי אפילו יותר , פותר תרגילי חיבור וחיסור , מכיר את כל הצורות בעברית ובאנגלית כנל כל הצבעים את כל המשחקים הוא משנה, עושה מהם צורות של אותיות המספרים , יש לו דמיון מפותח ,נהנה לשחק עם מבוגרים וילדים שגדולים ממנו , יש לו זיכרון מעולה ועכשיו אפילו מבקש ללמוד רוסית .
    השאלה שעליה אני לא מוצאת תשובות היא מה עליי לעשות בתור אמא ,? אני מאד מפחדת להכניס אותו למסגרת כי אני מבינה שהוא לא צריך מסגרת רגילה אבל לא מצאתי ולא שמעתי על אופציה כזו .. אודה לכן מאד על כל מידע, עצה או הכוונה בנושא . תודה מראש

    • admin הגיב:

      שלום נטע, ההבנה שלנו בהתפתחות הילד מלמדת אותנו שילדים מאוד צעירים (כמו בנך), גם אלה שהם בעלי כשרונות מיוחדים, זקוקים /חייבים להכיר את העולם על כל מאפייניו. זה אומר להתפתח גם פיזית וגם חושית וגם רגשית וגם חברתית. כאשר נותנים לילד צעיר מאוד מענה רק בתחום אחד,התחום שמעניין אותו ובו הוא מצטיין, אנחנו מונעים ממנו את היכולת להסתגל לעולם המורכב והמגוון שלנו. יכולות שהוא יהיה זקוק להן בכל גיל. לכן, כדאי להכניס את בנך למסגרת רגילה שתחבר אותו לעולם שלנו ותאפשר לו לבחור בעצמו עם מי ואיך הוא רוצה להיות בקשר ולבחור להקשיב ולפעול גם בתחומים שאינו מצויין בהם. שבהם הוא פשוט ילד רגיל. כמו כולנו. בהצלחה.

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.