12

פתרון בעיית הפרעת שינה אצל תינוקות ופעוטות

Mechthild Papousek    מאת:

Zero to Three, January 2009, Vol. 29 No. 3

תקציר

המאמר מסכם מחקר שנערך במינכן בתוכנית לטיפול בבעיות שינה.

המחקר בדק 80 ילדים עם הפרעת שינה בגילאי 6-28 חודשים. ההורים מלאו שאלונים על דפוסי הפרעת השינה של ילדיהם בזמן הפניה, במהלך הטיפול ולאחריו. הממצאים מצביעים על שיפור בסיום הטיפול וההורים ציינו הקלה.

 במעקב לאחר 3 חודשים מסיום הטיפול נמצא שיפור אצל  79% מהילדים ובהמשך הם למדו להירדם לבד. 13% מהילדים נסוגו לאחר תקופה של שיפור בהפרעת השינה ו- 8% מהילדים שנבדקו לא הגיבו לטיפול כלל.

רקע

יוזמי התוכנית רואים בהפרעות שינה תופעה נפוצה , שפוגעת ב- 10% ל- 30% מהילדים בגילאי לידה עד שלוש.התופעה עלולה להימשך גם בגיל הגן ובית הספר ולכן היא יכולה לפגוע בהתפתותו התקינה של הילד ובמערכת היחסים בין ההורים ולכן חשוב לטפל בה.

מהם המאפיינים של הפרעת שינה?

קיימים שני מאפיינים עיקריים של הפרעות שינה. האחד, סירוב או חוסר יכולת להירדם לבד. השני, התעוררויות מרובות בלילה עם תביעה לתשומת לב ההורים. התעוררויות בלילה הן תופעה טבעית כל עוד אינן תכופות והילד חוזר להירדם בעצמו. זו מוגדרת בעיה כאשר הילד מתעורר בבכי ודורש את תשומת לב ההורים, וגם כאן היחס לתופעה תלוי בתרבות ובתפיסת ההורות של בני הזוג.

לעיתים ילד עם הפרעת שינה קם ערני פעיל ומתנהג רגיל במהלך היום, ורק ההורים נשארים מותשים ועייפים. הם השקיעו מאמץ פיזי ורגשי על מנת להרגיע את הילד ולהרדים אותו מחדש. מאמץ שמצד אחד יכול לקבע את הדפוס כי הילד לא לומד לחזור לישון בעצמו ומצד שני יכול לעורר בעיות בזוגיות. האב לעיתים עובר לישון בחדר אחר כדי להספיק לישון מעט לקראת יום עבודה, והאם נשארת לבד להתמודד עם הבעיה.

מהם המקורות ההתפתחותיים של הפרעת שינה?

ממצאים מצביעים על כך כי הפרעות שינה עלולות להתחיל בגיל 3-6 חודשים וכן בגיל  15-18 חודשים ואחר כך בשנה הרביעית לחיים. אלה תקופות מאתגרות מבחינה התפתחותית בכלל ובנושא השינה בפרט. ב 3-6 חודשים ראשונים לחיי התינוק מחזור השינה ב- 24 השעות הוא פונקציה של ויסות ניורולוגי-התנהגותי של המעברים מעירות לשינה והתעוררות יעילה.

במהלך שנת החיים השניה עולים נושאי העצמאות והגבולות. כדי להגיע לעצמאות הילד נאבק ופורץ גבולות. תחום אחד של התנגדות הוא סביב ההליכה לישון.

בשנה השלישית והרביעית מתפתחת היכולת הייצוגית של הילד ויחד איתה מתפתחים הדימיון והפנטזיה. מרכיבים אלה מלווים בחרדה הגורמת לביעותי לילה, שהם לעיתים הסיבה להתעוררויות.

הילדים הצעירים זקוקים לתמיכה רגישה ביכולת הויסות העצמי שלהם ,שתאפשר להם להירדם. הדבר נכון לגבי 3 החודשים הראשונים לחיים כמו גם בזמן מחלה, אישפוז או הסתגלות לסידורי שינה חדשים או כל שינוי הקשור בדפוסי ההתקשרות שלהם.

 במחקר שנערך במינכן בתוכנית התערבות לילדים רגיזים (FUSSY)  נמצא כי אצל 80% מהם החלה הפרעת השינה ב-3 החודשים הראשונים לחייהם. ילדים אלה התרגלו להירדם כשמערסלים אותם בידיים או תוך כדי האכלה או בגירוי וסטיבולרי חזק אחר. והם בדרך כלל  ממשיכים את הדפוס בגילאים מאוחרים יותר בזמן התעוררות.

לא מפתיע שבעיות שינה מתעוררות ביתר עוצמה במצבים לא מוכרים לילד, כמו שינה מחוץ לבית בזמן חופשה, מעבר דירה, בייביסיטר חדשה, מחלה, אשפוז, או מעבר למסגרת טיפולית חדשה כשהאם חוזרת לעבודה. כמו גם הריון חדש,הולדת אח או גירושין. מצבים בהם הילד צריך יותר קרבה ויותר בטחון רגשי. תמיכה רגשית של ההורים בתקופות אלה חשובה למניעת הופעת הפרעת שינה.

מה תרומתו של הטמפרמנט לתופעה?

מחקרים מצביעים על כך שהפרעות שינה מאפיינות יותר ילדים עם טמפרמנט קשה: ילדים שמסתגלים לאט, מגיבים בעוצמה לכל דבר חדש, שהם היפראקטיביים, ושאיכות מצב הרוח שלהם שלילית בדרך כלל יפתחו קשיי שינה ויהיה להם קושי לישון לאורך זמן.

תפקידם של מרכיבים פסיכולוגיים וחברתיים

על פי ממצאי המחקר במינכן הפרעות שינה קשורות בדרך כלל עם בעיות רגשיות והתנהגותיות אחרות, ובעיות בויסות העצמי גם במהלך היום כמו: קושי בפרידה , בכיינות, וקושי בחקרנות וכו'. התנהגויות שמעוררות לא רק בעיות בשינה אלה גם בעיות התנהגות, כמו : הימנעות חברתית, תלותיות יתר באם, התקפי זעם וכו'. יש לציין כי הפרעות שינה תדירות יותר אצל ילדים בעלי טמפרמנט קשה או במשפחות המתאפיינות בגורמי לחץ פסיכולוגיים רבים.

הבחנה ומיון של הפרעות שינה

ההבחנה המבדלת של הפרעת שינה מופיעה בספר ההבחנות של הפרעות נפשיות עבור ילדים מלידה עד שלוש (DCM) דורשת הערכה של 3 פרמטרים הקשורים זה בזה והם :

א.      חומרת הפרעת השינה של הילד

ב.      ההשפעה הפיזית והרגשית של התופעה על ההורים

ג.       חומרת ההשפעה על ההתנהגות של הילד במהלך היום

בניגוד להבחנה המבדלת המקובלת, במחקר במינכן העריכו הפרעות שינה כבר מגיל 7 חודשים, והבחינו בין ילדים שיש להם רק הפרעת שינה לאלה שיש להם הפרעת שינה יחד עם הפרעות התנהגותיות או רגשיות אחרות.

כמה טיפים לתקשורת נכונה בשעת ההשכבה

כדי להקל על ההורים את שעת ההשכבה ולעשות את התקשורת עם הילד יותר יעילה יש כמה קוים מנחים והם:

  1. הורה אחד או שניהם מסיימים את היום בפעילות רגועה עם הילד כשהם נותנים לו את כל תשומת הלב שלהם.
  2. ההורים משכיבים את הילד לישון בעודו ער, ומספקים לו חפץ מעבר מרגיע (שמיכה, דובי וכו')
  3. ההורים אומרים "לילה טוב" ואומרים לילד שהם יחזרו בעוד מספר דקות, משאירים את הדלת פתוחה מעט משאירים אור במסדרון , כשבבית נמשכים הרעשים הרגילים של הבית.
  4. יש לצפות שהתינוק יתחיל לבכות מיד, והבכי יכול להיות :

·         מחאה על שהושאר לבד

·         דרישה לחפץ מעבר מוכר ואהוב

·         בדיקת גבולות של ההורים

·         לעיתים רחוקות הבעה של מצוקת פרידה ובדידות.

  1. כל עוד הילד בוכה אחד ההורים נכנס לחדר בפרקי זמן קבועים (5 דקות) לקשר קצר ומתן בטחון רגשי מבלי להרים את התינוק מהמיטה או לתת בקבוק.
  2. יותר חשוב מהכניסה של ההורים היא המסר הלא מילולי שההורים מעבירים כמו:

·         להעביר מסר של חום, בטחון, ויכולת להמתין ( זאת בניגוד לרגש של מצוקה, חרדה, חוסר אונים, כעס או דחייה).

·         לבטא בטחון במילים (כמו: אבא ואמא כאן, הכל בסדר, אני תכף אחזור לראות אותך וכו').

·         לבטא אמון במילים (אני יודעת שאתה עייף, אני יודעת שאתה מסוגל להירדם לבד וכו').

·         להביע את החוקים החדשים באופן ברור, מודע ולא משתמע לשתי פנים.

7.       הילד מקבל את המסר שהוא אמור לווסת את עצמו ולהירדם.

8.       ברגע שהילד נרדם, ההורים פועלים באותו אופן גם כשהוא מתעורר בלילה.

אין ספק שכללים אלה דורשים יכולת ויסות עצמי של הילד ויכולת למידה וכן משאבים רגשיים של ההורים. מה שמחייב את הגורם המתערב להכין היטב את ההורים לתהליך ולמה הם יכולים לצפות, ובאיזה קצב. גם כדי שההורים לא יחשבו שזה יכול לקרות באופן מידי. זהו תהליך שבו מובטח להורים שהם יקבלו את מלוא התמיכה של הצוות בתהליך.

ההכנה הנדרשת לפני תחילת  ההתערבות

לפני תחילת ההתערבות ההורים מוזמנים למרכז במינכן כדי להכין אותם למטרות התוכנית ולתהליך. הם מקבלים מידע על התנהגות שינה נורמאלית לגיל הילד, מלמדים אותם ללמוד ולכבד את סימני העייפות אצל הילד, ולהתאים את שעות השינה לסימני העייפות ולצרכיו. ההדרכה מתמקדת גם ביכולת לויסות עצמי של הילד, ללימוד מאפייני הטמפרמנט שלו והמטלות ההתפתחותיות שלו לעצמאות.

בהדרכה זו מעלים ההורים את החששות, הפנטזיות והזיכרונות שלהם כדי להקל עליהם להבין את הבכי בלילה ואת הצרכים של התינוק. ההורים לא יכולים להתחיל את התוכנית לפני ששניהם מרגישים בטוחים ויכולים לשדר בטחון ואמון בילד בתהליך. כמו כן מתחילים בתהליך כשהילד בריא לחלוטין וההורים יכולים להתמודד עם חוסר השינה בלילות הראשונים.

ילדים עם הפרעת שינה מורכבת

אצל ילדים להם הפרעת שינה מורכבת מתחיל הטיפול דווקא בקשיים ובהפרעות שהילד מציג במהלך היום ורק אחר כך מתמודדים עם הפרעת השינה. ילדים עם מאפייני טמפרמנט קשים או עם קשיי ויסות יזדקקו לטיפול חושי, לשיפור יכולת הויסות העצמי לפני תחילת הטיפול בהפרעת השינה. ילדים עם קשיי פרידה, יתחילו בתרגול פרידה מהאם. כשהפרעת השינה קשורה בבעיות בהתקשרות קודם תטופל בעיית ההתקשרות. במילים אחרות אי אפשר לטפל בבעיית השינה מבלי להתייחס לבעיות האחרות.

הערכה של השפעת הטיפול

כדי להעריך את הטיפול נבדקו 80 ילדים עם הפרעת שינה בגילאי 6-28 חודשים. ההורים מלאו שאלון מעקב של 24 שעות אחרי דפוסי השינה, לפני , תוך כדי ואחרי הטיפול. הממצאים מצבעים על שיפור, ההורים ציינו הקלה. במעקב לאחר 3 חודשים אצל  13%מהילדים  הייתה נסיגה לאחר תקופה של שיפור, 8% לא הגיבו לטיפול ו 79% הייתה הצלחה והם למדו מאורח יותר להירדם לבד. במהלך הטיפול הבכי של התינוק פחת לאחר הלילה הראשון מהר יותר מהצפי של ההורים.

 

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות:

תגובות (12)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. דרורית אמיתי-דרור הגיב:

    החשוב ביותר במאמר הזה הוא העצות הפרקטיות, הפשוטות, המובנות מאליהן והחשובות כל כך של "איך משכיבים לישון".
    והערה אחת נוספת: 5 דקות הן נצח. לא הייתי מציעה להשאיר ילד במצוקה זמן כזה (גם בליווי קולות רקע של ההורים). הייתי מציעה להיכנס ולצאת בתדירות גבוהה – אבל לא להוציא מהמיטה, לא לפתח שיחה, להפגין נוכחות חמה ומרגיעה, לצאת ולחזור אחרי זמן קצר מאד, לצאת ושוב לחזור…

  2. עינת גבע, מכון אדלר הגיב:

    מאמר חשוב.
    קשיי שינה בקרב ילדים עלולים מחד, להקשות על הילד והתפתחותו ומאידך, ולא פחות חשוב להקשות על ההורים לתפקד גם ביום (שינה היא משאב כוח אלמנטרי לכל בני המשפחה, שינה טובה מסייעת בתיפקוד פיזי ונפשי ומאפשרת לבנות אווירה טובה ויחסים טובים במשפחה)
    מסכימה עם ההנחיות להשכבה המובאות במאמר. ויודעת מפגישות עם הורים, שלעיתים העניינים משתבשים ואין זה קל כלל ועיקר.
    זו הזדמנות להזמין לפגישת הדרכה וייעוץ שינה.
    מנסיוני, פעמים רבות פגישה אחת עד שלוש פגישות ממוקדות עושות את ההבדל והמשפחה נכנסת לילות טובים. עינת גבע, יועצת משפחתית. 0523607603.

  3. נורית הגיב:

    שלום
    האם אפשר להעלות רפרנס מלא של המאמר או קישור לאתר הפירסום ?

    • admin הגיב:

      בכותרת המאמר מופיע הרפרנס המלא למאמר בכתב העת:
      Zero to Three, January 2009, Vol. 29 No. 3
      לכתב העת אתר שבו נמצא המאמר אלא שניתן לקבל אותו רק בתשלום. לחילופין ניתן לגשת לספרייה באוניברסיטה ולצלם מכתב העת עצמו, בהצלחה!

  4. ענבל הגיב:

    ניסיתי את השיטה הזו עם הבת שלי (בת שנה וחצי), עד עכשיו היא היתה נרדמת עם שיר ערס מחובקת על הידיים-אבל לאחרונה יש לי תחושה שהיא ממש מנסה לבדוק את הגבולות שלנו, ולא מוכנה להרדם בשום צורה וזה לא רק בעניני שינה…
    לצערי השיטה לא עבדה- ולאחר שעה שבה יצאתי ונכנסתי לחדר לסרוגין כשברקע זעקות מחאותיה הנזעמות של הזאטוטה-פרשתי…
    אולי למישהו יש רעיונות נוספים?
    אשמח לשמוע

    • admin הגיב:

      ילדים בודקים גבולות, מה גם שהילדה התרגלה להרדם מחובקת על הידיים (למה לוותר) , לשנות הרגלים דורש עקביות והתמדה לא פשוט לבנות טקס חדש להשכבה, אבל דורש עקביות לאורך זמן והרבה סבלנות.

  5. אורטל הגיב:

    שלום, יש לי ילד בן 8 חודשים, הוא ישן 4 שעות במהלך היום, אך בלילה הוא נרדם רק ב12 בלילה עם בקבוק
    בנוסף הוא קם בלילה לאכול. האם השיטה הזו ישימה גם בגיל זה.. ניסיתי אותה יומיים והילד צרח שעה עד שהרמתי אותו..

  6. מאיה הגיב:

    שלום, יש לי ילדה בת 7 חודשים. עד לפני חודשיים היא היתה ישנה לילה שלם והיתה נרדמת לבד במיטה (עם שמיכי ומוזיקת רקע). לפני חודשיים החלה להתעורר בלילה ומסרבת להירדם, גם במהלך היום… בהתחלה הייתי נותנת לה מוצץ והיתה ישר חוזרת לישון אבל בימים האחרונים היא קמה מספר פעמים בלילה, ובאופן קבוע בסביבות השעה 2-3 בלילה קמה לפתע בצרחות ומסרבת לחזור לישון (אפילו על הידיים…). הבעיה אינה רעב שכן זה קורה גם אם היא אכלה זמן קצר לפני כן…
    אשמח לשמוע מה לדעתכן עשוי לגרום לכך
    תודה!

  7. נטלי הגיב:

    שלום, הבן שלי בן 11 חודשים. כשנולד היה יישן לבד אך בזמן הגזים הרמתי על הידיים והתרגל לכך. בגיל 4 חודשים הרגלתי אותו בשיטה זו לישון לבד והיום כבר חודש שהוא לא נרדם לבד, רק עם בקבוק, צורח לא משנה כמה זמן אני יעשה את התהליך.. אני לפעמים מושכת גם שעתיים ככה וזה לא עוזר לא נרדם עד שלא מקבל את הבקבוק וגם זה לא ממש עוזר. אני יושבת ליד המיטה שלו ומלטפת לו את הראש עד שנרדם. אך גרוע מכל זה כל לילה ב4 באוןפן קבוע הוא קם ולא מוכן לחזור לישון אז אני לוקחת אותו אליי למיטה ורק שם הוא נרדם לאחר שעה בערך… צריכה עזרה באופן דחוף!!! והוא גם לא יישן רגוע דבר שמטריד אותי מאוד. הוא זז כל הלילה ולא רגוע!!

  8. ריקי הגיב:

    שלום לכולם! ישלי תינוק בן 6 חודשים שהיה נרדם לבד ולילות שלמים ועד שהתחיל תוקפת השיינים
    ומאז השיינים,הוא נרדם רק בעגלה, וכשאני מעבירה אותו למיטב הוא זז מצד לצד בלי סוף!עד שהוא צורח.
    ואני שוב נותנת לו מוצץ אך זה חוזר.
    אשמח להצעה !
    (זהו ילד ראשון ,ככה שאין נסיון ממש)

  9. אמיר הגיב:

    שלום לכולם

    אבקש עזרה דחופה יש לי שלשיה בני שנה וחצי .2 בנות ובן (הבן טמפרמנט ומעולם לא נירדם לילה שלם) הילדים עדין לא ישנים לילה שלם וקמים לסירוגין באופן כללי לפחות 4 פעמים בלילה לעתים ילד אחד יכול לקום לבד 3 פעמים בלילה .חשוב לציין שכל אחד מהם ישן במיטה נפרדת באותו חדר ברבים המקרים מהמקרים אנו מכינים בקבוק ומחזרים להשכיב לישון .לעתים זה עוזר ולפעמים לא. הילדים נמצאים במסגרת של מעון לא מקבלים עדכונים שטופים על כנמות שעות השינה שלהם אבל בגדול יודעים שהבנות ישנות בוקר שעה עד שעה וחצי והבן לא ישן בוקר ושלושתם ישנים צהרים בערך שעתיים וחצי .אנו משכיבים את הילדים בשעה 8 בערב ונסנו יותר מאוחר ולא עוזר אנחנו אובדי עצות אשמח לעזרה ולהצעה כל דבר יתקבל בברכה תודה רבה למשיבים!

  10. דודי כהן הגיב:

    שלום לכולם

    אבקש עזרה דחופה יש לי שלשיה בני שנה וחצי .2 בנות ובן (הבן טמפרמנט ומעולם לא נירדם לילה שלם) הילדים עדין לא ישנים לילה שלם וקמים לסירוגין באופן כללי לפחות 4 פעמים בלילה לעתים ילד אחד יכול לקום לבד 3 פעמים בלילה .חשוב לציין שכל אחד מהם ישן במיטה נפרדת באותו חדר ברבים המקרים מהמקרים אנו מכינים בקבוק ומחזרים להשכיב לישון .לעתים זה עוזר ולפעמים לא. הילדים נמצאים במסגרת של מעון לא מקבלים עדכונים שטופים על כנמות שעות השינה שלהם אבל בגדול יודעים שהבנות ישנות בוקר שעה עד שעה וחצי והבן לא ישן בוקר ושלושתם ישנים צהרים בערך שעתיים וחצי .אנו משכיבים את הילדים בשעה 8 בערב ונסנו יותר מאוחר ולא עוז

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

  • להרשמה לעדכנים במייל, מלאו את פרטיכם בטופס הבא

    captcha