4

ביבליותרפיה: מה ברשת ?

עלה לאתר 5 בנובמבר 2011

רבות דובר על חשיבותו של הסיפור להתפתחותו התקינה של הילד. הסיפור מספק לילד אמצעי בטוח לחקור תפיסות שונות, רגשות, עמדות. הוא מאפשר לילד להבין טוב יותר את הסביבה, הקהילה, והציפיות החברתיות ממנו.

הקראת סיפור לילד עוזרת בהעלאת תחושת הערך העצמי שלו, היא יכולה להיות מנחמת והיא יכולה לעזור לילד להתמודד עם מצבים קשים. בפרט קשה להסביר לילד מצבים רפואיים כמו, מחלה כרונית,  או כשצריך להסביר לילד מצבים מסכני חיים והשלכות של האבחנה הרפואית. קשה לרופא להסביר לילד על מחלתו ובנוסף מעורר חרדה אצל ההורים (לאסט ושות' 1996 ) (מתוך מאמרה של אנה טישלר גודארד)   .

ביבליותרפיה, כלומר השימוש בחומר כתוב על מנת להבין טוב יותר את הסיטואציה ולעסוק בפתרונות הרלוונטיים למטופל, נמצא ככלי מוצלח לתקשר את המחלה לילד (מארס 1995 , טיבולט 2004 )

במושג ביבליותרפיה השתמש לראשונה  קראוטרס ב- 1916 כשהוא הבין שספרים עוזרים למטופלים שלו להבין טוב יותר את המחלה והסימפטומים שלה. והשימוש בה היה כדי להסביר לילד את מחלתו.

השימוש בביליותרפיה הורחב עם השנים על מנת לעזור לילדים להתמודד עם קשיים רגשיים והתפתחותיים שונים.

ילדים מתמודדים עם קשיים התפתחותיים ככל שהם גדלים טוענת אליזבט פוס  במאמרה (אוניברסיטת מרילנד). בריאות נפשית של הילד נחשבת כאשר הילד עובר בהצלחה את אבני הדרך ההתפתחותיים קוגניטיבית, חברתית ורגשית ויש לו התקשרות בטוחה, מיומנויות חברתיות ,ומנגנוני התמודדות (המחלקה לבריאות הציבור , ארה"ב ,1999 ).

קשה להעריך את מספר הילדים הסובלים מהפרעות שונות. הערכה גסה היא של 20% (HHS, 1999 ) וכשמחלקים את המספרים לסוגים של הפרעות, הערכה היא כי 13% מהילדים בגילאי 9-17 סובלים מהפרעות חרדה ,6.2% נתונים למצבי רוח משתנים, 10.3% מהפרעת קשב.

להרבה מהילדים יש הפרעות מקבילות. וכש- 20% מהמבוגרים בוחרים לא לפנות לעזרה מקצועית  מסורתית, נדרשות דרכי התערבות חלופיות שיהיו נגישות לציבור. (מחקר  APA, 2004 )

הביבליותרפיה , היא כלי זמין, לכן טוענת מרי ריזה, (אוניברסיטת קונטיקט) שבביבליותרפיה צריך להשתמש כל מי שנמצא בקשר עם ילדים, הורים, מורים, גננות, מטפלים, יועצים חינוכיים וכו'. והיא אף הבחינה בין שני סוגי ביבליותרפיה :

1.      ביבליותרפיה התפתחותית– משמשת את המערכת החינוכית ואת ההורים כדי להעלות נושאים בעיתיים לפני שהם מתרחשים. כמו למשל להקריא לילד סיפור על החרדות של ילד לפני הכניסה לכיתה א' לילד שאמור לעלות לכיתה א' בעוד חצי שנה. היא שימושית במיוחד עבור ילדים עם התפתחות נורמלית שיכולים להפיק תועלת מנושאים המועלים בסיפור ומתאימים לגילם ההתפתחותי. נושאים כמו הרטבה לילית, ביעותי לילה, או מריבות בין חברים.

 

2.      ביבליותרפיה קלינית – המשמשת אנשי מקצוע (פסיכולוגים, יועצים חינוכיים, וכו') כחלק מהתהליך הטיפולי לטיפול בבעיה .

רק כאשר לא ניתן להתמודד עם הבעיה בבית יש צורך בעירוב גורם מקצועי. אם אתה שואל את עצמך שאלות כמו :"האם זה נושא שנוח לי להתמודד איתו לבד? ניסיתי כל מה שאני יודע, מה אני עושה עכשיו?"  אלו שאלות שכדאי לפנות איתם לאיש מקצוע. חשוב ביותר לתת לילד עזרה טיפולית לפני שהבעיה הופכת לבעיה רצינית.

 

ולכם ההורים עצה קטנה כשהילד לא מדבר, ומתקשה לבטא רגשות, השתמשו בהקראת סיפור – הילד תמיד ימצא נחמה בספר.

 

 

 

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות:

תגובות (4)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. יהלי הגיב:

    בס"ד
    לכותבי האתר שלום,
    אני עורכת בימים אלו עבודה בנושא ביבליותרפיה בגיל הרך.
    והמאמר המוצג היה לי לעזר.
    הייתי שמחה לקבל את שם כותב המאמר, על מנת להיות יכולה לציין זאת כמקור בעבודתי.
    אשמח למענה במועד המוקדם..
    תודה רבה!

  2. יהלי הגיב:

    בס"ד
    לכותבי האתר שלום,
    אני עורכת בימים אלו עבודה בנושא ביבליותרפיה בגיל הרך.
    והמאמר המוצג היה לי לעזר.
    הייתי שמחה לקבל את שם כותב המאמר, על מנת להיות יכולה לציין זאת כמקור בעבודתי.
    אשמח למענה במועד המוקדם..
    תודה רבה!

    • admin הגיב:

      הבאנו אסופה של תקצירים למאמרים בתחום הביבליותרפיה המופצים באינטרנט בשפה האנגלית , כדי לצטט כדאי ללכת למקור יש קישורים .

  3. ספיר הגיב:

    שלום רב,
    המאמר על הביבליותרפיה עזר לי מאוד בעבודתי.
    כעת אני רוצה לכתוב את המאמר הזה כביבליוגרפיה ולא מופיע השנה שבה פירסמתן אותו..

    אשמח למענה=]
    תודה רבה.

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

  • להרשמה לעדכנים במייל, מלאו את פרטיכם בטופס הבא

    captcha