0

"להיות גיבור על"-ספר ילדים להתמודדות עם מצבי דחק

מאת: ד"ר מירי בר-הלפרן , פסיכולגית עם מומחיות בתחום טראומת ילדים.

דבר המחברת:

כחלק מעבודת הדוקטורט כתבתי ספר ילדים טיפולי אשר מיועד לילדים אשר חוו אירועי טירור ומלחמה. בשנים האחרונות הפחד מטרור ומלחמה הפך להיות אחד הפחדים הנפוצים ביותר בקרב ילדים בכל העולם. כתוצאה מכך ילדים עלולים לחוות את העולם כמסוכן: עולם שבו שאנשים זרים רוצים לפגוע בהם מסיבות שאינן אישיות, ושבו אפילו הוריהם אינם יכולים להגן עליהם.טרור משלב שני סוגי איומים: איום מכוון לקהילה ואיום שרירותי לילדים ומשפחות. בנוסף, הפחדים והחששות שההורים חווים לגבי בטחון, משפיעים אף הם על תגובת הילדים. במקרים מסוימים ילדים אף נאלצים לעזוב את סביבתם הטבעית או להיפרד מהוריהם לתקופה מסוימת, כל זאת עלול להשפיע על הסימפטומים של הילד ותגובתו לאירוע הטראומתי

להיות גיבור על

 

ביבליותרפיה היא שיטת טיפול באמצעות ספר אשר מותאמת לעבודה עם ילדים. דרך קריאת הספר הילד מפתח קשר עם המבוגר המקריא את הסיפור, מתרגל יכולת הקשבה ומגדיל את אוצר המילים. ספרים יכולים לשמש ככלי אבחוני בידי אנשי מקצוע ויכולים לתת מענה לילדים בעלי קשיי התקשרות. דרך הספר, הילד מגלה עולם חדש אשר עמו הוא יכול להזדהות. ספר גם מספק מידע ומנרמל את חרדות הילד. על מנת שספר טיפולי יהיה אפקטיבי עליו להיות מותאם לגיל ההתפתחותי והכרונולוגי של הילד, ולהיות מושך מבחינת תוכן ואיורים. בנוסף, יש דגש על בחירת דמויות וסיטואציות אשר עמן הילד יכול להזדהות ללא קשר למין ותרבות.

את הספר "להיות גיבור על" כתבתי כדי לתת מענה לילדים אשר מתמודדים עם מצבי דחק בכלל, ואירועי טרור בפרט לאור המחסור בספרות בתחום. ישנם ספרי הסברה להורים ולאנשי מקצוע, אך אין כמעט ספרים המיועדים לילד עצמו, ועוד פחות מכך, ספרים אינטראקטיביים המשלבים סיפור יחד עם טיפול.  הספר "להיות גיבור על" משלב שיטות טיפול הנתמכות במחקרים שזכו להצלחה מסחררת ברחבי העולם בתחום הטראומה וחרדות ילדים. במקביל, הספר מבוסס על מחקר בתחום הביבליותרפיה מה שהופך אותו ליעיל ואטרקטיבי לקבוצת היעד. הספר מיועד לילדים בגילאי 4-7 עם סימפטומים של חרדה וטראומה. מטרת הספר היא לספק לילדים צעירים כלים ומשאבים לבניית חוסן והפחתת סימפטומיים פוסט-טראומתיים. מטרה נוספת של הספר היא חיזוק הקשר בין ההורה או המטפל לילד, תוך התייחסות לקשיים ופחדים מהם סובלים הילדים דרך פיתוח מיומנויות יומיומיות להתמודדות עם חרדה. הספר מלווה בהסברים להורים ולמטפלים על דרכים להתאימו לכל ילד וילד. ייחודיות הספר היא בכך שמצד אחד הוא פונה לאוכולוסיה אשר חווה אירועי טרור ומלחמה, ומצד שני הוא מלמד כלים אשר נועדו לתת מענה לחרדות וויסות רגשי בכלליות.

מחקרים הוכיחו שכדי לבנות חוסן, על ילדים ללמוד ויסות עצמי, ויסות גופני ובעיקר ויסות רגשי. לכן הסיפור "להיות גיבור-על" והפעיליות השונות בספר נועדו ללמד את הקוראים מיומנויות כגון זיהוי רגשות, שיטות הרפייה שונות ובניית תחושת מסוגלות דרך סיפור, תרגול ומשחק.הקשר בין הורה לילדו מהווה כלי מרכזי בתהליך הוויסות הרגשי. הורה הקשוב לצרכי ילדו ומאפשר לו להתייחס לפחדיו בצורה תומכת, יעזור לו גם להתמודד בצורה יעילה יותר. עלינו לזכור כי טרור משפיע לא רק על ילדים אלא גם על הוריהם לכן יש חשיבות עליונה ליכולתם של ההורים דווקא להגיע לוויסות עצמי בטרם ייגשו לעזור לילדיהם להתמודד. מסיבה זו, הסיפור מתמקד גם בחוויה המשפחתית של הדמויות וההסברים הנלווים לספר נועדו לספק מענה להורים כיצד לחזק את ההקשרות בינהם לילדיהם על ידי תרגילים ספיציפיים ופתיחת שיח בין ההורה לילד על פחדים והתמודדות.

אשמח לענות על שאלות.
בברכה,

ד"ר מירי בר-הלפרן
037223032

miribhalpern@gmail.com

 

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות: ,

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

  • להרשמה לעדכנים במייל, מלאו את פרטיכם בטופס הבא

    captcha