0

חינוך לעצמאות ואחריות בגיל הרך

סיכמה : ליזי דוידי

מאי 2016

כשבתי נולדה, ההרגשה הראשונית והעוצמתית ביותר שלי הייתה לגונן עליה, שלא תהיה רעבה, רטובה, עייפה ושלא תיפול חלילה ותקבל מכה. בקיצור, אם אפשר היה "לגדר" אותה. ואני כבר אז זוכרת שהיא אותתה מה היא רוצה: כשרצתה לאכול היא זרקה את עצמה לכיוון השד, כשרצתה לשחק היא בכתה או נגעה בפני כדי להפנות את תשומת ליבי. כל מה שנדרש היה שאהיה קשובה לרצונותיה.

במהלך עבודתי בתחום הגיל הרך פגשתי לא אחת אימהות שלא זיהו את איתותי התינוק, או שמתוך הבנה שגויה לא סיפקו נכון את צרכיו. דוגמא לכך הייתה אם שלא הפסיקה להאכיל את בנה בן ה- 5 חודשים גם בלילות למרות שלא היה רעב, ולמרות אזהרות הרופא שזה מזיק לו. במצב של האכלה מתמדת התינוק אינו לומד להרגיש ולזהות תחושת רעב. הוא רק בן חמישה חודשים ואנו ההורים צריכים לדעת מתי לשחרר, כי החינוך לעצמאות מתחיל כבר שם בגיל הרך. צריך לסמוך על הילדים שהם יודעים מתי הם רעבים או עייפים. כל שעלינו לעשות הוא לכבד את זכותם 'לבטא' בדרכם למה הם זקוקים מאיתנו, כיוון שהם עדיין לא מסוגלים לעשות זאת בכוחות עצמם.

החינוך לעצמאות מתחיל אצלנו – אנחנו כהורים צריכים ללמוד לשחרר, ולאפשר לילד להתנסות על פי גילו. אנחנו גם צריכים לסמוך עליו שהוא יכול. נכון, כשהוא מתחיל לזחול קרוב לודאי שגם יתנדנד קצת קדימה, ייפול ויבכה, יתחיל ללכת, ייפול ויבכה שוב. אך ככל שהתגובות שלנו יהיו רגועות ומרגיעות הוא יעז יותר. זהו תחילתו של תהליך ארוך של חינוך הילד לעצמאות ולאחריות.

בתהליך החינוך לעצמאות חשוב ש'נמדוד' את כמות האזהרות שלנו. אנחנו נוטים להזהיר את הילדים בלי סוף, "אל תטפס זה מסוכן", "תפסיק לרוץ סביב השולחן תקבל מכה", ועוד. אלה משפטים שמעבירים לילד את המסר שאנחנו לא סומכים עליו, ואז האחריות נשארת אצלנו.

במקום זה בחרו באפשרות השנייה:
– פנו זמן שבו תוכלו ללמד אותם לטפס בסביבה מוגנת.
– אפשרו להם לרוץ בסביבה בטוחה.
– כשהם מנסים ונופלים שבחו את הניסיון, עודדו אותם לנסות שנית.

כשהילד פונה בשאלה לא צריך מיד לתת לו פתרון, עצרו את "העזרה" המתבקשת, ופתחו לפניו מגוון של אפשרויות בחירה. למשל, אם הוא רב עם חברה בגן והגיע הביתה עצוב, בדקו מה העציב אותו ומהן האפשרויות העומדות בפניו כשיגיע לגן למחרת. אפשרו לו להעלות רעיונות משל עצמו ולהרחיב את מספר האפשרויות העומדות בפניו.

כללו את האפשרות שאין פתרון מושלם ושהוא עשוי לא להצליח "להשלים" עם החברה, והראו לו גם את הטוב שעשוי לצמוח לו מכך. למשל, הוא יכיר ילדים חדשים ויוכל להרחיב את מספר החברים שלו.

קחו את הזמן לחנך לעצמאות או ע"פ המלצתה של אמי מקריידי, המייסדת של "הורות חיובית", פרקו את הלמידה למטלות קטנות ולשלבים המותאמים ליכולות הילד, כדי לאמן אותו לקבל אחריות על ביצוע המטלות. לדוגמא, איסוף משחקים: אחרי שהילד מסיים לשחק עליו לאסוף את המשחקים כשלב ראשון. לאחר שרכש מיומנות זו למדו אותו להחזיר את המשחקים למקום וכו'.

מקריידי מציעה כמה שלבים לתהליך החינוך לעצמאות:

    1. לשבח את המאמץ – למרות שהתוצאה הסופית לא בהכרח טובה, צריך לשבח את הילד על המאמץ כדי לעודד אותו להמשיך לנסות.
    2. לפרוס בפני הילד אפשרויות – חלק מלהיות עצמאי הוא היכולת לקבל החלטות עבור עצמך. חשוב לאפשר לילד לבחור. לא לשאול שאלות פתוחות שיסבכו אותו, אלא לשאול למשל, "מה אתה רוצה לארוחת בוקר, גבינה או ריבה?". הילד יחליט איזו משתי האפשרויות נכונה לו.
    3. השהו את העזרה- הנטייה הטבעית שלנו היא לנסות לעזור לילד. הוא מתקשה לשרוך את הנעל אז נעשה זאת במקומו, או קשה לו למזוג את החלב לקערית, אז נעזור לו. תתאפקו, תנו לו לנסות לבד. אם לא ינסה – לא ילמד. שפרו תנאים שיאפשרו לו לעשות זאת לבד, למשל, להגיש את החלב בבקבוק קטן מפלסטיק לאחיזה ומזיגה קלה יותר.
    4. צרו סביבה ידידותית עבור הילד- למשל קערות קטנות מפלסטיק לחטיפים, כוסות פלסטיק, צלחות קטנות וכו'. שימו אותן במדף בהישג ידו של הפעוט שיוכל לקחת בעצמו. תפקידנו כהורים לפרק את הפעילויות היומיומיות כמו ארוחה, משחק, ולאפשר לו את מירב העצמאות בביצוע פעולות אלו.
    5. לספק הכוונה בעת הצורך- לא להגיד לילד מה לעשות אלא לשאול אותו מה הוא הולך לעשות ואם הוא זקוק לעזרה בהשלמת המשימה? אם התשובה חיובית, אפשר לתת לו אפשרויות לבחירה להשלמת המשימה.
    6. למצוא את הצד החיובי גם בכישלון- כשלא מצליח לילד יש להראות לו את הצד החיובי בכישלון, את תהליך הלמידה שלו. לדוגמא, "ניסית ובדרך הזאת לא הצליח לך, אולי ננסה בדרך אחרת. מה לדעתך אפשר לעשות אחרת?" או, "אולי ננסה כך, מה דעתך"?
    7. וותרו על מצוינות – אין מושלם, יש הכי טוב שאתה יכול. אם הילד לא מרוצה מהתוצאה, אפשר להעביר מסר – "לא הצליח לך, תמיד אפשר לנסות שוב", או "אולי ננסה בדרך אחרת".

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
תגיות:

כתוב / כתבי תגובה (רצוי!)




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

  • להרשמה לעדכנים במייל, מלאו את פרטיכם בטופס הבא

    captcha