"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

סַפֵּר לי צִיּוּר – פעילויות העשרה לילדים

ערכת העשרה וטיפוח קוגניטיבי לגילאי 3 -7

מאת: נורית יובל ופרופ' עמירם רביב

הוצאת עמיחי 2008

מטרות הערכה:
טיפוח כישורי משְכָּל: העשרה וטיפוח מושגי יסוד, פיתוח הַמְשָגָה ואוצר מילים, התבוננות ואבחנה. טיפוח עקרונות מיון וסיווג, העשרת עולם המידע והידע, חיפוש וזיהוי אלמנטים של הומור ואבסורד.

הערכָּה כוללת עשרה לוחות מצוירים בהפקה איכותית ובמתכונת של מַצָּעִיוֹת וספר הכולל מבוא, הנחיות הפעלה ושירים מאויירים(placemats)

הערכָּה כוללת עשָׂרה ציורים משעשעים, עשירי פרטים (רובם ריאליסטיים ומקצתם מוטרפים קלות) במבחר נושאים ותחומים. בספר הנלווה מוצגת רשימת שאלות ביחס לכל ציור וכן נושאים לדיון. הערכה מיועדת לילדים בני 3-7 ורמת השאלות ונושאי הדיון הם שקובעים למעשה את קבוצת הגיל עמה ניתן להשתעשע (וללמוד).

קבוצות השאלות הראשונות המתייחסות לכל ציור עוסקות בעיקר בתחום של איתור פריטים, הצבעה על דמויות ומנייה וספירה של עצמים ובעלי חיים. המטרה העיקרית היא חידוד יכולת התבוננות וההבחנה בפרטים וכן הקניית מושגי מספר ראשוניים. למרות שיש תשובות "נכונות" לכל השאלות לא צרפנו מפתח מתוך אמונה שהמבוגר המשחק עם הילד יכול לסייע לו באיתור כל הפרטים ולתת לו משוב בעת הצורך. מניסיוננו למדנו שדווקא הילדים מבחינים בפרטים שהמבוגר החמיץ, ולעיתים נדרש גם המבוגר להתבוננות מושקעת. לא נורא, אין זו בחינה והדגש הוא על הנאה ושעשוע , כשהלמידה וההעשרה מתבצעים בעקיפין. אפשר ורצוי לעזור לילד במנייה, לסייע לו לאתר את הפרטים וללוות את המנייה בהצבעה עליהם.

קטגוריה אחרת של שאלות מוקדשת בעיקר להבנה, להתמצאות וללימוד מושגים. גם היא מיועדת לילדים צעירים בני 2-5 שנים. חלק מהשאלות עשויות להיות קשות לילדים צעירים. ניתן לסייע להם בהסבר ובמתן תשובה. אפשר להשתמש בהן במשחק עם ילדים בוגרים יותר, ולמי שלא יודע, הג'ירפה אינה משמיעה קול.
קטגוריה מורכבת יותר, המתאימה גם לילדי גן חובה ותלמידי הכתות הנמוכות בבית הספר היסודי, עוסקת בהמצאת סיפורים והתבוננות במערכות יחסים בין הדמויות השונות. יש כאן עידוד לביטוי יצירתי לצד פיתוח אוצר מילים אקטיבי, היבטים בין אישיים ויסודות של כישורים חברתיים.

כאן מבקשת העֶרכָּה לחדד את ההתבוננות באלמנטים של הומור ואבסורד. חשיבות רבה יש לראייה ההומוריסטית ככלי התמודדות, ראייה הדורשת התבוננות באירועים ממרחק מה ומאפשרת הההתייחסות אליהם רגועה יותר.
כדאי לזכור שהשאלות המוצעות הן מבחר ראשוני. הציורים משופעים בפריטים שניתן לאתרם ולזהותם, והכוונה היא שהורים ומחנכים יהיו יצירתיים ויוסיפו שאלות ורעיונות שימוש נוספים ברוח הדוגמאות. ניתן להעלות אסוציאציות שונות מתוך פרטים שבציורים.

דוגמא לשימוש תעסוקתי נוסף היא הפעלת הילד בזמן נסיעה: " הסתכלו בציור והציעו שיר לפי אחד מפרטי הציור" בלשון פחות פורמאלית: "איזה שיר מזכיר לכם הפיל / החמור / הקיפוד וכו' שבציור?"

הכנת התמונות במתכונת של מַצָּעִיוֹת (PLACEMATS) נועדה להגדיל את אפשרויות השימוש בציורים ולהפכם לכלי שימושי יומיומי. לא חייבים "להעשיר" יום יום, אבל אפשר להנות כך סתם מהציורים המשעשעים, או לשאוב מהם נושאי שיחה בזמן הארוחה. כמובן, ניתן לקשט בלוחות חדרי ילדים וגנים.

מעבר לשאלות ולנושאים המוצעים לדיון, מכיל הספר שירים המתאימים לַציורים ולהפעלות השונות. השירים הריתמיים והחריזה המוקפדת תורמים להעשרה הלשונית, לחידוד החוש לשפה ולהפלגה נוספת אל מחוזות הדמיון והפיוט. כְּשָרים מילוליים משוכללים הם בסיס לפיתוח חשיבה ואין שעור לחשיבות העיסוק בהם מן האספקט הספרותי לסוגותיו. קריאת שירים היא אתנחתא מהנה לקורא ולמאזין, עומדת בזכות עצמה ומשלימה את המטלות האחרות.

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתיבת תגובה