התנגדות להחלפת חיתול- בן שנה ושלושה חודשים

בפורום זה תוכלו לשאול שאלות בנושא התפתחות הילד המטרידות אתכם כהורים וכאנשי מקצוע

התנגדות להחלפת חיתול- בן שנה ושלושה חודשים

הודעהעל ידי נועהנ » 15 נובמבר 2014, 16:04

אהלן,
בני בן שנה ושלושה חודשים, מזה שלושה חודשים שהוא הולך לגן (התחיל בספטמבר אחרי שהיה שנה בבית) ונהנה מאוד מהגן, מהחברה ומהצוות.
לפני כחודש הוא החל להתנגד להחלפת חיתול ולעתים גם להחלפת בגדים ובשבועיים האחרונים אנחנו ממש מוצאים את עצמנו נאבקים איתו.
אסביר, כאשר עושה קאקי או שניראה שהגיע זמן להחליף חיתול אנחנו מדברים איתו על ההחלפה, הולכים להביא יחד חיתול וכו... הוא מתחיל להתנג, אומר לא עם הראש וכאשר משכיבים אותו כדי להחליף הוא ממש מגיע לכדי צרחות או כאשר חוזרים מהמקלחת וצריך לשים חיתול או להתלבש זה מגיע לכדי צרחות.
הצלחנו כמה פעמים, ע"י ספר, לעניין אותו בדבר אחר וכך להחליף לו אך העניין בכך ניגמר ואנחנו מתקשים למצוא משהו חדש. כך שנוצר מצב שכאשר מחליפים חיתול כל הבית מנסה לעשות הצגות ושירים וסיפורים ומשחקים וכו... רק כדי להוציא אותו מהמאבק.
לפני כמה ימים התחלנו בשיטה שלא נאבקים בו ומנסים להוביל אותו להסכים- מה שגורר הסתובבות שלו עירום בבית אחרי המקלחת (אין לי שום בעיה עם זה רק שקר והוא מצטנן בקלות אז אחרי כמה דק אנחנו מנסים שוב...)
אוסיף גם שאנחנו מאוד מאפשרים לו עצמאות לדוגמא- הוא זורק את החיתול בפח, בנוסף, לאחרונה הוא מצביע על החיתול כאשר עושה קאקי/ פיפי כלומר הוא כבר מתחיל להיות מודע.
חשבנו לקנות לו ישבנון ולהתחיל להושיב אותו- האם לא קטן מידי? מה ניתן לעשות על מנת לעזור לו "לרדת מהעץ" ולא להיאבק על החלפת החיתול?
סליחה על אורך הדברים
תודה רבה ושבוע טוב
נועה
נועהנ
 
הודעות: 1
הצטרף: 15 נובמבר 2014, 15:47

Re: התנגדות להחלפת חיתול- בן שנה ושלושה חודשים

הודעהעל ידי טליה פסטרנק נוימן » 18 נובמבר 2014, 13:44

שלום לך, בנך גדל ומתפתח ומתחיל לגלות שהרצונות שלו שונים מהרצונות שלכם- הוריו. הוא מנסה לבדוק איך הוא יכול להשיג את מבוקשו. כשהוא נאבק בכם הוא לומד על עצמו, על רצונותיו, מי הוא לעומת מי אתם, עד כמה אפשר להתנגד, באלו תחומים אפשר להתנגד. למשל, יתכן שאם יצעק ויתנגד תוותרו לו והוא יוכל להסתובב ערום בבית. אם יצעק ויתנגד, אתם תנסו לשכנע אותו להתלבש/ להחליף טיטול והוא יקבל באותו רגע המון תשומת לב נוספת על כל תשומת הלב שהוא מקבל באופן רגיל. לכן, שווה להתנגד. מתוך התגובות שלכם אליו, הוא לומד איך להגיב להבא.
אז מה עושים?
ילדכם צריך לקבל הרבה תשומת לב, כשהוא מתנהג בצורה נעימה ומשתף פעולה ולא - כשהוא מתנגד ולא משתף פעולה. כדאי להבין זאת כבר בתחילת הדרך כדי לא להעצים את הקשיים ואת חוסר שיתוף הפעולה בהמשך....
לא מעוניין להחליף טיטול- ערכו לו הכנה שעומדים להחליף טיטול, דברו אליו וספרו לו מה אתם עושים במהלך ההחתלה, שירו לו שיר, שבחו אותו על שיתוף הפעולה, במידה ושיתף פעולה. אם לא, היו עניניים !!!!!!!!!! החליפו טיטול בזריזות ומבלי לתת דגש להתנגדות שהוא מייצר. המסר לילד הוא שגם אם הוא מתנגד וגם אם לא - מחליפים טיטול. אם תהיו עקביים, הילד יבין שההתנגדות לא עוזרת לו בעניין זה וישנה את התנהגותו. עליכם להקפיד להיות עניינים ושקטים ולא לתת תשומת לב להתנגדות שהוא מייצר. כנ"ל לגבי כל התנגדות אחרת- לא רוצה להתלבש, לא רוצה לצחצח שיניים, לא רוצה להתרחץ. עורכים הכנה, נעשים עניינים ועושים את הנדרש מבלי להתייחס לצעקות ולבכי. מתייחסים לילד. מדברים איתו, שרים שיר (גם אם זה נשמע שאתם שרים לעצמכם כי הוא צועק). במקביל- רוחצים/ מלבישים. עליו להבין שהוא לא מעכב את הפעולה שצריכה להעשות באמצעות צעקות ובכי.

לעניין גמילה מטיטול. גמילה מטיטולים דורשת בשלות- בשלות פיזיולוגית (היכולת של הגוף להתאפק), בשלות שכלית (היכולת להבין מה נדרש ממנו), והעיקר- בשלות רגשית. בבשלות רגשית הכוונה לכך שהילד יהיה מסוגל לשבת על הסיר או האסלה ולחוש מספיק נינוח ובטוח כדי להוציא מתוכו את צרכיו.

לשיטתי, לפני שנפרדים מהטיטול, אני סבורה שהילד צריך להתיידד עם הרעיון החדש- עם השינוי מבחינתו של עשיית צרכים בסיר או באסלה.
זהו התהליך: (לפני שנפרדים מהטיטול)-
1. מגבירים מודעות לנושא- על ידי סיפור, שיר מתאים, על ידי דוגמה אישית..., על ידי משחק עם בובה/דובי שעושים פיפי בסיר (מעט מים). צופים בילד- האם הוא מגלה עניין? האם הוא מתייחס לנושא, משחק עם הבובה ומושיב אותה על הסיר ,מגלה עניין במה שההורים עושים בשירותים, מבקש סיפור בנושא?
אם כן,
2. מקפידים להציע פעמיים בשעות אחר הצהרים לשבת על הישבנון או על הסיר (שימי לב- לשבת ולא "אתה רוצה לעשות פיפי?"). הרעיון הוא לעזור לילד להתיידד עם האסלה, עד שירגיש שם מספיק נינוח ובטוח. הילד יבחר היכן לשבת- סיר או אסלה.
3. אם מסרב, מכבדים את תשובתו ולא משכנעים אותו לשבת, לא נושאים ונותנים, לא משחדים, לא כועסים. כל הפעולות הללו יגרמו למאבק כוחות שעשוי לגרום לנסיגה.
4. מציעים במעברים כשהילד לא עסוק בפעילות אחרת כדי שיטה לשתף פעולה.
5. משבחים על עצם הישיבה.
6. שומרים על התייחסות עקבית ועניינית.
הילד יתחיל לעשות את צרכיו באסלה כשירגיש מספיק נינוח ובטוח.
7. הסימן להורדת הטיטול ולמעבר לתחתונים בשעות הערות בלבד- כשהילד עושה את צרכיו בבית ובגן בשירותים לאורך תקופה.

את מוזמנת להיכנס לyoutube ולהקשיב לסרטונים שלי בנושא גמילה מטיטולים. בהצלחה.
טליה פסטרנק נוימן
יועצת הורים
יועצת בגני ילדים
טל. 050-7607252
talipnt@gmail.com
טליה פסטרנק נוימן
 
הודעות: 876
הצטרף: 13 ספטמבר 2011, 10:29


חזור אל כאן המקום לשאלות הורים ואנשי מקצוע

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 4 אורחים

cron