על ידי טליה פסטרנק נוימן » 17 אוקטובר 2015, 21:34
שלום לך, ילדך גדל ומתפתח ומגלה שהרצונות שלו שונים מרצונות הסובבים אותו. הוא בודק עד כמה הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה והיכן נמצא הגבול אותו המבוגר מציב. זהו שלב רגשי חשוב בהתפתחות כי כך ילדך לומד להכיר את היכולות שלו, לומד להכיר שיש לו רצונות, דעות, מחשבות, לומד להתרחק ולהיות עצמאי, לומד לכך שיש או אין משקל לדברי הסובבים אותו, שצריך או לא צריך להתחשב בדברי האחרים... !
אז מה עושים?
בשלב הראשון מבינים למה הילד מתנהג כך. סיבה נוספת יכולה להיות משיכת תשומת לב. כשהוא קופץ על הספה, יתכן שהוא רוצה לומר- תתייחסו אלי ותשחקו איתי.
כשהוא קופץ על הספה, לא מספיק לומר לו אסור...., חשוב לומר לו מה מותר. למשל, לא קופצים על הספה (ולהוריד אותו מיד), אתה יכול לקפוץ על הטרמפולינה (ולכוון אותו לשם). מאידך אם תפנו את שעות אחר הצהרים (כשהילד חוזר מהגן) לזמן איכות איתו, סביר להניח שהקפיצות על הספה יפחתו.
אסור לזרוק אוכל על הרצפה- הקפידי שילדך יגיע רעב לארוחה. ילד רעב- אוכל. לכן, הקפידי ששעתיים לפני הארוחה לא ינתנו נשנושים למיניהם. הקפידי לסדר את הסביבה, כך שלא יהיו גירויים אחרים שימשכו את תשומת ליבו, הקפידי לאכול ביחד איתו את אותו האוכל ואפשרי לו עצמאות באכילה. סמכי עליו שהוא יאכל כפי צורכו. כשהוא מתחיל לשחק עם האוכל ולזרוק אותו, זה סימן לכך שסיים לאכול. למדי אותו לומר "סיימתי" ואמרי לו שאת רואה שהוא סיים וקחי את הצלחת והקימי אותו מהשולחן. אם לא אכל מספיק, יאכל יותר בארוחה הבאה. אך כעת הוא למד דבר חשוב - סומכים עליו שידע כמה לאכול. קשובים לצרכיו - האם רוצה לאכול או לא. כמובן שזהו תהליך.
יציאה למרפסת- אם אינך רוצה שיצא לבד למרפסת, סגרי את הדלת !
רצוי לא לומר על כל דבר "לא", בחרי את הדברים החשובים ביותר.
הוא זורק צעצועים, נסי להבין למה. האם הוא רוצה שתתייחסי אליו ואת עסוקה בדבר אחר? האם הוא רוצה משחק אחר? האם המשחקים נגישים לו? האם המשחקים שלו מסודרים וממויינים בתיבות, כך שהוא יכול לגשת אליהם ולהבין מה יש בכל תיבה ולקחת משחק?
דאגי לכך שהמשחקים יהיו נגישים, מסודרים וממויינים, דאגי לשבת לצידו בזמני המשחק שלו, לדבר איתו, לשחק איתו והוא יזרוק פחות משחקים. כשהוא בכל זאת זורק, אמרי לו שאת לו מרשה לזרוק את הבובה, והציעי תחליף. בוא נזרוק כדור, למשל. שחקי איתו בכדור.
בהצלחה.