"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

כשמתחילים ברגל שמאל – המעבר לחטיבה צעירה


מאת: מיכל וימר

מפענחת ציורי ילדים ומאמנת הורים להשגת יעדים במשפחה
מחברת הספר: "ציורים מדברים – כלים ושיטות להבנת ציורי ילדים"
מידע נוסף באתר האינטרנט: www.michal-wimmer.com

באזור בו מתגוררים הוריה של שירה בת החמש מתקיימת מסגרת של חטיבה צעירה. רעיון החטיבה הצעירה נולד בעקבות קשיים שגילו ילדים רבים בתחילת ההשתלבות בכיתה א'. המעבר החד מסביבת הגן לסביבת בית הספר, לימד שיש ליצור מערכת ביניים כלשהי שתאפשר מצד אחד המשך ישיר של התכנים הנלמדים בגן, אך מצד שני תאפשר לילדים להסתגל לסביבת בית הספר שהיא מטבע הדברים עמוסה יותר בילדים.

התכנים הנלמדים בחטיבה הצעירה שונים, מסתבר, מחטיבה אחת לאחרת. יש חטיבות שממשיכות בתכני הגן, "ומשתמשות" בסביבת בית הספר רק לשם ההשתלבות במקום עצמו, יש כאלו שמנסות מדי פעם לייצר השתלבות חברתית, ואחרות יוצרות במקביל גם שילובי תוכן שונים שיכולים לכלול לימוד בקבוצות משותפות של ילדי הגן עם ילדי כיתה א' וכדומה.

הוריה של שירה פנו לפענוח ציוריה לאחר שינוי התנהגותי משמעותי שחל בה מהרגע בו שולבה בחטיבה הצעירה. בדיקת הציורים הנוכחיים של שירה והשוואתם לציורים הקודמים שציירה הצביעו על מגמה ברורה ומוחלטת: שירה לא "עושה הצגות". אין מדובר במשבר רגיל שמאפיין ילדים רבים בתחילת שנה וחולף מאליו עם ההסתגלות למסגרת החדשה.

מבדיקת כמה עשרות ציורים של שירה מתקופות שונות עלו מספר נקודות חשובות: ניכר היה שיש לשירה קשר חזק ומשמעותי עם שני הוריה ובעיקר עם אמה. היא ילדה בעלת יכולת ריכוז מפותחת ומגלה סבלנות רבה ללמידת נושאים חדשים. כמו כן, עלו כשרונות אומנותיים רבים כגון: שמיעה מוסיקלית המאפשרת שילוב מוקדם יחסית בחוגי נגינה שונים, יכולת ריקוד וכשרון ציור.בנוסף, עלה כי היא מגלה עניין רב בכל הקשור להתמקדות במפות גיאוגרפיות ובמבוכים למיניהם.

מהרגע בו התחילה שירה ללכת לגן החדש, ציוריה השתנו ללא היכר. כפי שניתן לראות בציור שלעיל הציורים הפכו להיות דלים מאוד יחסית לציורי בני גילה בכלל, ולציוריה שלה בפרט. כל הציורים צוירו בלחץ חלש והארגון בחלקם היה לקוי, גם רמת הציור נחשבה לרגרסיבית יחסית לציורים קודמים שלה, והופיעו בהם דמויות לא מפותחות כדוגמת זו המופיעה כאן. שילוב כל הסימנים הללו העיד באופן די ברור על קושי משמעותי אותו חווה הילדה.

דוגמא אחרת המופיעה כאן מוסיפה פרטים נוספים העולים מהמשמעות הסימבולית שנוצרת כאשר השמיים מצויירים פעמיים וממש מוחצים את הפרחים. המציאות העולה מהציורים דומה מאוד למציאות שהייתה בחטיבה הצעירה – שירה שולבה כבר ביום הראשון בקבוצת לימוד המבלה חלק ניכר מהיום ביחד. בכל פעם שביצעה משימה מחשבתית כלשהי כראוי קיבלה מדבקת חיזוק חיובי, וכאשר לא הצליחה נלקחה ממנה המדבקה. מדי יום קיבלו ילדי הגן שיעורי בית הקשורים לתחומי חשבון, קריאה וכתיבה. מאחר ושירה החלה לכתוב כבר בגיל 4 (באופן טבעי וביוזמתה) היא הצליחה בכל המשימות, אך הלחץ הרב שחוותה ניכר היה גם בציוריה וגם בכתב ידה.

שירה המשיכה לסרב ללכת לגן, בכתה מדי בוקר וסירבה לשתף פעולה במהלך היום. המסקנות שעלו מהציורים הובילו את ההורים להחליט על העברתה לגן רגיל שלא שם דגש כה משמעותי על תכנים לימודיים ברמה בית ספרית. שירה הועברה לגן ולאחר כשבועיים חלה הטבה בהתנהגותה, במקביל ההורים הונחו על ידי לעבוד עמה באמצעות משחקים שונים אשר באמצעותם המעבר הפך לפשוט וטבעי.

הציורים חזרו להיות ברורים ומפותחים, הלחץ שהושקע בציור חזר להיות חזק וההתנהלות הכללית על הדף יוצרת רושם של נוכחות בטוחה. גם בציורים אחרים, דוגמת זה המופיע כאן

ניכר היה השינוי לטובה שחל גם מבחינת השימוש בצבע.

לסיכום, במהלך חייהם חווים הילדים משברים שלעיתים מהווים חלק מתהליך הגדילה ולאחריהם ניתן לראות שהילד בגר והצליח לצמוח ולהפיק למידה משמעותית מעצם ההתמודדות עם הקושי.
יחד עם זאת, יש מקרים בהם הקושי שחווה הילד אינו קשור כלל לתהליך הגדילה שלו אלא לכך שמשהו בסביבתו אינו תואם לאופיו. אין הכוונה לכך, ששירה הייתה חשופה חס וחלילה, להתנהגות מתעללת או מזלזלת אבל, האופן שבו התנהלה החטיבה הצעירה והמסרים שהיא קיבלה מהגננות לא היו תואמים

לאופייה והיא מצאה את עצמה הולכת לאיבוד ובעיקר חשה תסכול עמוק, למרות שעמדה בביצוע המשימות הקוגניטיביות אך לא מצאה מקום לביטוי רגשי. ערנותם של ההורים והפנייה לייעוץ סמוך לתחילת השנה אפשרה לנו לבנות תוכנית שתתאים לאופייה של שירה, ובמקביל להנחות את ההורים בתקשורת שלהם עמה כך שהשינוי חל באופן יעיל ומהיר.כעת, יש צורך לבדוק את ההתפתחויות שיתרחשו בחודשים הקרובים ולהגיע לכיתה א' עם כלים שונים ומורחבים יותר כדי שהמשבר לא יחזור שנית.

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתוב/כתבי תגובה