"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

המשחק ככלי חינוכי

מאת: קובי עבדת

"תוכנית המעיין" .כפר ידידיה ד.נ. עמק חפר מיקוד 42940

ovdat@012.net.il 098344040 , 0548084884

"כל מה שילד צריך הוא מבוגר אחד שיאמין בו" הרב שלמה קרליבך

תכונות בסיסיות של המשחק במשמעות הקלאסית שלו,היא היותו פעילות לשמה ,הנעשית מרצון, בהנאה וללא פיצוי ,הקדים להגדיר אריסטו בהגדרתו כי: "המשחק היא הנאה בעשיית דבר שאין לו המשך ".

הערך הרוחני – המשחק מפתח את הערנות המחשבתית ,מאמן לשפיטה הגיונית ,מחנך לריכוז ויצירה.

הערך החברתי רגשי – אגב המשחק לומד האדם את חוקי ההגינות והאדיבות,הוא חומד כיצד לכבד את החוק ולשמור עליו ,וכיצד להפסיד בכבוד .לאחר שכמעט כל משחק מתנהל בצוותא הוא לומד כיצד לשתף פעולה,לעזור לתכנן תוכניות תוך כדי התחשבות בחבריו .

הערך החינוכי – המשחק מסייע לפיתוח האישיות ,מפתח תכונות רצויות …

הערך הלימודי – בימינו נעשה המשחק לאמצעי חינוכי משובח להקניית ידיעות .שיעורים רבים של מורים מנוסים מסתיים במשחק או פותח במשחק ,וידיעות שונות מוקנות מלכתחילה בדרך משחקית .

קיימת היום הסכמה שהמשחק הוא צורך בסיסי וחיוני ,המשחק תורם רבות לפיתוח הלומד ,גורם לתהליכי שינוי ,מגביר את המוטיבציה ומסייע ללמידה של מיומנויות בכל התחומים .

חוקרים מצביעים על המשחק כתורם לחדוות העשייה, לפיתוח ההנעה העצמית וליכולת להתמודד עם כשלון – כל אלה הם יכולות וגורמים המחזקים את מוכנות הילד להשתלב בחברה ,הנאה גורמת להנעה פנימית למידה משמעותית מתרחשת כאשר ההנעה ללמידה זו היא פנימית .לפיכך רצוי לעורר בילד מוטיבציה ללמוד, וזאת ניתן באמצעות הפיכת אמצעי ההוראה למסקרנים למאתגרים ולמבדרי ם.

מהי הכרות ?

להכיר = לדעת טוב יותר את עולמם הפנימי של הילדים .

עולם פנימי מה יש בפנים ?

רגשות, תחושות, משאלות לב , מצבי רוח , רצונות , חלומות .

תהליך ההכרות הוא תהליך ארוך ואין סופי ,מה שאנו רואים על פני השטח זה רק חלק קטן מכלל אישיותם של הילדים החוברת הנ"ל תנסה לעזור ולו במעט להכיר את הילדים ואת עצמנו טוב יותר .

בכל תחילת שנה אנו עומדים בפני הכניסה לכיתה והמגע עים ילדים חדשים ,רגע זה הוא מרגש אך גם מעט מפחיד ומלווה בחששות איך נכיר ? מה נלמד ?…

להלן מספר רעיונות למשחקי הכרות ,משחקי חדר ,חצר ועוד

"משחק הוא הדרך של הילדים ללמוד את מה שלא ניתן ללמד אותם "- מרים מונטסורי

משחקי הכרות

"לא מתוך אונס ילמד הנער אלא מתוך משחק "- אפלטון

השם שלי

1.הכיתה יושבת במעגל .המדריך מספר על השמות והכינויים השונים שלו עצמו :איך השם שבו קוראים לי מעיד על מידת הקרבה כלפיי .לא לכל אחד מותר לקרוא לי בשם חיבה ולהיפך ,יש אנשים שכמעט לא קוראים לי בשמי הרשמי .

לבקש מכל ילד לחשוב על שמות החיבה שלו ,אפשר לשאול ילדים למה קראו להם בשם שלהם .המדריך יסביר גם את תולדות השם שלו .
לזרוק כדור למשהו ולקרוא קודם בשם החיבה שלו ,אח"כ לשאול איך הרגישו : זה מצחיק ?מביך ?מרגש ? האם מותר ?

2. המדריך כותב בגדול שם של ילד או את השם שלו ומסווה אותו ע"י כך שנהפוך את כל האותיות לחלק מציור .אח"כ הוא מבקש מהילדים לעשות כך עים שמותיהם והכיתה צריכה לנחש איזה שם מסתתר בתמונה .

3. סבב שמות- לומר את השם לאט \מהר\לאחור …

4. שם בתוספת תנועת גוף .

5. יושבים במעגל ועל פי הסדר כל ילד צריך לומר את שמו ולחקות את קולה של החיה האהובה עליו .

6. שמות עים דף נייר –ילד עומד על כסא עים דף נייר בידו .כשהוא מכריז על שם של ילד אחר הוא עוזב את הנייר .על הילד שקראו בשמו לתפוס את הנייר בטרם נגע ברצפה .אם הוא לא תפס את הנייר אז קורעים את הנייר לשניים וממשיכים עים חצי דף ,וכך ממשיכים במשחק עד שחתיכת הנייר היא קטנה מידיי בכדי לקרוע אותה .

7. תופסת שמות – תופסת רודף מתחלף ,כשהרודף תופס ילד עליו לומר מייד את שמו של הילד שתפס ,אם אינו יודע או שטעה בשם התפיסה אינה נחשבת .(לילדים שמכירים זה את זה ניתן להחליף שמות לטובת המשחק ).

היכרות אחרת …

יש להשלים את המשפט …

בדרכי הנה הבחנתי…
המאכל האהוב עליי הוא …
דבר טוב שקרה לי השבוע …
מה שאני הכי רוצה עכשיו הוא ..
דבר לא נעים שקרה לי השבוע ….
בזה הרגע אני מרגישה …
מה שמרגש אותי במיוחד הוא…
אתמול בלילה ….
הכי בעולם אני אוהבת….
הדבר החשוב לי ביותר הוא…

טיול בזוגות

כל זוג מתבודד כ 3 דקות ומנסה לדלות מה שיותר פרטים אחד על השני .
כשמתכנסים,כל אחד צריך להציג את בן זוגו כשהוא מדבר בגוף ראשון .

חתימות

כל אחד מחברי הקבוצה מקבל דף ריק .
עליו לאסוף כמה שיותר חתימות מחברי הקבוצה בזמן נתון –עד דקה\שתיים .(ניתן גם לרשום שם +שם משפחה ליד החתימה ).

זה הסוד שלי …

אחד הילדים מהקבוצה נבחר להיות בעל הסוד –עליו למצוא פרט על עצמו שאף אחד מחברי הקבוצה לא יודע עליו (כשרון מסוים, תחביב ,חוג מעניין שהוא הולך אליו ,מנהג קבוע וכד'… ) על חברי הקבוצה לגלות מהו הסוד של הילד ע"י 30 שאלות (ניתן גם פחות לשיקול דעתכן )שהתשובה עליהן היא כן או לא !

פרואי

פרואי היא חיה מיוחדת שאינה משמיעה קול –כולם מסתובבים בחדר בעיניים עצומות .המדריך נוגע בראשו של ילד אחד אשר מתמנה להיות פרואי .אם שני ילדים נפגשים עליהם ללחוץ ידיים ולשאול האם אתה פרואי ?אם שניהם שאלו סימן שהם לא פרואי והם ממשיכים אם ילד תפס חבר שאינו עונה סימן שהוא פרואי ומעכשיו הם ממשיכים יד ביד עד שכולם מצטרפים לפרואי אחד גדול .

על הגב …

כל אחד מצמיד באמצעות סיכה ,דף ריק על הגב .
במשך מספר דקות הילדים כותבים אחד לשני שאלות לגבי דברים שהיו רוצים לדעת עליהם .בתום הזמן כל אחד קורא את השאלות שנשאל ועונה עליהם.

פאזל …

מחלקים את הקבוצה לצוותים .כל צוות מקבל תמונה גזורה ועליה כתובות משימות. על הצוות להרכיב את התמונה ולמלא אחר המשימות :דברים אהובים, שנואים ,כותרת לתמונה ,שיר אהוב ועוד..

ציור ..

על כל ילד לבחור חבר מהקבוצה לנסות לצייר אותו על דף, לאחר שכולם סיימו המדריך מציג את הציורים ועל הילדים לנסות ולזהות את הילד בציור .

מוסיקה ..

המדריך משמיע מוסיקה קצבית לריקודים ,הילדים רוקדים בחופשיות בחדר ,כשהמדריך עוצר את המוסיקה הוא מכריז על מספר מסוים .על הילדים להסתדר במהירות האפשרית בקבוצות בנות מספר ילדים על פי הכרזת המדריך .ילד שנשאר ללא קבוצה -יוצא מהמשחק . מנצחים הזוג שנשארו אחרונים .

פתקי הכרות ..

1תלמיד מקבל כרטיס בנוסח הבא לדוגמא : אוהב ……., תחביב עיקרי ……………..
שונא…….,צבע אהוב …………………
אוכל אהוב …………,מעוניין ל………
תכונה אופיינית שלי ……………,
כל תלמיד ממלא את הכרטיס ומוסר למדריך ,המדריך יטרוף את הכרטיסים ויחלק אותם שוב בין התלמידים .התלמיד יקריא בפני חברי הקבוצה את הכרטיס שקיבל וינסה לזהות של מי בכרטיס שברשותו .

2. כל תלמיד יקבל כרטיס בגודל 25*25 בערך יעצב אותו יכתוב כמה מילים על עצמו ,משפחה ,תחביבים …(ניתן גם להוסיף שיר ,ציור .. ) תולים במועדון הבעות על הקיר .

קרוסלה …

יושבים בשני מעגלים זה מול זה .המדריך אומר פתיחה של משפט כל זוג ממשיך אותו ניתן לשאול שאלה או להטיל משימה .לאות של המדריך זז המעגל החיצוני כסא אחד ימינה או שמאלה וחוזר חלילה .לדוגמא : הייתי רוצה ל…,ספר טוב שקראתי לאחרונה ….., באתי לכאן כי …….

הערכויות קבוצתיות

1. נא להסתדר בשורה לפי : גובה,מידת נעליים ,אורך שיער ,מס' אחים ..
2. להסתדר בקבוצות לפי : אוהבי קיץ –חורף, ים-בריכה , אדום –שחור וכד'.
3. מכינים מס' שלישיות של פתקים לדוגמא : אבא טוב,אימא טובה,בן טוב מערבבים את הפתקים ומחלקים לכל תלמיד פתק בהינתן האות עליהם לחפש את השלישייה המתאימה ולשבת יחד .(השלישייה האחרונה מקבלת ניקוד פחות.
4. יושבים במעגל .חניך אחד יוצא מהחדר ,קובעים חבר שיהא מנצח על התנועות וכולם אחריו על החניך שהיה בחוץ לגלות מיהו מוביל התנועות .
5. מרוץ מנהרה – כל חברי הקבוצה עומדים צמודים זה לזה ברגליים פשוקות.על האחרון לעבור בין רגלי חבריו ולעמוד בהתחלה כך יעברו כל חברי הקבוצה עד האחרון הקבוצה שכל חבריה סיימו ראשונים מנצחת .
6. על כל קבוצה ליצור מחברי הקבוצה חיה דמיונית .על חברי הקבוצה לשמש כגופה של החיה ,ידיה רגליה ועוד ..על חברי הקבוצה להחליט כיצד היא מתנועעת ,מהן הקולות שהיא משמיעה .לאחר מכן יוכלו חברי הקבוצה האחרות לשאול את החיה שאלות ..הדגימי לנו איך את ישנה ?,מה הבילוי המועדף עליך ? איפה את גרה ?
7. חבילה עוברת –יוצרים חבילה עים משימות יחד עים חברי הקבוצה (מחלקים את הכיתה לשתי קבוצות ),כל קבוצה תיתן את החבילה לקבוצה השנייה ותשחק .
8. ראי – הילדים מתחלקים לזוגות ,בכל זוג קובעים הילדים מיהו הראי ומיהו הילד ,מאותו רגע על הראי לחקות במדויק את התנועות של חברו כשהם עומדים אחד מול השני .

1. סלט פירות –מוציאים כיסא מהמעגל .הילדים מקבלים שמות של פירות ,כשבמדריך מציין של פרי כל הילדים שקיבלו שם זה מחליפים מקומות .בסלט פירות כולם מתחלפים .

המשך סיפור …

1. סיפור בקבוצה כשכל אחד מוסיף מילה באות עוקבת – אדם אכל ..השני מוסיף מילה באות ב' אדם אכל בננה …
2. סיפור מתח – מתחילים משפט כמו : " זה קרה בליל ירח מלא " לפי סדר הישיבה ממשיכים את הסיפור (סיפור מצחיק ,עצוב,מפחיד ).
3. כותבים 10 משפטים של מקרה שקרה לי בצורה מבולבלת ,מחליפים בין הפתקים ועל החבר לכתוב את המקרה לאחר מכן להתאים סיפורים .

4. מכריזים על מילה אחת מתוך שיר – הראשון שחושב שהוא מזהה את השיר מתחיל לשיר אותו ,אם לא זיהו מוסיפים מילה נוספת וכן הלאה …

5. תחרות הזייפן – מי יכול לזייף שיר כך שעדיין יוכלו לזהות אותו .
6. שיר נושא- המדריך מכריז על נושא כגון "חיות ", "חורף","אהבה", הקבוצה הראשונה ששרה ביחד לפחות בית אחד של שיר שקשור בנושא מנצחת.

7.שיר בעוצמה משתנה –על כל קבוצה לבחור שיר ,בהינתן הסימן ישירו שתי הקבוצות יחד ,כל אחת את השיר שבחרה .המדריך יסמן על פי סימנים קבועים מראש את עוצמת השירה הרצויה –קבוצה שתעמוד בדרישות המדריך ולא תתבלבל בשירה –מנצחת.
8. תן קו –כל קבוצה בוחרת רשימת שירים ורושמת אותם על פתקים .כל קבוצה שולחת נציג על מנת שיציג להם בפנטומימה את השיר שכתבו לו בפתק של הקבוצה השנייה ,על הקבוצה לזהות את השיר ולהתחיל לשיר אותו מייד כשמזהים .הקבוצה שזיהתה יותר מהר –מנצחת .

9. משוררים – על כל קבוצה להמציא בזמן קצוב שיר משעשע ומצחיק על נושא כל שהוא שנבחר מראש ולשיר אותו .

10. מי יכול לשיר מילים של שיר אחד עם מנגינה של שיר אחר ?

מי אני ?

תולים לכל משתתף על הגב כרטיס עם שם של חיה או תכונה מסוימת .הילדים מסתובבים בחדר ומגיבים על הפתקים הרשומים למשל : אל לאחד הילדים כתוב על הגב "כלב " ייגש אלין אחד הילדים ויאמר לו :"קוראים לך מוקי" ? לאחר כמה דקות שהילדים יסתובבו בחדר על כל ילד לנחש מה כתוב לו על הגב על פי הדברים שנאמרו לו .

משחקי כתיבה וציור ..

1. מילים מבולבלות –הילדים יכינו מילים שהתבלבלו להם האותיות כגון: שמיחקמ שהיא המילה – משחקים שהתבלבלה .(רצוי להכין מילים מראש בהתחלה ולתת לילדים )
2. תחרות הצייר העיוור – קושרים למתחרים את העיניים ומניחים לפניהם דף ציור וטושים .על הילדים לצייר פנים מבלי לראות את הדף הילד שהציור שלו הכי מוצלח מנצח (לרוב יוצא ציור דמוי פיקאסו ,עיניים על הפה ,אוזניים בשיער ועוד..)

שעשועי דרמה ותיאטרון

1. ידיים מדברות – ילד אחד משמש כידיים לילד אחר ,ניתן לתת לילדים משימה שעליהם לבצע כגוף אחד כגון: בישול,ציור,העברת חפצים …

2. פנטומימה- על המתחרה להציג לקבוצה חפץ שבחר ולהציג בפנטומימה ועל הקבוצה לזהות מהו החפץ .

3. גי'בריש –ילד אחד משמש כנואם או כמרצה ועליו לדבר ב גי'בריש ואילו ילד נוסף ישמש כמתרגם שלו ,אסור להתכונן מראש !!!!!!!!!

4. זיהוי אגדות ילדים בפנטומימה .

משחקי פתיחה ושחרור

איך אני מרגיש הבוקר?

· המשתתפים מתבקשים לתאר את הרגשתם בתיפוף על הברכיים (תיפוף שמח, חד, קצר, שקט…) .
· לפי סדר כל אחד מהמשתתפים אומר: "לו הייתי עכשיו מזג אוויר הייתי… ". מתאר את הרגשתו ברגע זה (סערה, שמש, קשת בענן, רוח קלילה, גשם…) המנחה מתחיל.
· מילה שמתארת מה הייתי רוצה להביא למעגל שלנו.

פעילויות שחרור וחימום –

· מקלחת יבשה: לשפשף יד ביד ולעשות עיסוי לחלקי הגוף השונים. לשפשף את הפנים, לשפשף את הכתפיים וכך הלאה….
· זרועות לצדדים, ועכשיו ביחד נטפח על החזה. אח"כ שוב זרועות לצדדים וטפיחות על הצלעות. אפשר לשלב קולות.( טפיחות על החזה מחזקות את הביטחון העצמי).
· מציאת המרכז: Grounding. התנדנדות ימינה ושמאלה עד שמוצאים את המרכז. התנדנדות קדימה אחורה. חיבור ללמטה וללמעלה. מה זה המרכז שלנו? חיבור לעצמנו.
· עבודה בזוגות על אנרגיה: זוגות. אחד מאחורי השני. השני משפשף ידיים ושם אותם על הכתפיים של הראשון. המנחה מבקש לעבור לשכמות. לעבור למרכז הגב. לעבור לגב התחתון. לטפוח על הגב. שוב ידיים על השכמות. להרפות לאט לאט. עד מתי הראשון מרגיש את הידיים על גבו למרות שהשני כבר עזב? (יש תחושה של האנרגיה). מתחלפים.
· להסתדר לפי גובה, מספר נעליים , סדר אותיות ,השם הפרטי, לפי גיל וכו'..
· סיפור קבוצתי לפי הא-ב: המנחה מבקש ממתנדב לומר משפט שמתחיל באות א'. אחריו כל ילד לפי הסדר ימשיך וייתן משפט. נוצר סיפור קבוצתי, בד"כ מצחיק. אם אין משפט המנחה יכול לפתוח.או להשתמש במילה אחת – כל ילד אומר מילה וכך נוצר סיפור מצחיק.

· מעגל תנועה עוברת – ראשון עושה תנועה, עוברת במעגל, שני עושה תנועה, עוברת וכך הלאה.

· כשרוצים לערבב בין הילדים – להסתכל למישהו בעיניים ולהחליף מקום בלי להתנגש.התקשורת היא בעיניים בלבד ללא מילים.
· החלפת כיסאות: יושבים במעגל .המורה אומר – כל מי שאוהב … לקום ולהחליף כיסאות .דוגמאות של עשייה ( לאכול, לרקוד, לצייר, לרוץ..) דוגמאות של תכונות חיוביות ( עזרה לאחרים,הקשבה..) דברים שאני אוהב בעצמי פנימיים וחיצוניים ( שיער, עיניים, אומץ..).

וזכרו" מורה משפיע על הנצח.. הוא לעולם לא יודע היכן ההשפעה שלו נגמרת "
הנרי ברוקס אדאמס

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתוב/כתבי תגובה