"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

שפת סימנים לתינוקות – כיצד לדבר עם התינוק בטרם יודע התינוק לדבר

מאת: ד"ר לינדה אקרדולו וד"ר סוזן גודווין
הוצאת אח (2001)

סוקרת: דיטה הוד

בספר זה מגישות הכותבות המלצות לעידוד התפתחות שפה ותקשורת בקרב תינוקות.
הספר עוסק בשאלה איך אפשר להבין את התינוק כאשר הוא עדיין אינו דובר מילים של ממש ואיך אפשר לעודד אותו "לדבר" יותר עם הוריו ומטפליו, באמצעות שפת הסימנים. מדובר במחוות (ג'סטות) סימבוליות.
הכותבות אינן הראשונות להבחין בצורת התקשורת הזו של תינוקות מגיל 10 חודשים בערך, המלווה בהפקות קוליות, בהצבעה ובהתנהגות של קשר עין ותשומת לב משותפת עם ההורה. ובכל זאת, מרשים מאוד לראות לאורך הספר כיצד המידע הידוע ממחקרים אחרים מיושם ע"י הכותבות באופן יצירתי לביסוס שפה לא מילולית משותפת בין התינוק ומטפליו.

במחקר אורך שנמשך שנתיים עקבו אחר תינוקות שבגיל 11 חודשים הוריהם קיבלו תוכנית עידוד לשימוש בשפת סימנים בהשוואה למשפחות שלא קיבלו תוכנית מיוחדת. התינוקות שהוריהם עודדו לעשות שימוש בשפת סימנים הראו ביצועים גבוהים עם התפתחותם. הם קיבלו ציונים גבוהים יותר במבחני אינטליגנציה, הבינו מלים רבות יותר, אוצר המילים שלהם היה גדול יותר ומשחקם היה מתוחכם יותר. זהו מנבא מהיר של התפתחות השפה הווקאלית (הופעת המלים הראשונות). תוצאות נוספות של מחקרן הראו הגברה של התקשורת, הפחתת התסכול, העשרת הקשר הורה – ילד, שיפור הבטחון העצמי של הילד ועניין גבוה יותר בספרים.
התוצאות מדברות בעד עצמן. הורים רבים עושים רבות לעידוד התקשורת בקרב ילדיהם, אך ניכר כי מאמץ קל ושגרתי, אך שיטתי ועיקבי, יכול להוביל לתוצאות משמעותיות בקידום התפתחות השפה של התינוק.
הכותבות משוות את התפתחות השפה לתצריף (פאזל), הן מלמדות על שלבי התפתחות השפה בצורה מאוד קליטה, הן עונות לשאלות הורים הנוגעות ליישום התוכנית, הן מביאות דוגמאות נפלאות, הן בתמונות והן בפירוט מילולי, אילו סימנים כוללת השפה שבונים שני הצדדים יחדיו – התינוק ומטפליו. דוגמא לכך, הינה הסימן לפרח – כיווץ האף בתנועת הרחה, פיל – הנפת היד מן האף ומעלה לסימון תנועת החדק ועוד.
הכותבות מקדישות פרק שלם בספר למגוון של סימנים לדוגמא ושירים בחרוזים בהם ניתן לשלב סימנים לאובייקטים שונים. ישנה גם התייחסות לסימנים למילות בקשה, למשל עוד ונגמר.
הספר, הכתוב באופן זורם, נוח לקריאה ומשובץ תמונות פעוטות רבים, מתווסף להשכלה חשובה שרוכשת כל אם בתחילת דרכה או בשלבי ההריון, ונוגעת לנקודות המעשיות בהן ניתן לעודד צמיחה טובה יותר של התינוק.
הכותבות אף עונות מראש לכל מי שחושש כי הצלחתו של התינוק לתקשר בעזרת סימנים עלולה להוביל לעיכוב ברכישת הדיבור. אין הדבר כך, אלא להיפך. תצפיותיהן הראו כי הילדים רוכשים את המושג של האובייקטים בעולם מוקדם יותר מילדים שאינם עושים שימוש נרחב בסימנים, וכך הדבר מקל עליהם ברכישת המילים המדוברות הראשונות. כמובן שהתפתחות הייצוג הסימבולי, שגובר בד בבד עם השימוש בג'סטות המסמלות הוא חיוני להתפתחות השפה והתקשורת ולתחומי התפתחות נוספים.
הספר מומלץ למטפלות ולהורים לפעוטות בגיל 10-20 חודשים בעיקר, וכן לכל המעוניין בפן המסקרן של התפתחות השפה בתינוקות ופעוטות.

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתוב/כתבי תגובה