"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

שיטת מונטסורי

מאת: רונית לסטר
http://www.montessori.co.il/

עלה לאתר בפברואר 2011

הפילוסופיה ועקרונות השיטה

שיטת מונטסורי היא שיטת חינוך שפותחה על ידי ד"ר מריה מונטסורי עבור ילדים בגיל הרך, ואחר כך יושמה גם עבור ילדים בוגרים. ד"ר מונטסורי האמינה שהחינוך מתחיל עם הלידה, וכי שש השנים הראשונות בחייו של כל ילד הן החשובות ביותר, הן מבחינת עיצוב האישיות והן מבחינה גופנית, שכלית ונפשית. שיטת מונטסורי מציעה מערכת הגיונית ומעוצבת, המאפשרת לילדים להתפתח בקצב שלהם, תוך שימוש ביכולותיהם, תחת הדרכה של מנחה מיומנת בשיטת מונטסורי, ותוך שימוש באביזרים שתוכננו לפי שיטת מונטסורי (מונטסורי והילד שלך, טרי מלוי הוצאת רשפים: תל אביב, 1985).

במרכזה של שיטת מונטסורי נמצא הילד. מריה מונטסורי ביססה את כל שיטתה על האבחנות וההבנות של הילד כפי שהוא, ולא כפי שהמבוגרים מדמים שהוא עשוי להיות או צריך להיות. בשיטה זו מאפשרים לילד ללמוד בצורה הטובה והקלה ביותר: על ידי עשיית הדברים בעצמו. השיטה גורסת כי ביסודו של דבר הילד הוא אוטודידקט, כלומר, יש לו מבנה מוח המאפשר לו לקלוט רשמים מהסביבה וללמוד אותם ללא מאמץ ובאופן לא מודע. למעשה, הילד מלמד את עצמו והגננת אינה אמורה להפריע לתהליך זה, אלא להיות ב"היכון" למצב בו הילד יזדקק להדרכה. מריה מונטסורי הגדירה את יכולת הילד ללמוד באופן עצמאי כתופעת ה"מוח הקולט" (The Observant Mind).

הילד בוחר תמיד פעילות העונה על הצורך הפנימי שלו. הוא שמח ומתלהב מכל למידה משום שהוא עושה בדיוק את מה שהוא רוצה לעשות ולא את מה שמישהו אחר מחייב אותו לעשות. בהדרגה, עם התפתחות כישוריו, נבנית אצלו תחושת עצמאות חזקה ובטחון עצמי. שיטת מונטסורי בנויה על אהבת הלמידה הטבעית של הילד, ונוטעת בו לכל חייו את הדחף להמשיך ללמוד.

בגן מונטסורי לומד הילד לעבוד בעצמו ועם אחרים, עפ"י בחירתו. הוא לומד לקיים את "כללי היסוד" של הגן, ולעיתים קרובות הוא עשוי להזכיר לילדים אחרים לקיים אותם. מכיוון שהוא יכול לבחור את עבודתו ולבצע אותה בקצב שלו, יש לו הזדמנויות רבות להצליח. גן מונטסורי הוא בלתי תחרותי.

שיטת מונטסורי היא יחידה במינה. היא מבוססת על שיווי משקל נבון בין חופש לבין מסגרת אשר תוכננה במיוחד עבור הילדים הקטנים. היא מספקת סביבה נעימה הכוללת אביזרים וחומרים שתוכננו בקפידה ואשר עונים על צרכיו הטבעיים של הילד. שיטה זו נותנת לילד בשנותיו הקובעות ביותר, בסיס מוצק להיעשות למבוגר מפותח היטב, אחראי, מאושר, ומגשים את עצמו.

האביזרים

בעבודה על פי שיטת מונטסורי קיימת המשכיות רבה, שכן כל שלב מהווה הכנה לשלב הבא, ואביזרי מונטסורי מותאמים במיוחד למתכונת זו. לילד ניתנת בחירה חופשית בין פעילויות שונות, והאביזרים מתוכננים בהתאם להתפתחותו הגופנית והשכלית.

אביזרי מונטסורי מתחלקים למספר תחומים:

א. חיים שימושיים (Practical Life)
אביזרים אלו מיועדים לפיתוח התחום של חיים שימושיים, כלומר פיתוח יכולות ומיומנויות בתפקוד יום-יומי של הילד בכל תחומי החיים. הגננת מלמדת את הילד פעולות שונות כמו נטילת ידיים, קינוח אף, הכנת כריכים בארוחת בוקר, הרמת כיסא בדרך נכונה ושקטה, פתיחה וסגירת מגירות בשקט, עבודות בית שונות כמו ניקוי שולחן, טאטוא רצפה, שטיפת כלים, תליית כביסה ועוד.

הילדים לומדים פעולות נוספות כמו השחלת שרוכי נעליים וקשירתם, כפתור כפתורים של חולצה, וכן סדרה נוספת של פעולות אשר נראות למבוגר כטריוויאליות אך לא לילדים. לכל הפעילויות הללו ישנם אביזרים מיוחדים אשר הותאמו במיוחד לילדים ומקלים עליהם את הבנת העיקרון שבפעולה. פעילויות אלו מפתחות את יכולת הריכוז של הילד ואת עצמאותו.

ב. חינוך החושים (Sensorial)
האביזרים לחינוך החושים נועדו לאפשר לילד לזהות את זהותם של הגירויים, אחר כך את ההבדל ביניהם, ולבסוף את הדרגות של התכונות השונות של האביזרים. כל אביזר בתחום זה נועד לסייע לילד להתרכז רק בתכונה מסוימת אחת. הם מקנים לילד באופן שיטתי ידע, כך שבזכותם מתבהר הסדר במציאות, והילד נעזר בהם בכדי לדעת מה הוא רואה. לכל אביזר יש "בקרת משגים" המאפשרת לילד להבחין בשגיאותיו ולתקנן, ועל ידי כך הוא מסוגל ללמוד באופן עצמאי.

תחום זה כולל אביזרים ופעילויות כגון מיון של בקבוקי הרחה בעלי ריחות שונים, מיון בקבוקי צלילים בעלי צלילים שונים, מיון אביזרי מישוש שונים, מיון אביזרים בעלי טמפרטורה שונה, מיון אביזרים בעלי משקל שונה, צבעים שונים, צורות שונות ועוד. פעילויות אלו מאפשרות לילד לפתח יכולת אבחנה וסיווג. החומרים שאנו מספקים לילד באביזרים אלו מנתחים ומייצגים תכונות של מושגים: ממדים, צורות, צבעים, דרגת החספוס של משטחים, משקל, טמפרטורה, טעם, צליל ועוד.

ד"ר מריה מונטסורי תכננה את אביזרי החושים, במידת האפשר, לפי סטים של 10 יחידות. לדוגמה, המגדל הוורוד בנוי מעשר קוביות, גלילים בעלי יחסי גודל שונים הבנויים מסדרות של 10 יחידות כל אחד. הדבר נועד להעביר לילדים בתת המודע את בסיס מבנה העשרת (10).

ג. אביזרי שפה (Language)
לאביזרים העוסקים בפיתוח השפה ישנן תכונות דומות לאלו העוסקים בפיתוח החושים. ילדים המגיעים לגן מונטסורי נמצאים בדרך כלל בשלב בו הדיבור שלהם כבר מפותח. הם נמצאים בנקודה המאפשרת להם להעשיר את שפתם באופן מהותי, וכתוצאה, גם להגדיל את תשוקתם לכתוב ולקרוא.

הגננת, המודעת לעובדה ששפה היא צורך אנושי חיוני, מאפשרת לילד לפתח את שפתו באמצעות פנייה לילד בשפה עשירה ומדויקת אשר בה היא משתמשת בכל שעות היום. אביזרי מונטסורי נועדו לסייע לתהליך זה על ידי בידוד אלמנטים מסוימים הקיימים בכל שפה. לדוגמה, כל המלים מורכבות מצלילים אותם ניתן להפוך לנראים באמצעות שלטים או סימונים מתאימים.

אביזרי השפה כוללים, לדוגמה, אותיות מחוספסות על כרטיסים מיוחדים באופן שהילד יכול למששן, צורות של אותיות שהילד לומד לסדרן בסדר נכון, צורות גיאומטריות מהן ניתן להרכיב סימני פיסוק שונים, ועוד.

ד. אביזרי מתימטיקה (Mathematics)
אביזרי המתימטיקה מספקים לילדים חוויה חושית לגבי המושג האבסטרקטי של מתימטיקה, ומאפשרים להם לשמור בזיכרונם מושגים אשר יסייעו להם בבוא הזמן כאשר יתחילו לעסוק במתימטיקה בצורה מופשטת יותר.

כאשר הילדים מתחילים לעסוק באביזרים המתמטים, הם כבר עברו הכשרה מתאימה: התרגול באביזרי "חיים שימושיים" לימד אותם הגיון וסדר של פעולות הנדרש בכדי להשיג תוצאה. אביזרי "חינוך החושים" למדו אותם מיון וסיווג (המהווים פעולות מתמטיות), וכן שימוש בסטים של 1 עד 10 המלמדים אותם כמויות וסדר לוגי.

באביזרים המתמטים, כל פריט נועד לבודד מושג אחד אותו לומד הילד, ומאפשר לו בסיס לדרגה נוספת של פיתוח ההבנה המתמטית. האביזרים כוללים, לדוגמה, מספרים מנייר זכוכית אותם לומד הילד לסדר באופן נכון, מקלות קטנים המסדרים בקופסה לפי סדר עולה (0 עד 9), התאמה בין מספרים וחרוזים, משולשים גיאומטריים, גופים גיאומטריים, ועוד. לאביזרים צבעים שונים שנועדו להקל על תהליך הלמידה.

ה. אביזרי לימוד טבע (Botany)
חיוני לספק לילד כמות מידע גדולה לגבי המושגים שמספק הטבע. מספר אביזרים יכולים לספק את המפתח לפיתוח אהבתו הטבעית של הילד לעולם הטבעי סביבו. הילד רוכש שמות למושגים השונים והזדמנות לגילוי על ידי מישוש ונגיעה, וכל אלו מתהווים לסדר הנוצר באמצעות אביזרי מונטסורי העוסקים בטבע.

אביזרים אלו כוללים, לדוגמה, צורות עלים וחיות, וכן פאזלים של חלקי עלים, חלקי צמחים, חלקי פרחים, כרטיסיות של סיווג צמחים, ועוד.

ו. אביזרי לימוד גיאוגרפיה (Geography)
אביזרי הגיאוגרפיה מפתחים את עולם המושגים של הילד לגבי העולם הפיסי שסביבנו: שהעולם כולל יבשות וימים, שיבשות וימים הם בעלי תכונות וחומרים שונים, ושיש להם שמות שונים.

בתקופת לימוד זו נמצא הילד ב"תקופת רגישות" של סדר, ואביזרי הגיאוגרפיה מספקים לו את היכולת לעשות סדר ברמות שונות: התקופות שעברו על כדור הארץ, ארצות, ערים, וכן צורות של ארצות.

התכונות שפותחו בילד על ידי אביזרי חינוך החושים, מאפשרות לו לגלות מחדש את מה שידע על סביבתו. אביזרים אלו כוללים גלובוסים מחוספסים אותם ניתן למשש: לפי יבשת וים, לפי חלוקה ליבשות, מפות מחוספסות המפרידות בין מדינות אותן ניתן למשש, ועוד.

הסביבה

ד"ר מריה מונטסורי עצבה עבור הילד סביבה לימודית מתוכננת (Prepared Environment) אשר בה יהיה הילד חפשי לפעול ולהתפתח בדרכו הטבעית. ממדי החדר והריהוט מותאמים לגודל הילד: האביזרים מסודרים על מדפים נמוכים ונמצאים בהישג יד, הכיסאות קלים ומאפשרים את הרמתם בצורה קלה ושקטה. לכל חפץ ישנו מקום קבוע, דבר הנועד להקל על הילד.

מריה מונטסורי, שהבינה שהחוש האסתטי של הילד מתפתח בשנים ראשונות אלה, הדגישה את חשיבות היופי בגן הילדים. עזרי הלימוד עשויים מעץ, נשמרים היטב, ומסודרים יפה על המדפים. תמונות אמנות יפות תלויות על הקירות, והאביזרים צבועים בצבעים בהירים ומושכים את העין. לכל דבר בגן יש שימוש מוגדר, ואין פריט שהילד אינו יכול לראות או למשש, שכן זו הדרך בה לומד הילד.

בגן מונטסורי ישנם בדרך כלל 25 ילדים בגילאי 3 עד 6 , ובנוסף גננת ומטפלות. בקבוצה כזו לומדים הילדים בהכרח להסתדר ולתקשר זה עם זה, לכבד זכויות של ילדים אחרים, וכן להתחלק באביזרי מונטסורי אשר מהם יש סט אחד בלבד מכל סוג. האווירה בגן כזה היא שקטה ונעימה, ובמקביל פעלתנית.

הגננת

לגננת בגן מונטסורי יש שני תפקידים חשובים מאוד:
ראשית, ליצור עבור הילד סביבה בעלת גירויים רבים איתה הוא יוכל לבוא במגע. בסביבה כזו תוכל הגננת לעמוד מהצד, לצפות בהתקדמות הילד ולתת לו עזרה ותיווך כאשר יזדקק להם.
על הגננת להיות ערה לשינויים המתחוללים בילד ולספק לו את הגירויים המתאימים לקצב התפתחותו, ולשלב ההתפתחות בו הוא נמצא.

שנית, על הגננת לתת לילד חופש מוחלט לפעול בסביבתו בקצב שלו, על מנת שיוכל לגלות את היכולות הטמונות בו, להתנסות בדברים ולפתח את עצמאותו.
הגננת בשיטת מונטסורי לומדת לכבד את הילד ואת פרטיותו.

שיתוף ברשתות חברתיות:

תגובות (7)

    • מצטרפת לשאלה? האם יש אתר המאגד את כל בתי החינוך הפועלים לפי שיטת מונטסורי בארץ? (מחפשת בצפון). תודה מראש

      הגב

כתיבת תגובה