"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

סקרנות

תרגום מתוך Zero to three

TIP OF THE WEEK (2003)

תרגמה: רחל מן, מ.א.
מרכזת פיתוח והכשרת כוח-אדם במרכז לגיל הרך שבקרית גת

סקרנות – היא חלק מסדרת נושאים המהווים את הבסיס הרגשי למוכנות לשנות ביה"ס. שאר הנושאים: ביטחון; שליטה עצמית; היכולת להתייחס לאחרים; היכולת לגרום להשפעה ולהיות עיקביים; היכולת לתקשר (כולל דיבור); ו-שיתוף פעולה.

הראו התעניינות בעולם הסובב אתכם

טיילו בחוץ, התפעלו מהעצים, מהשמיים, ומהכוכבים. הראו לילד את העניין שיש לכם בסביבה.

תנו לילד להוביל, עודדו את העניין הטבעי שלו

ילדים לומדים הרבה יותר כשהם עסוקים בפעילות שמעניינת אותם ושתופסת את דמיונם. אם הם אוהבים מוסיקה, הרבו להשמיע מוסיקה. בנו ושחקו ביחד בכלים, ריקדו ביחד. אם ילדים מתעניינים בחרקים, תנו להם רשת וכף, מיצאו ספרים על חרקים וקיראו בהם ביחד.

ענו תשובות ברורות ופשוטות, לפי רמת ההתפתחות של הילד

תשובה לשאלה "מאיפה באים תינוקות לעולם?" – תהיה שונה מאוד לילד בן שלוש או שלוש עשרה. לא משנה באיזה גיל הילד, תמיד תשאלו קודם מה הם חושבים, לפני שתענו. בת החמש שאלה את אמא: " "מאיפה באת?", האם המשיכה לענות לעומקו של עניין על תהליך הרבייה (נאבקת עם בחירת המילים. הילדה כל הזמן הסתכלה עליה בשאלה, ובסוף הגיבה: "התכוונתי, האם באת מתל-אביב, כמו אבא, או ממקום אחר?". אם אינכם מוצאים את התשובה, אימרו זאת. אם אין לכם את כל התשובות, אפשרו לילד לדעת שזה בסדר לא לדעת הכל, . זוהי הזדמנות להראות איך למצוא תשובות. לכו לספרייה או שאלו מישהו שעשוי לדעת את התשובה.

לכו לעתים קרובות לספרייה

תעשו ביחד את הטיול הזה ביחד ותתעדכנו מתי יש שעת סיפור. ספרים הם האשנבים לעולמות שונים והנאה לאלו שהם סקרנים. ילדים צעירים הנחשפים לספרים, יהיו קוראים נלהבים יותר אחר-כך. תנו לילד לבחור בעצמו את הספרים. מחקרים מראים שלא חשוב מה קוראים ילדים (ספרי מדע, או קומיקס), חשוב שהספר יעניין אותם וחשוב שהם אוהבים לקרוא.

גרו את הילדים עם שאלות 'פתוחות'

אלו הן שאלות שאין עליהן תשובה של 'נכון' או 'לא נכון', ושאי אפשר לענות עליהן ב"כן" או "לא!". "איך אתה מרגיש בנוגע ל …", "איך היתה חוויה זו או אחרת בשבילך….?", "ספרי לי על מה שהיה היום בביה"ס…". שאלות מעין אלה מעודדות את הילד לפתח רעיונות ומחשבות משל עצמו, להראות אהבה או עניין, ולכם יפתחו צוהר על עולמו הפנימי של הילד.

צרו סביבה מעניינת

תינוקות מבלים חמישית מזמן הערות שלהם בצפייה ממוקדת. הם סקרנים לגבי הסביבה שלהם, צופים בתמונות שעל הקיר, ופעילויות משפחתיות שגרתיות מקסימות אותם. תנו להם צעצועים וחפצים בטיחותיים לחקירה ולבדיקה, גוונו בין הצעצועים כדי לשמור על העניין של הילד בהם.

הנחו את הילדים, אל תייאשו אותם

נסו לזהות מה מעניין את הילד או הילדה, או על איזו מיומנות הוא/היא משתלטת עכשיו, וצרו דרכים מקובלות עבורם לחקירה. לדוגמא, אם הילד מתעסק בעציצים, הרחיקו אותם ממנו ובה בעת אפשרו אלטרנטיבה דומה אחרת. שימו בוץ במיכל פלסטיק שהילד יוכל לשחק בהשגחה. אם ילד/ה מנסה לשפוך מים מהכוס על הכסא או על הרצפה, העבירו אותו למטבח או לחדר האמבטיה, או לחצר – לאחר הארוחה. כך אפשר יהיה להמשיך בבדיקה ובחקירה שהיו עסוקים בה, מבלי לשגע אתכם. בדרך זו ילדים גם לומדים מיומנויות של פתרון בעיות, ודרכים יצירתיות ומקובלות לקבל את אשר הם מעוניינים וצריכים. סיפורים שתופסים את התענינות הילד באשר למה יבוא אח"כ, גם-כן עוזרים לילדים בפתרון בעיות. ישנם ספרי ילדים רבים המתארים מצבים יומיומיים אופייניים מחיי הילד (כגון: בעיות בין חברים, תסכול הבא בעקבות ניסיון ללמוד מיומנות חדשה, או התסכול שבא בעקבות כישלון, ועוד).

אפשרו משחק חופשי

שלא כמו צעצועים ומשחקים המתוכננים לשימוש בדרך מסוימת, ישנם משחקים וצעצועים שניתן לשחק בהם לפי הדמיון (כמו: קופסאות וכלים שונים, מים, חול, סירים, חומרי אמנות). אל תאמרו לילדים איך ומה לעשות, או איך זה צריך להיראות בסוף. תנו לסקרנות ולדמיון של הילדים להדריך אותם.

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתיבת תגובה