"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

יחס לאחרים

תרגום מתוך כתב העת 0-3 המדור הטיפ של השבוע (2003)

תרגמה: רחל מן

התייחסות לאחרים מתארת קשר רגשי שילדים מפתחים עם אחרים. ההתיחסות מתחילה עם הלידה, ומבוססת על אמון ואינטימיות. דרך יחסים עם אחרים, ילדים מגלים מי הם עצמם ולומדים להבין את האחרים. כשילדים חשים שהורים ומבוגרים אחרים עוזרים להם, מבינים אותם ונהנים מהם, הם באים לעולם בפתיחות ובהתלהבות, והם גדלים להיות אנשים שאכפת להם מאחרים.

להלן דרכים ליצירת קשר של אמון וחום עם הילדים:

* אפשרו זמן חופשי וללא התערבות בעת שהילדים יוזמים. אין הכרח להגיב לכל הרמת קול. הבית יכול להיות לא מסודר.

כשאתם עומדים במשימה זו, אתם יכולים להישאר במעורבות עם הפעוט בעת שאתם מדברים אתו או מבקשים שיעזור בפעולה, ונותנים 'תפקידים' שהוא יכול לבצע. עם תינוקות – ספרו מה אתם עושים והציעו חפצים מעניינים שקשורים למה שאתם עושים: "את משתמשת בצבעים כל-כך יפים בציור", או – תהיו מעורבים במשחק כאשר הילד מוביל, כך שהמשחק נעשה אינטראקטיבי. אם הילד שם קוביות במיכל, אפשר שפעם הוא ישים קובייה ופעם אתם, או שתיבנו משהו ביחד. הדבר מסייע לילדים ללמוד על הערך ועל ההנאה שבמשחקי תורות, שזהו מרכיב חשוב להצלחה בחיים.

* עודדו הבעת רגשות

יצירת יחסים טובים תלויה ביכולת להביע רגשות בצורה מתאימה, לזהות ולהכיר את הרגשות אצל אחרים. למדו את הילדים דרכים מקובלות לשחרר כעס, כגון: לצייר תמונה כועסת, לרוץ בחצר, להכות על כרית או על הך-פטיש. ספרו על הרגשות של עצמכם: "אני שמח כי עזרת לי לסדר", או: "אני עצובה כי ידידתי עזבה". חשוב שילדים ידעו שגם לכם יש רגשות, ושאתם יכולים לעזור לעצמכם. לפעמים, ילדים חושבים שהם נושאים באחריות לדברים שיתנהלו טוב יותר.

* כבדו וקבלו תמיד את הרגשות של הילדים אף אם הרגשות נראים לכם לא הגיוניים ולא משמעותיים.

זה ילמד את הילדים לסמוך על האינסטינקט של עצמם. הדבר אף מסייע לפזר רגשות עזים ולהמשיך הלאה. זה מלמד את הילדים לכבד ולהיות אמפטיים לרגשות הזולת, שהוא מרכיב חשוב ביחסי-אנוש. קרוב לוודאי שילד, שמקבלים ומבינים את הרגשות שלו, יראה במבוגר מישהו שאפשר לחלק אתו חוויות ומחשבות ושאפשר לדבר אתו בפתיחות ובכנות.

* שחקו משחקים שיש בהם אפשרות להבעת רגשות

· השתמשו בבובות לשחק תסכולים ופחדים האופינים לילדים צעירים. לדוגמא: להתחלק בצעצועים עם חבר/ה, להסתגל לתינוק חדש במשפחה, או פרידה מאנשים קרובים ואהובים.
· שירו שירים המדברים על רגשות
· השתמשו בתמונות ובסיפורים ובחלקי לבוש, להביע רגשות שונים
· דברו על תמונות מספרים ומגזינים שיש בהן הבעה רגשית.
· מה שהילדים מגלים במשחק הוא הזדמנות פז לראות את העולם הפנימי של המחשבות והרגשות שלהם, בעיקר אם אתם רואים שהרעיונות חוזרים על עצמם. לדוגמא, אם ילדה מתלבשת כמו אמא ומשחקת את אמא היוצאת לעבודה, היא כנראה מתמודדת עם ההבנה והשליטה שבפרידה, ע"י כך שהיא לוקחת את התפקיד של זה שעוזב. הבנת רגשות העצמי ורגשות הזולת היא מרכיב אלמנטרי בפיתוח יחסים בריאים.

* ספקו הזדמנויות לפיתוח יחסים, בדרך של משחק עם ילדים אחרים

ילדים צריכים לתרגל 'תן-וקח', כדי ללמוד להתחלק עם מישהו אחר, לחכות בתור, ולחוות את חווית החברות. המשחק נותן הזדמנות לפיתוח דרכים להתמודדות עם סכסוכים המתעוררים בחברה. חשוב שתהיו נוכחים כשהילד משחק עם אחרים, כי ילדים צריכים עזרה כשהם נמצאים במתח כזה. לפיתוח מיומנויות חברתיות טובות נדרשים זמן ובגרות. היו סבלניים ואפשרו זמני משחק משותף קצרים.

* הגבילו צפייה בטלביזיה

למרות שיש תוכניות טלביזיה רבות וטובות לילדים צעירים, וטלביזיה מאפשרת מעט חופש להורים, הטלביזיה גם לוקחת מזמן ההתייחסות לאחרים. צפייה במרקע, טובה ככל שתהיה, היא הזמן בו יכולים הילדים לפתור בעיות, ליצור קשרים, ולהתפתח בדרך של פעילות משחקית. כאשר הילדים צופים בטלביזיה, אתם יכולים להעשיר את החוויה בכך שתדברו אתם על התוכנית, על מה הם חושבים היתה התוכנית, איזו דמות הם אוהבים ואיזו אינם אוהבים, ואיך הם הרגישו. אפשרו גם להציג את הסיפור כפי שהילד הבין אותו. השתמשו בבובות לספר את הסיפור, או המציאו סיפור חדש משלכם.

שיתוף ברשתות חברתיות:

תגובות (1)

  1. אהבתי את המאמר, הוא כל כך נכון דבר נוסף שיצור אמפתיה בין המבוגר לילד לדעתי הוא- לא לומר לילד שנפל לא נורא שום דבר לא קרה, כי כן קרה וזה כואב מותר לבכות.
    בברכה פנינה

    הגב

כתיבת תגובה