"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

כתיבה בקלי קלות

מאת: אפי הר נוי
M.A. בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית-התפתחותית; מורה לחינוך גופני ומומחה לגיל הרך. מנהל חברת 'יופי-טופי', העוסקת בתנועה לגיל הרך ובשיווק ציוד ספורט.

הכתיבה, אחת המיומנויות הבסיסיות שהילדים לומדים בבית הספר, אינה פשוטה כלל ועיקר. היא דורשת מוכנות של המערכות הסנסורית, המוטורית, הפרופריוספטית והמילולית וכן תיאום רב ביניהן. מיומנות הכתיבה מחייבת הפרדת התנועה בכף היד וויסות הכוח שיאפשרו למוטוריקה העדינה להתפתח עד לכדי אחיזה בשלה בכלי הכתיבה, שממנה מתפתחת היכולת לכתוב ברציפות (1-3).

בכף היד 19 שרירים, 19 עצמות ו-17 מפרקים, ואלו מאפשרים להניע את כף היד ולשלוט בעוצמת פעולתה. השגת בשלות אופטימלית בכף היד דורשת פיתוח קואורדינציה ואיזון בין השרירים השונים שבה, המהווים בסיס לאחיזה נכונה ולכתיבה חופשית, דינמית ורציפה לאורך זמן וכמובן – נטולת כאבים (2, 4-6).

כותבים וכואבים
ילדים בגילי הגן ובית הספר היסודי נזקקים לעיתים לטיפול בשל קשיי אחיזה בכף היד. הם מדווחים על כאבים בפלג הגוף העליון ובגפיים העליונות כגון כף היד, הזרוע, הכתף, הצוואר ועוד, כאבים הגורמים להם לעיתים להימנע מתרגול המיומנויות המפתחות את המוטוריקה העדינה בכף היד כמו כתיבה וציור (4, 6).

בדרך כלל התשתית הפיזית הלקויה היא הגורמת לכאבים, והיא עשויה לנבוע מחולשה בכתפיים, בגב, בצוואר וכן מגמישות יתר במפרק המרפק, הכתף או שורש כף היד (2, 4). גמישות היתר עלולה לפגוע ביציבות האחיזה, וכדי להתגבר על מכשול זה הילד מפעיל כוח רב מדי המוביל לעייפות ולכאבים. ראוי לציין כי ויסות הכוח עלול להיות לקוי גם מבלי שתהיה גמישות יתר, וזאת עקב ליקוי מוטורי כגון בעיה בהפרדת התנועה בין האצבעות או בין כף היד לזרוע, משמע אי בשלות תנועתית (1, 4 – 7).

פיתוח המוטוריקה העדינה בכף היד
בשלב הראשון יש לאבחן את תפקוד כף היד ולאתר את השרירים הבעייתיים (בדרך כלל על ידי המרפא בעיסוק). בשלב השני תותאם תוכנית טיפול אישית לכל ילד. חשוב מאוד, כבר בתחילת הטיפול, לשתף את כל הגורמים הרלוונטיים – הורים, מורים, גננות ועוד, כדי שיתמכו בילד ויעודדו אותו להמשיך לשתף פעולה. לרוב, בהנחה שהכול מתנהל כשורה, ניתן לראות שיפור משמעותי בתפקוד כף היד בתוך פרק זמן קצר. להלן כמה פעילויות מומלצות, המשמשות לתרגול כף היד ולהכנתה למיומנות הכתיבה:

1. השחלת חרוזים:
הילד מחזיק חוט ביד אחת (באחיזת 'פינצטה' באצבע ובאגודל בלבד) ומנסה להשחילו לתוך חרוז המוחזק בידו השניה. רצוי להציב לילד מטרה כגון הכנת שרשרת מהחרוזים.

2. משחק בפלסטלינה או בתראפלסט (חומר צבעוני ואלסטי בדרגות קושי שונות, המשמש לצורכי משחק והתפתחות והנמכר בחנויות למוצרים אורתופדיים). ניתן ללוש את החומר, למשוך אותו, לגלגל, לסובב וכד'.
3. משחק באטבי כביסה:
אוחזים את האטבים באחיזת 'פינצטה', ומהדקים אותם על חבל או על לוח שעליו ציור צבעוני, תוך התאמת צבע האטב לצבע בציור.
4. האצבע ככלי כתיבה:
ציור באצבעות ובכפות הידיים בכיוונים שונים, בצורות שונות ועל גבי משטחים שונים כגון נייר, קרטון, פלסטיק, ניילון וכו'.
5. קצף גילוח:
מורחים קצף גילוח על משטח חלק ומבצעים תרגילים שונים בתוך הקצף בעזרת האצבעות כגון תיפוף בעוצמות שונות ובאצבעות שונות (יחד או לחוד), ציור בקצף, מריחה בצורות ובכיוונים שונים.
6. הכנת בצק:
לשים ומרדדים בצק בכפות הידיים, משנים את צורתו, לוחצים עליו בכף היד או באצבעות, יוצרים תבניות בצורות שונות ועוד.
7. בנייה בקוביות:
משחקים בקוביות בגדלים שונים. ניתן לסדר אותן זו ליד זו או זו על גבי זו.
8. דוק:
מנסים להזיז דוק אחד בלבד מתוך ערמה מבלי להזיז את היתר.
9. גזירה:
גזירה חופשית של חומרים שונים או על פי צורה נתונה. זו פעולה המפתחת את שרירי כף היד ומחדדת את ההבדלים בין עוצמות הכוח המופעל על חומרים שונים.
10. תרגילי עפרון:
חריטה בעפרון על חומרים שונים כמו פלסטלינה ובצק, תוך שינוי עוצמת הלחיצה.
11. משחקים נוספים:
פאזלים, התאמת צורות, חמש אבנים, ציור במכחול, שימוש בכלי מטבח לפעולות שונות כמו לישה (במערוך), תיפוף (בכפית) וכו'.

רשימת מקורות:
1. דוד, ח. (1989). נוירופסיכולוגיה. הוצאת אוניברסיטת ת"א. ת"א.
2. ליפשיץ, א. אלעד, ש. קוולר, ש. (1999). על ילדים חושים ותנועה. הוצאת
"מעלות". י-ם.
3. נאבל-הלר, נ. רביב, ש. לידור, ר. לויאן, ז. (1999). פעילות תנועתית מכוונת
המכוונת להתפתחות מוטורית. הוצאה לאור "רכס – פרוייקטים חינוכיים"
ומכון וינגייט. ישראל.
4. מודלינגר, א. (1981). קשיי כתיבה. הוצאת "ספריית הפועלים".
5. קושניר, ח. (1996). נעים לכתוב. הוצאה לאור אח"י. י-ם.
6. רצון, מ. (1995). התפתחות מוטורית תחושתית ותהליכי למידה. הוצאת "סמינר
הקיבוצים". ת"א.
7. Carrel, A. (1982). Man the unknown, in: Developmental hand dysfunction theory, assessment, treatment. Erhardt, P. R. Ramsco pub. Maryland.

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתוב/כתבי תגובה