"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

התנהגות ממוקדת במטרה (התכונות והתמדה)

תרגום מתוך Zero to three

TIP OF THE WEEK (2003)

תרגמה: רחל מן

תימכו בניסיונותיו של הילד לשלוט במיומנויות חדשות

זה נפלא כאשר הילד מנסה לעשות דברים חדשים בכוחות עצמו. כאשר עושים עבור הילד משהו שהוא יכול ורוצה לעשות בעצמו, נוטלים ממנו את היוזמה לעשיה. לכן, למשל גם אם נראה שהפעוט בחר ללבוש בגדים שאינם מתאימים כלל- תנו לו להתלבש בעצמו. או, שימו שטיח קטן מתחת לכיסאו (כדי לאסוף את שאריות המזון) ותנו לו לאכול בעצמו. הראו לילד שאתם גאים במאמצים שלו, על ידי כך שאתם משקפים לו את ההישגים שלו: "פשטת את החולצה בעצמך, זה היה קשה". שליטה במיומנויות מעין אלה, בונה הרגשה חזקה של ביטחון עצמי ועצמאות. אם הילד נעשה מתוסכל ומתחיל לוותר, אתם יכולים להציע הצעות או להשתתף במאמצים שלו, כך שלבסוף הוא יעשה פעולות מעין אלה בעצמו.

עודדו את הילד להתנסות במטלות חדשות

צפו בילדה כדי לראות מה היא מנסה לעשות. אם בת השנה וחצי מרימה את ידיה אליכם כדי שתפשטו מעליה את חולצתה, עודדו אותה לפשוט בעצמה את החולצה. אם היא לוקחת את היד של המבוגר כדי שירכיב את הפזל, עודדו אותה להרכיב בעצמה. אמרו לה שצריך לנסות כמה פעמים, ושאתם מאמינים שהיא תצליח. חשוב שתוודאו שהציפיות שלכם תואמות את גיל הילד. כאשר מבקשים מילדים לעשות משהו שהם עדיין אינם מסוגלים לעשות בכוחות עצמם, אפשר לגרום להם להרגשת כישלון או חוסר יכולת, ואפשר שיתנגדו בהמשך לנסות דברים חדשים בעצמם. אתם יכולים לספק לילדים הזדמנויות רבות כדי שיחוו הצלחה, על ידי כך שתציעו להם אתגרים קטנים וברי השגה; חלקו את המטלות הקשות לחלקים קטנים שאפשר להתמודד עמם.

היו אתם עצמכם מודל להתמדה

תנו לילד לראות את המאמץ שלכם בעשיית דברים חדשים ובהתמדה אף אם המטלה היא קשה או מתסכלת. שתפו אותם בתהליך: "זה באמת קשה לחבר את הצעצוע החדש הזה, אני מרגיש/ה די מתוסכל/ת, אני אפילו רוצה לוותר, אך במקום זאת, אני חושב/ת שאעצור וכל פעם אחבר חלק אחר".

זה בסדר לתת לילד לעשות טעויות או אפילו לא לעמוד בציפיות של עצמו

יתכן והילדה תשנה בעצמה כיוון, או פשוט תוותר לזמן מה. אם היא אינה נלחצת מכך, היא עשויה להמשיך למשהו אחר. אבל, אם במהלך הפעילות הילדה מאוד מתוסכלת או במתח, ואינה מגיבה למאמצי התמיכה וההדרכה שלכם, היא לא תוכל לפתור זאת בעצמה. תצטרכו אז להרשות לה לעצור את הפעילות. הציעו שתיקח פסק זמן ותנסה מחדש מאוחר יותר. אתם יכולים לתמוך בה ולשקף את החוויה שלה: "עבדת על הפזל הזה הרבה זמן, זה היה מאוד קשה, וכשלא הצלחת להרכיב זאת מיד הרגשת רע. לפעמים טוב יותר לעצור לזמן מה, ותמיד תוכלי לחזור ולנסות זאת שוב". חשוב מאוד שהילדים לא יחושו שאתם מאוכזבים מהם, מאחר שזה ישדר להם שמה שחשוב באמת הוא לרצות אתכם, ולא את עצמם.

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתוב/כתבי תגובה