"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

שורשי האמפתיה אצל ילדים

מאת : מרי גורדון

תקצרה: ליזי דוידי

מרי גורדון יוזמת ומפעילה של תוכנית ההתערבות "שורשי האמפתיה" , החלה את הקריירה המקצועית שלה כגננת, בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בחינוך. היא  פיתחה שיטה שמעודדת אמפתיה אצל ילדים ומפחיתה את רמת ההתנהגות האלימה אצלם. התוכנית מיועדת לגני ילדים ובתי ספר יסודיים, והיא מופעלת בקנדה ואומצה גם במקומות אחרים בעולם .

בלב התוכנית עומד העיקרון של הדיבור הרגשי, הורים לילדים בגיל הרך מבקרים בכיתה אחת לשלושה שבועות. בכיתה יש מדריך העוקב אחר השלב ההתפתחותי בו הילד נמצא, ורמתו ההתפתחותית . המדריך מתמקד בשלב זה בעזרה לילדים לבטא את רגשותיהם, ואת הרגשות של אחרים. "השפה הרגשית" הזו הנלמדת בתוכנית גם על ידי הילדים וגם על ידי ההורים ,היא הבסיס ליצירת שפה חדשה בבית ובכיתת הלימוד וליצור סביבה  בטוחה יותר ופחות אלימה. התוכנית מבוססת על ההנחה כי מצבים של עוני ומצוקה לא מאפשרים להורים להתפנות לשפה רגשית עם ילדיהם  הם מרבים להשתמש בהוראות והנחיות, שפה שאותה למדים הילדים ומיישמים בהמשך חייהם. על מנת לעשות שינוי צריך להיכנס עם תוכניות התערבות כבר בשלב הגן ובית הספר היסודי וללמד את ההורים והילדים שפה שונה, שתאפשר להם לרכוש יכולות לאמפתיה.

התוכנית מבוססת על כך שמכניסים לכיתה של ההורים והילדים תינוק, ובאמצעות ההסברים על היכולות שלו והצרכים שלו , ואיך לומדים לקרוא את האיתותים שלו, מפתחים אצל הילדים יכולת לקרוא איתותים רגשיים, ויכולת לאמפתיה בשלב ראשון כלפי התינוק ואחר כך לומדים להשתמש באמפתיה כלפי חבריהם. פיתוח אמפתיה הוא כלי הכרחי למניעת התנהגות אלימה אצל הילדים טוענת המחברת.

התוכנית מותאמת לשלבי ההתפתחות של הילדים: ב- 4 קבוצות גיל : גן, כיתת א-ג , כיתות ד-ו וכיתות ז-ח.

והיא מחולקת לתשעה נושאים סה"כ 27 מפגשים בכל התוכנית.  כשלפעילויות בסדר היום יש קשר לתוכנית הלימודים לדוגמא: משתמשים במטמטיקה כדי לשקול את התינוק, משתמשים בספרות כמפתח לביטוי רגשי, ולראיית הדברים בפרספקטיבה. הדיון בעקבות הספרות מוביל לבניית סולידריות ואמפתיה . משתשמים באומנות ככלי עזר: הציור למשל משמש לצורך ביטוי רגשות שהם לא מסוגלים לבטא במילים, והמוסיקה מאפשרת לבטא רגשות עזים והיא מדברת אל כל אחד בלי קשר לרמת השפה שלו.

הביקורת על התוכנית שאין עדיין מחקרי אורך שבודקים את מידת האפקטיביות של התוכנית.

להרצאתה של מרי גורדון (באנגלית) על התוכנית ניתן ללחוץ כאן

 

http://www.youtube.com/watch?v=jdZWO-pVDdE

לכתבה אודות התוכנית בדה מרקר

http://www.themarker.com/markerweek/1.1432070

שיתוף ברשתות חברתיות:

תגובות (1)

  1. אמפטיה זו אחת הממיומנויות החברתיות החשובות.אמפטיה היא פעולה חברתית נרכשת.
    אמפטיה מאמנת בני אדם בכלל וילדים בפרט לצאת ולו לרגע קט מה"קונכיה" של עצמם ולראות גם את האחרים. היכולת לראות, להקשיב ולהרגיש את האחר מנקודת מבטו לא תסולא בפז. זו מיומנות שמסייעת להבין:" אני איני מרכז ההווייה, יש עוד אנשים סביב וגם בהם, בדעותיהם וברגשותיהם יש להתייחס". כך ניבנית ה"זיקה החברתית"(אדלר) שכה נחוצה לבריאות הנפשית האישית ושל החברה כולה. יש דרכים נוספות לאמן ילד ברכישת האמפטיה. הורים יכולים להדגים אותה, ללמד אותה דרך סיפורים, הצגות תיאטרון בובות ועוד. למשל, מה אתה חושב שהילד בתמונה מרגיש? מה הוא רוצה? אם היית לידו מה היית אומר לו? עושה וכו'. עינת גבע, יועצת משפחתית ומורה במסלול להכשרת מנחים במשפחה, מכון אדלר.

    הגב

כתוב/כתבי תגובה