"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

האם הילד שלך אוכל טוב?

חינוך לבריאות לילדים – כתבה שניה בסדרה

עקרונות התזונה לילדים בגיל הרך

אורלי יונה דרורי, דיאטנית קלינית B.Sc .מחברת סדרת ספרי יותם*

" הילד שלי בן שנתיים ואינו נוגע בירקות"
" הילד שלי בן ארבע ולא מוכן לאכול שום דבר חוץ ממתקים וחטיפים"
" הילדה שלי אינה אוהבת מוצרי חלב"

ילדים הם עם מיוחד עם העדפות שונות ומשונות לגבי אוכל . יש ופוגשים אמהות שמספרות על ילדיהם שאוכלים הכל , בכל מיני צבעים, אוכל מבושל , מורכב ואפילו נהנים מזה. אותם הילדים יכרסמו להנאתם ירקות ופירות ,יאכלו מספיק אוכל בריא עד שובע ואף לא יישאר מקום להרבה ממתקים. אתם מכירים כאלה? טוב, הם לא רבים.

רוב הילדים אוכלים, הם גדלים ואנחנו ההורים מוצאים עצמנו עם כ"כ הרבה נושאים להתמודדות בחיינו ההוריים ,כך שאם הילד לא ממש מזה רעב אנחנו פשוט נעבור הלאה .. לנושא הקריטי הבא.

אז בואו נעצור רגע !
בואו נבדוק!

· מדוע חלק גדול מהילדים " כל-כך קשים" עם האוכל? האם לנו יש חלק בעיצוב העדפותיו הגסטרונומיות של ילדינו?
· מהם הצרכים התזונתיים הבסיסים של הילד בשלב הינקות עד גיל הגן?
· האם התזונה של הילד שלי טובה? , איכותית ? מתאימה לדרישות הגוף הגדל?
· האם אפשר להשפיע על הילדים בגיל הרך לאכול מזון איכותי ולצמצם את כמות הממתקים והחטיפים?
· מה עושים כשהילד מסרב לשתף פעולה ?
·

ילדים בוחרים את מזונם ע"פ טעם.
זאת עובדה שאינה מפתיעה אף אחד מאתנו .. אבל כך גם העובדה שאוכל טעים במיוחד עשיר בסוכרים, שומנים, מלחים ואלו הם חומרי הבסיס לאותם ממתקים וחטיפים שמהווים חלק גדול במיוחד מתזונת רוב הילדים.
ילדים אוכלים מה שטעים להם כי לכך אנחנו מחנכים אותם מיום הולדתם.חישבו מהו שם התואר שבו אתם משתמשים כדי לעודד תינוקות וילדים לאכול: טעים..תטעם וכהנה וכהנה,כשהילד מגלה את השוקולד והבמבה ,הם לאין ערוך טעימים יותר מהגבינה או העוף.
אם כך אנחנו מעצבים התנהגות האכילה בכך שאנו מלמדים את הילד להפעיל שיקול אחד בבחירת מזונו והוא השיקול של הטעם. ניתן לעצב התנהגות בריאה יותר אם מגיל צעיר מאוד נדבר עם הפעוטות על חשיבות האוכל לגוף ונקשר את המזונות עם תרומתם לגוף.
למשל: העוף חשוב לבניית השרירים, והגבינה לבניית העצם ועוד.

כדי להעריך את תזונת הילד האם היא מתאימה לצורכי הגוף הגדל, יש קודם כל להבין מהם הצרכים התזונתיים הבסיסיים של גוף האדם בשלבי ההתפתחות הראשוניים.

המלצות לתזונת ילדים מגיל הינקות ועד גיל הגן:
ההמלצות לקוחות מתוך" המדריך להזנת התינוק הבריא והפעוט בישראל 2002 "

* גיל 0-6 חודשים : הנקה- המזון הטוב ביותר לתינוק .
תרכובת מזון לתינוקות ( תמ"ל) על בסיס חלב פרה. תמ"ל על בסיס חלבון צמחי רק במקרים חריגים, יש להתייעץ עם דיאטנית או רופא ילדים).

· 0-12 חודשים: ויטמין A+D .

· 4-12 חודשים : תוספת ברזל.

· * נוזלים: להגביל תה מכל סוג( מפריע לספיגת הברזל), מים מכל סוג כולל מינרלים יש להרתיח 2 דקות עד גיל שנה. להגביל מתן מיצי פירות, חליטות עלים או אבקות להכנת משקה לתינוק.

· 6-7 חודשים להתחיל לשלב מזונות משלימים: דגש על מזונות עשירים בברזל.

הקפדה על סדר החשיפה למזונות לפי הפירוט הבא למניעת אלרגיות אצל תינוקות:

– דייסות ודגניים המכילים גלוטן( לחם, קמח ומוצריו) – מגיל 7 חודשים.
– מוצרי חלב ניגר ( לבן, אשל, יוגורט, מעדני חלב, רוויון גבינות – לא כולל חלב ניגר)- מגיל 9 חודשים בכמות מוגבלת.
– חלב פרה או חלב מבעל חיים אחר , דגים, חלבון ביצה, מזונות המכילים בוטנים – מגיל שנה ואילך.
– דבש- מגיל שנה בלבד.

עד גיל שנה הילד מגיע לצריכה מגוונת של כל קבוצות המזון ע"פ פירמידת המזון הישראלית.
מגיל שנה הילד יכול בהדרגה לשלב בתפריטו: קטניות, טונה, חלב ניגר, ביצים.
המלצות התזונה הנבונה ע"פ פירמידת המזון המומלצת מתאימות לכל האוכלוסייה ותואמות את צרכי הילד הגדל מגיל שנה.

עקרונות התזונה הנבונה:
1. אכול מזון מגוון מכל קבוצות המזון ולגוון מזונות בכל קבוצת מזון.
קבוצות המזון הם:
קבוצת הדגניים ומוצרי המאפה: ( לחם, אורז , אטריות,תפוחי אדמה , סולת קוואקר)
קבוצת המזונות העשירים בחלבון( בשר, ביצים, חלב ומוצריו, קטניות)
קבוצת העשירים בשומן(שמן, מיונית, טחינה, אבוקדו, זיתים)
קבוצת הפירות
קבוצת הירקות
קבוצת הממתקים
יש לאכול יותר דגנים וירקות ופחות שומנים וממתקים.

2. אכול כמות מתאימה.
3. אכול מזונות עשירים בסיבים תזונתיים: ירקות, קטניות, לחם ומצוריו העשויים מחיטה מלאה, אורז מלא,גרנולה ,דגני בוקר)
4. הקפד על שתייה מרובה.
5. מנע עודף שומן רווי במזון. שומן רווי נמצא במוצרים מהחי. יש להעדיף מזונות דלי שומן. יש לצרוך שומן צמחי ככגון: שמן זית, דגי- ים, אגוזים ושקדים , טחינה – בכמות סבירה.
6. מנע עודף סוכרים, מלחים במזון שאתה צורך.

ע"פ עקרונות התזונה הנבונה נבנה את תפריט הילד בשלבים השונים של חייו.

בניית התפריט לילד מגיל שנה תהיה : ארוחות קטנות, מגוונות עם כל קבוצות המזון והשלמות בתרכובת מזון לתינוקות המתאים לגיל ( מגיל שנה ניתן לצרוך תרכובת המשך) או חלב ניגר . בהדרגה כמות החלב תקטן וצריכת המזונות הארוחות תגדל.

תפריט מומלץ לילד בגיל שנה:
בוקר מוקדם: כוס תרכובת מזון לתינוקות . ( מגיל שנה ניתן להתחיל חלב פרה בהדרגה).
(דגני בוקר לתינוק). או: פרוסת לחם עם : גבינה, אבוקדו, לקראת גיל שנתיים :חומוס, טחינה, פסטרמה.
ארוחת עשר: פירות טחונים ובהדרגה לעבור לפרי .
ארוחת צהרים: עוף ,הודו, ירק מבושל, תוספת פחמימה( אורז תפו"א, קוסוקוס ועוד), ירק מבושל או ירק חי . לעבור ממרק טחון להפרדת ירקות וטעמים.
אחה"צ גבינה בגביע להוסיף יוגורט, במבה.
ארוחת ערב: ביצה – כל יום, גבינה, לחם או דגנים לתינוק , חלב ( תמ"ל או חלב פרה)

תפריט מגיל שנתיים : בהדרגה להוריד ארוחות חלב ולעבור לאוכל מלא.
בוקר: חלב עם דגני בוקר לא מתוקים או כוס חלב עם פרוסת לחם עם ממרח( ללא ממרח מתוק בשום צורה: גבינה, חומוס, טחינה, אבוקדו, גבינה צהובה 5-9% שומן, גבינות קשות)
ארוחת עשר: פרוסת לחם עם ממרח , ירקות, זיתים. פרי ,שתייה.
ארוחת צהרים: חזה עוף מבושל או מטוגן( כמה שפחות), עוף, קציצות. תוספת פחמימה או קטניות ( עשירות בברזל), ירק מבושל, סלט.
אחה"צ: פרי +חטיף קטן /כריך עם ממרח / יוגורט עם פרי .שתייה על בסיס חלב רזה.
ארוחת ערב: ביצה, גבינה לבנה 2 כפות לפחות. גבינה צהובה או צפתית, או טונה או פסטרמה מחזה הודו או עוף, לחם, סלט או ירקות חתוכים. שתייה עם חלב.
או מדי פעם : קורנפלקס עם כוס חלב.

ע"פ המלצות אלו יכול ההורה להעריך את תזונת הילד האם היא ממתאימה לדרישות .

על מנת ליישם את התפריטים הבריאים אין זה מספיק שאנו נרצה זאת , אנו זקוקים לשיתוף הפעולה של הילד ולעיתים זהו המכשול. לילדינו העדפות משלהם והם יודעים להתעקש עד עייפה. חשוב מאוד לא להפוך את הארוחה לשדה קרב. את עיצוב התנהגות האכילה יש ליישם לאו דווקא ליד שולחן האוכל אלא בחיי היום יום של הילד, בהסברה, הקניית ידע והרגלים. רצוי להתחיל את החינוך התזונתי מגיל צעיר מאוד.
מחקרים מוכיחים: להורים ומחנכים יש השפעה גדולה על עיצוב התנהגות האכילה אצל ילדיהם.
להלן מספר המלצות להורים להביא את הילד לאכילה בריאה ושיתוף פעולה.

מתוך הנספח לספר התזונה לילדים " יותם רוצה להיות גדול"
עיצוב חשיבה והתנהגות אכילה בריאה איך ובאילו כלים נשתמש על מנת לכוון את הילדים לצריכה מאוזנת של מזון מגיל הינקות?

גיל הינקות: להעביר מסרים בריאים והתנהגות נבונה של אכילה מההתחלה.
· כאשר מאכילים ילד בשלב המעבר למזונות שונים ( אחרי הנקה או הבקבוק) רצוי לא להתמקד אך ורק בנושא הטעם: יאממי, טעים לך? אלא לדבר במושגים של " זה יעשה אותך גדול.. זה בריא לגוף הקטן והמתוק שלך" חשוב לזכור כי נושא הטעם אינו מדד איכותי לבחירת מזון
( אוכל טעים במיוחד בד"כ אינו בריא : שוקולד, גלידות, מטוגנים , חטיפים).

· מומלץ לדחות חשיפה לטעמים מתוקים במיוחד כמו: שוקולד, גלידה וכ"ו. ניתן ממתקים לילד בשלב שהוא עצמו ידרוש, כמובן שבבית בו גרים ילדים גדולים ייחשף התינוק למתוק בשלבים מוקדמים יותר.
· כאשר הילד דורש ממתק: יש להגביל את צריכת הממתק והחטיף ל פעם ביום ב" שעת ממתק" כפי שיש " שעת סיפור " שעת משחק " " שעת האוכל " שעה לישון" .
· לא רצוי לערב ממתקים בפעילויות אחרות כגון: לשים במבה בפי הילד כאשר הוא על הנדנדה.

ילדים מגיל שלוש : הבנת הקשר בין המזון לגוף:
· יש להסביר לילד באמצעים כמו ספר מתאים שיחה או המחשה על הקשר בין האוכל והגוף שמקבל את האוכל. יש להרחיב על הקשר בין המזון לגדילה.
· יש ליצור אבחנה ברורה בין מזון לשם הזנת הגוף ובין אכילה לשם הנאה וכייף .חשוב ליצור את הגבולות בכמות האוכל לשם הנאה- הממתק או החטיף. כפי שמומלץ בספר" יותם רוצה להיות גדול" : "ממתק אחד ליום אינו מזיק, הרבה ממתקים – זה ממש מציק"
· אין לכפות או להכריח את הילד לאכול דבר מה או להימנע כדי לא ליצור מצב של השבעת רצון ההורה ,מצב זה יגרום להתפרצות של אכילת ממתקים כאשר הילד נמצא הרחק מהעין הבוחנת של ההורה.
· ככל שהילד יבין יותר שהמטרה היא לטובתו ,שמירה על בריאותו ואיכות חייו הוא יקבל את הדברים ,יפנים אותם ואף ינהג בהתאם גם שההורים אינן מסתכלים. כלומר יעשה את מה שהוא מבין שטוב עבורו.
· יישום עקרונות התזונה הנבונה הינה ערובה לשמירה על מצב תזונתי תקין ובריאות בכל גיל, וזה לעולם לא מוקדם מדי.
· בכל מקרה שיש חשש לאכילה לא מאוזנת של הילד יש לפנות לדיאטנית לקבלת תחליפים ולארגון התפריט.( סרבנות אכילה , צמחונות, רגישות לחלב, אלרגיות וכ"ו).

סדרת ספרי יותם לילדים

" יותם רוצה להיות גדול " – סיפור בחרוזים על תזונה נבונה. מתאים לילדים מגיל 7-4
" יותם רוצה להיות חזק" – סיפור על חשיבות פעילות גופנית. מתאים לילדים מגיל 10-6

מצויד בעקשנות ובסקרנות , ובעזרת הפיה הדמיונית שלו, יוצא יותם למסע מופלא אל תוך גופו ופוגש את האנזימים הבונים אותו. הם מספרים לו על הדרך להגשים את חלומותיו.

סדרת ספרי יותם מכוונת ילדים והוריהם לתזונה נבונה ועיסוק בפעילות גופנית החל מהגיל הרך.

סדרת ספרי יותם מדברת אל הילד בשפתו, מעשירה את הידע ואת הצודעות של הילד לצרכי גופו.

ניתן להשיג בכל חנויות הספרים.

שיתוף ברשתות חברתיות:

תגובות (2)

  1. חבל שאת כותבת שצורה כל כך חד משמעית שגבינה תורמת לבניית העצמות.
    יש הרבה דעות לכאן ולכאן בקשר לזה והפוסט שלך הופך ללא מקצועי וכזה שלוקח צד במשהו שלא מוכח כלל.
    בנקודה זו הפסקתי לקרוא אותו.

    הגב
  2. לא רק עניין הגבינה קצת בעייתי…מה לגבי הנושא של להסביר לילד למה חשוב לאכול את זה או את זה? פעוט בן שנה לא יכול להבין זאת. ולעיתים אם ילד מסרב לאוכל מסויים יש גם סיבה טובה לכך. בכל אופן ניתן לראות סרבנות לאוכל כבר בגיל שמאכילים בו אוכל לתינוקות ולהוועץ בטיפול מתאים וספציפי לבעיה כבר בגיל צעיר. אוכל זה דבר אינדבידואלי ואסור לשכוח זאת!

    הגב

כתוב/כתבי תגובה