מאת: דברה וו. הפנר
הוצאה לאור שמעוני 2001
סוקרת: דיטה הוד
הכותבת היא מורה ותיקה לחינוך מיני ונשיאת SIECUS הגוף הגדול ביותר לחינוך מיני בארה"ב.
לדבריה, ההורים הם המורים הראשונים והחשובים ביותר לחינוך מיני של ילדיהם, אך למרות שהורים רבים מבינים זאת, הם דוחים את השיחה עד "שהילדים מוכנים" או עד לגיל ההתבגרות. הספר מעביר את המסר כי חינוך למיניות מתחיל בינקות ויש מסרים שהילדים צריכים להכיר בכל שלב ושלב מחייהם.
ואכן, הספר נוגע בנקודות חשובות שנצטרך להתייחס אליהן מהימים הראשונים שאנו מחזיקים את התינוק בידינו ועד לשאלות העולות בגיל ההתבגרות המינית.
מן השאלות שהכותבת נוגעת בהן לגבי תקופת הינקות והגיל הרך:
· איך באים ילדים לעולם – מה נכון לומר, לכמה מידע הילד זקוק ומה מתאים לומר מבחינה התפתחותית.
· חשיבות המגע האוהב – ומתי נדמה שהמגע הזה הופך ארוטי.
· מתי לדבר על מיניות – איך לנצל הזדמנויות ללמידה ולא לחכות ל"הזדמנות פז" מאוחרת מדי.
· הקשר בין פתיחות ומענה הולם מצד ההורים לבין צמיחה של משפחה בריאה.
· הקשר בין ערכים ואמונות לבין מעשים – לא מן הראוי שנלמד שאוננות זה דבר טבעי אך נעביר מסר שונה במבטינו ובהתנהגותנו.
· הצורך של הילדים בקבלת המידע.
· אירועים חריגים ו"מלחיצים", ביניהם, לתפוס את הילד עם בת/ן השכנים במשחק רופא וחולה, הילד נכנס לחדר ההורים בזמן קיום יחסי מין – מה צריך לעשות, איך להגיב ולהשיב.
· סוגיית סטריאוטיפ המין שילדים גדלים עימו.
· שאלות לגבי עירום בבית ומקלחות משותפות.
אלה ועוד הם מן הנושאים שמעלה הכותבת ואשר מטרתם לעורר את השאלות החשובות שעלינו לשאול את עצמנו ולהבין את חשיבות הקשר בין אמונות ערכים ומעשים בפועל. הכותבת פחות נוטה לספק את "מרשם התגובה הבטוחה והמרגיעה".כך שבנקודה זו הספר עשוי להתאים פחות למי שמחפשים את התשובות והידע היישומי גרידא.
ספר זה מפעיל הורים משכילים שקראו בנושא וניגשים לספר כהרחבה לידע קיים. אני מאמינה כי יש צורך בידע בסיסי או ספרות נוספת למי שרוצים לעשות עבודה טובה באמת עם ילדיהם. עם זאת, ספר זה תורם תרומה לא מבוטלת לעבודה הטובה והכשרת הקרקע שההורים היו רוצים גם לעשות עם עצמם רגע לפני שהם פונים אל ילדיהם בנושא.
מיניות אינה עוסקת רק במין. לא מדובר רק על אינטימיות ורבייה.
מיתוס הכרוב והחסידה – איך באים ילדים לעולם. לומר כזה דבר משמעו לשקר לילדים בדברים החשובים, בשאלות חשובות.
רואה קשר בין משפחות בריאות מינית לבין כבוד לזולת, הבנת פרטיות האחר ונינוחות ופתיחות.
כמובן שבגיל 5 לא נותנים הסבר על אמצעי מניעה… אך אפשר למד למשל שאנשים שאוהבים יכולים לתכנן את מספר הילדים שיביאו לעולם.
מאמינה שצריך לנצל הזדמנויות טבעיות ללמידה ולא לחכות ל"הזדמנות פז". למשל אם רואים אשה הרה ברחוב או שומעים על מקרה חולה אידס, או כשמחליפים חיתול או קוראים יחד בספר.
חשוב לברר לעצמכם מה הערכים והאמונות שלכם בנושא, אך גם אם המשפחה חושבת שאוננות היא דבר רע, חשוב שהילד ידע שאין בכך נזק פיזי או נפשי.
היא מספרת כי ילדים רוצים לדבר עם הוריהם על מיניות ומצפים למידע. לא צריך לחכות לשאלות שלהם.
ברור שעשויה להיות מבוכה, אך זה טבעי. חשוב לתת לילדים תחושה שינתן מענה לשאלותיהם. צריך לתת מעבר לעובדות גם רגשות, עמדות, ערכים ואמונות.
חשוב להשתמש במילים ורעיונות המתאימים לשלב ההתפתחותי של הילד.
החשש שאם יתנו יותר מדי מידע הילד ירצה ללכת ולנסות זאת אינו נכון.
חשוב להבין את השאלות של הילדים. למשל כשילד שואל מאיפה באתי, הוא לאו דווקא רוצה את ההסבר המלא. (דני בא מסינסינטי).
רצוי להתחיל מההסבר הפשוט ביותר ולעבור להסבר מורכב אם הילד מתעניין או שואל עוד שאלות.
יש להבין שמיניות בילדות היא שונה מיניות בבגרות וילד שרוצה לשחק ברופא וחולה איננו אובססיסיבי למין.
לזכור שמעשים חזקים ממלים ולכן אי אפשר לדבר על חופשיות של איברי המין אך לא לאפשר לתינוק לגעת בהם בנוכחותנו.
חשוב להעביר את המסר שמיניות זה לא רק איסורים אלא גם הנאות.
מונה את ההבדל שבהתייחסות שלנו לגבי הילוד אם זה בן או בת.
סקסולוגים נוהגים לומר שבני אדם הם מיניים מיום לידתם ועד מותם. זקפה מתחילה להופיע בגיל 16 שבועות של עוברות, עוד לפני התפתחות מערכת הנשימה. תינוקות מגלים את גופם החודשים הראשונים, הם אוהבים לגעת באיברי המין שלהם.
מדברת על המגע הורה תינוק ועל הסיכון שיקבל אופי ארוטי מול ההרגשה הבריאה של מגע אוהב.למגע ולהעברת המסר על חשיבות המגע יש השפעה על הגעה לאינטימיות בבגרות.
מעבירה מידע על מילה של תינוקות זכרים,
לגבי הימים הראשונים עם התינוק, הדגש על אימון שמוביל להצלחה ויעילות בהחלפה ומפחית את המבוכה. להתחיל מההתחלה ללמד את איברי הגוף ולכנות אותם בשמם.המקובל.חקירת איברי המין ע"י התינוקות מתחילה בגיל 7-10 חודשים. זקפה אצל תינוק מתרחשת כל כ 90 דקות, לא באופן ארוטי אלא בתגובה למגע או לצורך להשתין. חשוב לא להילחץ, לא להגיב בצורה של שאט נפש. גם לגבי הצרכים וההפרשות, לא להגיב באופן שמביע דחייה. חשוב שגם המטפלות בילד ינקטו באותה הדרך ויכנו את האיברים בשמותיהם הנכונים.
מאפייני ההתנהגות המינית בגיל הגן, זה הגיל בו הילד ישאל אותך….
לגבי שאלת העירום בית, המקלחת המשותפת – משאירה את התשובה למערכת הערכים המתאימה לכל בית והורים.
שימת הדגש על כך שאיברי המין שייכים להם, לבקש מהם כבר בגיל הגן לרחוץ לעצמם את איברי המין, מלווה בהסבר.
הנגיעה של הילדים באיברי המין שלהם אינה אוננות.
אילו מסרים נרצה להעביר לילדים בנוגע לנגיעה באיברי המין. מה נגיד כשנראה את ילדינו עם ילד אחר בעת חקירה? איזה מסר רוצים להעביר? יש עוד דרכים ללמוד על הגוף שלנו, למשל בספר.
אזהרות בקצרה מה המקבל ומה יראה חריג בגיל הגן. בקצרה בלבד.
לדבר עם ילדים על רגשות ואהבה. לפתוח את הנושא של אהבה לאמא והאם יש כאן בעיה של גבולות.
הגדרות לאוריינטציה מינית וקביעת מין ביולוגי שאינם בהכרח זהים. ישנם אחוזים של הילדים שאינם פועלים על פי סטריאוטיפ המין שלהם כבר בגיל הגן. זה לא צריך לעורר חשש.
איך מסבירים לילד מאיפה הוא בא. בגיל צעיר הילד שואל שאלה זו כדי לקבל תשובה קונקרטית, גיאוגרפית. אפשר לספר סיפור שהוא יותר כללי ופשוט, לא חייבים לשתף את הילד בכל המנגנון, אך להמשיך אם הוא שואל.
בפירוט : איך נתנהג כשהילד נכנס לפתע כאשר מקיימים יחסי מין. זה יישומי.
נקודה חשובה – בבחירת גן ילדים לבדוק עם הגננת את המדיניות הנהוגה בעניינים מיניים.
התייחסות לתקיפה מינית ומהם הסימנים הכלליים שעלולים לעורר חשדות.אילו מסרים נרצה להעביר לילד בגיל הגן על תקיפה מינית.
שלום! קוראים לי שקד ואני בתהליך של למידה להיות מחנכת למיניות מטיבה. אשמח אם תוכלו לעזור לי לחפש ולרכוש את הספר! אם יש לכן פרטים אשמח לשמוע 🙂