"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

הערכה של תכניות לימודים לגיל הרך דרך עיניה של תיאורית האינטליגנציות המרובות

מאת: אשבי קליסל
"ילדים צעירים" נובמבר 2001

Ashby Calisle . Using the Multiple Intelligences Theory to Assess early Childhood Curricula. Young Children, November 2001, pp. 77-83

בטי משחקת בחוות החיות הקטנה. היא מחלקת את החיות למשפחות, ונותנת תפקידים לכל קבוצה, מתארת את הבמה ובונה תסריט דמיוני. סוזן לעומתה, מסדרת את החיות בשורות, מארגנת את הסביבה, מסדרת שולחן אוכל אך אינה מפתחת את הדמויות, אינה מפעילה אותן או יוצרת איתן דיאלוג כלשהו.

למרות שמשחקים חינוכיים מעוצבים לפיתוח סוג מסוים של מיומנויות, ילדים משתמשים בהם על פי דרכם. מחנכים מזהים תופעה זו ושואלים את עצמם , איך ליצור סביבה חינוכית מאוזנת שתאפשר התנסות ולמידה לכל הילדים .

סדר יום אחיד
מאז 1988, כשהתוכנית לגיל הרך אימצה את רעיון סדר היום של Mitchel & Chmela ,לפיו "אני הנני, משמע אני יכול!"
התוכנית אופיינה במתן אפשרויות רחבות ומאתגרות להתפתחות ילדים. התוכנית לוקחת בחשבון את השונות בין הילדים , ומאפשרת למידה תוך הנחיה, בצד למידה מתוך ניסיון לחקרנות . מטרת התוכנית לשרת את הילד בכללותו.

סדר היום כולל פעילות חופשית עצמאית או בקבוצה כמו משחק דמיווני, בניה, מוסיקה ותנועה, אומנות, האזנה, כתיבה, ומדעים. החומרים בכל פינת משחק משתנים בהתאם לעניין שמגלים הילדים ובהתאם לנושאים אותם חוקרים. כל תחום מזמן לילדים פעילות בתחומים שונים: חברתי , רגשי, קוגניטיבי, שפתי, פיזי, פיתוח יכולות לעזרה עצמית, ופיתוח יכולת להבנה.

לדוגמא: בפינת המשחק בקוביות, המשחק יכול להיות עצמאי או בקבוצה. כשמשחקים בקבוצה הילדים עובדים על מיומנויות תקשורת ומשא ומתן. בניה בקוביות דורשת מיומנות פיזיות ויכולת לאזן את הקוביות, יכולת לעצב מבנה, כך שלא יפלו. בחיבור קוביות משתמשים גם במיומנויות מתמטיות : ספירה , מדידה, עבודה עם צורות הנדסיות והיחס בניהם, חלוקה לסוגים ולדגמים.

מיומנויות של כתיבה וקדם כתיבה דרושות ליצירת שלטים, והדמיון לוקח חלק בזמן תהליך הבניה ולאחריו. ולבסוף הניקיון והסדר שנדרשים לעשות לאחר המשחק , דורשים מיומנויות ארגון, שמירת חומרים, וארגון סביבת הכיתה.

יש לציין כי נוכחות המחנך , מהווה גורם מדרבן ללמידה. היא מאפשרת לילדים לחלוק את התגליות שלהם, ובהסתמך על העניין שהילדים מגלים , המחנכת מתכננת ,מעשירה ומרחיבה את הפעילות שתתמוך בפיתוח המיומנויות בתחומים השונים.

דאגת הגננת

גננות נוטות ללמד על פי תחומים שהן אוהבות. כשהתוכנית שלנו התגבשה, התחלנו לשאול את עצמנו האם אהבתי לאומנות, הביאה את המוקד של הפעילות באומנויות?

כדי לענות על השאלה , פניתי לתיאוריה של גרדנר, על ריבוי אינטליגנציות, כיון שהוא מגדיר אומנות כאחת האינטלגנציות ולא ככשרון. התייחסות לאומנות כאינטליגנציה יכולה להשפיע על הגישה החינוכית שלנו בגיל הרך.
לדוגמא: אם יש ילד עם אינטליגנציה מוסיקלית גבוהה, אפשר לנצל אינטליגנציה זו כמנוף ללמידה בכלל. למשל ללמד אותם לזכור רצף כשהוא מלווה במקצב.

ההכרות עם התיאוריה של ריבוי אינטליגנציות הביאה אותי להחלטה לבדוק את האיזון בסדר היום ולהתאים את סדר היום והתוכניות על פי הממצאים.

מבט קצר על 8 האינטליגנציות

התאורייה ( Gardner 1983,1993,1996 ) מציעה 8 דרכים להכיר את העולם – 8 אינטליגנציות והן :
–  מילולית שפתית- הילד מקשיב ומדבר עם אחרים וכותב סימנים.
–  לוגי מתמטי- הילד סופר, מחבר ופותר בעיות
–  חזותי מרחבי- היכולת של הילד לדמיין, לבנות תסריט ולייצר מפה תלת מימדית או מבנה תלת מימדי מקוביות.
–  גופני תנועתי- (קינסטטי)- הילד משתמש בכישורים של מוטוריקה עדינה וגסה, כדי לנוע במרחב, להרים קוביות ולחבר אותם יחד.
–  חוקר מטבעו- הילד יוצר יחסים ע"י מיון חפצים, חיות , מכוניות או אנשים
–  בן אישי- הילד משתמש בכישורים חברתיים על מנת לפעול עם עמיתיו להשגת מטרת בניה משותפת.
–  תוך אישי- הילד רוכש תחושה של עצמי, יכולות ושליטה בהשלמה של מבנה מקוביות.
–  מוזיקלי קצבי- הילד שר תוך כדי סידור או ניקוי החדר.

לפי גישה זו של ריבוי אנטיליגנציות, יש מקום שווה לכישוריהם של סוזן במיון חפצים מחד, וליכולת החזותית של בטי , המסוגלת לארגן ולעבוד עם מידע.

התאורייה של ריבוי אינטליגנציות אומרת שכל ילד ישתמש בצורה שונה באינטלגנציות כדי ללמוד ולהגיב לעולם. ולכן צריך שכל אחת מהאינטלגנציות תהייה זמינה בפניו בתוך סדר היום במסגרת החינוכית.

הגננת מעריכה את סדר היום שלה

על מנת לתרגם א סדר היום למושגים של ריבוי אינטלגנציות מיפינו את הכישורים הנדרשים בכל אחת מהאינטליגנציות ואילו פעילויות עוזרות לפתח כישורים אלה.

אינטליגנציה לוגית מתמטית

פעילויות המקדמות פיתוח כישורים אלה הכישורים
ספירהמדידההכרות עם ספרות וכמויותמשחקי לוח חישוב
ניבוי מה יקרה ולמה?בדיקה : ע"י ניסוי ותהייה איסוף מידע רישום מידע הסקת מסקנות אינדוקטיבית הסקת מסקנות דדוקטיבית שימוש באסטרטגיות לפתרון בעיות

אינטליגנציה מילולית שפתית

פעילויות המקדמות פיתוח כישורים אלה הכישורים
סיפור סיפורים ע"י מבוגרמשחקי האזנה, המעבירים הוראותסיפורים בקלטותהרצאות קצרות הקשבה
חזרה בקבוצה על הנאמרבניית אוצר מיליםמשחקי מיליםסיפור סיפוריםהסבר, תאור ומתן תשובות לשאלות דיבור
הכתבה של סיפור או שיר למבוגר שרושם אותוכתיבה של אותיות, שמות ומילים כתיבה
קריאה לפני הכיתה או קריאה לעצמוהכרה של מילים ואותיות (במשחק) קריאה

אינטליגנציה חזותית מרחבית

פעילויות המקדמות פיתוח כישורים אלה הכישורים
דמיון- תאור תמונה שאתה רואהמשחקי דמיון ומשחקי כאילודמיון מודרך ראיה של תמונה דמיונית
הכרת הצורותמשחקי התאמהמבוכים וסולמותפזליםדייג של חפצים עבודה על ראיה מרחבית
שימוש בדרכים גופניות כדי לסמל או להדגים או למפות תהליכיםיצירת דימויים על מנת לזכור מידעיצירת ייצוגים דו מימדיים כמו ציור, רישום, קולזים והדפסיםיצירת ייצוגים תלת מימדיים, כמו פיסול יצירת דמויות

אינטליגנציה גופנית תנועתית

פעילויות המקדמות פיתוח כישורים אלה הכישורים
הליכההתעמלותמעבר מכשוליםמשחקים של מוטוריקה עדינה וגסהפעילות של קואורדינציה , יד עין תנועה ומיומנות תנועה(כוח, סבולת, יציבות קואורדינציה)מיומנויות של מוטוריקה עדינה וגסה
משחקים שקשורים במגע העור (טקטילי)חקירה של אובייקטים וחומרים אמיתיים בעזרת הגוףשימוש בחפציםפעילות חזרתית כמו הכנת עוגיות וכו' שימוש בגוף ובידיים בפעילות
שימוש בשפת גוף , סימני ידיים, ושפת סימניםמשחק, משחק תפקידים, מימיקה, וריקוד התבטאות באמצעות הגוף

אינטליגנציה מוזיקלית קצבית

פעילויות המקדמות פיתוח כישורים אלה הכישורים
השמעת מוזיקה חיה, או מוקלטתהקלטה של מנגינה או מקצבמשחקי הקשבה הקשבה
שירה בקבוצהשאיפה, נשיפהתקשורת בשירה שירה
בכליםהדגמה של שיר או סיפור בכליםיצירת מקצב תוך שימוש בקול או בגוף נגינה
מנגינה או שירמקצב הלחנה

אינטליגנציה בן אישית

פעילויות המקדמות פיתוח כישורים אלה הכישורים
לימוד ושימוש בכללי התנהגות הולמיםרגישות לאחרים, למצב רוחם, הרגשתם והמנעים שלהם- למשל דמויות בסיפור תרגום של סימנים לא מילוליים ותגובה לסימנים אלההקשבה פעילהתרגול של ויכוח מילולי ופתרון בעיות באופן מילולי שימוש בכישורים חברתיים
משחקי חברה ומשחקי לוחפרוייקט קבוצתי עם חלוקת תפקידים כמו פיסול קבוצתיהתחלקות עם עמיתיםלמידה על הקבוצהעבודה עם חברים ואנשים חדשים ויכוח עבודה בקבוצה

אינטליגנציה פנים אישית

פעילויות המקדמות פיתוח כישורים אלה הכישורים
תפיסת העצמי, השגת מטרותקומפטנטיותשליטה עצמיתדאגה לעצמיתכנון עצמי- בחירת פעילותהכרת העצמי- הכוחות החולשות, אהבות ושנאות שליטה ושליטה עצמית
שאלות מיקוד: האם אתה אוהב…? האם אתה… ? האם אתה יכול ….?בחירה עצמית- פרויקטים אישייםכתבי עת- כתבות או תמונות מדמיין עצמו כ… יצירת קשר בין אישי

אינטליגנציה של חוקר טבע

פעילויות המקדמות פיתוח כישורים אלה הכישורים
הכרה של צמחים וחיותתיאור של מה שרואיםצפייה בתהליכיםשימוש בתמונות ותצלומיםזיהוי של צלילים סביבתיים צפייה – איסוף מידע על העולם
טיפוח הסביבה מיחזורטיפול בצמחים- גינוןטיפול בבעלי חיים אינטראקציה עם חיות וצמחים
מיוןקטלוגזיווג- שווה לא שווההשוואה – דומה, שונהרצףיצירת דגם עם אובייקטסידור אובייקטים ליצירת מקבץ יצירת קשרים מציאת סדר בעולם

בחנתי את סדר היום במסגרת החינוכית על פי התבניות האלה, וסיכמתי את הפעילות לפי סוגים, מהם למדתי על התדירות של השימוש בסוגי אינטליגנציה השונים.
מצאתי שסדר היום במסגרת אינו מאוזן, היה דגש רב על אינטליגנציה חזותית, מעט מידי על אינטליגנציה מתמטית לוגית, ואינטליגנציה גופנית תנועתית.

לסיכום

דרך החקירה של תיאורית ריבוי האינטליגנציות, והערכה של סדר היום יכולתי:
א. לזהות את האינטליגנציה המדוברת בכל אחת מהפעילויות.
ב. להתאים את סדר היום כדי ליצור איזון בין הוראה ללמידה .
ג. להגביר את המודעות וההכרה של המבוגר המטפל לגבי סוגים שונים של הבנה ולמידה אצל ילדים
ד. רכשתי ידע וראיה רחבה יותר לגבי האינטליגנציה בה משתמש כל ילד בנפרד ויכולת להתאים את התוכנית כדי שתתמוך באינטליגנציה זו.

הבניית סדר היום כשלעצמה אינה מספיקה כדי ליצור סדר יום מאוזן. יחד עם זאת' שימוש בקטגוריות מאפשר לגננת להעריך הזדמנויות למידה, לזהות צורות למידה שונות אצל ילדים על מנת לאפשר להם הזדמנויות מתאימות.
בסופו של דבר הגננות מרחיבות את ההבנה שלהן לגבי מה הן עושות ולמה.

תגובות (1)

  1. דרך חקירת ריבויי תאוריות ריבויי האינטליגנציות בגן אצלי אני מתאימה את סדר היום בבוקר הלמידה מאוזנת ורגועה במשחקים דידקטיים שקטים מונחים על שולחנות הגן הילדים פונים לשחק בפינת החשבון תלויי לוח עם מגנטים הילדים מתנסים ולומדים חשבון פתרון בעיות גם בלמידה באמצעות לבני דיגיי. בשולחן למידה אחר ישנה הקניית למידה הבנת הנקרא ישנו סרגל אותיות הילדים מעתיקים בעזרתו בסדנת הגן הילדים נחשפים לפעילויות יצירה חומרי הדבקה וסדנה נגישה של חומרים ללמידה ולהתנסות. מפגש הבוקר ניפתח במוסיקה שקטה אני מובילה תנועה והילדים מחכים אותי ולאחר אני מזמינה ילדים אשר הם מעבירים את הקצב והתנועות ובכך ניתן לבחון את ריבויי האינטליגנציות דרך השיתוף . בחצר אני מבקשת מהילדים לבנות מסלולים והתנסות פעילויות גופניות ואף בגינת הגן הילדים חוקרים ולומדים יש זכוכיות מגדלת וספרי מדע וחקר והילדים מעיינים ולומדים בפעילויות חצר.

    הגב

כתיבת תגובה