"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

משחקים חדשים מחברת עֹפר ותמר

משחקים חדשים מחברת עֹפר ותמר

תמר טלשיר, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומפתחת משחקים, מוציאה לאור 2 משחקים לגיל 4.

קְשַרְשֶרֶת מאכלים- התאמה בין צורה הנדסית למאכל

חַדוֹמינו קשוּר- מיון והתאמה לפי שייכות וצבע.

על שיטת הרבדיםשיטת הלימוד דרך המשחקים שפיתחה תמר, תוכלי לקרוא במאמר חוכמת המשחק בהמשך, וכן לעיין בטבלת המשחקים

המשחקים נמכרים בחנויות הספרים סטימצקי, צומת ספרים ועוד.

 

קְשַרשֶרֶת מאכלים

מתאימים צורה למאכל ומחברים את הקְשַרְשֶרֶת.%d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%98%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%a8-09

משחק יחיד (או לזוג ללא תחרות)

המשחק כולל:

25 קלפים דו צדדיים.

מטרת המשחק:

להשלים את הקְשַרְשֶרֶת לפי הסדר הנכון.

הקניה ושיום (קריאה בשם) של "צורות הנדסיות". זיהוי והתאמה בין מאכל לבין צורה הנדסית הדומה לו (נניח פיצה דומה לעיגול).

איך משחקים?

מניחים את הקלפים  כשכל הצורות ההנדסיות הכחולות וקלף החץ כלפי מעלה.
לוקחים את קלף החץ האדום (קלף התחלה) והופכים אותו. יש עליו ציור של%d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%98%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%a8-12
פיצה עגולה. מחפשים בין הקלפים צורה הנדסית שמתאימה.

 

 

מצאתם? מצמידים את הקלף שמצאתם לקלף הראשון ובודקים. רק אם זה מתאים, הופכים את הקלף של הצורה ומגלים בצידו השני את המאכל הבא. מצמידים לימין הקלף הקודם.

עכשיו צריך למצוא את הצורה ההנדסית שמתאימה לקלף השני, וכן הלאה עד שמגיעים לקלף     ומסיימים את הקְשַרְשֶרֶת.

לביקורת – כדי לדעת אם הרצף הוא נכון יש קו צבעוני המחבר בין קלפי האוכל.

 %d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%98%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%a8-10

 

חדומינו קשור

מחברים מַפְתֵחַ למנעוּל וקֶשֶת לחֵץ ויוצרים מלבן מכל הקלפים.%d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%98%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%a8-09

משחק ליחיד (או לזוג ללא תחרות)

המשחק כולל:

25 קלפים

מטרת המשחק:

להרכיב מלבן בגודל 5X5 שכל הקלפים מתחברים זה לזה.

איך משחקים?

פורשים את כל הקלפים על השולחן כשהם מאוזנים, כלומר כל המלבנים "שוכבים". מצמידים קלפים כך שהתמונות משלימות זו את זו מלמעלה למטה. לדוגמא: מפתח למנעול.

 

%d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%98%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%a8-08

ההתאמה בין הקלפים במאוזן תיעשה דרך הצבעים הזהים  שבצידי הקלפים .

%d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%98%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%a8-07

ובסוף יש הפתעה!

אפשר להעביר את השורה העליונה למטה והמלבן נשאר שלם ומותאם!

וכן אפשר להעביר את הטור השמאלי ולהניחו בצד ימין והמלבן נשאר שלם ומותאם!

בכל פעם כשמשחקים יש פתרון שונה.

 

 

תמר טלשיר

מרצה שנים רבות במכללת סמינר הקיבוצים בתל אביב.

מפתחת משחקים לימודיים ומומחית בתחום המשחק בחינוך בישראל.

כתבה ופרסמה כ-20 ספרים וחוברות בנושא משחקים.

פיתחה את שיטת הרבדים, שיטת לימוד מדורגת באמצעות משחקים.

 

חוכמת המשחק- מְשחקים ולומדים בבית

השנים הראשונות של הילד מהוות בסיס לדפוסי חשיבה ופעילות.

הילד מתפתח בתחומים שונים: בתחום המוטורי, הרגשי, השכלי והחברתי.

דרך המשחק, שזו שפתו של הילד, מראה הילד לעצמו ולסביבה האנושית את יכולותיו ההולכות ומתפתחות.

משחק טוב שומר על מינון נכון בין אלמנטים מוכרים או קלים לבין אלמנטים חדשים ומאתגרים , וכך נעשה הדבר בשיטת הרבדים:

החדש מתבסס על הישן

הרחבה של הרובד דרך המתווך

הרחבה של הרובד דרך ההקשרים

 

 

החדש מתבסס על הישן

למשל במשחק קשרשרת מאכלים ( גיל 4+), הרעיון הוא שהילד יכיר צורות וגופים הנדסיים. כדי להקל, נעשתה החשיפה לנושא דרך מאכלים הידועים לילד המעוצבים על בסיס צורות הנדסיות כמו למשל%d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%98%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%a8-06

ביצה דומה לאליפסה או תפוז דומה לכדור.

 

 

 

במשחק מלחמת אורכים ( גיל 5+) , המטרה שהילד יכיר את הסרגל, שהוא נושא מסובך, דרך משחק מלחמה הידוע לו.%d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%98%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%a8-05

 

 

הרחבת הרובד דרך המתווך –

משחק זה כייף וחווית הכייף מתעצמת כשאתה משחק עם מישהו אהוב.

ההרחבה של שיטת הלימוד באמצעות משחק נעשית דרך המתווך המנחה שהוא ההורה
או המורה. למשל במשחק האסטרטגי עצטרטגיה (גיל 7+), יש להצמיד בין קלפים בעלי מכנים משותפים ולצבור את מרב הנקודות. תפקיד המתווך הוא להפנות את תשומת ליבו של הילד לאופציות נוספות,%d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%98%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%a8-04                                אך בעת ובעונה אחת להוות פרטנר למשחק. 

על מתווך טוב לשים את הדגש על התהליך ולא על התוצאה. כלומר על תהליך הגדילה
וההתפתחות של הילד ולאו דווקא על הניצחון או ההפסד במשחק.


 

הרחבה של הרובד דרך ההקשרים –

חווית המשחק מתעצמת ככל שיש הד משמעותי מהסביבה

הפרטים במשחק יהיו משמעותיים עבור הילד כאשר הוא יפגוש אותם בחיי המשפחה בבית.

למשל במשחק סֵדֶר בחֶדֶר (גיל 3+) שבו על הילד להרכיב 2 תמונות, האחת של חדר ילדים לא מסודר ותמונה שניה של אותו חדר שעבר תהליך שינוי והוא מסודר. זה נושא "אקטואלי" בבית. בתחילה מתייחס הפעוט לפרטים השונים רהיטים וחפצים. אחר כך הוא ממיין אותם לפי צבע ומיקום.

לאט לאט הוא לומד להיעזר גם במרחב הדו ממדי של התמונה, לכיוונים ( למעלה, בצד), למילות יחס (בתוך, על) וכמובן לנושא הסדר ואי הסדר.

תוכן המשחק יהדהד ויגלוש למציאות גם אחרי שהילד שיחק במשחק. השיחה
שתתקיים שבוע לאחר מכן ובתוכה השאלה "למה לא החזרת את הצבעים למקום"             מתקשרת למשחק סדר בחדר ומצביעה על היתרון שבחדר המסודר.%d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%98%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%a8-03

מודגם פה רובד של תקשורת שמתבסס על מיומנויות שכבר החלו להתפתח בזמן שיחוק
המשחק והן זוכות להד שמגיע מהמשפחה .

היתרון של למידה דרך משחק בבית הוא חוסר הפורמליות וההנאה הרבה שמתלווה לכל סיטואציה.

טבלת המשחקים של עֹפר ותמר %d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%98%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%a8-02

לפניכם טבלת המשחקים של עֹפר ותמר שמחולקת לפי גיל מומלץ ומיומנויות נרכשות.

טבלת המשחקים מציינת את המיומנויות שכל משחק מפתח בהתאם לגיל הילד.

המשחקים שלנו מציעים תוכנית לימודים בשיטת הרבדים בה כל משחק מפתח מיומנויות בהדרגה, בהתאם לגיל.

%d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%98%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%a8-01

 

שיתוף ברשתות חברתיות:

תגובות (2)

  1. רונית שלום רב
    כל משחקי "עופר ותמר" נמצאים למכירה בחנויות סטימצקי, צומת ועוד חנויות ספרים ומשחקים. עד עתה יצאו לאור משחקים לגיל 7-3.
    תודה לך ומקווה שתיהני מהם
    תמר טלשיר-ליפשיץ.

    הגב

כתוב/כתבי תגובה