מרכז הפעו"ט הינו מרכז התפתחותי חינוכי רב תחומי הפועל במסגרת מחלקת החינוך בעיריית טירת כרמל.
המרכז הוקם במטרה להוביל תהליך של העלאת ההישגים ההתפתחותיים של ילדים בגיל הרך לרמה שתאפשר להם השתלבות מתאימה וטובה בעולם הידע, לתת להם סיכוי רב יותר להצלחה בחייהם, ולהביא את ההורים לרמת מעורבות כזו שתתרום למימוש פוטנציאל ילדיהם.
מרכז הפעו"ט פועל בטירת כרמל כבר למעלה מ-16 שנים, ועוסק בפיתוח תחום הגיל הרך וקידומו, בעיר ומחוצה לה. המרכז- שחנך מבנה חדש מרווח ומאובזר לפני כשנה- מהווה מסגרת פעילות שוקקת חיים עבור כ-600 משפחות בכל שנה ומסגרת מנחה ומאתרת בגנים ובמעונות לעוד כ- 1000 ילדים.
צמיחתו של מרכז הפעו"ט בטירת הכרמל והיקף הפעילות בו נובעים מהתאמתו הגמישה לצרכיה המשתנים של האוכלוסייה (גידול דמוגרפי, קליטת עלייה, התעדכנות בנעשה בעולם בתחום הגיל הרך), ובאמצעות פיתוח תוכניות חדישות, ייחודיות ומותאמות.
מרכז הפעו"ט מונה אנשי מקצוע רבים מתחומי החינוך, המקצועות הפרא-רפואיים והטיפול הרגשי. כל אשת צוות במרכז מודרכת באופן קבוע בהדרכה אישית וקבוצתית.
לתפיסתנו, הכרחי שכוח האדם המרכיב את הצוותים המקצועיים בגיל הרך בכלל ובאוכלוסיות בסיכון בפרט, יהיה מקצועי, מיומן ובעל ידע מקיף בתחום על כל היבטיו. כחלק ממקצועיות זו, מהווה המרכז מקום הדרכה אקדמאית בחוגים: חינוך, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ופיזיותרפיה באוניברסיטת חיפה.
שם מרכז הפעו"ט מכיל את שלושת תחומי הפעילות המרכזיים בו:
העשרה- תכניות מניעה המיועדות לכל אוכלוסיית ההורים והילדים בעיר, מגיל לידה ועד גיל שש. הן בנויות באופן מודולארי ובדרגות התערבות שונות לפי צרכי המשפחה.
קיימות ארבע תכניות התערבות שנכתבו במרכז וכוללות הדרכות ביתיות לילדים מגילאי לידה עד גיל שש, קבוצות להורים ולילדים ובית פתוח (מונחה) – משחקייה .
פעילות- כוללת את המסגרות החינוכיות הפועלות במסגרת מרכז הפעו"ט (מעון תלת-כיתתי, צהרון, קט-גן) ואת המחלקה להכשרה ולהשתלמות.
וטיפול- מרכז הפעו"ט מוכר ע"י משרד הבריאות כיחידה להתפתחות הילד, ומקבל לטיפולו ילדים מכל קופות החולים.
ילדים בעלי צרכים מיוחדים, לרבות ילדים בסיכון, מטופלים ע"י צוות פרא-רפואי נרחב, המורכב מקלינאיות תקשורת, פיזיותרפיסטית ומרפאות בעיסוק.
צוות מקצועי ומיומן זה עומד לרשות ההורים והצוותים החינוכיים לצרכי איתור, מניעה וטיפול בתחומים הרלוונטיים.
חשיבותה וכדאיותה של ההתערבות בגיל הרך, בעיקר כאשר מדובר בילדים בעלי צרכים מיוחדים עם פערים התפתחותיים, ידועה וברורה- במיוחד לאנשי המקצוע בתחום;
בגיל שבו המוח והאישיות מתהווים, גדלים ומתעצבים, ישנה חשיבות גדולה לאיתור מוקדם של קשיים התפתחותיים ולטיפול בהם. הכרה בחשיבותם של ההורים כמפתח להתפתחות הילד והפעלת תכניות התערבות כבר בגיל הרך, נמצאה כתורמת לצמצום ולמניעה של פערים התפתחותיים בקרב ילדים הן במחקרים (Brandt,1998) והן בנתוני הבנק העולמי (ארווין האריס, נתוני הבנק העולמי 1996).
אנו מאמינים, כי מעורבות ההורים בחינוך ובטיפול בילדיהם הינה קריטית למימוש פוטנציאל ילדיהם ולכן מכוונות תוכניות המרכז להביא את ההורים לרמת מעורבות ושיתוף פעולה מיטביות לצורך כך, מתוך תפיסה כי מניעה עדיפה על פני שיקום.
מרכז הפעו"ט שואף לאפשר לכל ילד הזדמנות נאותה להתפתחות מיטבית ומותאמת התפתחותית עם הוריו. תפיסת העולם של המרכז היא ייחודית ומיישמת שתי גישות יחדיו- הגישה החינוכית והגישה הטיפולית התפתחותית:
הגישה החינוכית- מדגישה את חשיבות הקניית הידע המתאים הקשור להתפתחות הילד, והגישה הטיפולית- המדגישה את ההיענות לצרכיו המיוחדים של כל ילד וילד, בהקשר ההתפתחותי והסביבתי שלו, מתייחסת לאיכות האינטראקציה בין ההורה והילד (גישה זו בעלת השפעה מכרעת על ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית של הילד).
מטרות מרכז הפעו"ט מופנות כלפי הילד, הוריו והקהילה:
מטרתנו היא לאפשר לילד קידום מרבי של כישוריו, תוך הגברת הביטחון העצמי וטיפול בבעיות התפתחותיות בשלב מוקדם, לקדם את תפקודיהם ההוריים של הוריו, תוך בניית ביטחונם בדרכי חינוכו והגברת שותפותם במסגרת החינוכית ולאפשר לקהילה לספק שרותי הדרכה בתחום הגיל הרך, לחזק קשרים מקצועיים עם גופים קהילתיים ולהפיץ מודלים מבוססים ואיכותיים להתערבות בגיל הרך.
ההתערבות הנעשית במרכז הפעו"ט הינה אישית, גמישה ורגישה תרבותית לכל משפחה, תוך יישום הידע המחקרי העדכני ועבודה בין מערכתית. לשיטתנו, חלק חשוב מהצלחת העבודה עם המשפחות הינו תודות לשיתוף פעולה אפקטיבי של מערך השירותים הקהילתיים הרלוונטיים, שמהווה את המפתח להגברת יעילות הטיפול בילד ובמשפחתו.
אנו שואפים לשמש כמודל עבודה באמצעות:
· פיתוח מודלים של תכניות התערבות עם הורים וילדים
· הדרכה- הדרכה פרטנית שוטפת של גורמים פרא רפואיים העוסקים בגיל הרך
· הדרכה על הדרכה- לרכזי תכניות, למפעילי תכניות
· טיפול- שותפות הורים בטיפול, טיפולים פרא- רפואיים במשפחות בסיכון
מרכז הפעו"ט מוכר כיחידה להתפתחות הילד ע"י משרד הבריאות, ומעניק מזה שנים רבות טיפולים בתחומי הריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה וטיפולים רגשיים (טיפול בתנועה, טיפול באומנות וטיפול פסיכולוגי-התפתחותי) לתושבי טירת כרמל. המחלקה הטיפולית במרכז הפעו"ט כוללת איתור וטיפול מותאמים התפתחותית לילדים בעלי צרכים מיוחדים ולילדים בסיכון.
בצד המחלקה הטיפולית מתקיימות במרכז הפעו"ט פעילויות מגוונות נוספות בכל שעות היום:
· הפעלת מסגרות חינוכיות (מעון יום,צהרון, קט-גן)
· משחקיות מונחות להורים וילדיהם בגילאי לידה עד שש, על פי ימים ושעות ידועים מראש לכל קבוצת גיל .
· קבוצות להורים וילדיהם, העוסקות בתכנים כמו גבולות, משחק, שינה, יחסי אחים, קשר בין ההורה והילד, גם הן מונחות בהתאם לקבוצות הגיל
· קבוצות לילדים בגן חובה
· ספרייה לרשות ההורים והילדים
· ספרייה מקצועית לצוותים חינוכיים-טיפוליים
· ועוד…
בשל הביקוש הרב לשירותי מרכז הפעו"ט גם מחוץ לטירת כרמל ובמטרה לאפשר לכל תושבי האזור לקבל מענה הולם ומקצועי לצרכיהם, בלוח זמנים נוח וברמת שירות גבוהה, הוחלט להרחיב את פעילות המרכז בתחום הטיפולי-התפתחותי גם לרווחת תושבי חיפה וישובי חוף כרמל. הטיפולים-כולם- ניתנים ע"י הצוות המקצועי והמיומן ביותר במרכז הפעו"ט ובתחום הגיל הרך, ומיועד לילדים מגילאי לידה ועד 9 שנים.
השירות כולל יעוץ, אבחון, טיפול והדרכה בתחומים :
*ריפוי בעיסוק
*קלינאות תקשורת
*פיזיותרפיה
*טיפול רגשי, לסוגיו.
רכזת השירות הפרטי במרכז הפעו"ט הינה גב' שגית ברקאי, מרפאה בעיסוק ויועצת לגיל הרך.