"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

שיפור ותרגול מיומנויות ניהוליות עבור ילדים מגיל הינקות ועד גיל שלוש

Enhancing and Practicing Executive Function Skills with Children from Infancy to Adolescence
Center on the Developing Child, Harvard University
עלה לאתר: אפריל 2020
גילאי 6-18 חודש
יכולת לוויסות עצמי וכישורי ניהול תומכים בלמידה והתפתחות עבור ילדים. כשם שמערכת בקרת תנועה אווירית בשדה תעופה סואן מנהלת את כניסותיהם ויציאותיהם של מטוסים רבים על מסלולים מרובים, כישורים ניהוליים מאפשרים לנו לשמור ולעבוד עם מידע במוחנו, למקד את תשומת ליבנו, לסנן הסחות דעת ולהעביר הילוכים מנטליים. ישנם שלושה ממדים בסיסיים של מיומנויות אלה:
זיכרון עבודה – היכולת לזכור מידע ולהשתמש בו.
שליטה בעכבות – היכולת לשלוט במחשבות ובדחפים על מנת לעמוד בפני פיתויים, הסחות דעת והרגלי, ולהשהות ולחשוב לפני המשחק.
גמישות קוגניטיבית – היכולת להחליף הילוכים ולהסתגל לדרישות, סדרי עדיפויות או נקודות מבט משתנות.
מיומנויות אלה עוזרות לנו לזכור את המידע הדרוש לנו כדי להשלים משימה, לסנן הסחות דעת, להתנגד לדחפים בלתי הולמים ולקיים תשומת לב במהלך פעילות מסוימת. אנו משתמשים בהם כדי להציב יעדים ולתכנן דרכים לעמוד בהם, להעריך את ההתקדמות שלנו לאורך הדרך ולהתאים את התוכנית במידת הצורך, תוך כדי ניהול תסכול, כך שלא נפעל על פיה. למרות שאנו לא נולדים עם כישורי תפקוד ניהוליים, אנו נולדים עם פוטנציאל לפתח אותם. התהליך הוא איטי ומתחיל בינקותו, ממשיך לבגרות המוקדמת, ומעוצב על ידי החוויות שלנו. ילדים בונים את כישוריהם באמצעות מעורבות באינטראקציות חברתיות משמעותיות ופעילויות מהנות אשר מבוססות על כישורי ויסות עצמי ברמות גוברות והולכות.
בינקות, אינטראקציות עם מבוגרים עוזרות לתינוקות למקד את תשומת הלב, לבנות זיכרון עבודה ולנהל תגובות לחוויות מעוררות. באמצעות משחק יצירתי, משחקים בכלל ופעילויות בבית ספר, ילדים מתאמנים בשילוב תשומת הלב, זיכרון העבודה והשליטה העצמית שלהם שמאשפרת להם לתכנון, לפתור בעיות ומאפשרת גמישות מחשבתית ומעורבות מתמשכת. בתיכון, התלמידים צפויים לארגן את זמנם (ברובם) באופן עצמאי, לעקוב אחר המשימות שלהם ולנהל פרויקטים עד לסיום.
כשהילדים מפתחים יכולות אלה , הם זקוקים לתרגול ולמשוב על פעילותם , ולדבר על מה הם עושים ומדוע ולהעריך את יעילות ההחלטות שלהם. למבוגר תפקיד קריטי בתמיכה בילד בצעדיו הראשונים לפיתוח מיומנויות אלה. תחילה על ידי עזרה ממשית להשלים משמימות מאתגרות, ואחר כך על ידי לקיחת צעד אחורה ומתן אפשרות לילד להתמודד בעצמו. למרות שאין הוכחות מחקריות ליעילות השיטה, נוכחותם כאן משקפת את דעת המומחים בתחום הטוענים כי תרגול דרך פעילויות מאפשרת לילדים לשפר ביצועים.
פעילויות אלה אינן היחידות שיכולות לעזור לפיתוח מיומנויות ניהוליות הן רק מדגם מייצג של דברים שילדים נהנים לעשות ועוזרים להתפתחות תקינה. (אזכורם במאמר אינו אומר שהם היחידים או הטובים ביותר הם רק דוגמאות)
פעילויות המעודדות פיתוח יכולות ניהוליות לגילאי 6-18 חודשים
פעילויות אלה מעודדות תינוקות למקד את תשומת הלב, להשתמש בזיכרון העבודה ולתרגל מיומנויות בסיסיות לשליטה עצמית. בשלב זה של התפתחות, תינוקות מפתחים באופן פעיל את כישורי הליבה שלהם ואת הוויסות העצמי (EF / SR הכוונה למיומנויות מנטליות המאפשרות לנו לתכנן, לרכז תשומת לב, לזכור הוראות, ולשפוט ריבוי מטלות בהצלחה). אינטראקציות תומכות ומגיבות עם מבוגרים הן הבסיס להתפתחות בריאה של מיומנויות אלה. עם זאת, פעילויות מסוימות יכולות לחזק את מרכיבי המפתח של ה- EF / SR.בשימוש בפעילויות אלה, מבוגרים צריכים לדאוג לאינטרסים של התינוק ולבחור פעילויות מהנות, ובמקביל לאפשר לתינוק לקבוע כמה זמן לשחק.
דוגמאות למשחק עם הפעוט
על הברכיים:
כל הפעילות האלה מאופיינות בזרחתיות שמאפשר לפעוט לזכור את הפעילות ושלוט בהתנהגות שלהם כדי שתתאים לכללי המשחק.
משחק קו קו, או ידיים למעלה על הראש על הכתפיים אחד שתיים שלוש וכד'.
משחקי מחבואים:
משחקי הסתרה הן דרך טובה לתרגול זיכרון העבודה : משחקים כמו להחביא חפץ מתחת לבגד, או בתוך קופסא ולעודד את הפעוט למצוא את החפץ, אפשר לעלות את רמת הקושי אחרי שהילד הבין את העיקרון.
או משחקי מחבואים הפעוט מתחבא וההורה מחפש אותו בקול רם, עד שהם נפגשים.
או החבאת חפץ מתחת לכוס אחת כשיש הרבה כוסות שמסובבים אותם והפעוט צריך לזכור איכן הוחבא החפץ.
משחקי חיקוי :
פעוטות אוהבים לחקות מבוגרים, חשיבות משחקי החיקוי שהפעוט צריך לעקוב אחרי פעולות המבוגר ולזכור אותן, צריך להמתין לתורו ואז לשחזר את מה שעשה המבוגר, בכך הוא מתרגל ריכוז, מפעיל זיכרון פעולה ויכולת לוויסות עצמי.
דוגמאות: בניית מגדל קוביות והפלתו, או נענוע של בובת תינוק והשכבתה. עם הגיל ניתן לעשות פעולות יותר מורכבות לחיקוי.

משחק דימיוני פשוט:
כמו חיקוי פעולות בישול שעושה ההורה במטבח צעצוע, או חיקוי פעולות הרופא בפינת הרופא, פעילות כזו דורשת מהפעוט, לזכור את סדר הפעולות, להתרכז בפעולה והימנע מהסחות דעת ודחפים כדי לסיים את הפעולה.
עם הגיל המשחק הדימיוני הופך למורכב יותר.
(ניתן לקרוא על המשחק הדימיוני באתר)
משחקי אצבעות:
כמו מחיאת כפיים , פעם לבד ופעם עם הילד יכול להתלוות לשיר אמא הכינה אוכל, נתנה לדן נתנה לגיא ולאורי לא נתנה, מלווה בתנועות האצבעות, והלך הלך הלך אורי ואז מדגדגים מתחת לסנטר.
הילד צריך לזכור את התהליך עם האצבעות, הסיפור ואת השלב שהיד של המבוגר מטיילות לו מעלה פעמים רבות יצחק לפני סיום המשחק.
שיחה:
סתם שיחה עם הילד מספיקה כדי לבנות יכולת הקשבה, להפעיל זיכרון עבודה, וויסות עצמי. בגיל הצעיר אפשר פשוט לעבור על חפצים ולשיים אותם עבור הילד, מאוחר יותר להראות להם איך חפצים עובדים למשל מכונית צעצוע להראות את תנועת הגלגלים, להסביר איך כל גלגל מתנועע לבד אבל כשהם מתנועעים יחד המכונית נוסעת.
שיחה בשפה נוספת יש הוכחות מחקריות שמצביעות על כך שרב לשוניות משפרת את יכולות הביצוע של הילד בעתיד.

גילאי 18- 36 חודש
בשלב זה של התפתחות, ילדים מרחיבים במהירות את כישורי השפה שלהם. השפה ממלאת תפקיד חשוב בפיתוח יכולות ביצוע וויסות עצמי (EF / SR), מכיוון שהיא מסייעת לילדים לזהות את מחשבותיהם ומעשיהם, להרהר בהם ולתכנן תוכנית פעולה אותה הם זוכרים ומשתמשים בה. שפה עוזרת גם לילדים להבין ולעקוב אחר כללים מורכבים יותר ויותר – גם כאלה המווסתים את ההתנהגות וגם את אלה החלים על משחקים פשוטים. בנוסף, דו לשוניות קשורה ל- EF / SR טוב יותר, כך שהורים הדוברים יותר משפה אחת צריכים להשתמש בשפות אלה עם ילדם.
משחק בתנועה
בגיל זה הפעוטות מפתחים באופן פעיל מיומנויות גופניות חשובות רבות, והם אוהבים אתגרים גופניים. הפעילויות הבאות דורשות מהפעוטות למקד ולשמור על תשומת ליבו, לעכב פעולות מיותרות ובלתי אפקטיביות ולנסות דברים בדרכים חדשות אם ניסיון ראשון נכשל. הם עשויים לא תמיד להצליח, אך התרגול חשוב מאוד. זהו תהליך למידה. פעילויות רבות אלו ידרשו תזכורות תכופות מצד המבוגר, והן עשויות להיות קצרות!
מספקים חומרים רבים והזדמנות לנסות מיומנויות חדשות:
כמו לזרוק כדורים ולתפוס כדורים, ללכת על קורה נמוכה, לרוץ במורד מדרון קפיצות וכו'. קבעו כללים פשוטים למעקב ואתגרים מותאמים לגיל הילד – לדוגמה, רוצו ל"קו הסיום "ובחזרה, מסירות של הכדור במעגל מילד לילד.

משחקי עקוב אחרי:
ילדים קצת יותר גדולים יכולים להנות ממשחקים כמו : המלך אמר בהם הילדים צריכים לעשות בדיוק מה שהמבוגר עושה. זהו מבחן טוב לזיכרון ליכולת קשב ודחיית סיפוקים.
רוץ רוץ עמוד, ילד צריך לעמוד בדיוק כשהוא שומע את ההוראה , דורש קשב וריסון עצמי.
משחקי שירים עם תנועה , כמו עוגה עוגה עוגה במעגל נחוגה, ידיים למעלה על הראש על הברכיים אחד שתיים שלוש.

שיחה וסיפור סיפורים :
עם הרחבת אוצר המילים של הילד הוא יכול לפתח שיחה עם המבוגר ולספר סיפורים פשוטים.
סיפור תוך כדי משחק
למשל לשאול מה אתה רוצה לעשות עם הכדור עכשיו? או אני רואה שאתה רוצה לשים אותו בכד. הערות כאלה עוזרות לילד לעצור ולחשוב על מה הוא באמת רוצה לעשות, מה הוא ניסה ועבד ומה לא, ולתכנן את הצעד הבא שלו.
לספר סיפור על אירוע שחוו במשותף
לשתף את הילד בסיפור לשאול שאלות על מה שקרה, ועל מה שקרה אחר כך, לחשוב על רצף האירועים אולי לנסות לצייר את האירוע.
לדבר על רגשות
אפשר לשיים רגשות של הילד כשהמבוגר מזהה אותם, או לחלופין לספר סיפור על ילד שחווה אותו רגש, ובכך ללמד את הילד שפת רגשות, כמו סיפור על הילד שכעס. שיחות כאלה תומכות ביכולת לוויסות רגשי וחיוניות ליכולת הביצועית של הילד.

משחקי מיון והתאמה:
בשלב זה הילדים מסוגלים לעשות מיון פשוט של דברים, למשל למיין חפצים לפי צבע, לפי צורה
פעוטות אפשר לשלב במשחק טיפשי כמו לשים דלי קטן ודלי גדול ולהורות להם לשים חפצים קטנים בדלי הקטן וחפצים גדולים בדלי הגדול.
ככל שהפעוטות מתבגרים הם מתחילים להנות מחידות פשוטות, הדורשות תשומת לב לצורה ולצבע. המבוגר יכול לבקש מהילד על צורה וצבע שהוא צריך ואיכן צריך למקם אותו. בכך לממש את כישורי התכנון שלו.

המשחק הדימיוני
בשלב הראשון של המשחק הדימיוני ילדים יחקו פעולות מבוגרים בעזרת חפצים, כמו לטאטא , לבשל וכו'.
עם הזמן ניתן לזהות משחק דימיוני שישי בו גם עלילה, למשל אחרי הבישול הפעוט יעמיד את הסיר בשולחן יחלק לצלחות וישב כאילו הוא אוכל.
בשלב זה כדאי לתת לילד לביים את המחזה ולשתף איתו פעולה, תאפשר לילד להגיד לך איזה תפקיד עליך למלא וכיצד לעשות זאת. ויסות התנהגות של אחרים היא דרך חשובה באמצעותה מפתחים הילדים את יכולת הוויסות העצמי שלהם.
כדאי לספק לילדים מגוון של חפצים ביתיים מוכרים, פרטי לבוש וצעצועים לעידוד המשחק הדימיוני שלהם.

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתיבת תגובה