"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

איך ללמד ילדים לרחוש כבוד לזולת?

מאת: שני הורוביץ

מאמנת הורים וילדים מוסמכת
054-9798308 CPCC

http://www.shani-lifecoach.com/

ילדים רוחשים כבוד
לא פעם אני שומעת טענות מהורים כמה ילדיהם אינם מכבדים אותם. מורים ואנשי חינוך מתלוננים כי הילדים והנוער אינם מכבדים את מוריהם ורחשי ההמון מדברים על איבוד הכבוד והסמכות.

איך יכול לחול השינוי כך שילדינו יכבדו את הסובבים אותם? ראשית עלינו להתבונן על יחסי הכבוד שלנו, המבוגרים, כלפי הסובבים אותנו.

מהו כבוד עבורנו?
פעמים רבות אנו מבלבלים בין כבוד ליראה. למשל, מקרים בהם תלמיד קם לעמוד כשמורתו נכנסת לכיתה בתחילת השיעור, חייל המצדיע למפקדו או בן המציית להוראות אביו, אינם נובעים בהכרח מתוך תחושת כבוד, אלא מתוך יראה ופחד מעונש.

בעבר, מערכות יחסים בין הורים לבין ילדים, בין ילדים לבין מבוגרים היו מושתתים על יראה. כך גם בדת: "כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך" הרבה מושתת על "הפחדה", שכר ועונש, באם נקיים את מצוות התורה נזכה לחיים בגן עדן ולא…..
האם אנו כהורים ומחנכים שואפים לעורר אצל ילדינו יראה ופחד?או האם אנו שואפים שהם יכבדו אותנו מתוך תחושה של חופש, מתוך בחירה ותחושת כבוד פנימית אותנטית?

כלפי מי אנו רוחשים כבוד?
כאשר אנו מבקשים מילדינו שיתנו כבוד למבוגרים, אנו בעצם מחטיאים את כל מהות המושג כבוד. כבוד, כאשר ניתן רק לחלק מהאנשים, כגון: למבוגר או כביכול למישהו "בעל ערך רב יותר" מאיתנו, מתוך מה הוא ניתן? הנמכת העצמי? האדרת האחר מפאת הישג מסויים? האם נוכל לרחוש כבוד רק לאדם "נחשב יותר", "שווה יותר" ומה עושה אדם "נחשב יותר" מן האחר? האם אנו מצפים מילדינו שירחשו כבוד כלפי מישהו רק כאשר הם מרגישים נחותים ממנו? האם היינו רוצים כי ירגישו נחותים ממישהו, אי פעם?

אם כך, מה ניתן לעשות כדי שילדינו יכבדו את הסובבים אותם?

1. אדם, בכדי שיוכל לכבד אחר, עליו ראשית לכבד את עצמו.
בכל אדם ישנם שני קולות מרכזיים:
הקול האוהב, המכבד והמאמין והקול המפקפק, המזלזל, והמאשים.
בילדותנו הקול המכבד, האוהב והמאמין היה משמעותי יותר, כילדים היינו מלאים באהבה, אמון, פליאה והערכה, ככל שעברו השנים, קול זה נעשה חלש יותר ויותר ואת מקומו תפס הקול המזלזל, המאשים והמפקפק.

כיצד ניתן להגביר מחדש את הקול המכבד והמפרגן?

אני מזמינה אתכם להיזכר בגדולתכם. עשו לעצמכם רשימה של כל הדברים אשר אתם מעריכים בעצמכם, קראו אותה בבוקר לפני תחילת היום או בערב לפני השינה. מיקוד בדברים אשר אתם מעריכים בעצמכם לא רק שיחזיר את רחשי הכבוד העצמי, אלא גם יגרום לתכונות ולהתנהגויות אלו להופיע יותר ויותר בחייכם.

לדוגמה: מיקוד של תכונת הסבלנות כדבר שאתם מעריכים בעצמכם, יביא לתכונה זו להופיע שוב ושוב בהתנהגותכם וביומכם.

2. שחררו את הצורך לקבל כבוד מבחוץ.
תחושת כבוד עצמי, היא בתוכי. אדם הזקוק לכבוד מבחוץ כדי להרגיש מכובד, הוא אדם שאבדה לו תחושת הכבוד העצמי. אמא אשר ילדתה בת השלוש קראה לה "מפגרת", טוענת כי ילדתה חצופה ואינה מכבדת אותה. בהחלט יכול להיות שהילדה עברה את הגבול ואולי זו סתם מילה ששמעה בגן ואינה יודעת כלל את פירושה. אמא הבטוחה בעצמה ובכבודה יכולה לשאול את ילדתהּ באופן נקי מעלבון: "ילדה אהובה מה זה מפגרת?" וילדתהּ, סביר להניח כי תאמר בחיוך ביישני, "לא יודעת". כלומר, הפירוש להתנהגותה של הילדה תלוי לגמרי ב"מקום" בו נמצא ההורה ונקודת מבטו? ברגע שתחושת הכבוד העצמי תשכון בתוככם, אתם תראו כבוד ותרגישו כבוד מכל ובכל אשר סביבכם.

3. הצעד הבא הוא לכבד כל אדם, ללא תלות בהישגים, במעמד, עיסוק, גיל, תואר, צבע, לאום. רק בדרך זו נחווה כבוד, במלוא מובן המילה.
למדו את ילדיכם לכבד כל אדם, בין אם הוא בן שנתיים או בן שישים, בין אם הוא ראש ממשלת ישראל ובין אם הוא מנקה הרחוב שלכם.
ילדינו מעתיקים את התנהגותנו, כך שאם נכבד יכבדו הם.
לכן, כבדו את ילדיכם בדיוק באותו אופן שבו אתם מכבדים את עצמכם, את הבוס, הקולגות והחברים שלכם.
כאשר תיפנו אל ילדיכם מתוך מקום מכבד לעומת פניה ממקום מתנשא, יוכלו ילדיכם להעתיק התנהגות מכבדת זו וליישם אותה בעולמם, מולכם, אל מול החברים, מורים ועוד.

4. אופן מתן הכבוד
כל אדם רוחש כבוד באופן שונה. ולכן, אין חשיבות לאופן בו נעשים הדברים אלא לתחושה הפנימית המלווה את ההתנהגות. קורה הרבה שהורים מגיבים לאי החזרת שלום או בוקר טוב מפי ילד כחוסר כבוד כלפי מבוגר, ובעצם הילד מחייך חזרה לפנייה. חיוך או מילה, הינהון או מבט, כל אחד מהם מבטא את תחושת הכבוד הפנימית של אותו ילד/אדם.

לסיום, ניתן להבין את תחושת ההורים, המורים והמבוגרים לגבי העדר כבוד מצד הילדים. עובדה זו מצערת מאוד, בעיקר בגלל שהתנהגות זו מצביעה על האופן בו הילדים וההורים/מחנכים מרגישים כלפי עצמם.
יחד עם זאת, הטלת עונשים או טקסים פורמאליים לא ישנו את תחושת הכבוד הפנימית של הילדים, מה שכן ישנה הוא שינוי מהמקור והמקור זה אנחנו, ההורים והמחנכים.
רק כאשר נלמד לכבד את עצמנו ולכבד את האחר ללא תלות בהישג, עיסוק, גיל, לאום, דת או מין נוכל ללמד את ילדינו לעשות כמונו.

שיתוף ברשתות חברתיות:

תגובות (2)

  1. הרשי לי להעיר (כמי שביקר לרגע) על תחילת דברייך שמעט צרמו לאזניי היהודיות:
    האנלוגיה בין "מה שהיה מקובל בעבר" ובנשימה אחת "כך גם בדת" איננה נכונה, והיא יכולה להיאמר רק ע"י מי שמכיר את הדת וליתר דיוק את התורה מבחוץ, ומסתפק רק בדמיונות ומושגים ישנים שקיבל בגן או בביה"ס היסודי ע"י אנשים שמן הסתם עברו מסלול דומה. למרבה האירוניה, דוקא הפסוק אותו ציטטת מדבר על עניין של כבוד ולא על עניין של יראה, שכן חז"ל הרבו להדגיש כי ישנם שני כתובים בעניין "כבד את וכו" ולעומתו "איש אמו ואביו תיראו" (העוסק ביראה במישרין)ההבדל בין השניים הוא האקטיבי והחיובי- כבוד. לעומת הפאסיבי הנמנע-יראה. ברכה לאריכות ימים איננה בהכרח הפחדה כי מי שאינו מבורך באריכות ימים אין הדבר אומר שהוא מקולל!!! בדיוק כמו שאינך נותן פרס לאדם מסויים, אין זה אומר שאתה מעניש אותו.
    לגופו של עניין, רבותינו הדגישו את הצורך לשלב יחד עם הכבוד וההסתכלות החברית בגובה העיניים (שהיא חשובה מאד)גם את העניין ההרתעתי בכדי לשמור על יחס רשמי וכה אמרו "עשה מאהבה ועשה מיראה" והרחיבו דבריהם "עשה מאהבה שאם באת לשנוא- דע שאתה אוהב. ועשה מיראה, שאת באת לבעוט- דע שאתה ירא"! נדמה לי שאין צורך לביאור.

    הגב
  2. שלום לך שני.
    רציתי להגיד לך שפקחת את עיני. בכיתי כשקראתי את המאמר החשוב היקר והכ"כ נכון. כל מילה בסלע. אני מעריצה אותך ורוצה ללכת בדרכך. אני חושבת שאת מיוחדת והלוואי ודרכך תהווה השראה כ"אני מאמין" של כל גננת בישראל. מחזקת את ידיך! תבורכי!

    הגב

כתיבת תגובה