עורכות: מיירה קרסטנר וג'אנט רייט
תרגום: אווה ברברמן.
הוצאת ספרים "אח" בע"מ 2000
סוקרת: דיטה הוד
כותבות הספר הינן בעלות השכלה וניסיון בעבודה עם ילדים בעלי צרכים ייחודיים בתחום הריפוי בדיבור. הספר מתייחס לנושא תקשורת ושפה אצל ילדים בלשון ברורה ובמונחים פשוטים, ללא צורך בידע קודם בנושא. הלקויות אליהן מתייחסות הכותבות הן בתחום ליקויי השפה, גמגום, בעיות הנובעות מליקויי שמיעה ובעיות בשפה או איחור שפתי שמקורם בבעיות רגשיות ובעיות התנהגות. בעיות התקשורת של ילדי הלקות PDD אינן מתוארות בספר זה.
להלן הנושאים הזוכים להתייחסות:
בפרק הראשון הסבר על מרכיבי השפה, התייחסות לשפה המדוברת ולשפה קדם – מילולית, לא מדוברת או שימוש במחוות לשם תקשורת.
בפרק השני מתוארת התפתחות השפה אצל ילדים, לפי השלבים השונים וכן המקור לשפה – מולד, או נלמד, מחיקוי, מהאזנה או לימוד ישיר.
פרק שלוש עוסק בבעיות שמיעה; מערכת השמע ונזקים אפשריים, זיהוי הבעיות בעיקר על סמך התנהגויות חריגות אצל ילדים והדרכים בהן ניתן לסייע ולהקל על ילד עם לקות שמיעה.
הפרק הרביעי עוסק בדרכי הזיהוי המוקדם של ילדים ששפתם מאחרת להתפתח. ההתייחסות הינה להבנה והפקה בהקשרים של פונולוגיה, אוצר מלים, תחביר ופרגמטיקה.
פרק חמש מתייחס לגמגום אצל ילדים, מה נחשב טבעי ומה אמור לעורר דאגה. מהם הסימנים והמאפיינים ומתי יש מקום להתערבות של קלינאי תקשורת. מוזכרת גם התייחסות לתגובות המבוגרים לילד המגמגם, מה נחשב לתגובה רצויה או לא רצויה.
הפרק השישי עוסק בקשר בין בעיות תקשורת לבעיות התנהגות ובעיות רגשיות. עיקר הבעיות המתוארות הן בהתארגנות כגון אכילה, שינה והרגלי ניקיון. המסר מכוון להפנית תשומת הלב של המשפחה סביב הילד, למקור הקשיים שהוא מביע.
פרקים שבע ושמונה עוסקים בתפקידו של קלינאי התקשורת ובתוכניות ההתערבות שמוכרות בתחום הטיפול. במסגרת ההתערבויות המוצעות ניתנות דוגמאות לפעילויות וחומרים הנדרשים לביצוע ההתערבות.
הפרק התשיעי מתמקד בעידוד התפתחות השפה בשגרת חיי היום יום של הילד, ולא במסגרת המובנה של תוכנית התערבות וריפוי בדיבור. הדגש מושם על המעורבות של המבוגר בשיחותיו עם הילד והתמיכה שלו בהתפתחות התקשורת של הילד. העצות אינן יישומיות, אלא מגבירות מודעות לנושא.
הפרק האחרון עוסק בחשיבות מעורבות ההורים בכל הקשור לטיפול בילד עם בעיות התקשורת.