"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

והילד אומר: רכישת שפה ותקשורת בילדוּת

ד"ר אניטה רום, ד"ר מיכל סגל, ד"ר בתיה צור
בהוצאת מכון מופ"ת , תל אביב (2012).

הקדמה
הספר עוסק בהתפתחות שפה אצל ילדים מלידה ועד גיל שש. בגילאים אלה עוברים ילדים תהליכים מורכבים ומרתקים בתחום התקשורת והתפתחות השפה, החל מהבכי הראשון ועד ליכולת לקיים שיחה עם צעירים ועם מבוגרים ולספר אירועים ברצף. כל בן אנוש הנחשף ללשון בילדותו רוכש את השפה המדוברת בסביבתו הטבעית. במקביל לרכישת ידע דקדוקי אודות גיבוש תקין של מבנים בשפה, נרכש גם ידע תקשורתי על המימוש השפתי ההולם את הנסיבות. התהליך של רכישת שפה הוא תהליך טבעי, המתרחש אצל כל הילדים לפי אותו סדר של שלבים ובמהלך פרקי זמן דומים. עם זאת, ישנם הבדלים בין קבוצות ילדים דוברי שפות שונות הנובעים מאפיונים מבניים של שפת המטרה, וקיימים הבדלים בין-אישיים בין ילדים דוברי אותה שפה המתבטאים בקצב ההתפתחות ובאסטרטגיות המעבר משלב לשלב (ברמן, 1997). בנוסף, קיימים הבדלים הקשורים לקווי אישיות וחשיבה או כאלה הנובעים ממגבלות כגון לקות למידה. היחידה מתארת את שלבי ההתפתחות המצופים בגילאים השונים ומתייחסת להבדלים אישיים בין ילדים.
התפתחות השפה מוצגת תוך הדגשת קשרי הגומלין ההדוקים בינה ובין תחומי התפתחות אחרים, בעיקר ההכרתיים והחברתיים. מלבד היכולות שמביא אתו הילד לשם רכישת השפה בתחום ההכרה ובתחום החברתי, מתואר בהרחבה מקומה של הסביבה, ובעיקר של הורים וגננות. למטפלים בילד ולאנשי החינוך אמצעים רבים העשויים להשפיע לטובה על התפתחות השפה של הילדים הן בשיח היומיומי והן בפעילויות מכוונות. ביחידה זו מתוארות אסטרטגיות תיווך, אשר מסייעות לילדים להעשיר את כישורי ההבנה וההבעה המילולית.

מטרות הספר
–  להכיר תיאוריות המסבירות את התפתחות השפה ולהבין את התרומה הייחודית של כל מודל ואת חשיבות השילוב בין התיאוריות;
–  להכיר את השלבים האופייניים בהתפתחות שפה מלידה עד גיל שש אצל ילדים דוברי שפות שונות בעולם;
–  להבין את תהליכי רכישת השפה העברית על ידי ילדים;
–  להבין את הקשרים שבין התהליכים הלשוניים, ההכרתיים והחברתיים המתרחשים במהלך התפתחות השפה;
–  ללמוד לצפות בילדים ולהקשיב להם כדי להעשיר את הידע על יכולות התקשורת של ילדים ועל צמיחת שפתם;
–  להכיר דרכים טבעיות וכלים מובְנים להערכת רמתם הלשונית של ילדים בגילאים שונים;
–  ללמוד על חשיבותה הרבה של הסביבה בהתפתחות השפה אצל ילדים, ובעיקר על חשיבותה בהנעת הילד להרבות ולהשתמש באמצעים מילוליים;
–  להבין את הקשרים ההדוקים בין התפתחות השפה הדבורה והתפתחות השפה הכתובה.

אוכלוסיית היעד
הספר מיועד לשמש כלי עזר להוראתם של סטודנטים להוראה במכללות לחינוך במסלולי הגיל הרך, בית הספר היסודי והחינוך המיוחד. במסלולים אלה מנחים מורים ומדריכים פדגוגיים את תלמידיהם בנושאי התפתחות הילד בכלל ורכישת שפה ודיבור בפרט. ספר זה יכול לסייע למורים המלמדים בקורסים של התפתחות שפה ודיבור ובקורסים העוסקים בנושא האוריינות, וכן למורים המלמדים על התפתחות הילד מהיבטים נוספים, כגון הכרה, חִברות, אישיות ומוטוריקה. הספר יכול לתרום גם לעבודתם של מדריכים פדגוגיים בהנחיית סטודנטים להוראה בעבודתם המעשית במוסדות החינוך. גם גננות ומורים יכולים להיעזר בעבודתם היומיומית עם ילדים בחומר המוגש בספר ובביבליוגרפיה המומלצת.

מבנה הספר
הספר מתאר את תהליכי התפתחות השפה אצל ילדים על פי גילאים. בכל שלב מפורטת ההתפתחות של חמשת תחומי השפה: הגה (פונולוגיה), משמעות (סמנטיקה), צורות (מורפולוגיה), תחביר (סינטקס) ושימוש (פרגמטיקה). התחומים המתפתחים באופן מיוחד בשלב מסוים מודגשים יותר מהאחרים, ומתוארים הקשרים ביניהם ובין מרכיבי השפה האחרים. בנוסף ישנם פרקים כלליים העוסקים במודלים של רכישת שפה, בדו-לשוניות, בדרכים להערכת התפתחות השפה ובאסטרטגיות להעשרת שפה.

בכל פרק מובא רקע תיאורטי. רובו לקוח מתוך מחקרים בשפות שונות (בעיקר באנגלית) וכן ממחקרים בשפה העברית. החומר המדעי בעברית העוסק בהתפתחות שפה אצל ילדים הוא מצומצם בהיקפו בהשוואה לחומרים המדעיים בנושא זה באנגלית. ניסינו להתייחס במיוחד לממצאים מהשנים האחרונות העוסקים בילדים דוברי עברית. ממצאים אלה נראים לנו בעלי חשיבות מיוחדת לשיפור ההבנה של תהליכים כלליים של רכישת שפה ושל תהליכים אופייניים למבנה השפה העברית ותכניה. בנוסף, במסגרת כל פרק הצענו מגוון של פעילויות מעשיות הקשורות לנושאים הנדונים, המיועדות לעודד סטודנטים לחינוך לחקור את הנושאים המוצגים בפרק ולעבדם על ידי עריכת השוואות בין ילדים. ביקשנו מהסטודנטים להציע מגוון של הסברים למצבים מסוימים ולהפעיל חשיבה ביקורתית בהתייחס למודלים ולתיאוריות שונות על רכישת שפה.

בסוף כל פרק מובאת רשימת מקורות מומלצים לקריאה נוספת, ובסוף הספר מובאת רשימת כל המקורות שנזכרו בו, לקריאה מעמיקה יותר. בסוף הספר מצוי גם מילון מונחים אלפביתי, המקבץ יחדיו מונחים מתחומי העניין השונים הנדונים בפרקי הספר.

חשיבות הספר להכשרת מורים
הספר מעשיר את תכנית הלימודים בהכשרת המורים בחמישה ממדים אלה:
(1) הבנת התפתחות השפה ורכישתה – יחידה זו מיועדת למורי מורים ולמדריכים פדגוגיים במכללות לחינוך, ועיקר חשיבותה בהעמקת הדיון בנושאי התפתחות השפה והדיבור בגיל הרך. מתוך הדברים שילדים אומרים בכל שלב אפשר להבין על מה הם חושבים, איך הם מרגישים, ומהם תחומי העניין שלהם. מכאן שהתפתחות השפה אצל ילדים היא צוהר להבנת התפתחותם השכלית והחברתית. הבנת שלבי התפתחות השפה ותהליכי ההבנה וההבעה מאפשרת לנו להעריך את המשימה המורכבת המוטלת על ילדים ואת המיומנות המופלאה של רובם בהשגתה. יש ילדים המתקשים בשלבים מסוימים של משימה זו, ובעזרת הידע על הרכישה התקינה, ניתן יהיה לאתר קשיים ולהבין את מהותם ואת ייחודם אצל הילדים השונים.

השפה היא אמצעי התקשורת האנושי העיקרי. ילדים ומבוגרים מתקשרים אלו עם אלו באמצעות השפה, וחשוב למחנכים להבין את אפיוניה ושלבי רכישתה. השפה היא אמצעי ההוראה-למידה בגיל הרך ובמהלך כל שנות בית הספר. לכן אנו שואפים להבין את תהליכי רכישתה ואת הדרכים לסייע לילד להעשירה.

(2) הבנה של התפתחות השפה כמרכיב במכלול תחומי התפתחות הילד – התפתחות השפה היא צומת דרכים בין תחומי התפתחות שונים, ובהם: המוטורי, הסנסורי המחשבתי והרגשי. בכך משתלב תחום התפתחות השפה במכלול שיעורי הפסיכולוגיה הנלמדים במכללות לחינוך. בעזרת הרקע התיאורטי המובא בחוברת על הקשר בין התפתחות שפה ותחומי התפתחות אחרים יוכלו הסטודנטים להוראה להרחיב את הבנתם על תהליכים הקשורים בהבנה ובהבעה של לשון כחלק מתמונה כוללת של התפתחות הילד. בנוסף יוכלו הלומדים להבין, כי לעיכוב בתחום אחד של ההתפתחות יש השלכות מהותיות על תחומים אחרים.

(3) הבנת התהליכים של התפתחות השפה הדבורה כבסיס להתפתחות השפה הכתובה – השפה הדבורה היא הבסיס שעליו נבנים ניצני האוריינות, ובעקבותיהם מתפתחות יכולות הקריאה והכתיבה. חשוב שילדים ישיגו את ציוני הדרך בהתפתחות השפה הדבורה על מנת שיוכלו לפתח בעתיד יכולות קריאה וכתיבה נאותות. בדומה לשפה הדבורה המתפתחת כבר מלידה וקשורה קשר הדוק לחשיפה סביבתית, לשיחות פוריות ולמפגש עם ספרים, גם האוריינות מתפתחת מלידה וקשורה לחשיפה ולתמיכה סביבתית מפרה. ההצלחה של ילדים בפיתוח יכולות אורייניות תלויה במידה רבה באוצר מילים מגוון, בעושר לשוני של ביטויים ושל רובדי שפה, ובידע אודות מבנים דקדוקיים. ככל שהשפה הדבורה מפותחת יותר, כך גדלים סיכוייו של הילד להפוך לקורא וכותב המפיק הנאה מכישורים אלה.

(4) הרחבת הידע הבין-תחומי [האינטרדיסציפלינרי] של פרחי הוראה – תחום ההוראה של התפתחות שפה של ילדים משתלב בתכנית הלימודים במכללות במסלולי הגיל הרך, בית הספר היסודי והחינוך המיוחד. התחום יכול להוסיף נדבך חשוב לשיעורים אחרים כגון: הוראת קריאה וכתיבה, לשון, פסיכולוגיה ודידקטיקה. בנוסף, לימוד התחום של התפתחות השפה יכול לשמש תשתית לפיתוח תכניות לימוד לגיל הרך וליישומן, כמו גם בבית הספר היסודי.
בשל היותה של השפה צומת התפתחותי חשוב ביותר, משתלב תחום ההוראה הזה עם הבנה של קשיי התפתחות ולקויות של ילדים המשולבים בחינוך הרגיל ושל ילדים בחינוך המיוחד. ספר זה יכול לסייע לגננות ולמורים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד באיתור לקויות בכלל ובהבנה טובה יותר של לקויות למידה הנובעות מקשיי שפה.

(5) שיפור אסטרטגיות תקשורת מילולית של הורים, גננות ומורים – היחידה מדגישה את חשיבות דרכי התקשורת של מבוגרים עם ילדים בשלבי התפתחות השפה. בספר מתוארות דרכים להעשרת שפה ולעידוד תקשורת טובה של ילדים עם סביבתם. סטודנטים להוראה יבינו בעזרת הספר את חשיבות החשיפה לשפה הדבורה והכתובה ואת האופנים לפיתוח שיחה פורייה עם ילדים. יושם דגש על עידוד שיחות טבעיות ומשמעותיות, שבהן יש לילדים מקום ליוזמות דיבור אישיות. כמו כן יתוארו דרכים להעשרה ולטיפוח של השפה ושל המודעות ליסודות הקריאה והכתיבה בעזרת קריאת סיפורים, שיחות סביב נושאים מזדמנים ומתוכננים, משחק סוציו-דרמטי, וכן בעזרת משחקים נוספים.

שיתוף ברשתות חברתיות:

תגובות (2)

  1. שלום רחל,
    בקרוב מאוד עומדת לצאת לאור מהדורה חדשה ומורחבת של הספר
    "ילד מה הוא אומר". שם תמצאי פרטים מדויקים על השלבים ועל הכלים.
    פרטים מדויקים נפרסם בהמשך.
    מומלץ.
    עדה בקר

    הגב

כתיבת תגובה