"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

התפתחות האדם על פי האסטרולוגיה המערבית והסינית

מאת: זהר אהליאב וד"ר עדה בקר

www.adabecker.com


האסטרולוגיה המערבית

12 המזלות של הקוסמולוגיה המערבית (יוונית-בבלית-עברית) מייצגים 12 ארכיטיפים בסיסיים של סוגי אנשים בכדור הארץ על פי איפיונים, תכונות ועוד. כל אדם מכיל את 12 הארכיטיפים במינונים שונים. האריכטיפ הדומיננטי והמהותי אמור להיות המזל האסטרולוגי על פי חודש הלידה, אולם, על פי אותו מודל ניתן לראות גם את רצף ההתפתחות של המין האנושי מבחינה הסטורית ושל האדם כפרט מינקות עד מוות. כך שבו זמנית אנו מקבלים מודל שבו כל ארכיטיפ הוא מייצג של המקרו ושל המיקרו בו זמנית.
כלומר, איננו מתייחסים כאן למזלות ברמה האישית, אלא כרצף התפתחותי של האדם מינקות לבגרות. כל מזל מאפיין שלב מסוים שהרעיון הכולל הוא שהמזל האישי מסמל במידת מה את הדומיננטיות האישית בהתפתחות האנושית.
כל מזל וכל שלב המיוצג על ידי המזל הספציפי מייצג את הפצע שהנשמה חוותה בכל אחד מהשלבים ובו זמנית גם את הפתרון ואת התרופה לבעיה שנוצרה, כך שההבנה הופכת להיות מלינארית לקוונטית. כלומר, במקום לראות את החיים כרצף של סיבה ותוצאה ניתן גם לראותם כמערכת יחסים הדומה לתפיסה של חמשת האלמנטים בקוסמולוגיה הסינית שעל פיה כל מזל משפיע ומושפע בו זמנית מכל האחרים. כך, שתיקון ברמה הפסיכולוגית -רוחנית של שלב מסוים מביא בו זמנית תיקון לכל השלבים האחרים.
בדומה לפנג שואי, גם המזלות המערביים, פועלים בזוגות של יין ויאנג כך שכל מזל מכיל את המזל הקוטבי לו בצורה לא מודעת. כל התכנים , החויות והתפיסות שהאדם מבטא בבגרותו הם תוצר של ההכלה של רגשות ותחושות בגילאים המוקדמים.

ששת הזוגות הבאים מייצגים את הדואליות בנפש האדם:
טלה – מאזניים
שור – עקרב
תאומים – קשת
סרטן – גדי
אריה – דלי
בתולה – דגים

שלב מזל טלה
כראשון במזלות הוא מיייצג את הגיחה של התינוק מבטן אימו לעולם זר, לא מוכר ובמידת מה עוין. ככזה, טלה מייצג את שלב ההשרדות הראשונית של הילד שמשתמש בחושים הפרימיטיביים לצורך ההשרדות. יתירה מזאת, טלה מייצג כארכיטיפ את האגוצנטריות, את חוסר היכולת להפריד ולהבחין בינו לבין האחר , כל העולם אחד הוא. התפיסה של התינוק בשלב זה היא שהוא מרכז העולם, מלבדו לא קיים איש. צורך בסיפוקים מידיים, קושי בדחיית סיפוקים.
הפסיכולוגית מרגרט מהלר מגדירה מצבים אלה תחילה כשלב האוטיזם הנורמלי שבו הרך הנולד ממוקד בעצמו ובצרכיו ולאחר זמן, כשלב הסימביוטי שבו התינוק אינו מודע לקיום של האחר כיצור נפרד ממנו. ישנם מצבים שאנשים נתקעים בשלב התפתחותי זה ומוגדרים בעיני החברה כאגואיסטים, אגוצנטריים, נרקסיסטים, תכונות שמאפיינות את מזל טלה. אך לא כל בן מזל טלה אכן יהיה בעל תכונות אלה, מכיון שישנם עוד פרמטרים שקובעים את מבנה האישיות והתנהגות האדם.

שלב מזל שור
מזל זה מייצג חושניות והכרה של העולם והסביבה דרך חמשת החושים. שור נחשב כחושני מבין המזלות. בשלב זה של התפתחות התינוק הוא חווה את עולמו על ידי הפעלת חושים כמו מגע שטחי ומגע עמוק, טעם, ריח, שמיעה, ראייה וחושים הקשורים למוטוריקה (מערכות קינססטיות), שלב שאותו הגדיר פיאז'ה כשלב הסנסו-מוטורי. זה שלב שבו התינוק בודק את העולם שסביבו במיוחד דרך אזור הפה -השלב האוראלי על פי פרויד. על פי מרגרט מהלר התינוק כבר בקע מתקופת הסימביוזה שלו עם האם והוא מתחיל לחוות ולהכיר את העולם דרך חושיו. האם היא האוביקט הראשון והחשוב ביותר שאותו חווה התינוק בעזרת החושים ושבקשר איתה מתחילה להתפתח נפרדות ומובחנות פיזית ופסיכולוגית.
התינוק מתחיל לפתח העדפות ברורות לטעמים, ריחות, וצלילים שמהווים בסיס לחויות חושיות אחרות. אם הסביבה לא מאפשרת לילד לבטא העדפות אלה באופן עצמאי נוצר מצב שאנשים נתקעים בסוג מסוים של חוויות חושיות, מקובעות, לא מתוך בחירה אישית אלא מכפיה של החוץ. מצד שני , ישנם אנשים שנתקעים בשלב זה ולכן נוהגים לחוות את העולם דרך אוכל ופינוקים אוראליים, עם צורך גדול במגע ובגירויים וויזואליים הקשורים לצבע עם רגישויות יוצאות דופן לריח. בשלב זה ההורה נדרש לאפשר לילד לפתח עצמאות לגבי הבחירות המבוססות על חמשת החושים שלו.

שלב מזל תאומים
מייצג תנועה ותקשורת הן ברמה הפיזית והן ברמה המנטלית. התפתחות השפה החל ממלמול של הברות בודדות ועד הרכבה של משפטים. התאומים עסוק בקליטה של רשמים וחויות מנטליות ופיזיות הקשורות ביכולת של הילד לבחון את עולמו מסביב ולתקשר עם הסובבים אותו. מזל תאומים הוא שלב של סקרנות, למידה וחקר שהם כבר עיבוד משוכלל יותר של החויות שנקלטות על ידי החושים. זה הגיל שבו הפעוט מתחיל להיות פעיל יותר מבחינה מוטורית, זוחל, הולך, רץ, מטפס. ישנה התחלה של שימוש בהברות, מאוחר יותר, יכולת להרכיב מילים, חיקוי של דיבורם של מבוגרים ושל התנועות המלוות את שפתם. הילד לומד את השפה על ידי חיקוי המבוגרים ללא צורך בלימוד רשמי של חוקי השפה כיון שתכונה זו היא חלק מהמטען הגנטי עימו בא לעולם. בנוסף, הילד מגלה סקרנות אין סופית לכל חפץ, אביזר שמושך את תשומת ליבו , הוא מקשיב לסיפורים ולומד להפיק לקחים ממה ששמע וממה שהוא רואה. תאומים מייצג גם את ההכרה של הילד שיש לו גם אחים ואחיות שהם נבדלים ממנו, שהם יישויות עצמאיות והוא גם לומד לזהות ולהכיר ילדים אחרים בסביבתו.

שלב מזל סרטן
מזל זה מייצג את תחושת השייכות של האדם לתא משפחתי מסוים, לבית, לערכים של מסורת ותרבות, את הקשר הרגשי העמוק עם דמות האם ואת מערכת היחסים העדינה והמורכבת בין כל בני המשפחה. זהו השלב החשוב ביותר בהתפתחות כיון שהוא מייצג את תחושת הבטחון הרגשי שהתפתח אצל הילד, את יכולתו לבטוח ברגשותיו ואת ההבנות הראשוניות של מהו רגש וכיצד הוא פועל. בולט צורך מובחן יותר בתשומת לב: בהזנה, תמיכה, אמפטיה, סימפטיה. עתה מתרחשת התפתחות מלאה של העולם הרגשי ומתעצבים כל הכוחות הנפשיים רגשיים של היחיד שיוצרים אצלו תחושת שייכות לסביבה הקרובה ולעולם. מי שלא חווה שלב זה במלואו, מרגיש כל חייו תחושת אי שייכות רגשית לחיים.
בשלב זה מתפתחת תת ההכרה כאסופה של זכרונות וחויות רגשיות הקשורות לתחושת השייכות של הילד להוריו, אחיו ואחיותיו ולביתו שיוצרות את התבניות המאוחרות יותר. תבניות בלתי מספקות מעוררות צורך לחפש פיצוי על חסכים בצורה של כסף, מעמד, עוצמה, כוחניות, תובענות רגשית, כפיתיות וכד'.
בפסיכולוגיה מודרנית ניתן להגדיר מצב זה כשלב שבו מפתח ומגיע לבשלות מודל העבודה הפנימי- מנטלי של הילד. התפתחות מודל כזה היא תוצאה של היכולת האנושית לפתח ייצוגים מנטליים שהם סכמות מורכבות של המציאות החיצונית (אובייקטים במציאות) והמציאות הפנימית (תפיסות , תחושות, רגשות). המודלים המנטליים משפיעים על הציפיות שיפתח הילד לגבי מידת הזמינות והתגובתיות של האם ולגבי התנהגותם של אנשים אחרים כלפיו. על פי ציפיות אלו יתכנן הילד דרכי פעולה כלפי העולם וייפעל בהתאם.
שלב זה הוא קריטי להתפתחות תקינה של הילד והסטטיסטיקה האסטרו- פסיכולוגית מראה שמרבית בני האדם נשארו תקועים בשלב זה והבעיתיות הרבה בתחומי חיים שונים היא בעצם הרצון והצורך לחוות חוייה מתקנת בצורות שונות. זהו השלב המכריע של ההתפתחות הפסיכולוגית שקשורה להפנמה של דמות האם והמשמעות שלה בנפש הילד. מה שהוטמע עד כה הוא שקיים והוא המכריע.

שלב מזל אריה
בשלב זה של ההתפתחות האנושית הילד מתחיל לפתח אישיות עצמאית. היצירתיות שלו מתחילה להתבטא ברצון ובצורך לצייר, לשיר ולרקוד. ישנם גם גילויי מיניות במובן של סקרנות והתענינות בעצמו ובבני המין השני. זהו שלב שהילד מקבל בו משוב רב מהסובבים אותו לגבי הופעתו החיצונית, לגבי כישוריו. זה שלב שאין בו חובות, אין בו עדיין אג'נדה, הילד הוא מלך העולם. הוא חווה את עצמו כמרכז וכל הבמה שייכת לו, הוא מתחיל להבין שכל העולם הוא במה אך הוא חושב עדיין שהוא השחקן המרכזי על במה זו. הוא לומד טכניקות להשגה של צרכים ומאוויים והקשר עם דמות האב מתחיל לקבל חשיבות רבה. פרויד הגדיר שלב זה כשלב האדיפאלי שבו מתמקדת אנרגיה ליבידינאלית רבה בקשר עם האב, יחד עם משיכה רבה לדמותו כמייצגת כוח, סמכות, מציאותיות, ויכולת לזכות בתשומת לב והערכה מצד הסובבים אותו.
זהו שלב יאנגי במהותו שבו הילד פועל על פי שילוב של דחפים ורגשות המעורבים גם בחשיבה טקטית של כאן ועכשיו כשהשיקול המרכזי הוא להיות במרכז כדי לקבל תשומת לב, אהבה ואהדה מהסובבים. לשם כך מפתח הילד יצירתיות שמזכה אותו על פי תפיסתו בתשומת הלב הראויה. מתפתחים שירה, ריקוד וציור ורצון לזכות במחמאות . כאן מתחילים הניצנים של תחושת עלבון במידה והילד לא זוכה למידת תשומת הלב שהוא זקוק לה. בנוסף לכך, ילדים שלא התפתחו בצורה נכונה מפתחים בשלבים אלה דרמטיזציה, עושים סצינות של חוסר שליטה, דרמות, וכו'.

שלב מזל בתולה
מזל זה מייצג סדר, ארגון, צורך בנקיון, הגיינה, מילוי חובות אישיים וברמה מאוחרת יותר גם חובות חברתיים. היכולת לפתח שיגרה, התפתחות המנטליות, היכולת לקבל מרות וסמכות מבחוץ וצניעות. זה שלב ייני בהתפתחות הילד שלאחר השלב הקודם שבו הוא חש במרכז וחווה את עצמו כמלך או כשחקן ראשי על הבמה שלו, הוא מגלה לפתע שיש חוקים אחרים למשחק. במידה והוא רוצה לשרוד הוא חייב לפתח מערכת יחסים מובנית ומוגדרת עם הסביבה שבה הוא חי ופועל. הוא נדרש למלא חובות אישיים: רחצה, סדר יום קבוע, תזונה סדירה, הכנת שיעורים בבית הספר, היכולת לקבל הוראות ומרות מהורים, אחים בוגרים, גננת, מורים וכו' שהם לא תמיד נעימות או מתגמלות, שהן בגדר חובה ואחריות אישית כלפי עצמו וכלפי האחר.
זה שלב קשה בהתפתחות האישית מכיון שהוא מהווה מעין "נפילה" ממרכז הבמה להכרה שיש שחקנים נוספים על המגרש הזה בעלי זכויות זהות או יתירות. שלב שעוסק בהבנה של תפקוד הגוף ברמה הפיזית, משמעות של הגיינה, נקיון וסדר. הכרה בכך שהחברה בנויה מהיררכיה, שאין בה שוויון כוחות. שלמעשה כל אחד הוא בורג בתוך מכונה ענקית. זה שלב של חריצות ועמלנות שבו הילד או האדם נדרש להיות יצרני כדי לספק את צרכי עצמו וכדי להיות חלק מהחברה סביבו.
התרחקות של העצמי מהמיניות לטובת השתלבות בחברה ובניה של יכולת מנטלית שהיא לא יצירתית אלא ריאקטיבית – יודע להגיב נכון על גירויים מבלי לפתח יצירתיות משל עצמי.
פרויד הגדיר שלב זה כשלב החביון, שבו מותמרים הצרכים המיניים לצרכים והשגים לימודיים וחברתיים. לשלב זה מתלווה ההתפתחות הקוגניטיבית המואצת שמפתחת אצל הילד יכולת להתייחס באופן יותר רציונלי ומאורגן למטלות ולמשימות שלפניו.

שלב מזל מאזניים
מאזניים מייצג את ההכרה של העצמי דרך האחר. כלומר האדם לומד לזהות מאפיינים אישיים על ידי אפקט המראה. הוא מפתח תחושות ורגשות של אהבה, שמחה, כעס, שנאה, תשוקה, ברמה המנטלית והרגשית לסובבים אותו, על פי מבנה האישיות שלו. במידה והוא מפותח ברמה הפסיכולוגית רוחנית הוא לומד לזהות את עצמו באחר ובמידה והוא נעדר את היכולת הזו הוא רואה באחר את המקור לבעיות שלו או חווה את הנפרדות מהזולת ברמה היותר מפותחת וגבוהה שלה. כדי להשלים את עצמו הוא לומד לפתח מערכות יחסים אישיות, שותפויות והדדיות. כאן מתפחת היכולת לזוגיות ומערכות יחסים פרטניות (אחד לאחד) כאן יש הכרה של האחר על זכויותיו, יש רצון להתחברות לזוגיות, לשיתוף פעולה, אך היא מלווה בחששות, הססנות, חוסר בטחון.
אני מכיר באחר כיחידה עצמאית נפרדת ממני. אני רוצה קשר עם האחר, רומנטי או חברי או שותפות כלשהי, אך אני עדיין שומר על משהו עצמאי ונפרד משל עצמי שנובע מתוך הכרה מנטלית בנפרדות. למרות זאת זהו שלב מאוד רומנטי בחייו של האדם. יש צורך להביע רגשות, לחוות את הזולת דרך תקשורת מילולית וגם רגשית, אך אין פה התמזגות או איבוד גבולות. ההכרה שהדרך הטובה ביותר בחיים לשרוד היא דרך יצירת שותפויות, יצירת מערכות יחסים אחד על אחד. מתחיל להיווצר צורך בהחלטות חשובות להמשך החיים שגורמות להרבה הססנות וושי להחליט בגלל שקיימים שיקולים לכאן ולכאן.

שלב מזל עקרב
בדומה לשלב של מזל סרטן השייך למזלות המים גם מזל עקרב עוסק בתת מודע, אך בעוד שמזל סרטן עוסק בתת מודע אישי העקרב עוסק בתת מודע קולקטיבי וכל הפסיכולגיה הפרוידיאנית, מקורה הוא בארכיטיפ של מזל עקרב. מזל זה עוסק בלידה, חיים ומוות, טרנספורמציה. מפגש עם הצד האפל של האישיות, היכולת להכיר בצדדים האפלים של הנפש, להודות בקיומם, להכילם, ולהמשיך הלאה עם מבנה אישיות מתוקן. פה מתגלית הפסיכולוגיה של המיניות, באה לידי ביטוי, המשמעות האמיתית של המיניות בחיי האדם ואם בשלב הקודם היתה היווצרות של הדדיות ושותפות, הפירות שלה מובילים להתמזגות שמביאה באופן טבעי להולדה, לרוויה , ולהמשך השושלת. כאן נוצר מפגש עמוק עם פחדים, חרדות, כוחניות כפיתיות, אובססיות, זה השלב הקשה ביותר בהתפתחות האישית מכיון שהאדם נדרש לוותר על חלקים מהאגו לטובת הכרה שיש איזה שהוא כוח נעלה יותר מהאגו האישי. וית ההורות שמעלה מחדש אל המודע תכנים וקונפליקטים מהעבר ויחסי ההתקשרות של ההורה עם משםחת המקור שלו.
האדם מתחיל לחוש,לעיתים בעוצמה רבה, את הקונפליקטים והבעיות הלא פתורות שקשורות לילדות המוקדמת.זה שלב מכריע בחייו של כל אדם מכיון שהוא קובע את המשך ההתפתחות הרוחנית שלו ועל פי הדגם האסטרולוגי האנושות תקועה עדיין בתוך השלב הזה כי לא וויתרה על כוחניות ושליטה, שהם מרכיבים של ההתפתחות בשלב השור, שלב האומניפוטנציה בחייו של הילד.
שלב העקרב הוא המצב בו האדם מתמרן בין מערכת הערכים האישית שספג בילדותו מהוריו וסביבתו לבין הארכטיפים הקולקטיביים של התרבות שבה הוא גדל והתבגר. במידה והפערים גדולים במיוחד נוצרים קונפליקטים קשים בתחום המיניות, צרכים אישיים, דחפים ורצונות. זה שלב קשה ביותר בהתפתחות הפסיכולוגית של כל אדם מכיון שהוא נדרש לוותר על חלקים מהמרקם הפסיכולוגי שלו לטובת מערכת ערכים שלא מוכרת ולא ידועה לו, מצב שמעורר פחדים וחרדות, אך אמור להוביל את האדם לטרנספורמציה האמיתית והמכרעת בחייו. פה נוצר המאבק הפנימי בין תת המודע האישי לקולקטיבי ומידת הפער קובעת את העוצמות של הרגשות והתחושות וההחצנה שלהם.

שלב מזל קשת
שלב זה בהתפתחות האנושית הוא המשך טבעי של קודמו, עקרב. כאשר האדם מצליח לעשות טרנספורמציה אמיתית ולהשיל מעל עצמו מגננות ומנגנונים חוסמים המונעים את התפתחותו האמיתית והלא מותנית. הוא מתחיל לחפש את האני מאמין שלו. זה שלב בחיים , שבו האדם מחפש משמעות לחיים (ויקטור פרנקל – לוגותרפיה). האדם מתעמת עם שאלות מהותיות על משמעות החיים, הצד הפילוסופי- רוחני מתעורר. האדם נאחז במערכות אמונה שהן יצירות של תרבויות שונות, יש שאיפה להרחבת אופקים, להיכרות עם אמיתות שונות. הצורך באמונה הולך וגובר וכעת הזמן לבסס את מערכות האמונה האישיות אך בו זמנית הם גם הקולקטיביות, כמו אמונה בדת או בחירה בתפיסה פילוסופית כלשהי. זה גם שלב של רצון בחופש, חירות אישית, השתחררות מכבלים ודוגמות של החברה והתרבות בה האדם גדל, פועל וחי. יש צורך פנימי בהרחבת המעגל החברתי. בעוד שהשלב הקודם, שלב העקרב התאפיין ברגשות ותחושות מאוד עזים, התעמתות עם תשוקות מיניות ודחפים, בשלב הנוכחי של קשת יש מאפיינים מנטליים שכלתניים מאוד ברורים, שנועדו להעניק לאדם תחושת שחרור ומרחב כמעט אינסופיים שה"מיינד" יכול לייצר. העקרב מייצג מצולות בעוד שהקשת מייצג גבהים.

שלב מזל גדי
שלב זה בהתפתחות האנושית מייצג את היכולת להגיע להחלטות ארוכות טווח בתחום האישי, מקצועי והחברתי. זה שלב בוגר הדורש מהאדם רצינות, אחריות, מחויבות והרבה שליטה עצמית. הוא משול לטיפוס על הר גבוה. זהו שלב קשה הדורש התעמתות עם החוץ, מאבקים עם רשויות, מוסדות, סמכויות, כלומר, כל גורם חיצוני המנסה לכפות את מרותו או את תפיסתו. הגדי שורד על ידי כך שהוא מוכן להיות חלק מהחברה , חלק מהמבנה החברתי הקיים, מבלי לשאוף לשינוי. המהות היסודית של שלב זה, עוסקת ביכולת של האדם לקחת אחריות אישית, חברתית וציבורית, במידה משמעותית. זה שלב מאוד בוגר בחייו של האדם, בו הוא מיישם הלכה למעשה את התפיסות הפילוסופיות והאני מאמין שהוא רכש בשלב הקודם, שלב הקשת. בעוד שבמהלך הקודם הייתה בחירה חופשית, כל אחד יכול להאמין במה שהוא רוצה. בשלב הנוכחי יש בחינה מעשית של מערכת האמונות של האדם, האם הן רלבנטיות , האם ניתן להשתמש בהן ולישם אותן. שלב הגדי הוא השלב של הבגרות ושיא החיים, ההישגיות והשאיפה למעמד והשפעה חזקים. כאן נעשות החלטות ארוכות טווח שמושפעות בו זמנית הן ממערכות האמונה של שלב הקשת והן מתת ההכרה האישית שנוצרה בשלב הסרטן. מעטים הם האנשים המסוגלים לשרוד לאורך זמן בצמרת, למעטים יש את התכונות והיכולות למאמץ כזה. מעל לכל, שלב זה דורש מהאדם לגלות אחריות כלפי אנשים הנמצאים תחת חסותו הן ברמה האישית, הן ברמה החברתית וכמובן ברמות הפוליטיות והמדיניות.

שלב מזל דלי
שלב זה מכונה באסטרו-פסיכולוגיה שלב ה"אני הבוגר". האדם לומד להיות אינדבידואל מוגדר ועצמאי מבלי לחשוש לשייכותו החברתית. כאן נוצרים כל המאפיינים האישיים שהופכים את האדם לאינדבידואל. רוב האנשים נשארים תקועים בשלב הגדי: הם שואפים להיות חלק מהחברה סביבם תוך ויתור על עצמיות ואינדבידואליות. יש אלמנט של הקרבה בשלב הגדי, הויתור על העצמי לטובת הכלל ברמה האידיאה למרות שבפועל זה לא קורה. אך בשלב הדלי משתנה התמונה. האדם לומד להבין שהוא מסוגל להיות שונה ואפילו חריג ועדיין להיות חלק מהחברה בה הוא חי ופועל. הוא מגלה נכונות להחצנה של מאפיינים אישיים שלעיתים נראים חריגים ושונים לחברה. הוא מסוגל להתחבר לאורחות חיים שקוראים תגר על המוסכמות. בעוד הגדי מנסה בכל כוחו לשמר את הקיים ופוחד משינויים, הרי שהדלי מייחל לשינויים וחושש מהיתקעות בעבר. השלב הדלאי מוגדר כשלב האני הבוגר מכיוון שרק אדם בוגר בנפשו מסוגל להיות הוא עצמו מבלי לחשוש לתגובות החברה סביבו. הדלי גם מייצג את היכולת למעורבות חברתית על בסיס של נתינה, סיוע והתנדבות, יכולת להתחבר ליוצא הדופן, לחריג ולמוזר, בלי שיפוט וביקורת, קבלה נטו של הזולת. זאת הסיבה שעידן הדלי מייצג קידמה ואחווה.

שלב מזל דגים
זה שלב ההתפתחות האחרון של האדם. הדגים מייצג את היכולת לוותר על האגו במובנו הרוחני (פחדים, חרדות ונפרדות מהעצמי) ולא במובנו הפסיכולוגי כפי שהגדירו פרויד. זה שלב מפותח ביותר בחייו של האדם, לאחר שחווה הכל, ראה והרגיש הכל, התנסה בכל, היה חלק מהחברה ובו בזמן גם אינדבידואליסט, עם מערכות אמונה מותנות תרבות, ערכים הקשורים למסורת, גנטיקה אישית ועוד. זה השלב בו האדם חווה חיבור לתת ההכרה הקוסמית. בעוד שבמזל סרטן הוא התעמת עם תת ההכרה האישית שלו ובשלב העקרב הוא נפגש ונאבק עם תת ההכרה הקולקטיבית שלו , בשלב זה הוא לומד לזהות ולהבין שכל החוויות שלו מקורן באגו ובתפיסות הנוצרות על ידי חמשת החושים שלו. בשלב זה של ההתפתחות האדם מתבקש לוותר על הכל ולהתאחד עם היקום. אין הכוונה לוותר על בית , משפחה , עבודה ויחסים אלא להכיר בעובדה שבמהלך חייו עד כה הוא פעל כ" תוצר ותוצאה " של הדברים. שהמחשבות, החשקים, הרצונות והשאיפות הן תוצר של ילדותו ושל התרבות בה הוא גדל והתפתח , של המראה החיצוני שלו, של התנאים החברתיים, גיאופוליטיים ודתים של התרבות בה צמח. כעת מגיע השלב הקשה והמורכב ביותר, השלב בו הוא נדרש להפוך ל"גורם" בחייו ולא לתוצאה. זה הזמן להיות היוצר האמיתי של חייו ולהפסיק לפעול מתוך תגובתיות. קיים כאן אלמנט של הקרבה וויתור ברמת החומר לטובת מודעות אולטימטיבית. הרבה אנשים מנסים לחוות את השלב הזה בסדנאות ובקורסים שונים ברחבי העולם. זה אחד מסממני התקופה של העידן החדש. למרות שעידן דגים מסתיים כעת ואנו נכנסים לעידן הדלי, המודעות של עידן הדגים מהווה את החוויה האולטימטיבית של האדם. ישנם רבים שאינם מפרשים נכונה את החוויה הרוחנית בגלל שהפירוש שלהם לויתור על האגו פירושו הרס עצמי, אך אין כך הדבר. הכוונה היא אך ורק למודעות עצמית טהורה , חיבור לאני העליון ופעולה מתוך מודעות אישית גבוהה.


שלבי התפתחות האדם על פי האסטרולוגיה הסינית

המודל הסיני שונה בתכלית מהמודל המערבי, הוא פחות פסיכולוגי ויותר רוחני- פילוסופי. אין הוא נוגע בנפש האדם במובנה הפסיכולוגי אלא רואה את האדם כישות החווה את תנועת הצ'י הקוסמית מרגע ההתעברות עד המוות כשבכל שלב האדם מתחבר לסוג אחר של צ'י. בכל שלב משמונת שלבי החיים האדם אמור לחוות חוויות מסוג מסוים. בעוד שהמודל המערבי מעמיד את האדם במרכז היקום, המודל המזרחי מעמיד את האדם כחלק אינטגרלי מהיקום שביכולתו להתחבר או להתרחק מהאנרגיה שעומדת לרשותו בכל זמן נתון. המודל הסיני שנשען על ספר התמורות, אי ג'ינג, עוסק בהוליסטיות לשמה, אינו שיפוטי, רואה את היקום כמרכז ואת האדם כפרט בתוכו.

המודל הסיני מורכב משמונה שלבים המיוצגים על ידי הבגואה, דגם קוסמי המכיל שמונה סוגי אנרגיה, שברמה הסימבולית משולים לשמונה בני משפחה, אבא, אמא וששת ילדיהם לכל בן משפחה מאפיינים רבים ברמה הפיסית ,רגשית, מנטלית ורוחנית. בדומה למודל המערבי, כל אחד מאיתנו על פי תאריך לידתו מיוצג על ידי אחד מבני המשפחה אך בו זמנית חווה במהלך חייו את האנרגיה המיוצגת על ידי שאר בני המשפחה. מודל זה בנוי על חלוקת המרחב ל- 8 פלחים ( פיצה ). כל כיוון מביא עמו סוג אחד של אנרגיה שמייצגת גם את מימד הזמן בחייו של האדם אך במודל הסיני אין התחלה ואין סוף , השלב הראשון הוא גם האחרון , שלב שמייצג התחלה מייצג בו זמנית גם סוף, הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהמודל הסיני הוא מעגלי . הטאו וסמל הין והיאנג ממחישים זאת גם בצורה גרפית.

המודל הסיני של שלבי התפתחות האדם בנוי , כאמור, על המעגל שאין לו התחלה ואין לו סוף , הוא מכיל הכל ואין בו כלום, אך לצורך הבנה אנושית של תהליכי החיים על פי המודל הזה המסע מתחיל בצפון. המודל פועל על בסיס של מחזוריות של שמונה שנים, כך שבתום כל מחזור בן 8 שנים האדם מתחילו מחדש בנקודת זמן ומודעות שונה. בכל שלב ושלב חווה האדם אותה אנרגיה אך מכיוונים שונים. לדוגמא, הצפון נחווה בראשית החיים כגיחה מהרחם המוגן והחשוך אל האור והנפרדות. בשלב השני, בגיל 9 מתחיל מחזור חדש והצפון נחווה עתה מנקודת מבט אחרת הכוללת פן של הכרה במיניות ובהבדלים שבין המינים. בפעם השלישית שהאדם יחווה את אנרגית הצפון, הוא יהיה בן 16 והמפגש הוא עם פן נוסף של הצפון, בגרות, בשלות והתפתחות אינדבידואלית . וכך הלאה לאורך החיים ובאותו אופן גם לגבי שאר הכיוונים. יוצא מכך, שאנו נעים על גבי שעון הבנוי בצורת ספירלה. אנו מגיעים תמיד לאותה נקודה, אך נמצאים במקום שונה מבחינת המודעות והבנת החיים שלנו.

צפון
זה השלב הראשוני בחייו של האדם שמתחיל בהתעברות. העובר נמצא ברחם אמו, בתוך שק נוזלים כשהוא חווה תחושת שייכות ומוגנות. על פני השטח הכל נראה כשקט ודומם אך עמוק בפנים מתרחשים תהליכים רבים ומורכבים. הצפון מייצג את ראשית המסע בחיים , את הגיחה מתוך החושך אל החיים, את היציאה מהרחם אל האור . הצפון הוא ההתחלה והסוף. הצפון עוסק במפגש האדם עם הפחדים והחרדות שלו הקשורים בהישרדות, בצורך בעצמאות ובהגדרת העצמי והאינדבידואליות. שלב זה בחיים נחווה כעומק , כמפגש עם הצד האפל של האישיות, כהכרה במיניות ובאנרגיה המינית והליבידו שנועדו לשרת את האדם למטרות שונות. כאן מתרחשת ההכרה וההבנה המודעת או הלא מודעת של המיניות. טכניקות השרדות, מניפולציות והיכולת להפעיל אנשים ומצבים הקשורים לחשאיות, סודיות מקבלים חשיבות .

צפון מזרח
בשלב הזה הילד חווה את עצמיותו כחוויה נפרדת מהזולת ומהעולם סביבו. במיקום זה האנרגיה היא חדה, מהירה, קשה ומסמלת את המעבר מסוף החורף לתחילת האביב. מתרחשת גדילה כלפי פנים והפנמה של ערכים והתנסויות. במיקום זה לומד הילד את מאבקי ההישרדות ואת כל הטכניקות השונות להתקדמות, להצלחה ולכיבוש מקום בחיים. האנרגיה במיקום ובזמן הזה היא חדה וחזקה אך היא מופנית כלפי פנים. כעת יש צורך בהכרת החוץ דרך הפנים, הילד או הבוגר מזהה בשלב זה של חיים את התבניות הרוחניות לפיהן הוא פועל. מילת המפתח כאן היא פרספקטיבה. היכולת לבדוק את הדברים מתוך ראיה מפוכחת ולא מתוך העולם הרגשי הפנימי. יש כאן מימד פילוסופי, שאותו מסמלים "הנזיר על ההר" או מטפס ההרים. האנרגיה על ההר חזקה ועוצמתית, יש סופות , שלגים, מפולות ואוויר דליל. החזק שורד כאן בזכות תושייתו, אומץ ליבו והיכולת שלו לגבור על פחדיו ועכבותיו. לאחר שנפגש בשלב ובמיקום הקודם עם עולמו הפנימי בצפון מגיע שלב היישום. אך, עדיין אין בו יציאה לדרך אלא הכנה. בכל עת שהאדם מגיע לשלב זה, הוא נעצר כדי להפנים את מה שלמד בשלב הקודם ולהמשיך הלאה.

מזרח
שלב ומיקום זה בחיים מסמל אקטיביות, דינמיקה, פריצה והתחדשות. זה שלב האביב בחייו של הילד והאדם והצמיחה כאן היא מהירה וחזקה. זו תחילתה של תקופה חדשה בחייו של הילד והאדם. כוחות היקום עומדים לרשותו ומאפשרים לו תנועה חדה ומהירה קדימה. יש כאן צורך בהישגיות, בכיבושים, בהצלחה. זה הזמן והמיקום לתכנונים ארוכי טווח. בשלב זה של החיים, יש צורך בניידות מנטלית ופיזית. הרצון לחקור ולגלות את הסביבה ואת הסובבים גדול. זהו מיקום וכיוון שמביא לחיבור גדול יותר לעולם הפיסי, בניגוד לקודמו שעסק יותר בתחום המנטלי רוחני ובשלב הראשון בו עסק הילד האדם בתחושות ורגשות בסיסיים הקשורים להישרדות. לצורך התנועה קדימה היקום מספק לילד או לאדם אנרגיה אגרסיבית ושאפתנית. זה הזמן לכיבושים וליצירת נתיב עצמאי במובן החומרי. זה גם השלב שהילד הופך לבוגר ואחראי והאדם הבוגר החווה שלב וכיוון זה מרגיש אחריות גדולה יותר כלפי הסובבים אותו. פעמים רבות בשלב כזה הילד\אדם חש צורך להגשים חלומות. לאחר שהפנים את רצונותיו ותחושותיו בשלבים הקודמים, זה הזמן למימוש .

דרום מזרח
כאשר הילד/אדם מגיע לשלב ולכיוון הזה בחייו הוא חווה מעשיות וארציות. החלק הזה בחייו עוסק במימוש יחד עם בנסיגה של האגרסיביות והכוחניות. זה זמן לביסוס עצמי במובן הכלכלי והאישי.הצורך וההכרה שכסף ושפע יכולים לממש את כל השאיפות והחלומות של השלב הקודם הופכים להיות מטרה ולא אמצעי. המטרה בשלב זה היא לגלות גמישות כמו הרוח ולדעת להתכופף בהתאם לנסיבות החיצוניות. בניגוד לשלב הקודם שהכיל הרבה אנרגיה של תכנון, דמיון והשראה, הרי שכעת זה הזמן להוצאה לפועל. בנוסף, מתעוררים בילד\אדם הרצונות והצרכים למעורבות חברתית או רומנטית על בסיס אישי ולא על בסיס קבוצתי. הצורך הוא להתאים את עצמי לנסיבות החיצוניות על ידי יצירת מערכות יחסים אישיות ורומנטיות. באופן טבעי, יש חיפוש אחר מערכות יחסים שמניבות פרי כמו יחסי מין שמביאים להולדה של צאצאים או להיכרויות שיוצרות בסיס לנישואין. הצורך במיסוד מתחזק אך איתו גם באה ההכרה שלצורך ביסוס מערכות יחסים ונישואין יש צורך בכסף כדי לממש ולממן את הצרכים האלה. המיוחד בשלב ובכיוון הזה, שהוא עוסק הרבה בתכנונים איך להשיג יותר כסף ואפילו בדרכים מניפולטיביות ועקלקלות ולעיתים גם נוצר הצורך לחפש פטרון.

דרום
שלב זה בחייו של האדם מהווה שיא ובשלות והוא מקביל לאמצע החיים. הדרום המואר ושטוף השמש העומדת באמצע הרקיע בזניט כשהכל גלוי וברור. זה העת להנות מהעמל הרב של השלבים הקודמים שאופיינו במאבקים ולעיתים בקשיים בכל תחומי החיים. האנרגיה כעת היא חזקה, דינמית מלאת תשוקות והתלהבות, שמחה באוויר. זה הזמן לפעילות חברתית ענפה הן במובן האישי והן במובן החברתי הרחב. האדם מסוגל להחצין את רגשותיו ומאוויו; חיי החברה פעילים יותר מתמיד; יש זמן להתאהבות מחודשת. זה גם זמן מתאים לשיווק, פירסום ויחצ"נות בתחום אישי, כלכלי או מקצועי. יותר קל להגיע לתודעה הקולקטיבית במקום בו האדם חי, פועל ומתקיים. כעת מרגישים חדווה ורצון למצות את החיים. כאשר הילד\אדם מגיע לשלב ולכיוון הזה הוא מסוגל ליצור חברים ולהיות פופולארי יותר מתמיד. האנרגיות העומדות לרשותו הן יאנגיות במהותן אך יש להם גם פן יני. זה שלב האש בחיים וכידוע האש במיסטיקה הסינית מכונה " הצמדות " מכיוון שהיא צריכה חומר בעירה כדי להתקיים ולכן היא נצמדת לכל דבר שנמצא בקרבתה. זה שיא החיים ותחושת השייכות בו היא גבוהה מהרגיל . בהיותה של האש אנרגיית החיים והיצירה האדם חש בשלב הזה התעוררות מחודשת .

דרום מערב
זה שלב המאפיין את גיל העמידה. האדם מיושב, מקורקע היטב, מחובר לשורשיו, יש מאחוריו עבר. מתעורר צורך פנימי ליצירת הרמוניה משפחתית; לאגד את כל בני הבית; ליצור רצף משפחתי; להזין ולתמוך בסובבים במובן הרגשי; לתת כתף לאוהבים; ליצור אידיליה משפחתית; להתחבר לשורשים לעבר ברמה הרגשית. הבית הופך למרכז החיים; האדם חש קשר עמוק נפשי לעבר למסורת לערכים. קשה לקבל שינויים והפתעות, הרבה יותר נעים להתרפק על ערכים מוכרים שכבר נבחנו והוכיחו את עצמם. יש כוח סבל לשאת קשיים בתחום הבריאות . הכל נע בקצב איטי יותר, יש שלווה פנימית ותחושת נינוחות הקשורה ליכולת המובנית של האדם להזנה אישית, תכונה שהיא מולדת ונרכשת ומשתנה מאדם לאדם בהתאם לגנטיקה הרוחנית שלו. למרות שמדובר בשלב מאוד יני במהותו מכיוון שהוא מייצג את הארכיטיפ האוניברסלי של דמות האם, הוא מכיל גם הרבה הבנות ותובנות בהיותו בן זוגו של הצפון מזרח הנמצא על אותו הציר. כיוון דרום-מערב מתקשר ליכולת לעכל את החיים ברמה פיסית רגשית ומנטלית. בשלב זה נוצרת ההזדמנות לבצע עיכול של כל מערכות האמונה, הדעות והרגשות שהאדם התקשה לעכל ולהפנים במהלך החיים.

מערב
זמן, שלב וכיוון זה מייצג את השקיעה, הדעיכה והסתיו של החיים או של כל תקופה נבחנת במחזורים קטנים יותר של החיים. כעת האדם חווה אנרגיות של שקט, שלווה, נינוחות ורצון לרגיעה. זה זמן לעצור, לנוח, לבחון את החיים ולתכנן יציאה לפנסיה. להסתכל אחורנית, אך לא מעמדה של ביקורת לגבי ההספק וההישגיות אלא מעמדה של נינוחות ותחושת סיפוק לנוכח ההישגים והיכולות עד לשלב זה. כעת יש זמן להתכונן לסוף המחזור. האנרגיה איטית ונינוחה, יש בה עצב מתוק מהול בשלווה פנימית, הרבה הרהורים והשתקפויות. יש בתקופה הזאת הרבה עומק, צלילות ורצון להבעה. היצירתיות מתחדשת אך הפעם היא לא באה לשרת הישגיות והצלחה אלא את הרצון האמיתי והעמוק לצור מתוך צורך פנימי. הילד הפנימי נותן את אותותיו וקריאתו בפעם האחרונה במחזור בן 8 השלבים. זה שלב שבו האדם למוד הניסיון רוצה להנות מהחיים בשקט ובשלוה. לצייר, לרקוד, לשיר, לכתוב, לקרוא, לדוג דגים לטייל בארץ או בעולם, כל אדם על פי צרכיו. כאן נפגש האדם עם נכדיו. ברמה הרוחנית זה המפגש עם הילד הפנימי דרך האחר, דרך צד שלישי. בשלב זה של חיים יש חיבור לנהנתנות ורומנטיקה, זה ירח הדבש המאוחר והצורך בחוויות רגשיות מחודשות.

צפון מערב
שלב וכיוון זה בחיים מסמל את הסוף והזקנה. האדם משול בשלב זה לזקן חכם ובא בימיים, מלא בידע והבנות שאותן הוא מסוגל להנחיל לסובבים אותו. הוא דומה לראש השבט, לזקן העדה. הוא צבר הרבה ניסיון חיים וכעת הוא מסוגל להיות פטרון או מנהיג לדורות הבאים. האנרגיה בשלב זה היא מנטלית לחלוטין ויאנגית במלוא מובן המילה. אך אין מדובר כאן ביאנג פיזי המיוצג על ידי הבן הבכור אלא ביאנג מנטלי. זה שלב הכבוד וההערכה שהאדם זוכה בחייו על חוכמתו ופועלו. הוא נמצא בעמדת מלכות. יסוד המתכת נקשר למושג שמיים מכיוון שהוא מקביל ליסוד האוויר במיסטיקה המערבית, הריאות קשורות ליסוד זה. האדם מגיח לעולם עם הנשימה הראשונה ועוזב עם הנשימה האחרונה, הן אם שלב זה מתרחש במחזור החיים הגדול או במחזור חיים קטן . האנרגיה היא מנטלית כי היא יוצרת כל. האדם מבין שה" מיינד " הוא היוצר האולטימטיבי של החיים ואנרגיה זאת מקורה בשמיים, לכן אנו אומרים "אבינו שבשמיים" ודמות האם המקבילה לו היא "אמא אדמה". לכן זמן הצפון-מערב מייצג את היאנג האולטימטיבי , האדם החכם מבין שהכל מתחיל ונגמר במחשבה היוצרת.

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתיבת תגובה