ג'רי האן-מרקוביץ'
מרפאה בעיסוק
צעצועים הם מהות המשחק עבור הפעוט: הם מעניקים סיפוק והנאה, מגרים אותו ומובילים אותו להישגים חדשים. הצעצועים מעוררים את סקרנותו הפנימית של הילד, הם מעניקים אתגר ומעודדים אותו ללמוד ולהתפתח. למשל: מציאת רעשן מתחת לשמיכה הנה חוויה, המהנה את התינוק כמו נענוע הרעשן והכנסתו לפה, וזריקתו על הרצפה – ושמיעת ה"בום!" – מהנה עוד יותר!
לצעצוע יש ערך כל עוד יכול הילד לעשות אתו משהו – בפיו, בידיו, בכוחו הגופני – או לגרום לו לזוז או להשתנות. כמעט כל חפץ עשוי להיות צעצוע: הקשת כף על מכסה סיר, קריעת עיתון ישן, הפיכת תכולתו של מיכל מהנות את התינוק לא פחות (ולפעמים יותר) מכל צעצוע קנוי. צעצועים קנויים, הנבחרים בהתאם לגיל ההתפתחותי של הילד, יכולים ללמוד ולשעשע אותו; והטובים ביניהם יעניינו אותו לאורך זמן, ולפי התקופה ישמשו מטרות שונות.
לדוגמה: חרוזים פלסטיים צבעוניים, שאפשר לחברם יחד (יש לדאוג, כמובן, שלא יוכל ללעוס אותם ולבולעם): אפשר לתלות שרשרת של חרוזים אלה מעל העגלה של התינוק הרך; התינוק היושב כבר יכול לשחק אתם באמבטיה (הם צפים); תינוק בן 11 חודש יכול להכניס אותם לצנצנת בעלת מכסה מחורר, וכשינענע אותם בתוכה, הם ישמיעו רעש; עם הזמן יוכל הפעוט להפריד את החרוזים אחד ממשנהו, ובעתיד יוכל לחברם יחד; הפעוט ההולך מושך את שרשרת החרוזים אחריו; לפעוט בן השנתיים, העוסק במשחק דמיוני, יכולים החרוזים לשמש נחש או זנב; ובעתיד הרחוק יותר אפשר להשתמש בחרוזים אלה ללמידת צבעים ומנייה.
פעוט בן 3 אשר רוצה לעזור לסדר את הבית ימצא שמטלית יכולה לשמש ככלי-משחק כשהוא מסתובב עם ההורה בסלון ומנגב אבק מן הרהיטים. הוא גאה שהוא עוזר והוא משתתף בפעילות עם ההורה. כאשר הוא מכין ארוחה בערכת בישול-צעצוע שלו, הוא מפתח יכולות של דמיון ויצירתיות.
צעצועים מאפשרים פיתוח מיומנויות הקשורות לתחושות (ראייה, שמיעה, מגע), יכולות תנועתיות גסות ועדינות, חשיבה (כולל למידה דרך תהליך ניסוי וטעייה), שפה, מיומנויות חברתיות, טיפול עצמי והערכה עצמית. כל אלה מופקים, משתכללים ומתפתחים, באופן עקיף, ממשחק בצעצועים. צעצועים שניתן להפיק מגוון תוצאות מהם, חביבים במיוחד על ילדים. צעצועים נותנים לילדים הזדמנות לחקור, לקבל החלטות ולפתור בעיות. הם כלים בעלי ערך רב ברכישת מיומנויות חברתיות ותקשורתיות.
חשוב לקחת בחשבון שלכל ילד סגנונו האישי בהתייחס למשחק עם צעצועים. יש כאלה שיבדקו ויחקרו צעצוע היטב ויפיקו את המכסימום מחוויית המשחק אתו. אחרים יבלו רגעים ספורים עם הצעצוע וימשיכו הלאה בחקירת הסביבה. לרוב הפעוטות טווח ריכוז קצר, ויש להתאים את הציפיות ליכולת ולאופי המיוחד של כל ילד.
תפקידנו כמבוגרים הוא להעניק צעצועים, חפצי-משחק אחרים וסביבה משחקית בטוחים אשר מגרים את הילד באופן מתאים לרמתו ההתפתחותית. אם הצעצוע שמוצע לפעוט לא מתאים עבורו, הוא עלול לגרום לו בלבול, תסכול, שעמום או חוסר עניין, ולא יזמין אותו למשחק.
לילדים בעלי צרכים מיוחדים יש לשקול תנוחה, תמיכה והתאמה לפי המגבלה הפיזית או שכלית.
דוגמה של צעצוע שמשמש את הילד לאורך זמן: הכדור
עד גיל 4 חודשים:
התינוק מסתכל בכדור הצבעוני ועוקב אחריו בתנועת עיניים.
הוא לומד לשלוט בראשו כאשר הוא מסובב אותו לראות את הכדור הזז, במיוחד בשכיבה על הבטן.
4 – 8 חודשים:
התינוק מושיט יד לקראת הכדור וידיו נפגשות למשחק איתו.
הוא מנסה לתפוס את הכדור בכפות ידיו ומתחיל לעבד את תחושת צורת העיגול.
הוא מתחיל לחפש כדור מוסתר, מתוסכל אם הכדור מתגלגל ממנו.
8 חודשים עד שנתיים:
התינוק מעביר משקל, מבצע רוטאציה בגו, משפר שיווי משקל בישיבה בזמן המשחק.
הוא זוחל אחרי הכדור.
הוא משחק "חפש ומצא".
הוא אוהב להכניס ולהוציא את הכדור ממיכלים.
שנתיים עד שלוש שנים:
הפעוט עדיין לא מתחלק עם ילדים אחרים במשחק, לכן מעדיף לשאת את הכדור בידיו ולשחק עם אדם מבוגר.
שיווי משקל ויציבה משופרים מאפשרים לו לבעוט בכדור.
3 – 4 שנים:
הילד מתנועע באופן מיומן בזמן משחק עם כדור, כורע כשנדרש.
הוא מתחיל להעביר משקל כדי לזרוק את הכדור.
הוא תופס את הכדור עם ידיים ישרות.
4 – 5 שנים:
הילד מכדרר את הכדור באופן מסורבל, עם 2 ידיים.
הוא תופס את הכדור עם ידיים מכופפות באופן שמתאים למשימה.
הוא זורק מעל הראש עם תכנון תנועה ותיאום טוב בין הידיים ובין העיניים כדי לקלוע למטרה קרוב באופן מדויק.
5 שנים:
הילד זורק את הכדור באוויר, לעתים מסוגל לתפוס אותו אחרי הקפצה אחת.
הוא מכדרר את הכדור פעם או פעמיים ביד הדומיננטית.