מתוך: zero to three
תרגמה: רחל מן
בעלת תואר מוסמך לגיל הרך – תוכנית שוורץ
מרכזת את נושא פיתוח והכשרת כוח-אדם במרכז לגיל הרך שבקרית גת
שעת משחק
המשחק הוא משהו מאוד מיוחד לתינוקות ולילדים. בנוסף לכיף שקיים במשחק עצמו, המשחק חשוב להתפתחות. זוהי "העבודה" של הילדים, והדרך שלהם ללמוד על העולם הסובב אותם. באמצעות המשחק, ילדים מתרגלים מיומנויות חדשות, בודקים את הדמיון והיצירתיות, ולומדים על קשרים עם אנשים אחרים. שעת משחק יכולה להיות ייחודית בכך שהיא מחזקת את הקשר שבין הילד להוריו או לאנשים המטפלים בו. תוכלו לגלות שמשחק עם הילד שלכם יוציא מעצמכם את המיטב. היופי שתגלו על זמן הלמידה והצמיחה הוא שהמוטיבציה לילד הצעיר לשחק טבועה בו מלידה – וזוהי ההנאה מהמשחק. חישבו על הדרכים המיוחדות בהן אתם משחקים עם הילד, הדרך בה אתם מבחינים בילד שלכם המשחק לבדו, ומהי תגובתו לסוגי משחק שונים.
בהמשך ייבדקו הרעיונות על ה"עבודה" הנפלאה הזו של תינוקות ופעוטות.
מהו משחק?
המשחק מוגדר כ- "עבודת הילדים". משחק מספק לילדים את ההזדמנות לחקירה , ומכאן – ללמידה. כל מגוון הפעילויות יכול להיות משחק, וכל משחק יכול לאפשר הזדמנויות מרובות ללמידה ולתרגול מיומנויות חדשות. כשם שהילד שלכם גדל, כך המיומנויות הללו בונות, האחת על גבי השניה, את הבסיס לתפקידים שאנו עושים בבית-הספר ובחיים הבוגרים.
לדוגמא, המשחק בחול:
""הסתכלו עלי! אני לומד כל-כך הרבה דברים נחמדים כגון, למלא ולרוקן, ומהי המשמעות של 'מלא' ו'ריק', צבעים חדשים, צורות וגדלים . את מקשיבה לי בסבלנות רבה כאשר אני מפטפט או מנסה לומר מילים חדשות כמו, 'חול' ו'דלי'. אולי נעמיד פנים שאנו בארמון? לא אבין זאת בהתחלה, אך נעשה חיים ביחד ואנסה לדמיין מה את עושה. כל זה יעזור לי באמת כשיגיע פרקי ללכת לבי"ס יום אחד וללמוד דברים של ילדים גדולים, על מתימתיקה, מדע, וקריאה".
בפעם הבאה, כשתשחקו עם התינוק או הפעוט, תבחנו את כל הדברים הקטנים כדי ללמוד על הפעילות הספציפית. התינוק עשוי לתרגל תנועה מוטורית, כגון לנסות ולהקיש 'עם' או 'על' משהו, או ללמוד על הצורה של החפץ ועל התחושה ע"י הכנסת חפצים לפה. ייתכן ותינוקות מנסים ללמוד כיצד פועל החפץ כסמל למשהו אחר, לדוגמא, להשתמש בקובייה כאילו היתה מכשיר טלפון, או להבין כיצד להתייחס לאחרים במשחק. מכאן שפעילויות משחק רבות מספקות הזדמנויות לבדיקת החושים (ראייה, שמיעה, טעם, ומגע) ולפיתוח מיומנויות, לפיתוח השרירים, החשיבה, השפה, ומיומנויות חברתיות. הכל לשם ההנאה, כך שילדים אפילו אינם מודעים לכמה קשה הם עצמם עובדים!
מבוגרים ומשחק
כהורים, אתם החברים למשחק הראשונים והמועדפים על הילד. כבר מתחילת החיים של הילד, הוא או היא מעורבים במשחק איתכם, בין אם במעקב אחר הפנים שלכם בשעה שאתם מניעים אותם מצד אחד לצד שני, או בהקשבה לקולות שלכם בשעה שאתם שרים במהלך החלפת החיתולים. הם עובדים, לומדים וחוקרים.
""את/ה האדם המועדף עלי – להסתכל ולהקשיב לך, ואני אוהב כשאת/ה משתובב/ת אתי. יש לי הרבה משחקים למשחק, אבל אף אחד מהם לא משתווה לך – אמא, או לך – אבא שלי. זה כיף לצפות בכם כשאתם עושים משהו, ואז אני מנסה לעשות זאת בעצמי, ואני לא מפחד/ת לנסות לעשות משהו חדש, בגלל שאתם נותנים לי לעשות שגיאות ושזה בסדר לעשות שגיאות. ייתכן ואני מטריח אתכם מעט כאשר אני נעשה מתוסכל או כשזה יותר מדי בשבילי, אך אתם יודעים תמיד מתי לעזור לי להחליף פעילות… בטוח שאתם מכירים אותי הכי טוב!".
כהורים, איך אתם יכולים להיות החברים למשחק הטובים ביותר עבור הילד שלכם?
להלן מספר עצות קטנות בעזרתן תוכלו לעודד את הילד ללמוד ולחקור:
* תנו לילדים להוביל: תנו להם חפץ, צעצוע, או פעילות ותראו מה הם עושים עם זה. זה בסדר אם אינם משתמשים בכך בדרך "הנכונה"… תנו להם להראות לכם את "הדרך החדשה" שלהם.
* עזרו במתינות: זה נהדר לעצב מיומנות חדשה, אך תשלטו על הדחף "לעשות זאת בשביל הילדים". אתם יכולים להתחיל משהו, כמו להרים קובייה ולשים אותה על קובייה אחרת, ואז לאפשר לילד/ה לנסות בעצמם. ספקו את הסיוע המינימלי כדי למנוע את התסכול, תסכול שהוא כשלעצמו חוסם את העידוד ללמוד מיומנות חדשה.
* תקראו את סימנים של הילד: ילדים קטנים אינם יכולים לומר לכם מתי זה מספיק להם או מתי הם מתוסכלים. זיהוי הסימנים המקדימים להתפרצויות הזעם, עשויה לעזור לכם לדעת מתי לסייע או מתי להחליף לפעילות חדשה. ילדים צעירים פועלים היטב כאשר זמן המשחק הוא קצר ומתרחש לעיתים קרובות. כשאתם רואים את הסימנים של הילד, אתם יכולים אף לדעת אילו פעילויות הילד אוהב ומעדיף.
* תסתכלו על הסביבה: האם ישנן הפרעות כמו אור מסנוור או קולות רמים מדי? האם מרחב המשחק בטוח לחקירה? האם המקום מתאים לסוג משחק של ריצה, זריקה, או בלגן? כשבודקים זאת מראש אפשר למנוע את התפרצויות הזעם ואת התאונות, או את שבירת החפצים. אל תשכחו שהמשחק הטוב ביותר עשוי להתרחש במהלך השגרה היומיומית, כמו בשעת הרחצה, האכלה, החלפה, והשכבה.
מהו משחק טוב?
כולנו שמענו על הילד שקיבל צעצוע חדש ויקר, שם אותו בצד (או שבר) ושיחק עם קופסא ישנה. ובכן, רובנו לא עוטפים קופסאות או מיכלים ישנים למתנות, דבר שאומר משהו על מגוון החומרים היכולים לשמש למשחק מהנה ובטוח עבור תינוקות ופעוטות. ישנם סוגים רבים של משחקים בחנויות, המתאימים אף לתינוקות שזה עתה נולדו. אין צורך להוציא ממון רב על צעצועים לילדים. חשוב להבין מה עושה את ה"צעצוע" מהנה ושימושי ללמידה.
בין אם אתם קונים צעצוע חדש, או מכינים צעצוע משלכם, רצוי להתחשב בעצות הבאות:
* לצפות ולעשות: הצעצועים הטובים הם הללו שמאפשרים לתינוקות ולילדים לבדוק, לעשות, להעמיד פנים, לחקות, ליצור, או להנות מהם, בשעה שהם לומדים או מתרגלים משהו חדש. צעצועים הנראים כמבדרים, אך מאפשרים לחוקר הקטן שלכם רק להסתכל אך לא לנגוע – אינם יעילים ללמידה, מאחר שהילד הוא צופה פסיבי ולא משתתף פעיל. האם הצעצוע מאפשר הזדמנות לדבר על מה שקורה או הזדמנות להשתמש בו בשיתוף עם חבר למשחק? צעצועים צבעוניים ומנגנים אינם רק לבידור… תינוקות ופעוטות לומדים המון באמצעות החושים, הראייה, השמיעה, המגע, הטעם והריח.
* התאמה לגיל: צעצועים אחדים, כמו צעצועי גרירה או דחיפה, מתאימים מאוד לפעוטות הלומדים את השימוש בשרירים לדחיפה ולמשיכה. צעצועים שהשימוש בהם דורש מיומנות שהיא מעט מעל רמת המיומנות הנוכחית של הילד, יכולים להיות מצוינים לניסיון אם אתם מסייעים לו מעט והוא יכול לחקות אתכם. אם אתם צריכים לעשות את עיקר העבודה כדי שזה יהיה מעניין, יתכן והצעצוע אינו מתאים ליכולת הנוכחית של הילד.
* הנאה לכל הגילאים: צעצועים טובים הם אלו "הגדלים עם הילד", כגון כדור … תינוק צעיר עשוי לנגוע ולהסתכל על הכדור, תינוק גדול יותר יכול להכות על הכדור או לדחוף אותו; פעוטה צעירה עשויה לבעוט או לזרוק את הכדור, ופעוטה בוגרת יותר יכולה להשתמש בכדור במשחק עם חבר/ה או להעמיד פנים שהיא שחקנית כדור-רגל מקצועית.
צעצוע מצוין נוסף לכל הגילים הוא ספר. ספרים קשיחים שהם בטוחים ותינוקות יכולים להכניס לפה מאפשרים להם לחקור את הצורה ואת מאפייני הספר. כשהתינוק יגדל, הוא יוכל להתאמן בדפדוף הדפים, להסתכל על תמונות ולזהות אותן, "להעמיד פנים" שהוא קורא ע"י שחוזר על המיקצב של הסיפור ששמע, ובמהרה יוכל לספר מה קורה בספר. הללו הן התנהגויות המתלוות לקריאה ולאורינות והן צעדים חשובים עבור ילדים צעירים.
משחקי גרירה ומשיכה: צעצועים רבים נראים יפים ומהנים, אך עלולים להישבר במהרה. זיכרו שילדים צעירים אוהבים לחקור, וזה אומר שלפעמים הם יבדקו מה קורה כשנושכים חפצים, כשמפילים אותם, כשמנענעים אותם, זורקים או דופקים עליהם. ילדים קטנטנים מתחילים לתרגל את השרירים והקואורדינציה שלהם – מכאן שהצעצועים צריכים להיות עמידים לכובד, להיות חזקים ושאפשר לרחוץ אותם… ובכך מצדיקים לפעמים את מחירם היקר. אם יש הרבה צעצועים שצריך לסדר, נסו לשים בצד מחצית מהם לזמן מה. כשמחזירים לתינוק צעצוע ששמנו בצד, הצעצוע נראה חדש ומהנה, כך שתחלופה בין הצעצועים תאפשר לו לגלות אותם מחדש.
בטיחות: חשוב שצעצועים וחפצים שהתינוק משחק בהם יהיו בטיחותיים. צעצועים שיש בהם חלקים קטנים, או חלקים שעלולים להישבר או להתנתק מהצעצוע יכולים להיות מסוכנים לילדים קטנים האוהבים לבדוק אותם בפה. תסתכלו ותרגישו אם יש פינות חדות. על משחקים וצעצועים רבים כתוב לאיזה גילאים הם מתאימים. החשיבות היא לא רק לרמת ההתפתחות, אלא גם לבטיחות. שימו לב במיוחד לצעצועים ומשחקים שעליהם כתוב "לא לילדים מתחת לגיל שלוש",.
לבסוף, זכרו… משחק מהנה לא תמיד כולל צעצועים: ריצה בחוץ, follow the leader, בדיקה וחקירה של חפצים בבית, הפרחת בועות באמבטיה, גילוי משותף של קולות הלילה, כל אלו עשויים להיות מהנים גם כשאין צעצועים מסביב. פעילויות יומיומיות רבות שהורה וילד עושים ביחד הן משחקים אינטראקטיביים מהנים. עשיית פרצופים, משחקי קו-קו, חיקוי צלילים וקולות, חיקוי צלילים משעשעים, ו"העמדת פנים", הם כולם משחקים המלמדים מיומנויות חשובות כמו 'סיבה ותוצאה', יחסים חברתיים, ויצירתיות. כל הצעצועים שבעולם לא יוכלו להשתוות אליכם ההורים… אתם הם הצעצועים המועדפים ביותר על ילדיכם!
בני קבוצת הגיל, אחים – ומשחק
דובר על התפקיד החשוב של המבוגרים במשחק עם תינוקות ופעוטות. חשיבות רבה יש גם למשחק עם אחרים – חברים ואחים. שעת משחק עם בני גיל נוספים לא רק שמאפשרת אתנחתא לאבא ואמא , אלא אף מחזקת מיומנויות חדשות, וזהו זמן בו מתרגלים יחסים חברתיים – שזהו אלמנט חשוב להכנה לקראת שנות בית-ספר.
ילדכם לא צריך להיות "גדול מספיק" כדי לשחק עם חבר; תינוקות ופעוטות מרוויחים ממשחק האחד ליד השני. אפילו תינוק קטן אוהב להסתכל על תינוקות וילדים אחרים. כשהוא יגדל, תוכלו לראות את הצעדים שהתינוק יעשה במעבר ממשחק עם עצמו למשחק עם ילד אחר:
האמהות של רחל ושל אסף היו נפגשות פעם או פעמיים בשבוע, ביחד היו משחקות עם התינוקות, אוכלות צהריים, ומשוחחות. רחל ואסף אהבו להסתכל על האימהות שלהם והאחד על השנייה. חודשים חלפו, רחל אהבה להסתכל על אסף המשחק עם צעצוע אהוב – ספר קרטון קטן וצבעוני. הוא היה חובט בספר, שם את הספר בפה, מנענע אותו עם ידיו. רחל היתה משחקת עם דובי על הרצפה, לצד אסף. הם בידרו את עצמם לפרקי זמן קצרים, ממלמלים לצעצועים. כאשר הם גדלו, רחל ואסף אהבו לגעת, להחזיק ולשחק עם קוביות גדולות. במהלך 'מפגשי משחק אלו, האימהות נהגו להשכיב אותם על הרצפה עם ערימה גדולה של קוביות והם היו משחקים האחת ליד השני, לפעמים מניחים קוביות בערימה של האחר וממלמלים "אה-, בה", ומתגלגלים על הרצפה. עוד לפני שיכלו להבחין בכך, האמהות ראו אותם מניחים קובייה על קובייה, צוחקים ומדברים על המגדל הגדול שבנו.
להלן מספר עצות למפגשי משחק:
* תיפגשו עם אימהות ואבות נוספים לשיחה, למרגוע, לצחוקים. זוהי אתנחתא נחמדה בשבילכם, והזדמנות לתינוקות ולכם להיות ביחד, לצפות בתינוקות אחרים – לבחון את הדרכים בהן הם לומדים וחוקרים.
* קחו את הפעוט/ה למגרש המשחקים בו פעוטות אחרים משחקים בחול ועל מתקני השעשועים. הביאו מכלים ישנים בהם יוכלו לשחק, וכמה נוספים לילדים אחרים.
* ספקו חפצים וצעצועים בהם יוכלו הפעוטות לשחק בנפרד וביחד (ספרים, מכוניות, בובות, תבניות לבצק). כל סוג של משחק מסייע לפיתוח מיומנויות חדשות.
* תסתכלו כיצד הילד שלכם משחק עם אחרים בני אותו הגיל וכן, כיצד הוא משחק אם אחיו או אחותו או עם חבר מבוגר קצת יותר. תוכלו לראות אותו חוזר או מתרגל מיומנויות נוכחיות שלו עם בן או בת גילו ומנסה לחקות או ללמוד מיומנויות חדשות מחבר למשחק גדול במעט ממנו. חזרתיות וחיקוי הם אלמנטים חשובים ללמידה.
* עודדו משחק בין אחים, אם יש לכם יותר מילד אחד. לא רק שהם מהווים מודל טוב והם נמצאים בשטח… אלא גם שעמיתים למשחק הופכים בהמשך להיות לחברים.
"זה שלי!" "לא! "זה שלי!"
כולנו יודעים שזמני המשחק עם תינוקות ועם פעוטות לא תמיד עוברים בצורה חלקה! להלן ייבחנו האתגרים הטבעיים והבלתי נמנעים העולים בשעה שילדים צעירים לומדים להתחלק ולשחק עם אחרים:
הורים רבים ומחנכות מכירים את ההכרזה "זה שלי!", "לא!" "זה שלי!". זמן משחק אינו רק זמן של הנאה וצחוק. פעמים רבות הצחוק וההתחלקות עם אחרים הופכים, תוך רגע, לצעקות ולבכי. כמו שילדים צעירים לומדים כיצד להשתמש בגוף שלהם, ולומדים מיומנויות של שפה ודמיון, כך הם לומדים כיצד להיות חברותיים. התחלקות עם אחרים, שיתוף פעולה, תקשורת, והתייחסות לאחרים הם כולם חלק מלמידת מיומנויות חברתיות. כמו מיומנויות אחרות, ילדים צעירים צריכים זמן ותירגול, כמו גם עזרה ממבוגרים. כשם שילדים שולטים במיומנויות בקצב שונה, כך קורה כשלומדים לשחק בשיתוף פעולה. לילדים אחדים זה ייקח זמן ארוך יותר והם יצטרכו עזרה ממבוגרים. לילדים, שנראה שהם נמנעים מלשחק עם בני הגיל, חשוב במיוחד ליצור הזדמנויות רבות עבורם כדי שירגישו נוח יותר באנטרקציות משחקיות.
""אני אוהב לשחק עם החברה שלי… אני מתלהב כשאני עושה דברים עם אדם קטן אחר. לפעמים אני מתרגש וקשה לי לשלוט ברגשות שלי. אני רוצה את מה שאני רוצה, מתי שאני רוצה! זה עוזר לי כשאת מתערבת ומדריכה אותי. כשאת מציעה לי צעצוע אחר לשחק בו, כשלחברתי יש את הדובי שאני רוצה, זה עוזר לי לחכות לתורי. עוזר לנו גם כשאת מראה לנו דרכים למשחק משותף עם מכוניות. כשאת סבלנית, זה עוזר לי להיות סבלני בעצמי, וזה מלמד אותי לקחת צעדים קטנים בדרך ללמידת החברות".
"עוד פעם אחת"
אבא חזר זה עתה מהעבודה, ומשתוקק לשחק עם אורי בן השנתיים: "מה נוכל לעשות?" שואל אבא. אורי מביא מהר לאבא את פזל חיות המשק שהם הרכיבו ביחד בערב הקודם לפחות עשר פעמים. אבא מבליע אנחה ואומר "בסדר, עכשיו, איפה נוכל לשים את הסוס הזה?". אורי, מנפח בגאווה את החזה ואמר "הנה, כאן!".
בשעה שהרצון לעשות דברים עוד פעם ועוד פעם אינו מלהיב את אבא ואמא, זה חשוב לילדים. הילדים חוזרים ומתרגלים את היכולת שלהם, במטרה לשלוט באתגר. וכשהם יכולים לעשות את הדבר "הכל בעצמי!" הם מתוגמלים על ידי הרגשה של כוח באשר ליכולת שלהם, הרגשה שהם רוצים לחוות לעיתים קרובות. ככל שהם מתרגלים ומשתלטים על מיומנויות, כך הם יקחו יותר אתגרים חדשים והלמידה תמשך. לכן, כשאתם מתפתים להסתיר את הצעצוע שאתם מרגישים שלא תוכלו לשחק בו יותר, זיכרו את התפקיד החשוב שיש למשחק שחוזר על עצמו, להתפתחות של הילד. (מכל מקום, כשהילד יבין שהצעצוע נעלם – מה שיכול לקחת יותר מיום אחד – הוא יציק לכם עד שתחזירו לו אותו).
שפה, קריאה ומשחק
בין אם הילד משחק עם מבוגר או עם ילד אחר, המשחק מאפשר הזדמנות מהנה לתרגל מיומנויות של שפה. רון בן החמש אוהב לפצח גרעינים של דובדבנים ולצחוק לקול הפיצוח, בשעה שנטלי בת השנתיים אוהבת להסביר את "חוקי" המשחק. לתינוקות ולפעוטות, משחק הוא זמן לכיף, ללמידה, ולתקשורת רבה. בנוסף, עם ספרים זה יכול להיות זמן נהדר למשחק ויכול לעזור לפיתוח מיומנויות של שפה, קריאה וכתיבה. אפילו תינוקות יכולים לתרגל מיומנויות חדשות ע"י משחק עם ספרים. כשהם מדפדפים, מכניסים לפה, ומסתכלים על הספר ועל הדפים, הם לומדים מהו ספר. כשהם יגדלו, הם יוכלו להצביע על תמונות, בדרך של משחק: "היכן הכלבלב? איפה הפרה?". במהרה הם ירצו "להקריא" לכם סיפור של לפני השינה ע"י חיקוי קולכם ואת מה שהם זוכרים מהסיפור אותו הקראתם להם פעמים כה רבות. פעוטות גדולים יותר עשויים להעמיד פנים שהם דמויות מתוך ספר אהוב כשהם "מתחפשים". משחק המערב ספרים, מחזק את האהבה לקריאה בשנים הבאות.
להלן מספר עצות לשימוש בספרים בדרך של משחק:
* * אפשרו לילדים לבחור בעצמם את הספרים שהם רוצים, למשחק או לקריאה.
· * אפשרו לתינוקות "לחקור" ספרים שהם בטוחים עבורם (ספרים מנייר קשיח או מבד).
· * שחקו משחק על הסיפור או הספר או שחקו את הסיפור.
· * חפשו ספרים מהספרייה על דברים שהילד שלכם חושב שהם מהנים (כמו: מכוניות, בעלי חיים, בישול ואפייה, דברים בבית ובחוץ).
· * השתמשו בספרים כדי להסביר מצבים קשים שעשויים להתרחש במהלך משחק, כגון, התחלקות בחפצים, לקיחת תור. ילדים מגיבים בדרך-כלל טוב יותר לדמויות מספרים.
· * תיהנו ממשחק שקט, בשעה שאתם קוראים יחדיו או מעיינים בספר.
"משחקי כאילו"
""אמא , תאכלי את המרק הזה" – אומרת תמר בת השנתיים וחצי לאמא שלה, בשעה שהיא מגישה לאמא קערית סוכר ריקה מסט המשחק שלה. "ממממ… המרק הזה מאוד טעים, איזה סוג מרק זה?" אומרת האמא . תמר מחייכת ולוקחת בחזרה את הקערית: "מרק איטריות" " – היא אומרת, גאה בתבשיל של עצמה.
כשפעוטות גדלים, "משחקי כאילו" הם תגלית מהנה עבורם. כשילדים צעירים מתחילים להבין שחפצים ואפילו אנשים יכולים לייצג דברים אחרים (קערית הסוכר הריקה מסט המשחק, מייצגת קערית מלאה במרק), הדמיון שלהם ממריא, ועולם גדול וחדש של משחק נפתח עבורם, עולם שבמהלך השנים הבאות יהיה מעניין ומורכב הרבה יותר. לא רק שכיף לצפות ולהשתתף ב"משחקי כאילו", המשחקים הללו הם חלק חשוב מהתפתחות מיומנויות החשיבה, שמאוחר יותר מסייעים בחשבון, באוריינות, וביצירתיות.
להלן מספר עצות ל"משחקי כאילו", לכייף והנאה:
* * הצטרפו "לסיפור" אותו יוביל הילד/ה. תשאלו שאלות בימקום לתת הנחיות. לדוגמא, "עם מי חי הנמר?". הציעו עזרה, ואפשרו לילד/ה להתנסות ולהיות יצירתי.
· * ספקו תמיכה ואביזרים לשימוש דמיוני ולמשחקי כאילו. לאביזרים יומיומיים, כמו קערות, מיכלים, כובע, קופסא – יכול להיות שימוש נרחב. אביזרים "אמיתיים" כמו, בגדים ישנים, או אריזת דגני בוקר ריקה – אף הם טובים מאוד לצורך זה.
· * עיסקו בפעילויות יומיומיות ל"העמדת פנים". מטלות כמו ניקיון ואפייה מספקות הזדמנות מצוינת לחיקוי ולתרגול מיומנויות חדשות.
· * הזמינו חברים למשחק. שימו לב כיצד משחק ה"כאילו" מתפתח כאשר שניים או יותר מוחות צעירים מצטרפים יחדיו.
ילדים עם צרכים מיוחדים
בין אם אתם הורים, קרובים, או המטפלים בילד עם הצרכים המיוחדים. ילד עם קשיים פיזיים, מנטליים, או כל קושי מיוחד אחר, יכול להביא אתגר למשחק. כל הילדים לומדים בדרך של משחק, בלי קשר לרמת התיפקוד שלהם.
* כיצד משפיעה הסביבה על הילד שלך? מהם קולות הרקע בסביבת המשחק? האם מכשירי הרדיו והטלויזיה פועלים? האם נמצאים ילדים רבים אחרים בסביבה? אם נראה שילדים עצבניים, בוכים או שאינם מרוכזים מסיבה לא ברורה, נסו למצוא אזור משחק שקט יותר. אפשר לערוך הכרות עם צלילים חדשים בהדרגה ולאט, כמו שעושים עם צעצועים חדשים.
* כיצד מגיב הילד לדברים חדשים? יהיו תינוקות ופעוטות (בעיקר אם יש להם צרכים מיוחדים) שיפיקו הנאה מפעילויות מרובות, ולעומתם יהיו אחרים שעומס דומה של פעילויות יכביד עליהם מאוד. מכאן, שיש להתחיל את זמן המשחק לאט, עם צעצוע או חפץ אחד בלבד, ובהדרגה להוסיף אחרים, ולבחון את תגובת הילד/ים. האם הילד/ה מחייך/ת כשמביאים דובי, נוגע בו ומחבק את הדובי? האם הילד/ה מסיט/ה את עיניו הצידה כשמביאים מכונית מכבי-אש?
* כיצד מגיב/ה הילד/ה למרקמים שונים, לריחות, ולטעמים? יהיו חפצים שילדים יפיקו מהם הנאה רבה, יגעו ויחזיקו אותם בידיהם. חפצים אחרים ייראו מוזרים להם. נסו חפצים עם מרקמים שונים. שעת הארוחה אף היא זמן משחק לתינוקות ולפעוטות, אפשר לנסות מאכלים שלהם מרקם שונה וטמפרטורה אחרת ולבחון את תגובת הילד/ה לכך.
* אילו חפצים ומאכלים מתאימים לחושים של הילד/ה? אם יש לילד/ה בעיות בתחום מסוים, לדוגמא, בראייה, חפשו פעילויות שמשלבות חושים אחרים, כמו מוזיקה או שירה, או – נסו מכוניות צעצוע שאפשר להחזיק ולחוש את התנועה. בנוסף, חפצים צבעוניים ומבריקים מאוד עשויים לעניין את הילד אם הוא יכול לראות משהו.
* תערבו אחרים כך שיכירו את הילד/ה ואת המשחק שלו/ה. אם הילד/ה ואתם מקבלים טיפולים ועזרה, שתפו את המטפלים בו ברעיונות ובמה שלמדתם על אופן המשחק של הילד. בקשו מאנשי המקצוע להציע לכם רעיונות למשחקים ולצעצועים נוספים.
לסיכום –
המשחק הוא בעת ובעונה אחת גם פשוט מאוד וגם מורכב מאוד. ההסבר לכך הוא שמצד אחד משחק בא באופן טבעי לילדים, ומצד שני מה שמעצב ומגבש את ההתפתחות של הילד. זה משהו מדהים. כמבוגרים, אנו מוקסמים ממה שילדים לומדים דרך מה שנראה לנו כדבר מאוד פשוט, כמו לעשות ערמה מקוביות, להשכיב בובה במיטה, או לשחק בחול עם ילד אחר. אנו יכולים לבחון גם איך אנו יכולים להתחבר לעולם היצירתיות והדמיון של הילדים. נוכל לעזור לילדים בצורך שלהם ללמידה, בכך שנאפשר להם להוביל ואנו מצידנו נהיה סבלניים לצרכים שלהם בכך שהם חוזרים שוב ושוב על אותן הפעילויות. לא משנה באיזה שלב התפתחותי נמצא הילד, המשחק מהווה עבורו חלק חשוב בהתאמה למיומנויות חדשות ולאנשים חדשים.
סביר להניח שבכל פעילות עלולים לבוא התקפי זעם ותחרותיות. עלינו לשים לב לסימנים המקדימים לכך, להיות סבלניים, ואז נוכל להנעים את זמן הפעילות. בין אם הפעילות מערבת צעצוע, או חבר, או ספר, או "משחקי כאילו" – – –
אל תשכחו את הדבר החשוב ביותר – תיהנו.