מאת: דרורית אמיתי-דרור, מ.א.
יועצת מומחית לגיל הרך. יועצת מכון "דור" לאיתור, אבחון מקצועי והשמה של מטפלות פרטיות. יועצת להורים לילדים בגיל הרך. טלפון: 03-6990882.
קורס למטפלות – ניתוח אירועים
1.רותי, בת שנתיים וחצי, מגיעה בשעה 07:30 למעון. בכתה מטפלת אחת אשר עסוקה בשיחה עם ילדים, המספרים לה על דבר מה שראו אתמול. רותי נעמדת בפתח, אוחזת בשמלתה של אמא – ומסרבת להיכנס.
I. כיצד תסבירי את תגובת הילדה?
II. איזה גורמים נוספים (אמא, מטפלת) מעורבים באירוע זה – ומהם יחסי הגומלין בניהם?
III. מה ניתן לעשות?
IV. נסי להעלות גורמים ופתרונות שונים אפשריים ובחני כל אפשרות.
2. יוסי, בן השנה, מגיע על זרועות אביו למעון, בשעה 09:00. בכתה פעילות שוטפת. יוסי בוכה ומפנה את גבו אל המטפלת, המנסה לדבר אליו.
I. כיצד תסבירי את תגובת הילד?
II. מה ניתן לעשות במקרה זה?
III. מה ניתן לעשות במידה ואירוע כזה חוזר על עצמו פעמים רבות?
IV. נסי להעלות גורמים ופתרונות שונים אפשריים – ובחני כל אפשרות.
V. ערכי לעצמך רשימה של יתרונות וחסרונות לכל פיתרון ותגובה שהעלית.
3. יוני, בן 6 חודשים, מובא למעון כשהוא ישן בזרועות בזרועות אביו. אביו מוסר אותו למטפלת – וזו מעבירה אותו בזהירות למיטתו כדי שלא יתעורר. כך מגיע יוני מדי יום למעון.
I. מה, לדעתך, ירגיש יוני כאשר יתעורר?
II. מה "מחמיץ" יוני כתוצאה מהאופן בו הוא מועבר מהבית למעון?
III. מה דעתך על ההשלכות האפשריות של מצב זה לגבי יוני?
IV. מהן הסיבות האפשריות, הגלויות והסמויות, לדרך בה בוחר אביו של יוני להביאו למעון?
V. מה ניתן לעשות במקרה זה – ומיהם הגורמים שכדאי לערב בכך?
4. תמי, בת שלוש, מגיעה למעון בשעה 08:00 – ומחפשת את חברתה, רונית. כשהיא רואה שרונית לא הגיעה – היא פורצת בבכי, רצה אחרי אמה ולא רוצה להישאר במעון.
I. מיהם ומהם הגורמים השונים (דמויות וגורמים אובייקטיבים) השותפים לאירוע זה (באופן ישיר ובלתי-ישיר, גלוי וסמוי)? נסי לשרטט את ה"מפה" של אירוע זה.
II. מהם הגורמים האפשריים להתנהגותה של תמי?
III. מה ניתן לעשות במקרה כזה?
5. תחילת השנה, יוסי, בן שנה וחצי, מגיע בפעם הראשונה למעון. הוא משחק בקוביות ובובות על-יד אמו, ונשאר במעון כשעתיים. לפני לכתם הביתה – פונה האם למטפלת ומספרת לה שהיא מודאגת כיון שיוסי לא עזב אותה, לא שיחק עם ילדים אחרים – ושיחק רק במשחקים שיש לו בביתו – וכלל לא התענין במשחקים חדשים. היא מעונינת לשמוע מן המטפלת האם הילד אינו מפותח מספיק, האם הוא מתאים למסגרת מעון – ואיך ישתלב בו.
I. מה מבטאת האם? ערכי רשימה של הדברים הגלויים שמבטאת האם – ורשימה של הדברים הסמויים שהיא מבטאת.
II. מה דעתך על התנהגותו של יוסי?
III. בחני את כל האפשרויות שהעלית בשאלה א' – והציעי תגובות מתאימות בהתאם לכך לשאלות האם.
IV. מה היית מציעה למטפלת לעשות משך השעות בהן שהו יוסי ואמו במעון ביום הראשון – ביחס לילד וביחס לאם? בדקי כל הצעה שהעלית וראי האם היא עונה על האפשרויות שהעלית בשאלה א' באופן שמתאים ועוזר לאמו של יוסי וליוסי עצמו.
V. העלי הצעות כלליות (ללא התייחסות לאירוע זה דוקא) לקבלת הילדים ביום הראשון לבואם למעון. כיצד כדאי להתארגן לקראת יום זה? איזה פעילות כדאי להציע? איך ניתן ליצור את הקשר הראשון עם הילד – ומה מקומו של ההורה המלווה בכך? כיצד ניתן לקבל ולהתייחס להורים ואיזה סוג קשר ניתן ליצור איתם ביום זה?
6. בכתת פעוטון-גנון 30 ילדים. לאחר ארוחת הבוקר הילדים ניגשים לפעילויות השונות. ענבל, בת שנה ו8- חודשים, ניגשת לקוביות. ארנה, המטפלת, פונה אליה: "ענבל, את רוצה לשחק איתי?". ענבל מחייכת ומתרפקת על המטפלת. גלעד, בן שנתיים, עומד מאחורי ענבל – לוקח קוביה וזורק עליה, ואח"כ מכה אותה. ענבל בוכה. ארנה המטפלת: "גלעד, מה אתה עושה? אסור, ילד רע!". המטפלת: "תתבייש, אתה ממש רע. אני אקח אותך לכתת התינוקות." גלעד מתחיל לבכות, נשכב על הרצפה ורוקע ברגליו.
I. נסו להמחיז את האירוע – כשכל "שחקנית" מפתחת את הדמות שהיא מציגה בהתאם לרוח האירוע המתואר. כיצד מרגישה ארנה המטפלת? כיצד מרגיש גלעד? כיצד מרגישה ענבל?
II. נסו להמחיז את האירוע עתה – כשכל "שחקנית" נותנת ביטוי משל עצמה על פי הבנתה והרגשתה – ועל פיו מפתחת את תגובות הדמות שהיא מציגה. כיצד מרגישה ארנה המטפלת? כיצד מרגיש גלעד? כיצד מרגישה ענבל?
7. מיטתה של רינה בת השנתיים נרטבה. רינה בוכה ומסרבת לישון במיטה אחרת במעון – למרות שהמיטה השניה נקייה ונראית זהה למיטתה.
I. נסי להסביר מדוע חשוב לרינה לישון במיטתה.
II. כיצד ניתן לעזור לרינה ולפתור את הבעיה בשטח?
8. גילי בן שנתיים וחצי. בזמן הארוחה הוא אומר למטפלת: "תני לי את הכף. לבד – לבד". יחד עם זאת הוא מרבה לשפוך, אוכל בצורה לא יעילה ולא אסתטית – וכמעט כל האוכל נשפך.
I. מה מביע גילי בבקשתו מן המטפלת?
II. ערכי רשימה של תגובות אפשריות של המטפלת. בחני את היתרונות והחסרונות של כל תגובה, ותארי מהו המסר שמעבירה המטפלת לגילי בכל תגובה.
III. באיזה תגובה היית בוחרת, ומדוע?
9. ערב יום העצמאות. בעוד דקות מספר תשמע צפירת דומיה לזכר החללים למשך 2 דקות. בכיתת גנון בת 30 ילד – 3 מטפלות.
I. מה לדעתך יש לעשות לפני השמע הצפירה?
II. כיצד יש להתנהג בשעת הצפירה – וכיצד יש להתייחס אל הצפירה עצמה ואל הילדים?