מאת: אפי הרנוי – M.A בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית-התפתחותית. מורה לחינוך גופני ומומחה לגיל הרך. מנהל חברת 'יופי-טופי', העוסקת בתנועה לגיל הרך ובשיווק ציוד ספורט
פורסם במגזין "דינמי" בהוצאת מכון וינגייט , מאי 2004
התנועה בכלל והמשחק בפרט מהווים חלק בלתי נפרד מתהליך התפתחותו הפיזית, הרגשית, החברתית והקוגניטיבית של הילד. אפי הרנוי מציג מגוון רחב של פעילויות לגיל הרך, תוך שימוש בציוד המצוי בכל גן-ילדים. מאמר ראשון בסדרה.
בעידן ההתפתחות הטכנולוגית המואצת הילדים של ימינו הפכו להיות יושבי כורסה (טלוויזיה, מחשב וכיו"ב), וכתוצאה מכך הם ממעטים להפעיל את גופם. מנגד, הפעילות, המשחק והתנועה לא רק אהובים על הילדים אלא מהווים אלמנטים יסודיים בכל תהליך של התפתחות מוטורית ולמידה של מיומנויות תנועתיות, בעיקר בגיל הרך. למעשה, הם מהווים חלק בלתי נפרד מתהליך התפתחותו של הילד בהיבט הפיזי, הרגשי, החברתי והקוגניטיבי (קלמנטס, 2003; שוחט, 2003)
התרגול וההתנסות בתנועה משפרים את רמת שליטתו של הילד ביכולותיו המוטוריות, את ביטחונו העצמי ואת הדימוי העצמי החיובי שלו, ומאפשרים לו לשלוט טוב יותר בגופו ולהעלות את רמת המוטיבציה שלו לחזור ולהתנסות שוב (ברונר, 1986; טונברגן, 1975; לוין, תשל"ח).
תכנון סביבת הפעילות
תכנון של סביבת פעילות נאותה בתוך מבנה הגן ומחוצה לו מחייבת התייחסות לכמה היבטים:
* הילדים עצמם – גילם, יכולותיהם, צרכיהם, קשייהם וכיו"ב
* המרחב – גודלו, צורתו, אמצעי הבטיחות בו ועוד
* אופי הפעילות והאביזרים שמשתמשים בהם, תוך התאמתם לשתי הנקודות שצוינו לעיל.
תכנון סוג הפעילות והערכתה, התנאים והציוד חייבים לנבוע מהיכרות הצוות המבוגר את הילדים. או-אז הפעילות תהיה יעילה ותקדם את הילדים להישגים מרביים.
סביבת למידה עשירה ובטוחה – בהשקעה כלכלית מזערית והרבה דמיון – תקדם את התפתחותו הפיזית והמוטורית של הילד (מיומנויות סנסומוטוריות, מוטוריקה גסה ועדינה ועוד) ואת התפתחותו הרגשית והקוגניטיבית. סביבה כזו תאפשר לו פורקן וחוויה ואף תשפר את יכולות הלמידה שלו באמצעות הקניית ידע בתחומים כגון מתמטיקה, אוריינות, דמיון מודרך ועוד (גיליום, 1995; נאבל-הלר, רביב, לידור ולויאן, 1999).
מאמר זה מציג פעילויות ומשחקים שונים לילדי הגן, תוך שימוש במתקנים ובציוד הקיימים בכל גן-ילדים, ובכל מקרה ניתן להשיגם בקלות ובזול. חלק מהפעילויות מוצגות במאמר זה ואחרות במאמר שיופיע בגיליון הבא.
בטיחות
הפעלת הילדים במתחם הגן מחייבת את הצוות לדאוג לנושא הבטיחות:
* הצוות חייב לבדוק כי אין פריטים שבורים או חלקים בולטים שעשויים לסכן את הילדים.
* יש לדאוג לניקיון שטח הפעילות ממים, חול או כל חומר אחר.
* יש לוודא כי הציוד מסודר כהלכה, מחובר ויציב (חשוב לבדוק במיוחד חפצים המונחים בגובה ראשיהם של הילדים).
* על הצוות מוטלת האחריות לדאוג שהילדים יפעלו ויתנהגו בצורה בטוחה. יש להדריך את הילדים בשימוש בטוח בציוד לפני תחילת הפעילות.
* הפעילות כולה מבוצעת כשהצוות שומר על הילדים ומשגיח במוקדי הפעילות.
הנחיות
* במרבית הפעילויות הילדים ניצבים בטור לפני ביצוע הפעילות בתחנה ובסיומה.
* כל ילד מבצע את הפעילות בתורו וחוזר לסוף הטור שלו.
* רצוי לתת סימן להתחלה (למשל – תחילת קטע מוזיקלי) ולסיום (עצירת המוזיקה).
* הילדים עוברים יחד ובאופן מסודר מתחנה לתחנה.
דוגמאות של פעילויות
1. שכיבת אפיים על הספסל, הידיים אוחזות בשני צידיו: משיכת הגוף לפנים בעזרת הידיים עד לקצה הספסל.
2. שכיבה על הגב על הספסל, הרגליים בקירוס והידיים לצדי הגוף, אוחזות בספסל: דחיפת הגוף בעזרת הידיים והרגליים לעבר קצה הספסל.
3. עמידה שפופה על הספסל, כפות הידיים אוחזות בו משני צדדיו: התקדמות בקפיצות לאורך הספסל (תפיסת הספסל רחוק לפנים וקפיצה לפנים בשתי רגליים).
4. עמידה צידית לספסל, כפות הידיים אוחזות בו משני צדדיו: התקדמות בקפיצות מצד לצד בשתי רגליים תוך הבאת העקבים לישבן.
5. הליכה על הספסל תוך מעבר דרך חישוק, זריקה ותפיסה של כדור ועוד.
6. קפיצה מהספסל למזרן וגלגול.
7. ספסל שוודי הפוך: עלייה על הספסל והתקדמות בצורות ובכיוונים שונים: הליכה לפנים, לאחור והצדה, צעדי רדיפה, שיכול, עקב בצד אגודל ועוד.
8. חישוקים המסודרים בטור (אפשר גם במעגל, בזיג-זג וכיו"ב): התקדמות מחישוק לחישוק על-פי צורת ההתקדמות שנקבעה, למשל: הליכה (ושאר צורות ההתקדמות – לפנים, לאחור והצדה), ריצה, הליכת ארבע – קדמית ואחורית, קפיצות ברגל אחת ובשתיים, דילוגים ועוד.
9. לבני משחק עשויות עץ מפוזרות במרחב: עמידה על לבנה אחת ודילוג מעליהן.
10. מצמידים שני שולחנות זה לזה ומכסים אותם במפה המשתלשלת עד הקרקע: זחילה מתחת לשולחנות ומעבר ב'מנהרה'.
11. טור של כיסאות במרחק קצר זה מזה: מעבר ביניהם בזיגזג בצורות שונות כגון הליכה, ריצה, קפיצה על רגל אחת ועוד, מבלי לגעת בהם (משמש ללימוד מושגי המרחב: בין, לצד).
12. טור של כיסאות, המשענות נושקות זו לזו: עלייה על הכיסא הראשון בטור והתקדמות מכיסא אחד למשנהו תוך מעבר מעל המשענות (לילדים צעירים כדאי לסייע באמצעות אחיזה ביד או במשענת הכיסא).
13. טור של כיסאות, המשענות פונות לכיוון אחד, בין הכיסאות מונחים חישוקים: עלייה על הכיסא הראשון, קפיצה אל תוך חישוק וכך הלאה.
14. זוגות של כיסאות המסודרים בטור וביניהם מקל (של מטאטא): מעבר מעל המקל ומתחתיו בצורות שונות: ניתור, דילוג, זחילה וכיו"ב (משמש גם ללימוד מונחים במרחב: מעל, מתחת, סביב ועוד).
15. קליעה למטרה. כל ילד בתורו זורק 3 כדורים בזה אחר זה לעבר מטרה מסומנת, אוסף אותם ומביאם לבא אחריו.
חלק ב' של המאמר ובו פעילויות נוספות, כמו גם רשימת המקורות, יתפרסמו בגיליון הבא.