"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

תינוקות, פעוטים ומטפלות

מאת: ג'נט גונזלס-מנה ודיאנה וידמייר- אייר

ביקורת מאת דיטה הוד

הספר מיועד למטפלות, לאחיות בריאות הציבור , לעובדים סוציאליים וליועצים לגיל הרך ולמנחי הורים.

הנושאים המוצגים בספר: חשיבות הטיפול הרגיש ותוכניות טיפול מתוכננות לעיצוב זהות אצל תינוקות, תינוקות בעלי צרכים מיוחדים במעון והשפעת הטיפול על התפתחות ילדים אלה. קיימת התייחסות לשוויון המינים בטיפול בגיל הרך, דגש על חשיבות הדו לשוניות והרב תרבותיות בה נתקלות כיום מטפלות. נושא חשוב הזוכה לטיפול בספר הוא התייחסות לגודל הקבוצה והיחס המספרי ילדים – מטפלת במסגרת המעון. נקודה נוספת וחשובה היא הוראת מחוות לילדים. במהדורה זו מופיעה לראשונה הם התייחסות לתיאוריה של ויגוצקי.

לפיתוח הרגישות של הקורא מופיעות לאורך הטקסט שאלות ודילמות לבחינה אישית . השאלות עוסקות בעיקר בצורך לבחון את יישום העקרונות המוצגים לא רק כלפי הילדים אלא גם בחיינו שלנו. לדוגמא: "האם אתם יכולים להיזכר בזמן בו נזקקתם למשהו שלא יכולתם להשיגו בעצמכם?" " האם אתם יכולים לחשוב על האופנים בהם אדם שאתם מכירים מתייחס אליכם בלי מלים?"

לספר 3 חלקים:

החלק הראשון מסביר כיצד פעולת המטפלת ויחסיה עם הילדים קובעים את תוכניות היום של הילדים והתינוקות במעון. מובאים עקרונות מומלצים לטיפול בילדים, והטיפול והמשחק כתוכניות לימודים.

החלק השני מציג מידע בסיסי על התפתחות הילד. מידע על התפתחות ההתקשרות, התפיסה, המיומנויות המוטוריות, הקוגניציה, השפה, התפתחות רגשית ומיומנויות חברתיות.

החלק השלישי בוחן את המרכיבים הנוספים במעון יום וכולל סביבה פיזית וחינוכית ויחסים בין מבוגרים (הורים וצוות) בסביבת הילד.

הספר כולל נספחים יישומיים המנחים את אנשי המקצוע כיצד ניתן לארגן את סביבת התינוק, לפי הצרכים ההתפתחותיים ולקידום ההתפתחות. הנספח מאורגן לפי היכולות המאפיינות גילאים בטווח שנת החיים הראשונה, גיל שנה וחצי, שנתיים ושלוש שנים.

לדוגמא, הפרק הראשון פותח בהדגמה של אינטראקציה יעילה ורגישה בין מטפלת לתינוקת במעון בעת החלפה. הדגש המושם על בניית יחסי גומלין ממלאים ומפורטים הינה מלמדת ביותר. המסר הוא מציאת הדרך למתן טיפול איכותי, היענות לילד אחד בשילוב עם השגחה מעודדת ובטוחה לשאר הילדים במעון.

הקריאה בספר זורמת בחופשיות, העקרונות והמסרים מועברים באופן בהיר ומודגם היטב. הספר עוזר ללמוד מהי הדרך המומלצת להיענות לילדים. הספר שם דגש על יישום יותר מאשר על התיאוריה.

המסר בספר הוא מסר של כבוד לילד, ראייתו כשלם, מתן תשומת לב לצרכי הילד, סביבה בטוחה שהולמת את ההתפתחות, הזדמנות ליחסי גומלין עם תינוקות ופעוטים, וחופש לחקור את הסביבה. וכל זאת במסגרתו של מעון היום.

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתוב/כתבי תגובה