"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

תהליך ההתפתחות המוטורית כמנוף לבניית דימוי עצמי חיובי

 

מאת: מיכל צור, אתר "הורות ברשת"  

כיצד נוכל אנחנו כהורים לסייע לתינוק במהלך ההתפתחות המוטורית לבנות את התחושה של "אני יכול", "אני מסוגל", שתעזור לו לבנות הערכה ודימוי עצמי חיובי?

"הערכה עצמית" ו"דימוי עצמי" הם למעשה המחשבה שכל אחד מאיתנו חש וחושב על עצמו, להבדיל מההערכה והדעה שיש לסביבה עלינו.

מערכת היחסים בנינו לבין התינוק נבנית כבר מרגע לידתו. בתחילה התינוק תלוי בנו תלות מוחלטת. אנחנו צריכים לספק לו את כל צרכיו.

צרכי התינוק-ילוד הם מרובים: אכילה, החלפת טיטול, צורך בתנועה, שינויי תנוחה, חברה, אויר צח, גירויים להתפתחות הראייה והשמיעה, עזרה ביכולת להירגע וכו'.

ככל שנהיה קשובים ומסוגלים להענות לצרכיו הוא יהיה נינוח, שמח ופתוח לקראת תהליך ההתפתחות אותו הוא אמור לעבור.

האהבה, הענין, ההכלה והדאגה שנגלה כלפיו, האמונה שאנחנו מאמינים ביכולותיו ישפיעו על הרצון והמוטיבציה שלו להתנסות ולהכיר את העולם שסביבו.

במהלך שלבי ההתפתחות המוטורית מבשילה מערכת העצבים ומתחזקים השרירים. בכל שלב התפתחותי הפעילות המוטורית הראשונית קורית כאילו במקרה.

כאשר התינוק חוזר על אותה פעילות פעם אחר פעם מושגת המיומנות המוטורית שמאפשרת לו לבצע את המטלה ביתר קלות.

היחס שלנו להצלחה ולכשלון הזמני שהוא יחווה ישפיעו על ההתמודדות שלו עם כשלון והצלחה ועל הדימוי העצמי שהוא יבנה לעצמו.

רצוי שתגובת השמחה שלנו מהביצועים שלו תהיה מעט מאופקת. חשוב שאת עיקר הסיפוק והשמחה מהצלחת הפעולה הוא יחוש מתוך עצמו "אני מסוגל", "אני יכול".

השאפתנות שלנו כהורים שהתינוק יהיה זריז, מוצלח ומיוחד עלולה להיות מוקרנת כלפיו. אם אין התאמה בין הציפיות שלנו והיכולות שלו הוא עלול לחוש שהוא מאכזב אותנו, לחוש ש"אני לא שווה".

תחושה זו עלולה לגרום לעיכוב בהתפתחות המוטורית ולשבש את התפתחות הדימוי העצמי  שלו על עצמו.

הדחיפה שלנו עלולה להפריע לשמירת הקשר הפנימי של התינוק עם עצמו ועם הידיעה הפנימית שלו לגבי יכולותיו.

בעקבות הדחיפה שלנו עלול התינוק דוקא לצבור כשלונות במקום הצלחות ולפתח על עצמו דימוי שלילי.

דוגמאות:

1.              בגיל 3-4 חודשים כאשר הוא שוכב על הגב הוא מתחיל להושיט ידיים לצעצועים שבסביבתו ולומד לספק לעצמו עניין לפי בחירתו. זהו שלב חשוב בעצמאות ובהפנמת התחושה הפנימית "אני יכול, אני מסוגל, אני בוחר".

  2.              בגיל 4-5 חודשים התינוק מתחיל להתהפך מהבטן לגב הוא מצליח לשנות לעצמו את התנוחה.

3.              בגיל 6-9 חודשים כאשר הוא לומד לזחול הוא יכול לבחור לאן הוא רוצה להגיע.

4.              בגיל 10 חודשים הוא לומד לעמוד.

5.              יהיה עליו לעבור עוד מספר שלבים עד שהוא יגיע למוכנות של הליכה – רגע שכולנו כהורים מאוד מחכים לו.

חשוב שנחכה בסבלנות ונאפשר לו לפתח את היכולת להעביר משקל מצד לצד, לפתח את תגובות שיווי המשקל בעמידה. כאשר הוא יחוש את הבשלות הפנימית להליכה הוא יצעד את הצעד הראשון מתוך שמחה וביטחון בעצמו.

בסיכום, בכל שלב בהתפתחות יכול התינוק לחוש הצלחה ולבנות לעצמו דימוי עצמי חיובי.

היכולת לבחור, הכבוד והאמון שאנחנו נותנים לבחירה שלו מאפשרים לו לעבור את התהליך החשוב בבניית הדימוי העצמי וביכולת ההתמודדות שלו עם כשלון והצלחה.

כשלונות והצלחות מלווים אותנו כל החיים.

העידוד, התמיכה, שניתן לו ברגע של כישלון במשימה או ברגע של הצלחה יעזרו לו לבנות בסיס איתן ויאפשרו לו להתמודד עם רגעים דומים גם במהלך חייו הבוגרים.

חשוב לשמוח בשמחתו וחשוב לחבק ולנחם ולהציע התנסות נוספת בזמן כישלון – כל זאת כדי לאפשר לו לצבור בעצמו יכולת התמודדות עם המציאות שלפעמים אינה מחייכת.

מידע על שלבי ההתפתחות המוטורית, על בחירת משחקים המותאמים לכל גיל

ועל רעיונות לפעילות עם התינוק במסגרת הביתית

 תוכלו לקרוא באתר"הורות ברשת"     www.horutnet.co.il 

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתיבת תגובה