מאת: תמר טלשיר-ליפשיץ
לגננות וגם להורים. תמר טלשיר-ליפשיץ מביאה אלינו רעיונות להפעלה בגן גם בקבוצה גדולה וגם בקבוצות קטנות. מטרת המשחקים היא לאפשר לילדים לרכוש את השפה דרך המשחק, בצורה מהנה וללמוד עברית תקינה.
למעבר לחוברת המלאה לחץ על הקישור :
מאת: תמר טלשיר-ליפשיץ
לגננות וגם להורים. תמר טלשיר-ליפשיץ מביאה אלינו רעיונות להפעלה בגן גם בקבוצה גדולה וגם בקבוצות קטנות. מטרת המשחקים היא לאפשר לילדים לרכוש את השפה דרך המשחק, בצורה מהנה וללמוד עברית תקינה.
למעבר לחוברת המלאה לחץ על הקישור :
את תמר אני זוכרת כתלמידה שחה מלפני 26 שנים.
אלופה נשארת אלופה!!!
יום טוב
תודה לילי
אני מקווה שאת שמחה במקצוע ההוראה שבחרת.
שבת שלום תמר.
תודה על המאמרים המענינים והמעמיקים
האם זה מתאים לגיל 3 ? זה נראה לי קצת מתקדם מדיי . איזה משחקי שפה יש לילדים בגיל הזה ילדים שייש להם בעיה אוצר מילים לוה וחוסר פעלים במשפט ץ
נע שלום רב
מה שיפה במשחקי שפה זה שלא צריך להגדיר אותם כמשחקי שפה. כלומר אפשר לשחק תוך כדי דיבור, מבלי לתת לזה כותרת. למשל בחוזרך עם הילד/ה מהגנון, בדרך משחקים במילים שמתחילות אותו דבר. תחשבי על מילים שקרובות למשפחה שלכם. נניח אם לילדה שלך קוראים חנה, צחפשו מילים שמתחילות בחַ. חלון, חרוז,חכמה. אם את רוצה לחוד לה חידה, אמרי לה: תחשבי על משקה שמתחיל בח. למשל חלב. או חיה בח ( חתול, חמור). זהו, זה כל המשחק. ביום אחר תעברו לשמך שלך. למשל מילים שמתחילות בנוֹ.נוגה,נוצה, נוח.
יותר מאוחר תנסי לעבוד על חרוזים פשוטים.
חרוזים הלקוחים מעולמו של הפעוט. גנן-ענן,לימון-רימון, גן-דן…..
זה כייף גדול לשחק בשפה, תראי שהילד ישמח לשחקואף יציע הצעות משלו. בברכה תמר.
משחקים יפים מאוד!!
היה טוב אם היו מציינים על כל משחק לאילו גילאים הוא מיועד.
שלום חיה, בוקר טוב
חוברת משחקי שפה קובצה מתוך ספרי "אני בבית-משחקים לימודיים לגיל הגן"( הוצאת אח). בגדול אני עוסקת שם במשחקים לגיל הגן גיל (3-6 ) בתכנים:בית( שמות החדרים והאבזרים השייכים עליהם, יש מספר משחקים שעוסקים בנושא הזה של שיוך, מיון והתאמה של חדרים וחפצים. משחקים אחרים עוסקים ב"מותר ואסור בבית", כל מה שמתלווה לבטיחות בבית. בפרק אוכל יש משחקים חמודים על האוכל, ביניהם איך לאפות פיצטוסט בכאילו,כל מה שקשור במיכשור, בטיחות ותזונה. ואני מקנחת בפרק צעצועים שעוסק במשחקי מיון והתאמה של צעצועים שונים.דרך המשחקים, שחלק גדול מאוד הוא מקורי, ולא סתם לוטו או משחק הזכרון מפתחים הילדים מיומנויות כמו תפיסה חזותית,תפיסה שמיעתית, התמצאות במרחב, מוטוריקה גסה ועדינה,חשיבה מתמטית ( בלי שמרגישים שזה "כואב", פשוט כייף לחשוב), כישורים חברתיים ומעט קריאה וכתיבה.
ואחרי ההקדמה הזו אבקש לומר משהו על השפה.
שפה זה משהו שנמצא כל הזמן מסביבנו, לימוד השפה הוא מיקוד בנושא מסוים. המיקוד הזה נעשה בהתאם לתפיסה של הילד, ואם פספסת, והנושא מורכב מידי, אז לא קרה כלום, תסבירי לו אחרת, או על משהו אחר או על חלק מהנושא. השפה העברית היא יפה והגיונית, היא מבוססת על שורשים ומשקלים. בגדול זה כמו פשטידה. יש תבניות שונות ( שהם המשקלים או הבנינים בפועל) ויש תוכן הפשטידה -האוכל( שאלה השורשים), וחלק גדול מהשפה עוסק בחיבור בין 2 הדברים האלה.
דוגמאות: תמיד כדאי לצאת מהקרוב אל הרחוק. קרוב, זה נניח שמות הילדים והאנשים במשפחה. יש שמות רבים שיש להם משמעות, אפילו משמעות חלקית. למשל: חיה,איזה שם נפלא, תחפשו מילים שיש בהן חי ( שיש בהן חיים!) חיות, בעל חיים ( לא בעל חי, כי בעל חי זה ההפך מבעל מת) , חיוני, חידק.דוגמה אחרת נניח שאתם גרים בראשון לציון. בודקים את המילה "ראשון" ומחפשים מילים שיש להן "ראש" כמו: ראש, ראשי, בראשית, "תן לה בראש". מפה אפשר לעבור נניח ל"ציון", ולהתעכב על מילים נרדפות. כשאת מסבירה לילד , אל תקראי לזה מילה נרדפת, תגידי שזו מילה אחרת לאותו דבר. ציון זו ירושלים, או ארץ ישראל. בעיני, לימוד שפה זה משחק נעים, זה כמו שילדים לומדים מילדים ,חוקי משחק. שמעת פעם? הם נכנסים לשדה המשחק ( אם זה מונופול, מחנייםאו בבלס) והילד אומר חוק אחד בערך ואת התפקיד של הילד ואחר כך, תוך כדי המשחק, ממשיכים לומר עוד דברים. שפה חיה, אולי לא הכי מדוייקת אבל היא נותנת את הארומה של השפה. היא לא מקשה, היא נותנת חשק לדבר ולקרוא בה.
חיה, יקרה, אם הגעת עד הנה, אז כנראה לא עייפתי אותך, אם יש לך עניין ספציפי בגיל או נושא, תשאלי ואנסה לענות, ובטח ובטח יש רעיונות גם לאנשים אחרים.
בברכת שנת לימודים מהנה, תמר טלשיר-ליפשיץ.
העניין הוא גם קצת ללמד, אבל בעיקר להראות כצה השפה שלנו יפה.
שלום נועה,
התרשמתי מאוד מהמאמרים שלך.
אני מארגנת השתלמות לגננות חינוך מיוחד
האם את מרצה בהשתלמויות דרך הפסגה
אם כן אשמח שתשלחי לי הודעה במייל
תודה רבה