מאת: ליאת עזר
פרק 9 – גורמי השילוב
יישום שפת הג'ירף מביאה לאורח חיים מיטבי בגן זו אחת המסקנות שהסקתי בכתיבת התזה שלי לפני שבע שנים.
בתמונה: ילדי והורי גן חרוב בתל אביב מפיצים את שפת הגי'רף לקהילה. יציאה לכיכר המדינה לשתף ולספר לבעלי החנויות ולאנשים על השינוי שחל בהם.
בעזרת שיתוף פעולה של הצוות החינוכי- הסייעות והגננת המשלימה וצוות מועדונית ניתן ואפשר להביא לאקלים מיטבי בגן הילדים.
לפני תחילת שנת הלימודים אני דואגת להכיר את הצוות שלי לספק את הצורך בשיתוף והכרות לשמוע ולהקשיב לבקשות לצרכים לדעת את תחומי החוזק של כל אחת מה חשוב לה לתרום לגן בין אם זה לילדים ובין אם זה לצוות.
חשוב לי כגננת לשמור על גיבוש לווא דווקא מקצועי אלא יותר חברתי המבוסס על יחסי אמון וכנות.
אני דואגת לספר על שפת הגי'רף על התהליך שלי כיצד אני התחברתי לשפה זו , מנסים ביחד למצוא את הנתיב בוא כל אחת תוכל להתחבר לפי הרקע שלה, האופי שלה. אין ספק שאישיותה של כל דמות תתחבר לשפה בדרך אחרת.
הצורך בהקשבה בקבלה בכבוד מאוד חשוב לבניית מערכת יחסים והאווירה תורגש בגן. הילדים חשים כששאר צוות הגן מכבדים, מקשבים בדברים בדרכי נעם ואנו מודל החיקוי עבורם.
חשוב לדעת כי כל התהליך הפנימי מאוד חשוב כי בעצם הגי'רף שאנו כל הזמן עסוקים בו הוא מקור הרגש הוא נמצא אצלי ולא אצל אדם אחר.אני ורק אני אחראית על הרגשות שלי ובכדי להבין את השליטה הזו ברגש שלי עלי להכיר, להתמודד ולהבין מה עומד מאחוריהם.
ההורים הם חלק ניכר מהצורך בהמשכיות ובהצלחה של שפת הגי'רף. בגן אצלי יש פינה מיוחדת שמוקדשת להורים ובה תיבת הגי'רף .
ההורים כותבים משתפים בתחושות ברגשות בסיטואציות שמתרחשות בבית. הזמן שמקדישים ההורים בכתיבת המכתב הוא חלק משיתוף הפעולה ומהרצון שלהם ללמוד אתה שפה וליישמה גם בבית. אחת לשבוע אני מקריאה בפני כולם את המכתבים וכל ילד זוכה לקבלת תעודת גי'רף .
כאמא לילדים אני יודעת כמה קשה למצוא רגע קט לעצמינו רגע בו נוכל להיות קצת בשקט להרגע לנוח אחרי יום עבודה קשה ובכל זאת מוצאים ההורים ולו דקה או שניים לכתוב סיטואציה שהילד שלהם עשה אזשהו מעשה טוב שסיפק את הצורך שלהם כהורים. המכתבים נועדו למשוך הורים לשתף פעולה ולאפשר לילדים לעשות מעשים טובים. כך שהרווח הוא דו כיווני. גם ההורים וגם הילדים מרווחים מכך.
שפת הגי'רף לא יכולה להתקיים רק בגן.תחושה של בלבול יכולה להיווצר אם בגן ילמד הילד דפוס של התנהגות ואילו בבית ההורים לא יבינו ולא יכירו את המשפטים והמילים שמדברים בגן. חייבת לביות אזשהי חפיפה בין החינוך בבית לבין הגן אין זה אומר שהחוקים דומים. לא! בכל מערכת משפחתית, חינוכית יש את החוקים שנקבעו ע"י האחראים בין אם מדובר בהורים ובין אם מדובר בגננת אבל לחזק התנהגות חיובית המספק את הצורך של ההורים ולאפשר להורים לשתף בכך, זו נקודת חוזק לילדים שמועצמת ע"י הגננת בגן.
חשוב שההורים יכירו את מודל שפת הגי'רף ואת היכולת של הילדים לשתף ברגשות ובצרכים וביכולת ההבנה שלהם את הצרכים והרגשות של ההורים.
אז איך בא לידי ביטוי אורח חיים מיטבי בגן- היכולת שלי כגננת ללמד נושאים מגוונים על פי סקרנותם של הילדים, היכולת להעמיק בנושאים מסויימים, לחקור בדרכים מסויימות. כל כולי פנויה להקשיב לילדים לראות אותם לדבר איתם. איני מתעסקת עם משמעת ועם אלימות . ברגע שכל צד יודע להביע את עצמו הקושי נפתר בן רגע בין אם זה ע"י תיווך שלי או של אחת מהצוות ובין אם זה בין הילדים לבין עצמם. האווירה בגן רגועה ונינוחה יש לי האפשרות להסתובב בין הילדים, לשחק איתם ובכך להכיר אותם טוב יותר. לכן אני כה מקפידה על שיתוף הצוות וההורים כבר מהיום הראשון של שנת הלימודים .
עד כה ראינו כמה חשוב להכיר את הגוף של עצמי להיות מודע למה שאני מרגיש ואיך הגוף שלי מגיב לרגש ועם הזמן לדעת לשלוט בתנועות הגוף בהתאם לרגש. ראינו כמה חשוב לשתף את הצוות החינוכי וההורים בתהליך בכדי לספק צורך בהצלחה ויצירת אקלים מיטבי.
שלכם, ליאת עזר
שלום לכולם, כאמא לילד הלומד שנה ראשונה בגן בו ליאת הינה הגננת הראשית אני מסכימה עם כל מילה מדבריה של ליאת. אני אכן מאמינה וחושבת שלימוד שפת הגירף מביא לחיים מיטבים בגן. להבנה של הצורך של כל ילד, ללימוד והבנה של הצרכים שלי ושל החבר. מאמר יפה ואמיתי המשקף נכונה את הקוראים בנעשה בגן.בתקווה ששפת הגירף תופץ בעוד גנים.
ליאת
קראתי את מאמרך וברצוני לחזק את ידך ולשבח את השיטה בה את מחנכת. ללמוד להביע רגשות מגיל צעיר מבלי שישפטו אותך על דבריך, זו דרך נפלאה להתפתח ולהגיע להיות מבוגר פתוח ולא שיפוטי.
יישר כוח.
בטוחה שגם תלמידייך וכן הוריהם יזכרו אותך שנים רבות.
ענת
היי שמי רשף אני אבא של אנה בת ה 4 שנמצאת בגן של ליאת בשנה הראשונה, נחשפתי לשפת הג׳ירף לראשונה באסיפת ההורים הראשונה שהתקיימה בגן בתחילת השנה, יאמר שבתחילה הייתי מעט סקפטי בעניין, בעיקר היה לי קשה להבין כיצד ילדים בני 4 יבינו מושגי רגש מעולם הרגשות הפנימי של הנפש. הופתעתי מאוד כשראיתי כיצד אנה מתקדמת בגן. אנה מביעה רגשות ואף מדברת על כך בקול. ההתבגרות שלה, ההבנה, האמפטיות והרצון להביע זאת החוצה מאוד הפליאו אותי. אנה משתמשת בהרבה מושגים ג׳ירפים בחיי היום יום מחוץ לגן, וזה מלמד לדעתי על ההתעניינות ותשומת הלב שלה לעניין. אני מאוד שבע רצון מההתקדמות הרגשית וההתנהגותית של אנה בחברה ואני סבור שלשפת הגירף יש חלק גדול בכך.
גלי, ענת ורשף שלום
ראשית חשוב לי לומר תודה על התיחסותכם למאמר שכתבתי. אני רוצה להתיחס דווקא לעובדה שנכתבה כי היכולת של ילדים להביע רגשות בגיל כה צעיר לא מובנת מאליו ואני שומעת הרבה בסבבתי כי הורים סקפטים לגבי לימוד הנושא .הדרך אותה עוברים הילדים שמגיעים לגן שלי (וגם ההורים) הוא תהליך שמבינים כי בידינו יש את השליטה על הרגשות ובהתנהגות. היכולת לשלוט ברגשות ולהשתמש בכוח הרגשות בכדי למקסם את הפוטנציאל והיעילות האישית שלנו. הילדים לומדים להבחין ברגשות האמיתים להסתכל על עצמם גם כאשר נמצאים במערבולת של רגשות סוערים (לגיטימים) וכאשר הילדים מודעים יש להם היכולת לכשירות רגשית ולשליטה עצמית.
בכדי "להצליח" לעבור עם הילדים את התהליך אני כמחנכת זקוקה לשת"פ של ההורים. ליכולת שלהם לתת בי אמון כאשת חינוך שתוביל את הילדים להאמין בעצמם, להיות עצמאיים, להיות קשובים ואמפתים. כדי להגיע לרמת שיתוף פעולה על שני הצדדים להיות שלמים עם עקרונות התכנית והיישום בגן. ההמשכיות והעקביות בגן ובבית תביא לתוצאות איכותיות ומשמעותיות. זו הסיבה שאני חושפת בפני ההורים כבר באסיפת הורים הראשונה את מודל התכנית. ומבקשת מההורים לכתוב מכתבים "גירפים" המציינים התנהגות טובה ואמירת משפטים המביעים רגשות וצרכים. כך גם ההורים "מתרגלים" הבנה ומודעות לשפה. כי זו שפה שצריך ללמוד.
אני מודה מעריכה את כל שת"פ והאהבה שאני מקבלת מההורים ומהצוות שלי. אני מלאת גאווה והתרגשות לשמוע ולראות את הילדים בגן שלי כבר מגיל 4 מבעים רגשות מתפתחים מבחינה רגשית אוצר המילים מתעשר . מערכת היחסים עם ההורים מבוססת על כבוד ואמון ומאפשרים התפתחות של תהליך לילד ולהורה.
גלי ורשף, אתכם אני מכירה באופן אישי ורואה את התהליך שגם אתם ההורים עוברים יחד עם ילדיכם אני גאה ומאושרת מכך. תודה לכם!
ענת, שפת הגי'רף מלמדת את הילדים ובכלל את האנשים לראות את הדברים בעין אחרת ללא שיפוטים ללא האשמות אלא מתוך הבנה של צרכים. כי לכל אחד מאיתנו יש צרכים. גם לי כגננת, גם להורים וגם לילדים וברגע שנעצור לרגע ונבין מה השני צריך יש פתח לדיאלוג, להבנה, לחמלה. תודה לך!
שלום ליאת,
אני מאוד מתענינת במה שכתבת.
ראיתי בראש המאמר שכתוב פרק תשיעי.
היכן אפשר לקרוא עלהשיטה בשלמותה?