3 טיפים להמחזה עם ילדים
מיד תגלי איך לשפר את ההמחזה עם ילדי הגן,
ביומיום ומול ההורים
מאת: נירית נאמן (הניריטרון)- מדריכת חוגי תיאטרון בגנים ודרמה תרפיסטית. מסכמת בימים אלה נסיון של 14 שנות הדרכה, כדי להעביר הלאה לגננות ואימהות, כך שכל ילד יזכה להנות מתועלות התיאטרון.
טיפ 1: איך משתפים את כ-ו-ל-ם?
איך מתגברים על מיעוט הדמויות והתפקידים שבכל סיפור?
איך גורמים לכל הילדים לקחת חלק ולחוש מסופקים?
1. מוסיפים דמויות! לא דבקים במספר המצומצם של דמויות הסיפור.
1.א. מוסיפים דמויות בהתאמה לסצינה: 3 הדובים יוצאים מביתם? נהדר, שאר הילדים מוזמנים להיות חיות היער, אלו שאותן פוגשים הדובים בדרכם. (מזמינה קבוצה קבוצה, לשחק את החיות בתנועה. מעודדת גם להשמיע קולות).
– בת פרעה ירדה ליאור? מי אמר שבהכרח הלכה לבד ליאור? מיד מצטרפות אליה חברותיה פטמה, סוליקה, סעידה וכו' ביחוד אם הסכמת שחברותיה הן גם כן נסיכות…
– אחות של משה ששרה לו מבין קני הסוף- יכולה להפוך לאחיות של משה..
דירה להשכיר: ביחוד אם ברשותכם תחפושות, כל הגן יכול להפוך לחיות המתעניינות בדירה, גם אם רוב הזמן חלק גדול הוא רק צופה.
1.ב. נעתרים לבקשות מיוחדות וחוסכים מפח נפש: לשתי בנות חשוב להיות האמא? בסדר! הילד ידבר אל אמא כאחת, אך שתיהן תעמודנה במרכז ותענינה.
או הוספת קרובים: אחת תהיה אמא, ושניה שהצטרפה תהיה הדודה זה מצחיק גם את הילדים.
2. מחליפים את גיבורי הצגה באמצע ההמחזה. כמובן בהוקרה גדולה לילד שהיה עד כה, כדי שלא יסיק שהיה "לא מספיק טוב".
3. לסיים תמיד ב"מסיבה", שהיא ההזדמנות הנוספת לכל ילד להראות עצמו ובחופשיות. לפיכך נסיים בחתונה או שמחה אחרת, שמתאימה לעלילה.
4. כמובן לגוון מדי הצגה את הכוכב. לנסות לזכור מי מזמן לא כיכב, להציע למי שנחבא אל הכלים, למי ש"מגיע" לו היום כתגמול על התנהגות טובה.
5. כבר הבנת שלא חייבים לבחור סיפור עם פוטנציאל "המוני". אבל אפשרלמשל ב"הענק וגנו": מול הענק יש את "הילדים". אלו יכולים להיות כל ילדי הגן, או בתורות- קבוצה אחר קבוצה.עוד דוגמא: ב"תירס חם"– יצטרפו אט אט כל הילדים, או קבוצה לפי תור. – כדאי מאד להתגמש ולאפשר לילדים להרוויח רגשית ולהמציא מי הם: במקום "שחף עם עגלת הבובות" תגיע למשל נסיכת הפיות.
טיפ 2: איזו מוסיקה תלהיב ותוערך ?
איך להפתיע באמצעות מוסיקה? איך לגרום להורי הגן להעריך את מקוריותך?
בחירה מוסיקלית מקורית ומעניינת תיצור אווירה מחשמלת ומדוייקת, תעודד השתתפות, תיתן לילדים השראה למקוריות, ואף תתרום להרחבת האופקים של הילדים.
רעיון 1 : מוסיקה לפי ארץ מוצא הסיפור!
לדוגמא מגילת אסתר- היכן התרחשה? בפרס. לכן הציגו את מגילת אסתר לא רק עם שירי פורים מוכרים, אהובים ומעט בנאליים, אלא..השמיעו מוסיקה פרסית! הילדים פתוחים עדיין לכל מוסיקה, ולהביא להם מוסיקה מסוג שלא שמעו- נוטע בהם פתיחות, יצירתיות וידע, להמשך דרכם. הרבה פעמים גם מצחיק אותם וזהו עוד יתרון. גם אתן תהנו.
רעיון 2 : פס קול של סרטים.
לדוגמא: דמות מהסיפור חולה?
(למשל מלך הצפרדעים, ב"נרקיס מלך הביצה", או האמא ב"פרח לב הזהב")
השמיעו ברקע ההתרחשות קטעים מתוך "דבר אליה" הספרדי והעגום.
עוד דוגמא: בסיפור "הולכים מכות"? (כמובן רק באויר, לא נוגעים בגוף של אחר), ביחרו מוסיקה מעט "מפחידה". אל חשש, זה מרתק את הילדים באופן מפתיע, ואפשר בווליום נמוך יחסית.
איך להשיג מוסיקה: כיום ניתן להעתיק דרך יוטיוב. (לאחר שסגרו את האפשרות דרך אימיול וקאזה).
טיפ 3: איך לעודד בטחון?
יצירה דרמטית היא הזדמנות פז לעידוד בטחון. כדרמה תרפיסטית אני מאד מאמינה ביכולת זו של התיאטרון והדרמה.
· העניקו תפקיד חזק לילד חלש! למשל תפקיד מלכה לילדה ביישנית וחסרת בטחון. נכון, היא אולי לא תבצע את התפקיד מעולה, אך זו דרך יעילה לחזק אצלה את התפקיד שחסר לה, שיתכן שכמהה אליו ולא מעזה. נסייע לחזק תפקיד כזה גם בשאלה איך הולכת מלכה (זקוף), ואולי אף נזמין בנות נוספות רק כדי שיחד נבדוק איך הולכת מלכה. המטרה היא לשחרר את הילדה ממבטי החברים ולאפשר התנסות וחיקוי.
· פשוט אך משמעותי: חלקו לילדים בלי חשבון את הבטוי "כל הכבוד". נכון שהם אולי לא עשו או אמרו הרבה, אך חיזוק על הפרט הקטנטן שהפיקו- יגרום לבטוי חופשי יותר כבר בפעם הבאה.
בטחון חשוב לתפיסת העצמי וכך גם לרושם שיעשה הילד בעתיד על אחרים, בעולמנו התחרותי. שידור בטחון הוא משמעותי לקבלתו בחברה, ולעתידו כבוגר בשוק התעסוקה ואפילו בשוק החיזורים. אלו מקומות בהם יעמוד במרכז תשומת הלב וייבחן. זיכרון חיובי שלו במרכז הבמה, יועיל מאד. לכן זו בעיניי ממש מיצווה להעניק לילד חוויה טובה ומעצימה במרכז הבמה.
———————————————–
אז מה דעתך להציג עוד יותר עם הילדים?
זו פעילות חסכונית, שלא דורשת בהכרח מפעיל חיצוני.
המחזה עם הילדים מתאימה ומומלצת לבקרים רגילים עם ילדים, ולהצגה מול או בשיתוף- ההורים.
להצגה מול ההורים- כדאי שהילדים יכירו את הסיפור, ויציגו אותו קודם, אך לא מדובר על חזרות ממש ובטח שלא צריכים לשנן שורות בע"פ. את הרוב את בעצם עושה בשבילם, ולמרות זאת הם יחושו שהם השחקנים. יהנו, יתפתחו ויצאו מרוצים מעצמם J
—————
את מוזמנת לכתוב לנירית מה עוד מעניין אותך בנושא המחזה!
או בפייסבוק www.facebook.com/niritron.yomuledet
נירית נאמן, 0522737155
הניריטרון-ילדים מציגים בתחפושות
חוגים לגן, קיטנה וחג, ימי הולדת, ספריות.
היי, מצורף חומר נוסף, מתוך התכתבות קצרה עם גננת:
"נירית שלום! קראתי את המאמר שלך על המחזות ילדים בגן. הוא מאד מעניין וחשוב בעניי.
אני מובילת גן לילדים בגילאי 3-4 שנים.
השנה אצלנו מסתיימת באמצע אוגוסט, במסיבת הסיום.
נדלקתי על הרעיון להמחיז איתם משהו במסיבת סוף שנה שמתקיימת בגן עם המשפחות של הילדים.
חשבתי על תירס חם.
האם יש צורך בהכנסת מוזיקת רקע?
האם אני עומדת ומקריאה את הטקסט?
יש לך רעיון אחר להמחזה לגילאים אלו?
בברכה, ע.
—————————-
תשובה מנירית:
היי עינת!
תירס חם זה טוב כי משתף בקלות את כולם.
מוזיקת רקע – כן
עומדת ומקריאה- לא כדאי, אם כבר התכנסנו כדי להציג. הרבה יותר מעניין ומקורי לספר את הסיפור מפי אחת הדמויות, או למשל בצורה שאציע מיד.
סיפור אחר לגיל זה: למשל פודי הקיפוד? אבל תירס חם זה נהדר לארוע סיום גן.
מבחינת מוסיקה- אני משתמשת בדיסק "תירס חם", שיש בו שיר תירס חם, בים בם…
(יש לפחות שניים כאלה. אפשר לחפש שיר מתאים ביוטיוב),
ואז הילדים צועדים לצלילי השיר.
מצטרפים אחד אחד, לפי הזמנה שלך, ולשמחתם מקישים על כלי מטבח (או קול מקל/עפרון וסיר או כלי/מכסה, אפילו מפלסטיק.
מבחינת להקריא- אני נוהגת להביא את הדמויות, שגזרתי מדף ציורי הסיפור, שניתן לקנות בחנויות יצירה,
ולהשמיע קריין שמספר, או שאת מספרת (רשמי את הטקסט בצד אחורי של הדמות!),
וכל ילד שאת מזמינה מניח את הדמויות לפי הסדר.
אחרי שמאוכזבים אצל אופיר (הם אוהבים לכעוס עליו..),
את יכולה לעבור לשירי רכבת!! כדי לא לחזור שוב על שיר התירס חם.
ברגע שהגיעו אל סבא'לה, רצוי להיפטר מכלי המטבח (המרעישים!), ולרקוד במסיבה בחצר של סבא.
בליווי מוסיקה מקפיצה, אפילו באנגלית.
נירית נאמן – הניריטרון
תיאטרון-סיפור ליום הולדת ולגן
0522737155