"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

דמיון ויצירתיות בגיל הצעיר

דמיון ויצירתיות בגיל הצעיר

הדמיון הוא היכולת שלנו ליצור דמויות, רעיונות  מחשבות ורגשות שאינם קיימים במציאות ואינם זמינים לחושים שלנו. יצירתיות היא התהליך בו הופכים דמיון למציאות והבסיס ליכולת שלנו לאלתר.

הדרך לחשיבה יצירתית מורכבת

בשנים הראשונות לחיי התינוק, המחשבות שלו מחוברות למציאות של מה שהוא רואה, חש וממשש. פיאז'ה תיאר זאת כ"חשיבה סנסו- מוטורית" כי התינוק אוחז בחפץ וחוקר אותו באמצעות החושים: הוא מביט בחפץ, מקשיב לצליליו, ממשש אותו , טועם אותו ומריח אותו. לאחר מכן הוא מפרק אותו, וזורק אותו.

לקראת סוף השנה הראשונה מופיע הניצוץ הראשון או הרמז הראשון לחשיבה דמיונית. זה מופיע לראשונה בצורה של חיקוי. החיקוי הראשוני הוא פשוט כמו לקחת חפץ כלשהו ולחקות בעזרתו דיבור בטלפון, או לקחת מקל ולסרק את השיער. מה שהופך את המשחק לסמלי.

בהדרגה התינוק מתחיל להפריד בין החפצים הממשיים למציאות וליצור מצבים יותר מורכבים. ולבסוף יתחיל לערב ילדים אחרים במשחק שיהפוך בהדרגה לדמיוני יותר.

יצירתיות אינה מוגבלת רק לתחומי האומנות כמו ציור מוזיקה או פיסול. אדם יכול להיות רופא יצירתי, או שופט יצירתי או מכונאי יצירתי.

החשיבות של המשחק הדמיוני

כהורים אתם עשויים להיות מודאגים כשהילד שלכם משחק הרבה בבובות ולא במשחקים דידקטיים המעודדים למידה "אמיתית". למרות שהדאגה מובנת בחברה שלנו שבה יש חשיבות רבה להישגים אקדמיים, עלינו להבין שהמשחק הדמיוני הוא חשוב להתפתחות התקינה של הפעוט. מחקרים מצביעים על כך שככל שהמשחק הדמיוני של הילד יותר עשיר כך גם המחשבה שלו.

המחקר גם מצביע על כך שיש קשר בין משחק דמיוני ומחשבה מקורית, ספונטניות, אוצר מילים עשיר ויכולת התמודדות עם מצבים חדשים בבגרות. הפוטנציאל ליצירתיות קיים בכולנו ולכן חשוב לאפשר לילדים מגיל צעיר לחקור בחופשיות את העולם.

במהלך השנתיים הראשונות לחייו, הפעוט לומד על עולמו ועל עצמו ורוכש את המיומנויות שמאפשרות לו לבטא את עולמו הפנימי ואת היצירתיות שלו לאורך כל חייו. השנתיים הראשונות לחייו של הילד הן יסודות הדמיון והיצירתיות של האדם.

לגדול ביחד: התפקיד שלנו כהורים

סביבה יצירתית אינה בהכרח אחת שמלאה בעפרונות, בערימות נייר ומדבקות. יצירתיות אין פירושה רק עבודה על פרויקט יצירתי אלא זוהי דרך חיים. יצירתיות יכולה להיות דרך חיים לכל אחד – לא רק עבור אלה שנולדו עם מתנות של צייר או מוסיקאי. לכן, כאשר אנו מעודדים יצירתיות, עלינו לחשוב על החיים מעבר לחומרים הנכונים או לשיעורי עזר.

כאשר הילד מציב קערה על ראשו כמו כובע, או מרים ענף שבור שהוא מצא בחצר ומעמיד פנים שזה כלב המחמד שלו, הוא מראה לנו כמה יצירתי הוא יכול להיות.

לכן, חשוב ליצור סביבה מעודדת ותומכת שבה התינוק או הפעוט מרגיש חופשי להעז, להביע את היצירתיות שלו. מוח יצירתי משגשג היכן שיש חופש ושמחה. זה אולי אומר שהוא עושה בלגן של רצפת המטבח, מבלגן את הבגדים שלו ושל אחרים יותר מדי, אבל הסדר המושלם הוא לא חלק חיוני של תהליך היצירה.

עודדו את הדמיון והיצירתיות של הפעוט

אין ספק שבראש ובראשונה צריך לדאוג לסביבה בטוחה, הפעוט צריך להרגיש בטוח לחקור את הסביבה שלו. ואנחנו כהורים צריכים לשאוף לצמצם את הפיקוח שלנו למינימום.

יותר מדי פיקוח עלול לעכב את הספונטניות של הילד ולהגביל את הביטחון העצמי שלו – יסודות החיוניים למוח היצירתי. נקפיד לספק לפעוט הגדל סביבה מלאה בחומרים המעוררים את המשחק הדמיוני ומאפשרים לו ביטויים יצירתיים.

צעצועים כגון כלי מטבח, צעצוע מכוניות, וכו' וחומרים יצירתיים אחרים המתאימים לגיל שלו.

זכרו: בתקופה זו התהליך חשוב יותר מהתוצאה. תנו לו לחקור את דרכו שלו ולגלות את התכונות של האובייקט שהוא מחזיק כדי לחשוף מה עוד הוא יכול לעשות עם זה. לדוגמה, תנו לו לגלות שהוא יכול לשים טבעת על מוט, לגלגל אותו או לשים את זרועו דרכו כמו צמיד. וכאשר מתעוררת בעיה, זה הזמן לחפש דרכים חדשות ושונות לפתור אותה. עודדו את הילד לחפש פתרונות חדשים, והנחו אותו אם הוא הופך להיות מתוסכל.

נערך ע"י ליזי דוידי מתוך האתר:

https://www.tinylove.com/en/articles/imagination&creativity

 

 

 

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתוב/כתבי תגובה