"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

ההשפעה של תוספת ציוד וחומרים לחצר על משחק בחצר של ילדי גן

Effects of Additional Materials on Preschool Children's Outdoor Play Behaviors.
Hartle, L.

Journal or Research in Childhood Education 1996, Vol 11, no 1.

המחקר דן בהשוואת משחק הילדים בחצר המאורגנת בצורות שונות:
1. חצר גן טיפוסית, מינימלית.
2. חצר המצוידת בתוספת אביזרי בנייה.
3. חצר המצוידת בתוספת ציוד של משק בית.
4. חצר המצוידת בתוספת משולבת של אביזרי בנייה וציוד משק בית.

הנושאים המרכזיים הנדונים במאמר:
1. במה יש לצייד חצר בכדי להעלות את רמת משחק ה"כאילו"
2. הבדלים בין בנים ובנות בנושאי משחק בחצר.
3. כיצד חצרות המצוידות בצורה שונה משפיעות על משחק משותף בין המינים.

תקציר:
במהלך המחקר הועשרו חצרות הגנים בצורה מבוקרת באחד מהמצבים הבאים:
1. תוספת בציוד ביתי
2. תוספת בציוד בנייה
3. תוספת משולבת

בעקבות השינוי בחצרות, נחקרו דרכי המשחק הסוציו – דרמטי, משחקי בנייה ומשחק בין המינים של 18 ילדים בני ארבע וחצי בממוצע. החוקרים גם בדקו צורות משחק נוספות וראיינו את הילדים והגננות.

הניתוחים הסטטיסטים הניבו 4 ממצאים מובהקים מרכזיים:
1. לא נמצאו הבדלים בין בנים ובנות בכמות האירועים של משחק "כאילו" ברמה גבוהה. נמצאו הבדלים בין הבנים והבנות בבחירת משחק שמאפיין בדרך כלל את המין השני, כאשר בנות בחרו יותר מבנים "לעבור את הגבול" ולשחק "משחקי בנים".
2. בכל המצבים לא היה הבדל בין הבנים לבנות בכמות משחק ה"כאילו".
3. יותר משחק "כאילו" התקיים במצב שבו החצר היתה במצב המינימלי מאשר בחצר שהועשרה בציוד ביתי או בתוספת משולבת.
4. יותר משחק "כאילו" התקיים במצב שבו החצר הועשרה בתוספת ציוד בנייה מאשר במצבים האחרים.
משחק בין המינים היה שכיח יותר במצב של גרייה מינימלית מאשר במצב של חצר מועשרת בציוד ביתי.
רקע תיאורטי –
מחקרים על השפעת סביבה על התנהגויות משחק של ילדים טוענים שיש לחשוב ולתכנן בצורה מדוקדקת את עיצוב הסביבה עבור הילדים ולהתחשב במשתנים סביבתיים והבדלים בינאישיים.
משתנים שיש להתייחס אליהם: גודל המרחב, ארגון הציוד, מרקם המשטח עליו הילדים משחקים וסוגי האביזרים. לכל אלה השפעה על אפשרויות המשחק של ילדי הגן כמו גם על התנהגויותיהם החברתיות והקוגניטיביות במהלך המשחק.
הבדלים בינאישיים מופיעים בהתנסויות קוגניטיביות, בהתפתחות כישורים חברתיים, בכישורי השפה, במין, מיצב סוציו – אקונומי, תרבות, אישיות, ורמות של משחק כמו בחירת חבר למשחק.
למשחק ה"כאילו" יש מספר הישגים התפתחותיים כמו: מתן כלים להתמודדות עם פחדים, כלים להגברת הביטחון העצמי, קידום חקירת הסביבה, קידום חשיבה מופשטת, קידום הדמיון, תרגול חוקים, לקיחת תפקיד האחר ועוד.
משחקי בנייה גם הם תורמים להתפתחות הילדים בתחומים שונים כמו: פיתוח כישורים של פתרון בעיות.

משחק של ילדים במשחק "כאילו" ובמשחקי בנייה נחשב לרמה הגבוהה ביותר של המשחק.
משחק בחוץ מעודד ילדים בדרך כלל להשתולל, לפרוק אנרגיות – כל זה נחשב לרמה נמוכה של משחק.

המשחק בחוץ קיבל לאחרונה יותר תשומת לב, כשפסיכולוגים התפתחותיים עם ארכיטקטים בדקו את החצרות לגבי אפשרויות המשחק הטמונות בהם. התוצאה היתה תכנון של חצר יותר יצירתית ומגרה שיש בה מקבילות לציוד שנמצא בתוך הגן. גם התאורטיקנים וגם החוקרים שיבחו והדגישו את חשיבות הסביבה בחצר ותפקידה בהתפתחות הילד.
מחקרים שחקרו את עיצוב הסביבה בתוך הגן מצאו השפעות מרחיקות לכת לצורת ארגון הגירויים על משחקם של הילדים, על בחירת סוג המשחק, ועל משחקן של בנות באובייקטים מועדפים על בנים ולהיפך.

המחקר הנוכחי בוחן את השפעת עיצוב הסביבה בחצר. המחקר בודק האם ארגון החוץ על פי הכללים של ארגון הפנים יביא למשחק קוגניטיבי וחברתי גבוה יותר, יגרום לבנים ולבנות לשחק במשחקים שקשורים בדרך כלל למין השני, האם אותם הממצאים שמתגלים בחקר המשחק בתוך הגן יתגלו גם בחקר המשחק בחצר.
מטרת המחקר לחקור את ההשפעות שיש לתכנון סביבה שונה בחצר על משחק קוגניטיבי וחברתי ועל התנהגות אגרסיבית, כלומר, האם סביבה המעוצבת בצורה מסוימת מפחיתה התנהגות אגרסיבית.

השיטה:
במחקר השתתפו 18 ילדים (11 בנים ו7 בנות) בני ארבע וחצי הלומדים בגן האוניברסיטאי.
החוקרים עיצבו 4 סביבות משחק שונות לחצר:
1. סביבה מינימלית רגילה. – כללה שני ארגזי חול, מתקן נדנדות עם 4 נדנדות, סולם, מגלשה ונדנדת צמיג, 3 זוגות תלת אופן.
2. תוספת ציוד ביתי – בובות, מטבח, רהיטים וכו'.
3. תוספת ציוד בנייה – קוביות, קרטונים וכו'.
4. תוספת משולבת של ציוד ביתי ואמצעי בנייה .

החומרים שנבחרו לצורך המחקר היו כאלה שהוכחו שמעלים את רמת המשחק במחקרים אחרים וכאלה שבדרך כלל מועדפים על ידי מין אחד או המין השני.

נחקרה התנהגות המשחק של הילדים: משחק "כאילו", משחק בנייה, משחק בין המינים ומידת ההתנהגות האגרסיבית של הילדים.

4 השערות למחקר:
1. ימצא יותר משחק "כאילו" בסביבה עם תוספת הציוד הביתי, תוספת הבנייה או הסביבה המשולבת מאשר בסביבה המינימלית.
2. בסביבה מועשרת בציוד ביתי ימצא יותר משחק "כאילו" של בנות.
3. בסביבה מועשרת בחומרי בנייה ימצא יותר משחק "כאילו" של בנים.
4. יהיה יותר משחק של בנים במשחקי בנות ושל בנות במשחקי בנים בסביבה המשולבת.

הילדים שיחקו באחד מ4 המצבים בהחלפה במשך כל ימי המחקר, משך חודש וחצי.
באופן אקראי מדי יום הופעלה אחת האפשרויות. בבוקר הילדים היו מגיעים לגן ובגן היתה החצר ערוכה באחת מאפשרויות המחקר, הילדים שחקו בחצר מדי יום בשעות הבוקר. נערכו 16 תצפיות על פעילות הילדים בחצר.

דיון ותוצאות –
למרות שמחקרים על משחק בתוך הגן מדווחים על עלייה במשחק "כאילו" כשיש העשרה של גירויים, במחקר הנוכחי נמצא כי כמות משחק ה"כאילו" הגבוהה ביותר נצפתה דווקא בסיטואציה של סביבה מינימלית. החוקרים חושבים שיתכן שתוצאה זו נצפתה כיוון שהילדים לא היו רגילים לשחק עם אביזרי בית בחצר. הגננות דיווחו על כך שבגן המשחק באביזרי מטבח מאוד משוכלל ולכן קשה להסביר מדוע במחקר הנוכחי סביבה עשירה בציוד ביתי הראתה משחק "כאילו" נמוך ביותר.
הגננות התבקשו לא להתערב לגמרי, ולכן הן לא יכלו לעודד את הילדים משחק באביזרי הבית או באביזרי הבנייה. יתכן שהילדים פשוט רגילים לשחק עם האביזרים המינימליים הקיימים ולכן המשיכו בדרכם אפילו כשנוספו גירויים, שהיוו חידוש.
מעניין היה לראות שהילדים חזרו על אותם נושאי משחק ללא התייחסות לסביבה שהשתנתה בחצר. למשל בנים שיחקו בצבא עם הקוביות כמו שהם שיחקו בצבא בסביבה מינימלית עם אביזרים או בלעדיהם.
נקודה נוספת חשובה לדיון היא הרמה הרגשית, קוגניטיבית וחברתית של קבוצת הגיל. יתכן שהבחירה המסוימת של הציוד והמיקום שבו הניחו אותו, לא התאים לילדים. חשוב להתחשב במידת המרחב שיש לילדים להשתמש בציוד, ובאופי המיוחד של האביזרים. החוקרים חוששים שהם בחרו חומרים למחקר הנוכחי שלא התאימו לגישות של הילדים ולכן לא אפשרו להם להגיע לרמת משחק גבוהה יותר.
יתכן שהילדים בגן כבר עברו לשימוש מופשט יותר באביזרים בגן עם הציוד המינימלי. הם השתמשו באובייקטים כלליים לסמן את האביזרים הנדרשים. אותו אובייקט יכול לשמש למשחקים שונים בהתאם לצורך המשתנה במשחק ה"כאילו".
רמה גבוהה של משחק "כאילו" מדווח בספרות דווקא בסביבה שמספקת אביזרים כלליים ולא דווקא אביזרים מאוד ספציפיים. טענה זו מסבירה את העובדה שבמחקר הנוכחי חצר מועשרת בחומרי בנייה הביאה למשחק "כאילו" גבוה ורב יותר מאשר חצר מועשרת באביזרים ממשק הבית. קוביות הן יותר כלליות ומאפשרות יותר מורכבות וגמישות בשימוש בהן. אביזרי הבית יותר מכוונים לפעילויות מסוימות.
למשחק בקוביות נראה שיש יותר השפעה על נושאי המשחק של בנות מאשר על נושאי המשחק של בנים. רוב אפיזודות המשחק בחצרות בעלות המבנה השונה היו ראליסטיות. רק בחצר המועשרת באביזרי בנייה הבנות שיחקו משחקים בנושאים דמיוניים יותר.
בכל תנאי החצר בנות השתמשו בציוד ספציפי בנושאי המשחק שלהן. הבנים לעומתן לא תמיד היו זקוקים לאביזרים, חוץ מאשר בחצר שהועשרה בחומרי בניה. בחצר זאת הבנים השתמשו בקוביות פי 4 מאשר הבנות. העובדה שבנים השתמשו בקוביות יותר מאשר בנות תואמת ממצאי מספר מחקרים נוספים.
בנים באופן כללי משחקים יותר משחק דמיוני מאשר בנות. נושא מאוד שכיח במשחקם של בנים הוא – משחקי מלחמה של "סופר גיבורים".

החוקרים טוענים כי במחקרם כמו במחקרים נוספים נמצא שיש משחקים שיותר דורשים אביזרים כמו משחק במשק בית – משחק זה חביב בעיקר על בנות ופחות חביב על בנים. הערכים התרבותיים שמשפיעים על בנים באים ממודלים מבוגרים.
בעוד שהחברה משתנה באיטיות, ותפקידים גבריים ונשיים אינם כה ברורים, ההבדלים בין המינים עדיין בולטים. יתכן כי הבדלים אלה זוכים לחיזוקים מההורים ומהחברים במשחק ובפעילות היומיומית בגן ובבית.
ההשערה שחצר שמועשרת הן בחומרי בניה והן באביזרי משק בית תהיה החצר שתפעיל משחק רב ביותר בין המינים ומעבר למשתנה המין, הופרכה. החוקרים מביאים בדיון עדויות למחקרים שדיווחו שככל שיש פחות אביזרי משחק בחצרות, נצפה יותר מגע חברתי. במחקר הנוכחי נצפה יותר מגע חברתי בחצר עם מינימום ציוד ובחצר עם אביזרי בנייה, כמו כן נצפתה יותר התנהגות פיזית בחצרות אלה ויותר ריצה. החוקרים חושבים שחצרות שמעודדות יותר פעילות פיזית, מעודדות יותר פעילות חברתית ויותר פעילויות משותפות של בנים ובנות.
כאשר בנים שיחקו ב"משחקי בנות", הם בדרך כלל גויסו לתפקיד על ידי אחת הבנות, או שהם התנדבו למלא את התפקיד הגברי במשחק. לעתים הבנים "פלשו" למשחקן של הבנות ועודדו אותן ל"עבור" למשחק "גברי".

אביזרי הבנייה סייעו במשחק משותף לבנים ובנות, מעבר למשתנה המין. החוקרים מציינים כי החברה מקבלת ביתר קלות בנות המשחקות במשחקי בנים, מאשר בנים המשחקים במשחקי בנות. יתכן שהקוביות ואביזרי הבנייה, היוו אובייקטים שנוחים לשני המינים למשחק ולכן הם שיחקו בהם יחד. בסה"כ המחקר הנוכחי הראה יותר בנות המשחקות במשחקי בנים מאשר בנים המשחקים במשחקי בנות.

ההשפעה של הבדלים אישיים –
החוקרים בניתוח ההבדלים האינדוידואלים מעלים מחשבה שיתכן ותוצאות המחקר מושפעות במידה רבה ממספר קטן של ילדים המהווים את המנהיגים בגן. ילדי הגן נמצאים יחד מינקות והמנהיגות די מעוצבת בגן. יתכן שהמנהיגים קבעו את סוג המשחק מעבר למשתנה הנחקר – מידת ואופי הציוד בחצר.

מסקנות והמלצות –
1. לא נמצאו הבדלים מובהקים ברמת משחק הילדים בארגון השונה של החצרות. תוספת ציוד ואביזרים לא העלתה את רמת משחק ה"כאילו".
2. רמת המשחק הגבוהה ביותר והמשחק הרב ביותר בין המינים נצפו בחצר המקורית עם הציוד המינימלי.
3. במהלך המחקר החצר המינימלית נשארה החצר המוכרת ביותר לילדים, בה הם תרגלו פעמים רבות משחק מסוגים שונים.
4. בחצר המינימלית, הסולמות, הכניסה ועוד מקומות ספקו את האפשרויות למשחק "כאילו" דמיוני.
5. יתכן אפילו שתוספת הציוד הפריעה לילדים במשחק.
6. הגננות במחקר הנוכחי התבקשו לא להתערב וכך נמנעה מהן האפשרות לתווך, להיות מודל ולכוון את משחק הילדים.
7. רוב המשחק נותר ברובו מופרד על ידי מין בכל אחד מארבעת המצבים. בנים שחקו בעיקר מצבים דמיוניים ובנות בעיקר מצבים מהחיים. מצבים מסוימים וחומרים מסוימים משכו את הבנים והבנות לכיוונים נוספים. למשל כשנוספו קוביות לחצר בנות שחקו יותר במשחק דמיוני. כמו כן כשהיו קוביות בחצר, בנים נטו להשתמש בקוביות במשחקם, זאת לעומת המצבים האחרים בהם בנים בדרך כלל לא השתמשו באביזרים כלל.
8. החצר הכוללת אביזרי בנייה סייעה גם למשחק רב יותר בין המינים. גם בנים וגם בנות מצאו עניין בקוביות וארגזים שהכילו את הקוביות.
9. בחצר משולבת הכוללת גם אביזרי בנייה וגם אביזרים של משק בית נמצאה שכיחות רבה ביותר של שיתוף פעולה.

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתיבת תגובה